Sähköauton kotilataus

niin kannattaahan se sitten 22kW piuha hommata asiointilatausta varten.
Saattaa vaan käydä että ensimmäisen 3kk jälkeen tulet käyttämään 22 kW asointi latausta 2 kertaa seuraavan 5 vuoden aikana. Jollei nyt löydy jo elämästä sellaista selvää rytmiä jossa 22 kW latausta tulisi tehtyä niin ei sellaista kyllä muodustu.
 
Kiitos vinkeistä. Mennekesin piuhaa ei oikein tunnu mistään löytyvän...
Toki näyttää siltä että esim Fordin ja Mersun piuhat lienee näitä, joten ehkä sieltä liikkeistä kyselemällä saattaisi löytyä.

Biltemassa yleensä suht laadukasta tavaraa, joten tuo lienisi ihan ok vaikka valmistajasta ei taida olla tietoa?
Mutta 8m taitaa olla turhan pitkä normaaliin käyttöön? 4-5m varmaan yleensä riittäisi ja olisi mukavampi käsitellä.

Auto on Model S, ja myyjältä en saanut tietoa onko 11kW vai 22kW latauksella. Todennäköisesti 11kW, mutta jos on tuplalaturit niin kannattaahan se sitten 22kW piuha hommata asiointilatausta varten. Tämä selvinnee huomenna kun auton noudan.

Tulkitsen ehkä vastauksista rivien välistä että kellään ei sinänsä mistään itse kaapelista ole kovin huonoa kokemusta. Eli lienee kaikissa Suomessa myytävissä itse kaapeli olevan suht laadukasta eikä mene aivan korpuksi pakkasessa vrt. "kumiset" jatkojohdot yms.
Jos et kotiin tarvitse pitkää kaapelia niin ota lyhyt kaapeli, 3 - 5 metriä. Aika ikävä asiointilatauksessa kelailla monen metrin ylimääräistä kieppiä rullalle.
Ainakaan itse en ole tarvinnut asiointikaapelia parin vuoden aikana kuin muutaman kerran. Pääasiassa lataan joko kotona tai pikalaturilla.
 
Onko kenelläkään kokemusta tällaisista matka”latureista”, jos pitäisi kiinteälle suunnitella vaihtoehtoisena. Tallista löytyy 16 A voimavirta ja 16 A supershuko. Mökille voisi vetää vaihtokytkimellä liesi/ CEE 16 A ulkoseinään, niin matkalaturilla olisi jo järkikäyttöä.

 
Saattaa vaan käydä että ensimmäisen 3kk jälkeen tulet käyttämään 22 kW asointi latausta 2 kertaa seuraavan 5 vuoden aikana. Jollei nyt löydy jo elämästä sellaista selvää rytmiä jossa 22 kW latausta tulisi tehtyä niin ei sellaista kyllä muodustu.
Töissä on 22kW laturi jossa varmaan alkuun tulee latailtua ennenkuin osuu sopivalle kotilaturille tarjous kohdalle.

Defan kaapeli ollut ok. Ei jäykisty talvella. Toisaalta ei ole juuri kokemuksia muista kaapeleista.

Meillä tuli auton mukana tällainen Defan kaapeli, pitäis pysyä joustavana jopa -40 asteeseen saakka mutta on kyllä aika kankea ihan muuten vaan koska 22 kW kaapeli. Laadukkaan oloinen mutta ei ole itsellä kovin aktiivisesti käytössä kun kotona latausasemassa kiinteä kaapeli ja muualla tulee ladattua todella harvoin. Sen verran notkea että taipui kyllä auton takakontissa olevaan säilytyspussiin sisään ja tuo mukana tuleva tarranauha on ihan hyvä kaapelin niputtamiseen.

Epäilinkin että Defaa ostamalla ei mene metsään kun hintaakin on enemmän kuin muilla. Täytyy koittaa käydä hiukan motonetissa piuhoja hypistelemässä.
 
Jos et kotiin tarvitse pitkää kaapelia niin ota lyhyt kaapeli, 3 - 5 metriä. Aika ikävä asiointilatauksessa kelailla monen metrin ylimääräistä kieppiä rullalle.
Ainakaan itse en ole tarvinnut asiointikaapelia parin vuoden aikana kuin muutaman kerran. Pääasiassa lataan joko kotona tai pikalaturilla.
Ja kierrekaapeli on siitä kätevä ettei se roiku maassa loskassa. Käytännössä ne venyy hyvin johonkin 4m pituuteen mikä yleensä riittää kyllä. Mutta jos sitä halvinta hakee niin kannattaa varmistautua että on kaikki vaiheet kytkettynä. Noita halvimpia kun on tehty lähinnä plugareiden lataukseen ja ulkoisestihan ne näyttää samalta mutta vain 1 vaihe kytketty.
 
Jos ei ole kotilaturia ja auto tukee 22kW:ta, niin, se saattaa tehdä kyllä elämästä paljon mukavampaa kun ruokaostosten aikana saa sentäs vähän 10kWh akkuun säälittävän 5kWh sijaan.

Mutta kotilaturi on huomattavan fiksu investointi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 464
Viestejä
4 870 783
Jäsenet
78 662
Uusin jäsen
Qwerty2112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom