Piha ja terassit

Mulla vastaavanlainen ympäristö kuin sinulla. Kai sinulla nykyisin on suodatinkangasta sepelin alla?
Reuna kuuluisi olla hieman korkeammalla kuin sepeli tai nurmikko jotta kivet ei mene nurmikolle.

Patolevyyn kannattaa laittaa lista.
En tiedä varmaksi mitä sepelin alla on, koska en ole asunut tässä rakennusvaiheessa. Nykyisellään sepelin ja nurmikon välissä ei ole mitään fyysistä rajaa, mikä on juurikin syynä sille että kiviä kulkeutuu herkästi nurmialueelle. Pikaratkaisu olisi toki tehdä tähän joku raja vaikka laudalla, mutta mieluummin tekisin kerralla kunnollisen ratkaisun, jolla pääsisi eroon sepelistä kokonaan.

Patolevyn yläreunassa on toki lista.

Lopullisena haaveena minulla olisi saada tuohon sokkelin vierussoran tilalle jonkinlainen irtoaineksesta vapaa ratkaisu. Meillä on tontin reunoilla paljon puita ym. kasvillisuutta, joista kulkeutuu siemeniä sokkelin viereiselle sorakaistaleelle ja siksi siinä kasvaa jatkuvasti ties mitä heinää ja koivuntaimea + sammalta. Myös irtolehtien ja muun roskan siivoaminen soran seasta on hankalaa syksyllä ja keväällä. Ja lisäksi on tuo ruohonleikkuuongelma, koska väkisin kiviä eksyy aina nurmikon sekaan kun lapset juoksee pihalla.

Ajatuksenani voisi olla vaihtaa tuohon sepelin tilalle esimerkiksi seulanpääkiviä, jotka saumaisi betonilla tms. kovalla aineella. Koska talo on suht uusi, niin en haluaisi kaivaa nykyistä murskekerrosta yhtään enempää kuin on pakko.
Riittäisiköhän tällainen prosessi yksinkertaisuudessaan:
1. Nykyisen pintamaan poisto sokkelin vierustalta n. 50 cm etäisyydeltä sokkelista
2. Suodatinkangas (?) + asennushiekkakerros
3. Seulanpääkivien ladonta ja saumaus jollakin kovettuvalla kivien saumausaineella kaadot huomioiden

Onko tällaisen toteuttamisesta kokemuksia tai asioita mitä pitäisi erityisesti ottaa huomioon? Tulisiko esimerkiksi patolevyn sauman yläosa jättää hieman näkyviin, jotta sen taakse ei ainakaan menisi tuota kovettuvaa saumausmassaa? En ole ammattilainen, mutta ei kai tuo niin vaikea homma ole etteikö voisi onnistua kokemattomammaltakin tekijältä (?).
Rohkeasti vaan seulanpääkiven asennukseen. Ei siinä oikein vikaan voi mennä, kun katsoo, että on useamman prosentin kaato. Vaikka ei ihan samaan tasoon kivet sattuisi, niin sitä ei oikein huomaa. Itse olen patolevyn tasaan kivet asentanut, kun se musta lista ei kauhean nätti ole, jos liikaa näkyy.
Itse suosittelisin asentamaan maakosteaan betoniin ja sillä myös saumaus. Se kun kovettuu, niin kivet on kunnolla kiinni ja kasvillisuus pysyy loitolla. Silloin ei tarvitse suodatinkankaitakaan alle. Ulkolaitaan stoppariksi vaikka kyllästetty lauta.

Statistiikka

Viestiketjuista
282 714
Jäsenet
78 459
Uusin jäsen
akumäkinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom