PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Olen monta asiaa ps5 hyväksi täällä myöntänyt, enkä ole yhtään HC-konsoli väittelijän tekstiä nähnyt, jossa myönnettäisiin että esim. 120fps on parempi kokemus kuin 60. Tai että 4k on parempi kuin se, että kuvan tarkkuus vaihtelee lennosta kesken pelaamisen.

Minut varmaan ainakin tämän ketjun puitteissa voidaan tuollaiseksi HC-konsolipelaajaksi laskea ja olen sen jossain vaiheessa sanonut, että tottakai, jos tarkastallaan nyt vaikka vaan noita frameja, niin 120 > 60 --> parempi ja 4K on parempi kuin lennosta vaihteleva tarkkuus. Ei tämän sanomisessa ole mitään ongelmaa. Näin siis kun noita asioita tarkastellaan omina asioinaan eikä niitä rinnasteta koko pelikokemukseen. Kokonaan toinen juttuhan sitten onkin, että missä määrin kukakin käytännössä näitä eroja huomaa tai tärkeinä pitää. Jos esim. minulle nuo seikat olisivat kovin tärkeitä, niin tottakai laittaisin kaikki rahat vaan kiinni mahdollisimman kovaan GPU:hun ja prossuun, kone kasaan ja sillä selvä. Ainakin omalla kohdallani pelikokemus rakentuu vaan niin monen muunkin asian kuin resoluution ja ruudunpäivitysnopeuden varaan ja siksi olenkin sitä mieltä mitä olen. Moni HC-PC-pelaaja varmaan itkee verta, kun kerron, että saatanpa vaikka JRPG-peleissä capata framet 60fps lukemaan, vaikka GPU pystyisi parempaan ja näyttökin on 144Hz.

Täytyy vielä loppukevennyksenä kertoa, että ensi kuussa tulee muuten talouteen taas uusi konsoli. Ihan ameriikoista asti tulee uusi useamman sataa dollaria maksanut Nintendo 64 pelejä pyörittävä laite. Ja näin siitäkin huolimatta, että omistan ennestään kaksi alkuperäistä N64 konsolia ja olisi toki PC:llä emulointimahdollisuudet ja kaikki. Itselläni on kaikkiin konsoleihin ja niiden tarvikkeisiin mennyt kaikkineen rahaa varmasti useammankin suhteellisen kovan peli PC:n verran, ja olen varsin tyytyväinen näin. Nämä jutut eivät ole aina niin suoraviivaisia. :)

Argumentointivirheellä viitataan ilmeisesti itsestä yleistämiseen. Näin todella olisi, jos väittäisin omien kokemusteni perusteella, että näin on universaalisti kaikissa tapauksissa ja kaikkien kohdalla, mutta näinhän en ole suinkaan tehnyt, vaan päinvastoin oikein tarkoituksellisesti alleviivannut, että kyse on minun kokemuksistani ja minun kohdallani asia on näin, mutta monen muun kohdalla se ei näin ole.
Mikäli et yritä rakentaa argumenttia, niin miksi moista edes laitat väittelyketjuun. En ihan ymmärrä. Kyseessä on silloin vain anekdootti ja moiset ovat väittelyssä kuin väittelyssä arvoton resurssi.
Tämän keskustelun ongelma vaan on se, että muutaman käyttäjän mielestä ilmiössä on kyse vain muutamasta hassusta numeerisesti mitattavissa olevasta ja ilmaistavasta seikasta ja kaikki muu on turhaa.
Ei pidä paikkaansa. Ihan älytön heitto sinulta taas kerran.
Käytännössä voidaan väitellä mistä tahansa näihin laitteisiin liittyen ja mieluusti niin tekisinkin. Se vain vaatii että asiat määritellään kattavasti. Jostain syystä moiseen ei tunnu kenelläkään keskustelun laajuudesta valittavalla keskustelijalla olevan aikaa.
Mitähän mieltä jotkut henkilöt ovat vaikka siitä, kun poliitikot vaaliväittelyssä vääntävät jostain tasa-arvoisesta avioliittolaista tai kun vaikka jenkkilässä väitellään hyvinkin kiivaasti naisten oikeudesta aborttiin. Ilmeisesti kyseessä ei ole väittely ollenkaan, koska noita ilmiöitä on perin vaikea viivottimella mitata ja esittää numeroina. Pelkkää subjektiivista höpinää ja mielipiteitä siis.
Mitä nyt yrität selittää? Ei kaikkea voi todellakaan mitata viivoittimella, etenkään arvokeskustelussa joita noi poliitikkojen hapatukset tuppaavat nykyään olemaan. Eikä voi konsoleidenkaan kohdalla mitata kaikkea viivoittimella, mutta niistä voi silti väitellä.

Siitä vaan nyt joku väittämä tiskiin ja voidaan väitellä, tämän kammottavan metakeskustelun sijaan.
Tuollainen "Väittely jos perustuu mieltymyksiin, niin se on vain loputon ja täysin turha juupas-eipäs jatkumo." -heitto on muuten sekin mielipide. Se, että joku on tuota mieltä, ei tee siitä tietenkään mitään universaalia totuutta, vaikka miten asiaa kailottaisi päivästä toiseen.
Mieltymysten kautta väittämien perustelu on argumentointivirhe. Ei siinä muuta. Ketju on selväsanaisesti tarkoitettu väittelyyn.

Kunnon alpha veto alkaa uudelleenmäärittelemään mitä väittelyn kuuluisi olla, sen sijaan että väittelisi ketjun rajatusta aiheesta.
Monelle tuntuu olevan riittävän nopea, ainakin stramin listauksen mukaan🤷
Onhan se tosiaan nopeampi kuin suurin osa käytössä olevista konsoleista. Next gen siis suorastaan. Millaisena esimerkkinä sitä käytit ja miksi? Mitä argumenttia sillä ajoit?

Ehdotankin, että ken kokee, että ilmiö typistyy vain noihin numeerisesti ilmaistavissa oleviin seikkoihin, voi varmaan perustaa aiheelle vaikka uuden ketjun. Muistaa vaan sitten nimetä sen tarpeeksi tyhjentävästi, niin tajutaan me huuhaaheebot pysyä poissa. Veikkaanpa vaan, että aika hiljaista siellä tulee olemaan.
Perusta itse ketju nimellä ”yleinen keskustelu pelilaitteista — ei väittelyä”. :kahvi:

Heh, muistan kun pleikalle tuli 4k120 niin uutena argumenttina oli miksei se ole 144 Hz( koska PC)? Itse pelasin CoDia joskus taannoin niin 120 Hz:lla kuin 4k:lla mutta lopulta ei sillä ollut pelillisesti niin väliä. Nyt hakkailen taas Q3:lla aina kun voi 120 Hz:lla ja max resoilla, joten pienen viitseliäisyyden jälkeen moni peli natiivina näyttää hyvältä( mutta ZC2:ta ei pelasta edes korkeampi reso).

Mieltymysten kautta väittämien perustelu on argumentointivirhe. Ei siinä muuta.

Sinä kun olet niin kova tivaamaan muilta perusteluja, selvärajaisia määrittelyjä ja milloin mitäkin, niin voisitko nyt perustella selvärajaisesti ja tyhjentävästi sen, että minkä nimisestä argumentointivirheestä tässä on tarkalleen kyse ja jos saisi vielä luokankin, että minkätyyppisiin virheisiin se mahtaa kuulua.

@pomk voisitko ystävällisesti seurata keskustelua, aika raskasta selittää asiat moneen kertaan kun toinen ei syystä tai toisesta lue mitä kirjoitetaan. Eikä ole mitään piippailua tämä.

Sinä kun olet niin kova tivaamaan muilta perusteluja, selvärajaisia määrittelyjä ja milloin mitäkin, niin voisitko nyt perustella selvärajaisesti ja tyhjentävästi sen, että minkä nimisestä argumentointivirheestä tässä on tarkalleen kyse ja jos saisi vielä luokankin, että minkätyyppisiin virheisiin se mahtaa kuulua.
Metakeskustelu senkus jatkuu, no ei siinä mitään. Subjectivist fallacy varmaan hyvä valinta. Luulisi olevan selvää muutenkin että ”tykkään asiasta A, siksi A on paras” ei ole kovin vahva argumentti.

@pomk voisitko ystävällisesti seurata keskustelua, aika raskasta selittää asiat moneen kertaan kun toinen ei syystä tai toisesta lue mitä kirjoitetaan. Eikä ole mitään piippailua tämä.
Mistä nyt on kyse?

Metakeskustelu senkus jatkuu, no ei siinä mitään. Subjectivist fallacy varmaan hyvä valinta. Luulisi olevan selvää muutenkin että ”tykkään asiasta A, siksi A on paras” ei ole kovin vahva argumentti.

Kuten @Oxamin aiempana pyysi, niin lue kiitos ajatuksen kanssa viestit, joihin vastaat. Juuri edellä totesin, että olen jatkuvasti korostanut, että puhun asiasta vaan itseni osalta, enkä suinkaan väitä, että näin on kaikkien muiden kohdalla. Tähän vastaat esimerkillä ”tykkään asiasta A, siksi A on paras ei ole kovin vahva argumentti". Missään vaiheessa en siis ole tähän sävyyn väittänyt. Ja subjectivist fallacy ei muutoinkaan nyt tässä osunut maaliin, sori vaan.

Ylipäätään se, että tälläisellä täysin avoimella foorumilla ja näinkin elintärkeään aiheeseen liittyen aletaan viisastelemaan hapuillen johonkin argumentointivirheisiin vedoten, kertoo siitä, että itse aiheesta ei ole enää paljonkaan sanottavaa. Tässä voidaan varmaan todeta, että konsolit on mulle paras valinta ja sulle PC ja eiköhän se ole sillä sipuli. Ei olla kuitenkaan lähellekään samalla aaltopituudella, niin sama on siirtyä eteenpäin.

Kuten @Oxamin aiempana pyysi, niin lue kiitos ajatuksen kanssa viestit, joihin vastaat. Juuri edellä totesin, että olen jatkuvasti korostanut, että puhun asiasta vaan itseni osalta, enkä suinkaan väitä, että näin on kaikkien muiden kohdalla. Tähän vastaat esimerkillä ”tykkään asiasta A, siksi A on paras ei ole kovin vahva argumentti". Missään vaiheessa en siis ole tähän sävyyn väittänyt.
Mitä sitten olet väittänyt? Anekdootti ei tosiaan ole argumentti millekkään, samasta syystä.
Ja subjectivist fallacy ei muutoinkaan nyt tässä osunut maaliin, sori vaan.
Mikä olisi sinusta sitten osuvampi? Mielestäni tuo kuvaa hyvin tilannetta. Subjektivisimiin joka tapauksessa sorruttu, joka väittelyssä on ihan no-no matskua.
Tässä voidaan varmaan todeta, että konsolit on mulle paras valinta ja sulle PC ja eiköhän se ole sillä sipuli.
Vaan kumpi on parempi yleisesti?

Viimeksi muokattu:
Sit kun tarkastellaan faktoja niin..
-eka ilmestyi 2017, eli ei muutama vuosi sitten.
-pelisarja käsittää 4 peliä, ei kahta.
Tykitystä in deed😁
Btw. 4 ekaa haloa möi saman verran, huomattavasti pienemmällä laitekannalla🫢
On kyllä hämmentävä miten kovia nuo kaksi peliä. 38Miljoonaa niille on kyllä ansaittu. Heh… xboxilla ei edes ”ilmaiseksi” 1st party AAA pelejä ole ladattu nuin paljon! 🤣

Ylipäätään se, että tälläisellä täysin avoimella foorumilla ja näinkin elintärkeään aiheeseen liittyen aletaan viisastelemaan hapuillen johonkin argumentointivirheisiin vedoten, kertoo siitä, että itse aiheesta ei ole enää paljonkaan sanottavaa.
Tähän vielä, mieluusti väiteltäisiin aiheesta laajemmin kuin tähän asti ollaan tehty. Kovasti tulee valitusta siitä että keskitytään numeroihin eikä laajemmin ilmiöön, mutta sitten ei osata edes hapuillen avata uusia näkökulmia muille siten että niiden puolesta tai vastaan voisi argumentteja rakentaa.

Kai se on nyt sitten vaan pakko todeta että yleisesti pc paras ja konsoli joskus halvempi. Asia loppuunkäsitelty?

Tähän vielä, mieluusti väiteltäisiin aiheesta laajemmin kuin tähän asti ollaan tehty. Kovasti tulee valitusta siitä että keskitytään numeroihin eikä laajemmin ilmiöön, mutta sitten ei osata edes hapuillen avata uusia näkökulmia muille siten että niiden puolesta tai vastaan voisi argumentteja rakentaa.

Kai se on nyt sitten vaan pakko todeta että yleisesti pc paras ja konsoli joskus halvempi. Asia loppuunkäsitelty?
Tämä totta, koska ne piirtää kellä on liitua. Mutta mites sitten jos omat mieltymykset on peleihin, joilla kokemus on konsoleilla kirkaasti paras🤔 voiko tuollaisia olla?

Tämä totta, koska ne piirtää kellä on liitua. Mutta mites sitten jos omat mieltymykset on peleihin, joilla kokemus on konsoleilla kirkaasti paras🤔 voiko tuollaisia olla?

Ei tietenkään. Siinä tapauksessa henkilö on selvästikin yksinkertaisesti väärässä, argumentoi asiansa virheellisesti ja kyllä joku muu osaa sanoa tämän puolesta, miten se homma oikeasti menee. Jos sattuu tilanne, että kyseessä ovatkin pelit, mitä ei PC:lle löydy, niin oikea ratkaisu on pelata vain jotain muuta Steamin kirjastosta tai sitten tietenkin emuloida (laillisesti tietenkin), jos kyseiselle alustalle sattuu emulaattori löytymään. Jos tilanne on se, että pelit löytyy sekä PC:lle että konsolille, niin kokemus ei voi koskaan olla konsolilla parempi, koska ainakin teoriassa PC:llä päästään aina suurimpaan mahdolliseen resoluutioon ja fps:ään ja ne ovat ainoat asiat, jotka merkitsevät ja muodostavat pelikokemuksen.

Joo aivan.
Edit. Jos kuitenkin pysyttäisiin totuudessa🤷
Voihan tuosta 38M vähentää ne kaksi muuta peliä. Horizon LEGO steamDB mukaan "piikittänyt" launch päivänä 600 pelaajalla ja siitä nopeasti laskenut alle kymmeneen. Refundeja on. Arvioidaanko kuitenkin yläkanttiin että PC:llä 1000kpl myynyt ja Nipalla 100x määrä (lonkalta läpällä vaikka ei ole lähellekkään totuutta) eli kolmelle pelille jää 37,9M. Horizon VR Mountainille voidaan heittää vaikka 100k myytyä vaikka mikään peli ei ole PSVR2 alustalla myynyt tuommoista määrää. Horizon on nippa nappa PSN:n PSVR2:n top10 all time Euroopan listalla mutta ei näy US/Kanada listoilla (2024 data). Eli tiputetaan tuo 38M haippinumero 37,8M.

Oisko nyt parempi totuus sinun mielestä ettei kirpaise niin pahasti? Voidaan pyöristää tuo niin on kivempi jatkossa keskustella asiasta. Pyöristetäänkö normaalien pyöristyssääntöjen mukaan vai haluatko omaa totuutta enemmän ilmi niin pyöristetään alaspäin? 37M vai 38M? Tai voidaanhan me leikkiä että LEGO peli oli jymymenestys ja möi 500k PC/Nipa ja Call of the Mountain kans top1 PSVR2 all time ja möi kans 500k. Päästään siihen 37M kahdelle main-line pelille?

Voihan tuosta 38M vähentää ne kaksi muuta peliä. Horizon LEGO steamDB mukaan "piikittänyt" launch päivänä 600 pelaajalla ja siitä nopeasti laskenut alle kymmeneen. Refundeja on. Arvioidaanko kuitenkin yläkanttiin että PC:llä 1000kpl myynyt ja Nipalla 100x määrä (lonkalta läpällä vaikka ei ole lähellekkään totuutta) eli kolmelle pelille jää 37,9M. Horizon VR Mountainille voidaan heittää vaikka 100k myytyä vaikka mikään peli ei ole PSVR2 alustalla myynyt tuommoista määrää. Horizon on nippa nappa PSN:n PSVR2:n top10 all time Euroopan listalla mutta ei näy US/Kanada listoilla (2024 data). Eli tiputetaan tuo 38M haippinumero 37,8M.

Oisko nyt parempi totuus sinun mielestä ettei kirpaise niin pahasti? Voidaan pyöristää tuo niin on kivempi jatkossa keskustella asiasta. Pyöristetäänkö normaalien pyöristyssääntöjen mukaan vai haluatko omaa totuutta enemmän ilmi niin pyöristetään alaspäin? 37M vai 38M? Tai voidaanhan me leikkiä että LEGO peli oli jymymenestys ja möi 500k PC/Nipa ja Call of the Mountain kans top1 PSVR2 all time ja möi kans 500k. Päästään siihen 37M kahdelle main-line pelille?
Niitä pelejä on silti neljä ja eka ilmestyi jo 8v sitten. Ihan asiallinen korjaus, turha siitä on närkästyä.

Ei tietenkään. Siinä tapauksessa henkilö on selvästikin yksinkertaisesti väärässä, argumentoi asiansa virheellisesti ja kyllä joku muu osaa sanoa tämän puolesta, miten se homma oikeasti menee. Jos sattuu tilanne, että kyseessä ovatkin pelit, mitä ei PC:lle löydy, niin oikea ratkaisu on pelata vain jotain muuta Steamin kirjastosta tai sitten tietenkin emuloida (laillisesti tietenkin), jos kyseiselle alustalle sattuu emulaattori löytymään. Jos tilanne on se, että pelit löytyy sekä PC:lle että konsolille, niin kokemus ei voi koskaan olla konsolilla parempi, koska ainakin teoriassa PC:llä päästään aina suurimpaan mahdolliseen resoluutioon ja fps:ään ja ne ovat ainoat asiat, jotka merkitsevät ja muodostavat pelikokemuksen.
Näinpä.. Ehkä joskus vielä pilvipelaaminen on natiivin pelaamisen tasolla, siihen asti konsoli tarjoaa itselle sen parhaimman kokemuksen tietyillä peleillä.

Niitä pelejä on silti neljä ja eka ilmestyi jo 8v sitten. Ihan asiallinen korjaus, turha siitä on närkästyä.
Niin. Oliko siis suuttumisen syy se että et salli PS pelien myyvän nuin paljon jos on vain kaksi peliä, vaan pitää olla neljä vaikka ne eivät näy missään myyntitilastossa mitenkään? Painotat tuota vuosimäärää myös jostain syystä. Minähän sanoin että pelit on myynyt muutamassa vuodessa tuon määrän. Eikö sinusta 8 ole muutama? Jos saat kahdeksan karamellia niin kyllä minä sanon että:"miksi sain vain muutaman?"

Minusta 37Miljoonaa myytyä peliä kahdella pelillä on merkittävä suoritus ihan sama miten päin katsoo. Vai joko kääntyi narratiivi niin että Fortsa kun myy 3Miljoonaa niin sitä hehkutetaan koko ajan miten älytöntä se on mutta jos PS:n peli myy 37 miljoonaa niin vähätellään asiaa. Miksi se suututtaa nuin? Minä PC pelaajana äimistelen konsolipelin myyntiä ihan neutraalisti.

Niin. Oliko siis suuttumisen syy se että et salli PS pelien myyvän nuin paljon jos on vain kaksi peliä, vaan pitää olla neljä vaikka ne eivät näy missään myyntitilastossa mitenkään? Painotat tuota vuosimäärää myös jostain syystä. Minähän sanoin että pelit on myynyt muutamassa vuodessa tuon määrän. Eikö sinusta 8 ole muutama? Jos saat kahdeksan karamellia niin kyllä minä sanon että:"miksi sain vain muutaman?"

Minusta 37Miljoonaa myytyä peliä kahdella pelillä on merkittävä suoritus ihan sama miten päin katsoo. Vai joko kääntyi narratiivi niin että Fortsa kun myy 3Miljoonaa niin sitä hehkutetaan koko ajan miten älytöntä se on mutta jos PS:n peli myy 37 miljoonaa niin vähätellään asiaa. Miksi se suututtaa nuin? Minä PC pelaajana äimistelen konsolipelin myyntiä ihan neutraalisti.
Luehan tuo tekstisi uudestaan, ja kerro sit kumpi on suuttunut😳🤷
Saat väitellä vaikka maailman tappiin asti, mutta melkein vuosikymmen ei ole muutama vuosi.

Jos tilanne on se, että pelit löytyy sekä PC:lle että konsolille, niin kokemus ei voi koskaan olla konsolilla parempi, koska ainakin teoriassa PC:llä päästään aina suurimpaan mahdolliseen resoluutioon ja fps:ään
Objektiivisesti, tämä sarkasmisi pitää kyllä paikkaansa. Jos siis maksaa PC:stä sen noin tonnin, niin kokemus yllättäen on samassa pelissä PC:llä parempi. Subjektiivisesti voi sitten keksiä vaivattomuuden puolesta argumentteja, joita on objektiivisesti vaikeampi perustella. Jossain tapauksissa konsoli voi olla vaivattomampi, sen voin itse myös myöntää, mutta minun tapauksessa PS5 NHL25 pelaaminen ei kyllä ole yhtään nopeammin tapahtuvaa tai vaivattomampaa, kuin PC lepotilasta käynnistäminen ja launcherista pelin päälle laittaminen.

Kenties NHL25 käynnistyy peliksi hitaasti? Sitä en osaa sanoa. Rdr2 oli joskus myös konsolilla, eikä sekään tarjonnut minulle vaivattomampaa kokemusta, mutta nämä on mielipiteitä ja kaikille sellainen sallitaan.

ja ne ovat ainoat asiat, jotka merkitsevät ja muodostavat pelikokemuksen.
Ei missään nimessä FPS ja resoluutio yms. kuvanlaatu ole ainoita parametreja. Ne on pari osa-aluetta, joita kukin painottaa haluamansa verran. Itse painotan niitä sen verran, että otan sen pienen riskin törmätä säätämiseen tai ongelmaan PC:llä, versus että joutuu pelata alemmalla FPS:llä ja huonommalla kuvanlaadulla eli konsolilla.

PS. Senkin voin myöntää että hintaisekseen konsolit on erinomaisia pelilaitteita.

Harvinaisen järkevään sävyyn kirjoitettu viesti edellä Lacsativelta, vaikka kaikesta ei samaa mieltä ehkä ollakaan. Näinkin voi keskustelun hoitaa.

Se vaan tuli mieleen, että eihän NHL25 taida olla edes PC:llä saatavilla kuin Gamepassista (kalleimmassa tierissä) pilven kautta pelattuna (ei siis mahdollista lokaalisti asentaa, vaan aina ollaan verkosta riippuvaisia). Sen suhteen pidän varsin mahdollisena, että ongelmia voi PC:n tapauksessa aika paljon todennäköisemmin ilmetä. Mitä nyt itse olen pilven kautta pelaamista testaillut, niin kyllä se jättää vielä toivomisen varaa. Omasta yhteydestä ei ole ainakaan asia kiinni (mulla talossa valokuitu).

Mitä nyt itse olen pilven kautta pelaamista testaillut, niin kyllä se jättää vielä toivomisen varaa. Omasta yhteydestä ei ole ainakaan asia kiinni (mulla talossa valokuitu).
Tähän vaikuttanee muut seikat myös, kuten lähimmän palvelimen sijainti, kuormitus pelihetkenä yms. Teknisesti parhaiten toteutettu pilvipalvelu, Geforce Now toimi itselläni about täydellisesti, kun sitä kokeilin n. vuosi takaperin (Ultimate tier, valokuitu itselläni myös). Siinä auttaa paljon se että lähin palvelin on Ruotsissa sekä yleisellä tasolla se on hiottu parhaalle tasolle saatavilla olevista pilvipalveluista. Niitä palveluita sitten on pilvin pimein.

Tämän keskustelun ongelma vaan on se, että muutaman käyttäjän mielestä ilmiössä on kyse vain muutamasta hassusta numeerisesti mitattavissa olevasta ja ilmaistavasta seikasta ja kaikki muu on turhaa. Moni muu sitten näkee ja kokee ilmiön paljon laajemmin, mutta näiden henkilöiden ihan asiallisiin kommentteihin suhtaidutaan vähätellen, jankaten ja monesti suoranaisesti trollaillen. Lieneekö sitten ajatuksena vanha keino, että kun vaan tarpeeksi hämmentää, niin toinen osapuoli kyllästyy ja luovuttaa (on toki ihan fiksua olla antamatta tällaiselle liikaa aikaa).

Tuollainen "Väittely jos perustuu mieltymyksiin, niin se on vain loputon ja täysin turha juupas-eipäs jatkumo." -heitto on muuten sekin mielipide. Se, että joku on tuota mieltä, ei tee siitä tietenkään mitään universaalia totuutta, vaikka miten asiaa kailottaisi päivästä toiseen.

Tätä en voi vaan käsittää. Miten kukaan voi sanoa, että joku mystinen mutu tuntuma voisi olla mitenkään validi argumentointi pointti. Tämä sama keskustelu käytiin jo vuosi sitten. Sun mielestä sun mutu on järkevä peruste sille, miksi konsoli on parempi alusta.... kuten @pomk sanoi, niin kyllä väittely niin tulisi edes johonkin faktoihin perustua, eikä omiin mutuihin.

Enemmän ne numeeriset faktat tekee asioista universaaleja totuuksia, kun ihmisten mystiset mutut.

Tätä en voi vaan käsittää. Miten kukaan voi sanoa, että joku mystinen mutu tuntuma voisi olla mitenkään validi argumentointi pointti. Tämä sama keskustelu käytiin jo vuosi sitten. Sun mielestä sun mutu on järkevä peruste sille, miksi konsoli on parempi alusta.... kuten @pomk sanoi, niin kyllä väittely niin tulisi edes johonkin faktoihin perustua, eikä omiin mutuihin.

Enemmän ne numeeriset faktat tekee asioista universaaleja totuuksia, kun ihmisten mystiset mutut.

Se on parempi alusta minulle ja toki monelle muullekin, mutta en koskaan väitä, että universaalisti kaikille (ei varmastikaan esim. sinulle). Vielä kerran: minulle. Koska ihmisten, olosuhteiden, tarpeiden, laitteiden, mieltymysten jne. kombinaatioita on olemassa käytännössä rajaton määrä, niin ei ole edes mahdollista löytää tähän asiaan mitään absoluuttista universaalia totuutta.

Outoa muuten, että miten tämän ketjun puitteissa homma on mennyt siihen, että kaikessa pitäisi olla aina kyse jostain ultimaattisesta absoluuttiseen totuuteen tähtäävästä PC vs. konsolit -väännöstä. Edes ketjun otsikko tai avausviesti ei anna millään tavalla ymmärtää, että kyse olisi tällaisesta asetelmasta. Ihan vapaasti täällä voi kukin kirjoitella ylipäätään näihin laitteisiin liittyen ja siitä näkökulmasta, mistä sattuu tykkäämään. Valitettavasti on kuitenkin käynyt niin, että muutamat käyttäjät kokevat, että juuri heillä on oikeus määritellä rajat sille, miten ja mistä tässä kontekstissa puhutaan.

Ketjun otsikko: PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju
Aloituspostaus: Kaikkien pelikäyttöön suunnattujen matopurkkien ympärillä pyörivät väittelyt tänne.

Tää on hyvä ketju, kun joku kirjoittaa kuinka konsoleilla pelaaminen sopii heille paremmin, niin kymmenen ihmistä tulee kertomaan, että se ei ole mahdollista.
Kannattaa oikeasti tulla välillä sieltä kuplasta ulos, niin oppii ehkä ymmärtämään ihmisiä ja heidän erilaisia mieltymyksiään paremmin.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 125
Jäsenet
78 540
Uusin jäsen
Dorito

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom