Olen monta asiaa ps5 hyväksi täällä myöntänyt, enkä ole yhtään HC-konsoli väittelijän tekstiä nähnyt, jossa myönnettäisiin että esim. 120fps on parempi kokemus kuin 60. Tai että 4k on parempi kuin se, että kuvan tarkkuus vaihtelee lennosta kesken pelaamisen.
Minut varmaan ainakin tämän ketjun puitteissa voidaan tuollaiseksi HC-konsolipelaajaksi laskea ja olen sen jossain vaiheessa sanonut, että tottakai, jos tarkastallaan nyt vaikka vaan noita frameja, niin 120 > 60 --> parempi ja 4K on parempi kuin lennosta vaihteleva tarkkuus. Ei tämän sanomisessa ole mitään ongelmaa. Näin siis kun noita asioita tarkastellaan omina asioinaan eikä niitä rinnasteta koko pelikokemukseen. Kokonaan toinen juttuhan sitten onkin, että missä määrin kukakin käytännössä näitä eroja huomaa tai tärkeinä pitää. Jos esim. minulle nuo seikat olisivat kovin tärkeitä, niin tottakai laittaisin kaikki rahat vaan kiinni mahdollisimman kovaan GPU:hun ja prossuun, kone kasaan ja sillä selvä. Ainakin omalla kohdallani pelikokemus rakentuu vaan niin monen muunkin asian kuin resoluution ja ruudunpäivitysnopeuden varaan ja siksi olenkin sitä mieltä mitä olen. Moni HC-PC-pelaaja varmaan itkee verta, kun kerron, että saatanpa vaikka JRPG-peleissä capata framet 60fps lukemaan, vaikka GPU pystyisi parempaan ja näyttökin on 144Hz.
Täytyy vielä loppukevennyksenä kertoa, että ensi kuussa tulee muuten talouteen taas uusi konsoli. Ihan ameriikoista asti tulee uusi useamman sataa dollaria maksanut Nintendo 64 pelejä pyörittävä laite. Ja näin siitäkin huolimatta, että omistan ennestään kaksi alkuperäistä N64 konsolia ja olisi toki PC:llä emulointimahdollisuudet ja kaikki. Itselläni on kaikkiin konsoleihin ja niiden tarvikkeisiin mennyt kaikkineen rahaa varmasti useammankin suhteellisen kovan peli PC:n verran, ja olen varsin tyytyväinen näin. Nämä jutut eivät ole aina niin suoraviivaisia.