Sähköauton kotilataus

Kyllä sillä markkinat on 10 vuotta vanhojen käytettyjen ostajien parissa :)
On meinaan iso ero sillä lataako tuollanen 64kWh auto akkunsa yössä n.10h vai vuorokaudessa ~20h, jos pidempää työmatkaa aikoo ajaa päivittäin. Noi Nirot, Konat ym. vähän isompiakkuiset on kohta sopivassa hintaluokassa kun se tonnin pommi dieselkuski pakuksi muunnetulla farmarillaan laskee euroja ja polttoaineeseen menee jo monta sataa kuukaudessa niin alkaa kiinnostamaan. Niin mulle ainakin kävi ~4v sitten kun pelkkiin työmatkoihin meni about satanen viikossa tankkiin.
En epäile tätäkään. Mutta ei siiyä kauheasti kannata laskea saavansa. Jos tuollainen 10 vuotta vanha auto maksaa 10000e, niin ei sitä varten osteta tuhansien eurojen latureita. Joko tyydytään 1vaihelataukseen, tai ostetaan auto jossa on mahdollisuus 3vaihelataukseen.
Lisäksi laturin asennuksesta saa maksaa kahteen kertaan. Nyt wallen asennus, ja tulevaisuudessa sitten se uusi laturi.

Onko mahdollista suurentaa sulakekokoa 3x35A? Silloin voisi kuormanhallinnalla ladata 1x32A, ja laitteisto olisi tonnin halvempi.
 
Lisäksi laturin asennuksesta saa maksaa kahteen kertaan. Nyt wallen asennus, ja tulevaisuudessa sitten se uusi laturi.
Ei pidä (täysin) paikkaansa, Walle on pistokkeella, joten AP voi kiinnittää sen itse seinään halutessaan ja samoin irrottaa. Ei vaadi sähköasentajaa.
 
Ei nyt ole vielä ajankohtaista, mutta kyselen kuitenkin... Meillä on kuuden asunnon rivitaloyhtiö. Parkkipaikkoja on kuusi, yksi per huoneisto. Kullekin kahdelle vierekkäiselle paikalle on lämmitystolppa, jossa on kaksi ajastuspistorasiaa yhteisen 16A sulakkeen takana. Lämmitystolppien sähköt menevät taloyhtiön piikkiin.

Jossain vaiheessa talon asukkaat varmaankin alkavat hankkia sähköautoja. Meillä on kaukolämpö. Nyt mielessä on käynyt, että mitäs jos vedettäisiin uudet sähköt niin, että jokaisella huoneistolla olisi valmius omalle 11 kW latauspisteelle ja sähköt menisivät huoneiston omasta liittymästä.

Nyt herääkin kysymys: Jos tuollaisen tekee, niin onnistuuko huoneiston sisäinen kuormanhallinta, kun huoneiston sulaketaulu on kuitenkin huoneistossa eikä taloyhtiön teknisessä tilassa? Pääsulakkeet (3*35A per huoneisto) ja sähkömittari ovat teknisessä tilassa. Entä jos yksittäinen asukas haluaa säätää lataukset sähkön pörssihinnan mukaan?
Pörssisähköohjaus toteutetaan useimmiten latauslaitteen/kotiautomaation älyllä, ei sähkömittarilla (vaikka jotkut mittarit osaavatkin ohjata releitä, esimerkiksi siten ohjaan omaa lämminvesivaraajaa).

Noin muuten suosittelen suuntaamaan tänne:
 
Katselin että go-e:tä myyviä nettikauppoja tuntuu olevan aika monta. Onko näissä jotain hyväksi todettuja? Esim. evasema.fi on hintojen osalta ihan ok ja vaikuttaa kotimaiselta pikkupuljulta.
Laturi kilkkeineen tuli nopeasti perille. Kiva kun pääsi tukemaan kotimaista yrittäjää.

Millaisia asennuksia porukalla on noille? Tuo ylöspäin lähtevä johto on vähän hassu, mutta eiköhän se ole ihan ok jos laittaa läpiviennin heti siihen.

Liittääkö sähkäri jatkoa tuohon johtoon vai korvataanko johto sellaisella joka riittää sähkökeskukselle ilman liitoksia?
 
Laturi kilkkeineen tuli nopeasti perille. Kiva kun pääsi tukemaan kotimaista yrittäjää.

Millaisia asennuksia porukalla on noille? Tuo ylöspäin lähtevä johto on vähän hassu, mutta eiköhän se ole ihan ok jos laittaa läpiviennin heti siihen.

Liittääkö sähkäri jatkoa tuohon johtoon vai korvataanko johto sellaisella joka riittää sähkökeskukselle ilman liitoksia?
Sähkäri laittoi ainakin mulla liitäntärasiaan, josta sit sit ihan MMJ:llä eteenpäin.
 
Vähän yksinkertaisempaa kysymystä väliin. Mikä hidaslaturi olisi se "halpa ja hyvä". Sähkönikko tuli taloon ja perus 22kw laturi kuormantasauksella löytyy ja tuohon tulikin auton mukana töögeli mukana, mutta näköjään näissä on alettu säästämään ja perus schuko hidaslaturia ei tule. Tuommoinen olisi kuitenkin näppärä jos ja kun yöpyy paikoissa missä ei ole muuta latausmahdollisuutta. Äkkiseltään vaan hinnat niin suolaisia suomikaupoissa että satunnaisilla yöpymisillä siellä täällä tuntuu että melko kauan saa latailla pikalaturilla ennen kuin break even. Eli onko jotain toimivia hidaslatureita jossainpäin tarjouksessa mitkä kannattaisivat satunnaiskäyttöön?
 
Vähän yksinkertaisempaa kysymystä väliin. Mikä hidaslaturi olisi se "halpa ja hyvä". Sähkönikko tuli taloon ja perus 22kw laturi kuormantasauksella löytyy ja tuohon tulikin auton mukana töögeli mukana, mutta näköjään näissä on alettu säästämään ja perus schuko hidaslaturia ei tule. Tuommoinen olisi kuitenkin näppärä jos ja kun yöpyy paikoissa missä ei ole muuta latausmahdollisuutta. Äkkiseltään vaan hinnat niin suolaisia suomikaupoissa että satunnaisilla yöpymisillä siellä täällä tuntuu että melko kauan saa latailla pikalaturilla ennen kuin break even. Eli onko jotain toimivia hidaslatureita jossainpäin tarjouksessa mitkä kannattaisivat satunnaiskäyttöön?

Jos se perus 8A riittää, niin ostaisin jonkun auton alkuperäisen laturin torista tms. Halvalla lähteepi ja on varmasti laadukas tuote.
 
Vähän yksinkertaisempaa kysymystä väliin. Mikä hidaslaturi olisi se "halpa ja hyvä". Sähkönikko tuli taloon ja perus 22kw laturi kuormantasauksella löytyy ja tuohon tulikin auton mukana töögeli mukana, mutta näköjään näissä on alettu säästämään ja perus schuko hidaslaturia ei tule. Tuommoinen olisi kuitenkin näppärä jos ja kun yöpyy paikoissa missä ei ole muuta latausmahdollisuutta. Äkkiseltään vaan hinnat niin suolaisia suomikaupoissa että satunnaisilla yöpymisillä siellä täällä tuntuu että melko kauan saa latailla pikalaturilla ennen kuin break even. Eli onko jotain toimivia hidaslatureita jossainpäin tarjouksessa mitkä kannattaisivat satunnaiskäyttöön?
Tuossa yksi 129€
Ei ole omaa kokemusta, mutta näköhavainto on ja on siro.
 
Vähän yksinkertaisempaa kysymystä väliin. Mikä hidaslaturi olisi se "halpa ja hyvä". Sähkönikko tuli taloon ja perus 22kw laturi kuormantasauksella löytyy ja tuohon tulikin auton mukana töögeli mukana, mutta näköjään näissä on alettu säästämään ja perus schuko hidaslaturia ei tule. Tuommoinen olisi kuitenkin näppärä jos ja kun yöpyy paikoissa missä ei ole muuta latausmahdollisuutta. Äkkiseltään vaan hinnat niin suolaisia suomikaupoissa että satunnaisilla yöpymisillä siellä täällä tuntuu että melko kauan saa latailla pikalaturilla ennen kuin break even. Eli onko jotain toimivia hidaslatureita jossainpäin tarjouksessa mitkä kannattaisivat satunnaiskäyttöön?
Miten sitä nyt sitten ajattelee, onko kavereiden piikkiin lataamisessa joku tavoiteellinen euromäärä vai säästääkö tällä itseään, ettei tarvitse mökiltä lähtiessä enää kököttää latausasemalla? Jos tuollaista ei joka viikko tarvitse käyttää, joku edes semilaadukas kestää varmasti 5-10 vuotta. Kannattaako sille ajalle pakosta koettaa tiristää Ali:sta halvinta mahdollista vai ostaa joku vähän turvallisempi muutamaa kymppiä kalliimmalla?
 
Kylla aika erikoinen tilanne olisi etta alkaisin kaverilta jolla ei ole sahkoautoa pyytamaan topselia ettei minun tarvitsisi lahtiessani 10 minuuttia ladata tien paalla.
 
Kylla aika erikoinen tilanne olisi etta alkaisin kaverilta jolla ei ole sahkoautoa pyytamaan topselia ettei minun tarvitsisi lahtiessani 10 minuuttia ladata tien paalla.
Sama, ehkä jos joku täysin korvessa oleva kaverin mökki tms. jossa aikoo viettää pari päivää ja lähellä ei ole mitään latausta niin varmaan sitten kysyisin saako ladata. Mutta jos nyt menisin kylään jollekulle jolla omakotitalo niin en minä nyt alkaisi heidän sähköillään lataamaan. Jos nyt on jokusen tunnin kylässä niin ei siinä kerkeisi saamaan kun muutaman kWh kuitenkin? Tai ehkä jos vaikka vanhempieni luokse menisin niin voisin ehkä ladata, mutta en tee sitäkään kun asuvat lähellä ja voin töissä ladata ilmaiseksi kuitenkin.
 
Sama, ehkä jos joku täysin korvessa oleva kaverin mökki tms. jossa aikoo viettää pari päivää ja lähellä ei ole mitään latausta niin varmaan sitten kysyisin saako ladata. Mutta jos nyt menisin kylään jollekulle jolla omakotitalo niin en minä nyt alkaisi heidän sähköillään lataamaan. Jos nyt on jokusen tunnin kylässä niin ei siinä kerkeisi saamaan kun muutaman kWh kuitenkin? Tai ehkä jos vaikka vanhempieni luokse menisin niin voisin ehkä ladata, mutta en tee sitäkään kun asuvat lähellä ja voin töissä ladata ilmaiseksi kuitenkin.
Juu, ja ei.
Jos puhutaan "pitkämatkalaisista" niin polttis isännätkin saattavat tarjota sitä sähköä ihan pyytämättä. eli ihan vähän siitä tullut sellaista otatko kahvia, tai syötkö. Ettei tarvi heti suunnistaa ABClle. Eikä nyt tavatonta että latausmahdollisuudesta kysytään ennakkoon, ja ihan oma lukunsa sitten se ns hätävara, jossa jo melkein pakko kysyä voiko ladata.

Ja moni kesän vierailu kohde on sellainen missä tarjolla jotain hidas, ehkä vain suko latausta, vuokramökit, taloyhtiö kyläilyt jne. Ja tarjotaan reilusti korvausta käytetystä sähköstä. Meni 10kWh, tässä kymppi.

Oma lukunsa sitten ei toivotut vieraat jotka jättää se ABC latauksen ja syönnin väliin ja tuuppaaavt yllättäen vieraaksi, auto lataukseen ja kaapit tyhjäksi, jäädäänkin yöksi kun sulla vain tuo suko,
 
Ei tosiaan ole erityisen poikkeuksellista että vuokramökeillä ym. saa ladata autoa pienellä. lisämaksulla. Vähän turha keskustelu joka lähti siitä että nähdään asia vain omalta kantilta.
 
Yhdelle kaverille kun menen kylään, niin aina se tarjoaa itse sitä latausmahdollisuutta, kun tietää että ajelen sähköautolla. Itsellään hänellä ei ole sähköautoa, mutta taloyhtiö on joka katokseen laturin laittanut. Tarjoan sitten kaljan tai pari maksuksi keikalla tai jotain muuta kompensaatiota. Itse en yleensä kehtaa kysellä, ellei nyt olisi jotenkin ihan pakko ladata. Sukoa en ole vielä tarvinnut kertaakaan reissussa, vaikka sellainen aina on mukana.
 
Vähän yksinkertaisempaa kysymystä väliin. Mikä hidaslaturi olisi se "halpa ja hyvä". Sähkönikko tuli taloon ja perus 22kw laturi kuormantasauksella löytyy ja tuohon tulikin auton mukana töögeli mukana, mutta näköjään näissä on alettu säästämään ja perus schuko hidaslaturia ei tule. Tuommoinen olisi kuitenkin näppärä jos ja kun yöpyy paikoissa missä ei ole muuta latausmahdollisuutta. Äkkiseltään vaan hinnat niin suolaisia suomikaupoissa että satunnaisilla yöpymisillä siellä täällä tuntuu että melko kauan saa latailla pikalaturilla ennen kuin break even. Eli onko jotain toimivia hidaslatureita jossainpäin tarjouksessa mitkä kannattaisivat satunnaiskäyttöön?

Tällä latailen itse kotona kun ei ole kiire, toimii hienosti ja tuolla teholla ei pistokkeet lämpeä. 1,54 kW ottaa mittarin mukaan seinästä.

 
Alkujaan ajattelin sähköautosta unelmoidessa että panostan johonkin överiin juiceboosteriin kaikilla kuviteltavissa olevilla adaptereilla, mutta kun se auto lopulta parkkihalliin tuli, niin kävi aika äkkiä selväksi ettei mitään AC-latausta kyllä oikein jaksa harrastaa ellei se ole tosi kätevästi tarjolla.

Laskettelureissulle lähdettäessä tuli lomakämpältä kivasti 2kk ennen reissua maili, että nyt on tallissa type2:sta ja siellähän tuli sitten ladattua. Espanjassa 4vk lomalla jaksoin opetella miten lähikaupan type2:sesta sai ladattua, mutta tuokin on kyllä vähän niin ja näin kun 10kW teholla ei kauppareissun aikana kovin paljon lataa. 20kW AC tekisi hommasta selvästi mielekkäämpää kun saisi sentään vähän enemmän energiaa akkuun sen normistopin aikana ilman ylimääräistä odottelua.

Jos erityisesti harrastaisi jotain autolomailua ja bookkailisi random-yöpymisiä kaiken maailman airbnb:eistä ja leirintäalueilla jne. + haluaisi ryystää aina mistä vaan AC-sähköä, niin kai tuo harrastuksesta voisi käydä, mutta hyvin harvoin kyllä oikeaa tarvetta on.
 
Nyt en kyllä tajunnut, mikä zepin viestissä oli se pihvi? Eikö se nyt ole ihan selviö, että AC-latausta käytetään siellä missä muuta ei ole tarjolla? Vai mikä tässä nyt oli se juttu mitä yritit kertoa?
 
Nyt en kyllä tajunnut, mikä zepin viestissä oli se pihvi? Eikö se nyt ole ihan selviö, että AC-latausta käytetään siellä missä muuta ei ole tarjolla? Vai mikä tässä nyt oli se juttu mitä yritit kertoa?
Eikun idea on se, että sitä ei kyllä tule käytettyä missään, ellei se ole tosi kätevästi tarjolla.

Eli todella harvoin missään muualla kuin töissä / kotona jos ei jotain aivan pakottavaa tarvetta ole. Ja nykyisen latausverkoston tapauksessa pakkoa ei käytännössä ole koskaan.
 
Nyt en kyllä tajunnut, mikä zepin viestissä oli se pihvi? Eikö se nyt ole ihan selviö, että AC-latausta käytetään siellä missä muuta ei ole tarjolla? Vai mikä tässä nyt oli se juttu mitä yritit kertoa?
Meinaa, että mitään mukana raahattavaa laturia on turha hommata. Ja ole täysin samaa mieltä.
 
Käyttäjä on kertonut et on tarve laturille ja kysyy mistä saisi halvan ja toimivan. Keskustelu pyörii pitkää sen ympärillä miksi muut keskustelijat eivät sellaista tarvitse...


"Mistä saisi hyvää makkaraa?"
-"Mä en syö lihaa koska se on murhaa."
 
Käyttäjä on kertonut et on tarve laturille ja kysyy mistä saisi halvan ja toimivan. Keskustelu pyörii pitkää sen ympärillä miksi muut keskustelijat eivät sellaista tarvitse...


"Mistä saisi hyvää makkaraa?"
-"Mä en syö lihaa koska se on murhaa."
No näinkin, mutta mielestäni ihan hyvä kertoa, varsinkin uudelle sähköautoilijalle, että tuollainen hankinta voi olla varsin turha.

Toki kaikilla on omat tarpeensa, mutta hyvin harva nyt varmaan missään random paikoissa oikeasti jaksaa tommosella ~8A laturilla ladata, vaikka se alkuun tuntuisikin hyvältä idealta.
 
Meinaa, että mitään mukana raahattavaa laturia on turha hommata. Ja ole täysin samaa mieltä.

Niin joo totta, minullakin sellainen tuli mukana, mutta nostin varastoon heti kun auton sain kotiin. Kuljetan mukana sitten pelkästään sitä type2-johtoa, sitä tulee käytettyä reissuissa kun lataa autoa yön yli.

Tuolla suko-rasiaan kytkettävällä laturilla ehkä voisi olla käyttöä tilanteessa, jossa matkustat sähköautolla jonnekin mökille, jossa viivyt pari vuorokautta tai enemmänkin ja siellä ainoa mahdollisuus lataukseen on suko-rasia. Siinä saa auton seistessä ladattua parissa päivässä akun täyteen.
 
Jos nyt matkalaturia ostaisin, niin 11kw voimavirtaan sopivan ja sille shucko adapterin. Mielummin toki sellanen jossa molemmat vakiona.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 378
Viestejä
4 834 693
Jäsenet
78 236
Uusin jäsen
tkt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom