Sähköauton kotilataus

Kiitos vinkeistä. Mennekesin piuhaa ei oikein tunnu mistään löytyvän...
Toki näyttää siltä että esim Fordin ja Mersun piuhat lienee näitä, joten ehkä sieltä liikkeistä kyselemällä saattaisi löytyä.

Biltemassa yleensä suht laadukasta tavaraa, joten tuo lienisi ihan ok vaikka valmistajasta ei taida olla tietoa?
Mutta 8m taitaa olla turhan pitkä normaaliin käyttöön? 4-5m varmaan yleensä riittäisi ja olisi mukavampi käsitellä.

Auto on Model S, ja myyjältä en saanut tietoa onko 11kW vai 22kW latauksella. Todennäköisesti 11kW, mutta jos on tuplalaturit niin kannattaahan se sitten 22kW piuha hommata asiointilatausta varten. Tämä selvinnee huomenna kun auton noudan.

Tulkitsen ehkä vastauksista rivien välistä että kellään ei sinänsä mistään itse kaapelista ole kovin huonoa kokemusta. Eli lienee kaikissa Suomessa myytävissä itse kaapeli olevan suht laadukasta eikä mene aivan korpuksi pakkasessa vrt. "kumiset" jatkojohdot yms.
Jos et kotiin tarvitse pitkää kaapelia niin ota lyhyt kaapeli, 3 - 5 metriä. Aika ikävä asiointilatauksessa kelailla monen metrin ylimääräistä kieppiä rullalle.
Ainakaan itse en ole tarvinnut asiointikaapelia parin vuoden aikana kuin muutaman kerran. Pääasiassa lataan joko kotona tai pikalaturilla.
 
Onko kenelläkään kokemusta tällaisista matka”latureista”, jos pitäisi kiinteälle suunnitella vaihtoehtoisena. Tallista löytyy 16 A voimavirta ja 16 A supershuko. Mökille voisi vetää vaihtokytkimellä liesi/ CEE 16 A ulkoseinään, niin matkalaturilla olisi jo järkikäyttöä.

 
Saattaa vaan käydä että ensimmäisen 3kk jälkeen tulet käyttämään 22 kW asointi latausta 2 kertaa seuraavan 5 vuoden aikana. Jollei nyt löydy jo elämästä sellaista selvää rytmiä jossa 22 kW latausta tulisi tehtyä niin ei sellaista kyllä muodustu.
Töissä on 22kW laturi jossa varmaan alkuun tulee latailtua ennenkuin osuu sopivalle kotilaturille tarjous kohdalle.

Defan kaapeli ollut ok. Ei jäykisty talvella. Toisaalta ei ole juuri kokemuksia muista kaapeleista.

Meillä tuli auton mukana tällainen Defan kaapeli, pitäis pysyä joustavana jopa -40 asteeseen saakka mutta on kyllä aika kankea ihan muuten vaan koska 22 kW kaapeli. Laadukkaan oloinen mutta ei ole itsellä kovin aktiivisesti käytössä kun kotona latausasemassa kiinteä kaapeli ja muualla tulee ladattua todella harvoin. Sen verran notkea että taipui kyllä auton takakontissa olevaan säilytyspussiin sisään ja tuo mukana tuleva tarranauha on ihan hyvä kaapelin niputtamiseen.

Epäilinkin että Defaa ostamalla ei mene metsään kun hintaakin on enemmän kuin muilla. Täytyy koittaa käydä hiukan motonetissa piuhoja hypistelemässä.
 
Jos et kotiin tarvitse pitkää kaapelia niin ota lyhyt kaapeli, 3 - 5 metriä. Aika ikävä asiointilatauksessa kelailla monen metrin ylimääräistä kieppiä rullalle.
Ainakaan itse en ole tarvinnut asiointikaapelia parin vuoden aikana kuin muutaman kerran. Pääasiassa lataan joko kotona tai pikalaturilla.
Ja kierrekaapeli on siitä kätevä ettei se roiku maassa loskassa. Käytännössä ne venyy hyvin johonkin 4m pituuteen mikä yleensä riittää kyllä. Mutta jos sitä halvinta hakee niin kannattaa varmistautua että on kaikki vaiheet kytkettynä. Noita halvimpia kun on tehty lähinnä plugareiden lataukseen ja ulkoisestihan ne näyttää samalta mutta vain 1 vaihe kytketty.
 
Jos ei ole kotilaturia ja auto tukee 22kW:ta, niin, se saattaa tehdä kyllä elämästä paljon mukavampaa kun ruokaostosten aikana saa sentäs vähän 10kWh akkuun säälittävän 5kWh sijaan.

Mutta kotilaturi on huomattavan fiksu investointi.
 
Onko kenelläkään kokemusta tällaisista matka”latureista”, jos pitäisi kiinteälle suunnitella vaihtoehtoisena. Tallista löytyy 16 A voimavirta ja 16 A supershuko. Mökille voisi vetää vaihtokytkimellä liesi/ CEE 16 A ulkoseinään, niin matkalaturilla olisi jo järkikäyttöä.

Ei tarvi ostaa ulkomailta kalliimpaa ja kotimaisen kaupan kanssa on helpompaa jos pitää takuuasiaa hoitaa.
 
Kukin tekee kuten haluaa, mutta Ali, Temu, Wish kiinaroska geneeriin kuoriin pakattuna, josta ei tiedä mitä kuorien sisällä on ja mitä puuttuu ei kyllä houkuta, just päivän uutisissa kiertää juttu pässistä joka hankki Temusta pölynimurin ja poltti kämppänsä. :bored:
 
En kyllä itsekään tuommoista uskaltaisi kytkeä mihinkään. Kannattaa noita tarjouksia kyttäillä, itse esim. ostin kesällä mökille Motorwerkin 11kw laitteen 180€ hintaan Keskiseltä 8m johdolla. Tarkistin ennen ostoa maahantuojalta, että kyseessä oli korjattu versio siitä aiemmasta. Minulla on myös kotikäytössä Blaupunktin yksivaiheinen suko-laite ja tuo Motorwerk on ulkoisesti laadukkaamman ja jämäkämmän oloinen vehje.
 
Onhan näistä temu/alibaba-latureista keskusteltu. Minusta kannattaa ostaa kunnollinen laturi suomalaisen myyjän/maahantuojan vastuulla. Todennäköisesti latauslaite tulee kuitenkin pitkäaikaiseen käyttöön, koska harvoin sähköautosta palataan polttomoottoriin.
Kunhan olisi sama tuote. Osassa noista halvoista kiinavehkeistä puuttuu mm. 6mA DC-suoja, vaikka vehje on aivan samannäköinen kuin Motorwerk, Tietoset eload jne.
Ei ole lähtökohtaisesti potentiaalinen tulipalon aiheuttaja. Tehoa menee kuitenkin läpi reippaasti ja pitkäkestoisesti. Mites sitten, jos puuttuu vaikkapa 6mA DC-suoja eikä kiinteistön haltija ole asennuttanut keskukselle B-tyypin suojaa? Sähköturvallisuusriskit niin omaisuuden kuin henkilöturvallisuuden osalta alkavat kasvamaan. Ei ole minusta parin sadan säästön arvoinen. Henkilökohtaisesti haluan varmistua omistamani latauslaitteen suojausten osalta, että Seskoa mukaillen "asiasta tulee olla mustaa valkoisella laitteen valmistajalta tai maahantuojalta". Noiden aliexpress-vehkeiden osalta en valitettavasti usko enkä muidenkaan halvimpien latauslaitteiden osalta.
Kun kyse on 3x16A tuntikausia läpipäästävästä latauslaitteesta, jonka tulee samalla toimia suojalaitteena, suhtaudun asiaan skeptisemmin. Minua ei huoleta tuollaisen aliexpress-vehkeen osalta laitteen toimivuus ladatessa. Oleellista on, että ratingit ja arvostelut eivät kerro laitteen toiminnasta vikatilanteessa ja eristyksistä, se nimittäin kiinnostaa kovasti. RDC-suojaus ja riittävät eristykset kun on kunnossa, niin kuulostaa jo aika hyvälle.

Kiinalaiset tekevät tuotteita omilla spekseillään, jotka eivät välttämättä kohtaa suomalaisten (esim. Tukesin) speksejä.
Tuota kyseisen näköistä laturia (jota näköjään myydään myös ToGo-nimellä) valmistetaan myös ilman tasasähkösuojausta. Pahimmillaan sitä ei saa selville kuin kysymällä myyjältä. Näin paljastui yksi Facebookissa kovasti linkitetty halpa laturi suojauksiltaan vajaaksi, kun yksi reipas sielu sitä aliexpressin myyjältä kysyi. Tunnustan, minua jännittäisi ladata laturilla, jossa ei ole DC-suojaa enkä ole laittanut keskukselle B-tyypin vikavirtasuojaa.

Tulee olla:
1) A-tyypin vikavirtasuojaus sis. 6mA DC suojaus tai
2) B-tyypin suojaus

Edit: korjattu ajatusvirhe. Kiitos @Persojet
 
Onhan näistä temu/alibaba-latureista keskusteltu. Minusta kannattaa ostaa kunnollinen laturi suomalaisen myyjän/maahantuojan vastuulla. Todennäköisesti latauslaite tulee kuitenkin pitkäaikaiseen käyttöön, koska harvoin sähköautosta palataan polttomoottoriin.
Tämä. Minulla on nyt jo 8 vuotta vanha nrgkick kolmivaihevirtaan kytkettävä "matka"laturi ja toimii edelleen. Yleensäkin itse laitan vähän enemmän rahaa ja ostan sen laadukkaamman laitteen olettaen, että laitteen kestoikä on siten myös pidempi kuin kaikkein halvimmalla kasatun bulkin.
 
Kukin tekee kuten haluaa, mutta Ali, Temu, Wish kiinaroska geneeriin kuoriin pakattuna, josta ei tiedä mitä kuorien sisällä on ja mitä puuttuu ei kyllä houkuta, just päivän uutisissa kiertää juttu pässistä joka hankki Temusta pölynimurin ja poltti kämppänsä. :bored:

Kannattaa ostaa se sama laturi Saksan kaupasta ja ihastella kuinka laturi muuttui "saksalaiseksi" :giggle:
 
Sitäpä et pintapuolisesti pysty toteamaan onko samannäköisten kuorien sisällä tismalleen samaa tavaraa, eurooppalaisen valmistajan/myyjän tuotteissa on joku vastuutaho jos 'oho.'

Temulaisissa ei.
 
Oliskohan tämä sitten EU versio. Saa vissiin noutaa myös TRE liikkeestä. Lähtökohtaisesti ei juurikaan mikään Kiinan valmiste kiinnosta.

 
Broshopin Blaupunkt ollut täälläkin vuodesta 21 käytössä. Kerran on joutunut irrottamaan voimavirrasta vuosien aikana kun laite ei ole reagoinut. Kertaakaan ei lataus ole epäonnistunut tai muutakaan. Näyttää lataustehon oikein vaikka lataan vain yksi vaiheista plugariin.

Mutta toisaalta lataan vain yksi vaiheista plugaria, että en nyt tiedä kuinka kovilla laite edes on eli vaikka siellä olisi jotain häikkää niin tuskin noilla tehoilla tulisi edes esiin.

Johdon pituus on kyllä iso plussa. Matka käytössä laite on aniharvoin kun on jatkuvassa käytössä kotona, joten sen näppäryydestä reissusta en osaa sanoa. Aika jytkyjä noi kaapelit ovat, joten onhan siinä roudaamista. Auton mukana tullut type2 latauskaapeli on sitten ihan narua tuohon nähden (koska vain yksi vaihe) joten myös mukavampi reissussa käsitellä.
 
Tuli vastaan facebookissa, että Shellyltä on tulossa oma laturi. Tai oma ja oma, Topacin (?) valmistama mutta Shellyn suoraan tukema:

Näyttökuva 2025-08-10 kello 21.34.36.png


Tämä kiinnostaa minua suuresti, kun kerran sähkökaapissa on jo valmiiksi Shelly Pro 3EM 3CT63 mittaamassa kiinteistön kulutusta, että jos sitä saisi suoraan hyödynnettyä kuormanhallinnassa.
 
Ellilaturi + EVCC on ruvennut jonkun päivityksen jälkeen katkomaan yhteyttä. Syyskuussa asennettu ja nyt kesäkuun jälkeen näitä ongelmia alkanut olemaan.
Onko kohtalontovereita? Wifissä kiinni, lähin tukiasema n. 5m päässä seinän takana.
Laturin boottaamalla nousee taas kiinne ja mitään ei sinänsä ole muutettu. Kiinteä IP sisäverkossa jne.

Oliko jossain että LTE pitäisi kytkeä pois päältä jostain syystä? Löysin varastosta asetuslapun niin pitäisi päästä hallintaankin sisälle..

Voisihan nuo toki puukotella molemmat laturit elli + go-e EVCC:hen, mutta tähän asti on kuljettu go-e:n osalta MQTT-ohjauksilla.
 
Ellilaturi + EVCC on ruvennut jonkun päivityksen jälkeen katkomaan yhteyttä. Syyskuussa asennettu ja nyt kesäkuun jälkeen näitä ongelmia alkanut olemaan.
Onko kohtalontovereita? Wifissä kiinni, lähin tukiasema n. 5m päässä seinän takana.
Laturin boottaamalla nousee taas kiinne ja mitään ei sinänsä ole muutettu. Kiinteä IP sisäverkossa jne.

Oliko jossain että LTE pitäisi kytkeä pois päältä jostain syystä? Löysin varastosta asetuslapun niin pitäisi päästä hallintaankin sisälle..

Voisihan nuo toki puukotella molemmat laturit elli + go-e EVCC:hen, mutta tähän asti on kuljettu go-e:n osalta MQTT-ohjauksilla.
Itselläni on Elli langalla kiinni, mutta muistelisin, että alkuun oli itselläkin yhteysongelmia hetkittäin, kunnes nappasin LTE:n pois käytöstä.
 
Muut - Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Jos joku muistaa minun Elli ongelman, niin nyt on saatu tämä homma päätökseen. Eihän tuohon mennyt kuin melkein vuosi...
Toinen asentaja siis kävi korjaamassa alkuperäisen virheet, kun alkuperäinen ei tullut enää paikalle yrittämään korjausta.

Tulos:
ryhmäkaapelointi oli aikaisemman asentajan toimesta toteutettu mittauskeskuksen kiskostosta erillisen kotelon kautta latausasemalle. Kotelossa oli 3-napainen C16
johdonsuojakatkaisija ryhmäsuojana/etukojeena, sekä ohitettu/kytkemättä jätetty 4-napainen
vikavirtasuojakytkin.
Ryhmäkaapelointi ryhmäsuojan ensiö- ja toisiopuolella oli MMJ 5x2,5 S. Mittauskeskuksen nimellisvirta pääkytkimen mukaan oli 25 A, jolloin keskuksen kiskoston ja lisäkotelon johdonsuojakatkaisijan välinen kaapeli (MMJ 5x2,5 S) oli poikkipinnaltaan liian ohutta kaapelia.
Tähän olisi tullut käyttää johtimien poikkipinnaltaan 6 mm2 kaapelia, esimerkiksi MMJ 5x6 S.
Toinen vaihtoehto olisi ollut ottaa keskuksen nykyisistä ryhmistä tulppasulake lähtö 3 x 16 A, jolloin keskuksen ja kotelon välikaapeli olisi riittänyt poikkipinnaltaan.

Nyt on raportit/testit tehty. Onneksi ei palanut talo tässä välissä.

Tavallaan offtopikia, mutta jos tuossa keskuksessa ei ole aivan poikkeuksellisen huono oikosulkuvirta tuo 2,5mm² johdin 6mm² sijaan oli ihan turvallinen kytkentä, varsinaisena johdonsuojana se 16A suoja toimii vaikka tuo johto onkin ennen suojaa. Oikosulkuvirtaa tuo 2,5mm² pätkä ei niin merkittävästi rajoita että sillä olisi merkitystä.

Ellissä ei tietääkseni missään ole sisäistä vikavirtasuojaa, joten se sinne olisi kyllä pitänyt kytkeä.

Ja Euroopassa myytäville vehkeillä pitää olla CE-hyväksyntä.
Ei ole olemassa mitään "CE-hyväksyntää"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 785
Viestejä
4 873 402
Jäsenet
78 701
Uusin jäsen
MildlyToxicPony

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom