Ruohonleikkurit, moottorisahat ja muut pihapäristimet

Miksei akkukäyttöistä? Ovat nimenomaan helppoja käsitellä ja tuo vetävyyskin tulee väkipakolla suurimmassa osassa mukana. Sen mitä itse juuri leikkureita tarkastelin niin hintaeroakaan ei hyviin bensakoneisiin oikeastaan ollut joten päädyin hommaamaan itselleni Stihlin RMA 2:n. Halvempiakin saa, jos kapeus ei haittaa.

Ideologisista syistä bensaa vaativalle sanoisin, että Hondan moottorilla oleva Klippo on varma valinta. Ne eivät vain ole kovinkaan halpoja.
Koska tunnen ihmisen, jolle se tulee. Akkukäyttöisestä on akku paskana ekan talven jälkeen (unohdettu täysin tyhjänä koko talveksi kylmään varastoon), jos en huolehdi sitä itse sopivaan varaustilaan ja lämpöön. Ja ei mene perille vaikka kuinka yrittäisi kertoa asiaa. Piste. Bensojen vaihto tarvittaessa keväällä on vielä helppo ja halpa projekti.

Oliko muita ehdotuksia?

• Tykkää
Reactions: eGe
Missäs välissä Husqvarna R214TC:n moottorit ovat muuttuneet Lonciniin?

Muutaman vuoden on näkynyt Husqvarna brandin moottoreita jotka aitoja kiinalaisia. TC lienee isommalla koneella mutta minulla on nyt 4 vuotias R214C eikä siinä mitään vikoja tai ongelmia ole ollut. Äänekäs tuo on.

Viimeksi muokattu:
Ostin Alpina AT 98 HA leikkurin viikko sitten ja olen pari kertaa ehtinyt nyt leikata nurmikkoa. Leikkurissa on hydrostaattinen voimansiirto ja se on ollut varsin mukava erityisesti suunnan vaihdon suhteen.

Suunnanvaihtoon liittyen leikkurissa on kuitenkin yksi käyttöä vaikeuttava turvaominaisuus: peruuttaminen ei ole mahdollista terien pyöriessä, ellei saman aikaisesti paina "kojelaudassa" nappulaa, joka erikseen mahdollistaa tämän.

Leikkuri alkaa yskiä ja sammuu, jos koittaa peruuttaa terien pyöriessä, eikä muista paina kyseistä nappulaa. Onkohan teknisesti mahdollista oikosulkea peruutusnappula pysyvästi, vai aiheutuuko siitä jotain haittaa?

Koska tunnen ihmisen, jolle se tulee. Akkukäyttöisestä on akku paskana ekan talven jälkeen (unohdettu täysin tyhjänä koko talveksi kylmään varastoon), jos en huolehdi sitä itse sopivaan varaustilaan ja lämpöön. Ja ei mene perille vaikka kuinka yrittäisi kertoa asiaa. Piste. Bensojen vaihto tarvittaessa keväällä on vielä helppo ja halpa projekti.

Oliko muita ehdotuksia?
Joo, tuollain saattaapi olla akku äkkiä kaput tosiaan. Nuo Hondan moottorit ovat olleet vuosikymmeniä tasakäyntisiä ja helpohkoja nykiä käymään. Itse olen moisilla tuuppinut todella isoa pihaa teinistä saakka enkä edes vilkaisisi Briggs&Strattonien suuntaan (niitäkin kokeneena).

Bensa säilyy tankissa ihan hienosti talven yli kylmässä varastossa.
Säilyy kyllä (siksi siinä luki tarvittaessa). Kyseessä oli enemmänkin vertaus tuohon tyhjään ja kuolleeseen akkuun, jonka vaihto ei olekkaan enää ihan pikku kustannus ja juttu.

Viimeksi muokattu:
Säilyy kyllä (siksi siinä luki tarvittaessa). Kyseessä oli enemmänkin vertaus tuohon tyhjään ja kuolleeseen akkuun, jonka vaihto ei olekkaan enää ihan pikku kustannus ja juttu.
Kovimmilla karpaaseilla näkyy ruohonleikkurin aisat lumihangesta keskellä pihaa ja seuraavana kesänä tempaisevat kertavedolla käyntiin. Ihan naapurustostakin löytyy.

deologisista syistä bensaa vaativalle sanoisin, että Hondan moottorilla oleva Klippo on varma valinta. Ne eivät vain ole kovinkaan halpoja.
Tämä. Klippohan taitaa merkkinä/brändinä olla kuopattu ja osana husqvarnan mallistoa nykyään.

Kevennys. Mulla on pandemian alkuaikoina suutuspäissä ostettu motonetin tai puuilon "toiseksi halvin" rakkine. Ihme kyllä, mutta toimii edelleen. Yritin puolitahalleni hajottaa koko härpäkkeen ensimmäisenä kesänä. Osia kyllä putoili ja halkeili, mutta kone käy kuin uutena. Mokoma roju oli siis pakon sanelema hankinta, koska kaikki Hondat ja paremmat laitteet oli myyty loppuun. Itsekin luulin ostaneeni Kärkkäiseltä viimeisen Hondan, kunnes kaksi viikkoa tilausvahvistuksesta ja viidakoksi muuttuneen pihan aikoihin ilmoittivat, että ei heillä olekkaan sitä konetta jonka myivät. Vieläkin vituttaa, mutta vain vähän.

Tietysti vielä naapuri näki kun retuutin laatikkoa kotiin ja koki tarpeelliseksi valistaa, että olin tehnyt huonot kaupat ja hänen vastaava oli ruostunut puhki alle vuodessa jne.

Tässä itse paholainen heräilee taas talviunilta tänä keväänä. Ilkikurinen virne kasvoillaan. Syksyn lehdet ja muut paskat asiaankuuluvasti vielä päällä.
PXL_20250509_125912172.RAW-01.COVER (1) (1).jpg

Kaasu pysyy napakasti pohjassa kahden pikapuristimen voimin. Myös se moottorin kierroksia säätelevä vaijeri on irroitettu. pystyy ajelemaan vaikka kivikossa ilman että moottori sammuu. Yleensä terä per vuosi on tuhoutunut. Viime vuonna taisi mennä kaksi, kun tuli laajennettua nurmikkoa, eikä jaksanut ihan joka kiveä haravalla etsiä.
PXL_20250509_125937445.RAW-01.COVER (2).jpg
tankki vuotaa jostakin aina tyhjäksi seuraavaan leikkukertaan mennessä, joten tankatessa kannattaa olla tarkka. Kone kuluttaa aivan käsittämättömän vähän ja välillä tuntuu että tankillisella joutuu ajamaan toista tuntia :) johtuu varmaan siitä, että odottaa vesikielellä koko ajan bensan loppumista.

Husqvarna rider 13 hydrostatic (lienee jotain 2000-luvun alun vehkeitä)

Leikkuupöydän kahvan nappi jää kahvan sisään kun vetää kahvasta, eli siis se jousi ei palauta sitä nappia takaisin ja näin ollen kahvan alapäässä oleva koukku ei jää sinne hahloon että leikkuupöytä jäisi yläasentoon vaan sen joutuu nyt toisella kädellä avittamaan sinne hahloon. Onko kellään tietoa miten tuon jousen ja mahdollisesti sen tangon sieltä kahvan sisältä pystyy vaihtamaan?

20250601_142738.jpg

Toinen ongelma mitä ihmettelin pikkusen jo viimekesänä. Leikkuupöytä kun on alhaalla ja terät pyörii niin kuuluu sellaista laahaamisen ääntä. Mistäs se mahtaisi johtua? Onko liikaa paskaa leikkuupöydässä vai onko noissa terissä jotain laakereita jotka pitäisi vaihtaa ? Hihna pyörii ihan ok mielestäni

Onkohan Tamforce-akkuruohonleikkurista mihinkään? Tamforce akkuruohonleikkuri 40V kit 2x4Ah

Yllättävän halvalla (250 €) saa 2x4Ah -akuilla, ja ajoleveyskin on jo kohtuullinen. En tosin luottaisi kovinkaan paljon arvosteluihin, jotenkin niin feikin oloisia tai valittu ainoastaan parhaat mukaan. Myös erillisissä Tamforce-akkuarvosteluissa kehutaan, miten hyvin toimii juuri tämän ruohonleikkurin kanssa. Kyllä jotenkin haiskahtaa nämä arvostelut/mainostus.

Toinen mitä harkitsin on esim. SKIL 0140BA -akkuruohonleikkuri: SKIL 0140BA akkuruohonleikkuri 43 cm 2 x 4,0 Ah 20 V | Motonet Oy - hintaa tosin jo melkein tuplat enemmän melkein samanlaisilla spekseillä. (Takuuaika tosin reilusti pidempi.)

Tai sitten ostaa samanlaisen 250 €:llä mitä nytkin on. Huoltanut olen todella vähän (en edes öljyjä vaihtanut) ja on kestänyt 11 vuotta jo. Nyt tosin saa jo painella rikastinta 30 kertaa, että lähtee edes käyntiin. Mieluummin sitä ostaa uuden halvalla kuin huollatuttaa ammattilaisilla.

Myös robottiruohonleikkuri (esim. Dreame A1 Pro) on käynyt mielessä, mutta hintalaatusuhde ei oikein näissä nappaa.

Tamforce on Puuilon house-brändi samoin kuin Brücke Tokmannilla tai Biltema. Joku tehnyt jossakin Kiinassa ja asiakkaan haluamat tarrat päälle. Voi olla hyvä tai ei.

Onkohan Tamforce-akkuruohonleikkurista mihinkään? Tamforce akkuruohonleikkuri 40V kit 2x4Ah

Yllättävän halvalla (250 €) saa 2x4Ah -akuilla, ja ajoleveyskin on jo kohtuullinen. En tosin luottaisi kovinkaan paljon arvosteluihin, jotenkin niin feikin oloisia tai valittu ainoastaan parhaat mukaan. Myös erillisissä Tamforce-akkuarvosteluissa kehutaan, miten hyvin toimii juuri tämän ruohonleikkurin kanssa. Kyllä jotenkin haiskahtaa nämä arvostelut/mainostus.

Toinen mitä harkitsin on esim. SKIL 0140BA -akkuruohonleikkuri: SKIL 0140BA akkuruohonleikkuri 43 cm 2 x 4,0 Ah 20 V | Motonet Oy - hintaa tosin jo melkein tuplat enemmän melkein samanlaisilla spekseillä. (Takuuaika tosin reilusti pidempi.)

Tai sitten ostaa samanlaisen 250 €:llä mitä nytkin on. Huoltanut olen todella vähän (en edes öljyjä vaihtanut) ja on kestänyt 11 vuotta jo. Nyt tosin saa jo painella rikastinta 30 kertaa, että lähtee edes käyntiin. Mieluummin sitä ostaa uuden halvalla kuin huollatuttaa ammattilaisilla.

Myös robottiruohonleikkuri (esim. Dreame A1 Pro) on käynyt mielessä, mutta hintalaatusuhde ei oikein näissä nappaa.
Ei Tamforcesta kokemuksia, mutta vastaava halpisleikkuri itsellä, eli tämä:

Ihan ok pienellä pihalla jos ei päästä nurtsia liian pitkäksi. Toimii makitan akuilla joita oli jo ennestään joten siksi valitsin tuon. 139e oli tarjouksessa viime elokuussa.

Itsellä brucke joku oisko ollu 150e-220e (40v), ollut hyvä. Akkuna 4ah + 2,5hah joka tuli moottorisahan mukana.
Hyvin noi halvatkin pelaa, vaikka yksi akku menikin jo takuuvaihtoon näppärästi liikkeessä. Itse ostin omani vain, koska oli joku tyyliin 200e/4ah akun ja laturin kanssa.

Kannattaa kyllä sitä akkuperhettä miettiä. Brucke esim. todella "kapea se tarjonta", paitsi että nyt se moottorisaha ja puhallin ja ruohonleikkuri löytyi.

Ostaisin ehkä esim. bosch? Ei sekään paha.

Ruohonleikkurin leikkausleveys 35 cm vs. 41 cm?
Tuntuuko 35 cm onnettomalta vaikkei jättipiha oliskaan leikattavana?
(Ja ei päristin vaan akkukone olis haussa.)

Pitääkö mahtua pienempiin väleihin, joihin pieni menee, mutta isompi ei.

Jos otetaan pelkkä leikkuu
leveys ja piha vaikka 10x10 metriä, niin kapeammlla teet ~4 vetoa pihan yli enemmän, kuin sillä leveämmällä.

Ruohonleikkurin leikkausleveys 35 cm vs. 41 cm?
Tuntuuko 35 cm onnettomalta vaikkei jättipiha oliskaan leikattavana?
(Ja ei päristin vaan akkukone olis haussa.)
Tuntuu, tosin ei 41cm myöskään leveä ole. Kun ottaa huomioon että vierekkäiset vedot menevät jonkin verran päällekkäin niin 35cm leikkurilla jokainen uusi veto leikkaa nurmikko kakkosella alkavan kaistaleen verran. Se on aika vähän jos on tarkoitus tehdä muutakin kuin kukkapenkin ympärys.

Edit. Leikkaat leveämmällä 20...25% enemmän per veto niin kyllä siinä eroa on. Enemmän kuin @juhaa heitti...

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 886
Jäsenet
77 837
Uusin jäsen
Markkelsson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom