Sauna - keskustelua saunomisesta

Itselle nimittäin tuli yllätyksenä että toiset ihmiset, vaikka mahdollisuus olisi, ei esimerksi käy löylyjen välissä ulkona jäähdyttelemässä ollenkaan. Mulle se on ihan käsittämätön asia.
Harvoin sitä kyllä arjessa jaksaa itsekään ulos lähteä vilvoittelemaan. Nyt joululomalla kävelytin kuitenkin myös lapset pihalle parinkympin pakkasessa tunnustelemaan raikasta ulkoilmaa. Vettä menee kiukaalle varman epävarmasti. Lasten kanssa kauhallinen kerrallaan harvakseltaan ja jos ei kukaan rajoita löylynheittoa niin sit menee vettä kiukaalle niin että selkä helottaa punaisena.

Lähinännä kiinnostaa että onko jengi niitä miedoissa ja matalissa nuhjaavaavia tyyppejä jolloin saunotaan tunti mutta vettä menee alle puoli kiulua vai että saunotaan se 40min ja vettä menee kaksi kiulua. Saunomistavoista lähinnä kiinnostunut. Itselle nimittäin tuli yllätyksenä että toiset ihmiset, vaikka mahdollisuus olisi, ei esimerksi käy löylyjen välissä ulkona jäähdyttelemässä ollenkaan. Mulle se on ihan käsittämätön asia.
Sulla nyt tuntuu olevan vain oma tapa, että en ihmettele, jos joku muu tuntuu järjettömältä.

Lähinännä kiinnostaa että onko jengi niitä miedoissa ja matalissa nuhjaavaavia tyyppejä jolloin saunotaan tunti mutta vettä menee alle puoli kiulua vai että saunotaan se 40min ja vettä menee kaksi kiulua. Saunomistavoista lähinnä kiinnostunut. Itselle nimittäin tuli yllätyksenä että toiset ihmiset, vaikka mahdollisuus olisi, ei esimerksi käy löylyjen välissä ulkona jäähdyttelemässä ollenkaan. Mulle se on ihan käsittämätön asia.

Kotona ehkä sen 30min ilman jäähyttelyjä ja taas mökillä helposti se tunti+. Mökillä jostain syystä tapoihin kuuluu mennä pihalle jäähdytteleen ja kattella järvelle(no näin talvisin vähän turhaa kun aurinko ei edes nouse vielä :lol:). Olihan se ihan paras tunne kun saunasta menit aaton aattona ulos vilvoitteleen ja pakkasta -27°, siitä sitten ~vartin päästä saunan lämpöön :love:

Sie taisit mut jossain ketjussa aikasemmin melkeinpä ristiinnaulita lämpötilasta :rofl: Mulla siis optimi lämpötila saunassa on siinä 70° kieppeillä. Sulla tais olla lähempänä 100° paras lämpötila jos oikein muistan.

Kotona ja mökillä on puusauna. Kotona menee vettä melkein kiulu ja mökillä about 2 kiulua vettä. Toki kotona kiulu on paljon isompi mitä mökillä, en tiedä litroissa paljonko on eroa.

Kotona ehkä sen 30min ilman jäähyttelyjä ja taas mökillä helposti se tunti+. Mökillä jostain syystä tapoihin kuuluu mennä pihalle jäähdytteleen ja kattella järvelle(no näin talvisin vähän turhaa kun aurinko ei edes nouse vielä :lol:). Olihan se ihan paras tunne kun saunasta menit aaton aattona ulos vilvoitteleen ja pakkasta -27°, siitä sitten ~vartin päästä saunan lämpöön :love:

Sie taisit mut jossain ketjussa aikasemmin melkeinpä ristiinnaulita lämpötilasta :rofl: Mulla siis optimi lämpötila saunassa on siinä 70° kieppeillä. Sulla tais olla lähempänä 100° paras lämpötila jos oikein muistan.

Kotona ja mökillä on puusauna. Kotona menee vettä melkein kiulu ja mökillä about 2 kiulua vettä. Toki kotona kiulu on paljon isompi mitä mökillä, en tiedä litroissa paljonko on eroa.
Joo mä oon näitä kovien löylyjen ottajia. Toki jotkut tykkää olla tuommosissa lehmänhenkäys lämpötiloissakin mutta saman efektin saa suunnilleen kun meneen kesällä ulkona aurinkoon. Mutta se 100c onkin sitten vähän lähempänä että on kontrastia saunan ja ulkotilan välillä. Niin että kesäkuumallakin vois mennä ulos saunasta vilvottelemaan.
Mutta en minä tuomitse.

Joo mä oon näitä kovien löylyjen ottajia. Toki jotkut tykkää olla tuommosissa lehmänhenkäys lämpötiloissakin mutta saman efektin saa suunnilleen kun meneen kesällä ulkona aurinkoon. Mutta se 100c onkin sitten vähän lähempänä että on kontrastia saunan ja ulkotilan välillä. Niin että kesäkuumallakin vois mennä ulos saunasta vilvottelemaan.
Mutta en minä tuomitse.

Meitä on moneen lähtöön :thumbsup: Kyllähän se kesällä helteillä tuntuu mukavalta käydä pihalla vilvoittelemassa vaikka se onkin tuommonen "lehmänhenkäys" missä saunon. Mulla sauna lämpiää sen 5-7 kertaa viikossa oli se talvi tai kesä, ja varsinki kesällä jos on ihan hirveä helle niin ettien että saunan jälkeen on mukava olo.

sauna kun lämpiää käyn sen 10-15minsaa lauteella ja suihku, väli huili asunnon sisätiloissa tai ulkosalla. Ja tuota 10-15minsan löylyjä tulee otettua se 2-3 kertaa . Vettä menee nykysellä kiulululla 2x kiulullista. saunan lämpötila on siinä 65-80c . saunassa myöski koneellinen ilmastointi ei happi lopu keske

Mutta en minä tuomitse.
On kovien löylyjen ottajia ja sitten on Timo.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Kiitokset vastauksista!

Katos eipä ollutkaan tullut vastaan tuo Mondex aiemmin. Ei hassumman näköisiä tai hintaisia kiukaita heilläkään.

Mitä muuten pitäisitte hyvänä hintana kiukaan vaihdolle? K-Rauta näytti tarjoavan asennuspalvelun 180€ sisältäen toimituksen ja vanhan poisviennin. Ei tuo nyt äkkiseltään ihan mahdottoman kalliilta kuulosta 🤔
Ennen joulua kävi asentaja laittamassa Mondex Tahko kiukaan toimintaan. Ihan perusmalli nupeilla. Kivien ladonta oli aika hanurista, kun vastuksien sivuilla tosi ahtaat raot. 70 kg kiveä sain menemään, vaikka 80 kg piti mennä. Unohdinpa tietysti pestäkin kivet etukäteen, enpä ajatellut että nuo ois hyvä pestäkin, oppia ikä kaikki... :asif: Pintaan laitoin tuollaiset valkoiset kivet ja hirveästi irtosi valkoista pölyä noista ekojen löylyjen mukana. Kärryytti kans aikalailla, kun ikkuna auki ilmastointi täysillä tuota sen pari tuntia käytin päällä ennen ekoja löylyjä. Huomasi kyllä, että vanha kiuas ollut viallinen, kun sillä ei tuota pikku koppia tahtonut saada 80 asteeseen ei sit millään. Tämä kiuas veti 60 asteeseen ikkuna sepposen selällään ja kun löi ikkunan kiinni, niin hetkessä oli yli 80 astetta saunassa.

20251228_182605.jpg

Tehdääs tämmöinen poikkitieteellinen galluppi.
Kauanko yleensä saunotte ja paljonko kuluu löylyvettä? Ja sauna sisältää jäähdyttelyt ja veden kulutus "kiuluina" sen suuremmin tilavuuksilla palloitellen.

Enpä ole kellosta katsonut, mutta ehkä noin 3 x 8-10 min menee itse saunassa aikaa ja 2 x 3-5 min noiden välissä ulkona vilvotellessa. Vettä kuluu 1 kiulu. Tykkään saunoa usein, mutten kauaa kerralla. Tämä siis kerrostalosaunassa näin talviaikaan.

Ite laitoin elementtilappuja lisuiksi kun sattui pussin jämä löytymään. Eikä ne taida kovin kalliita olla vaikka pitäis rautakaupasta hakea.

Tein saunaremppaa joulun alla ja päädyin käsittelemään reilu 10v vanhat paneelit uudelleen. Aiempi väri oli tumma, paikoittain jopa musta, sellainen hieman kirjava kun edellinen seppä käsitellyt paneeleita hieman huolimattomasti. Uusi oli hieman punertava ruskea valkoiseen pohjaan tehtynä.

Lauteet tein n. 250mm leveästä kuusilankusta. Sauna on melko pieni (n. 1,9m leveä ja 1,6m syvä), joten tein paljon suunnittelutyötä etukäteen jotta sain tilan hyötykäyttöön. Istumalauteen syvyys on 70cm, joka on todella ruhtinaallisesti kun huomioi saunan pienen koon. Jalkalauteellekin jäi syvyyttä sen verran ettei siinä liikkuminen ahdista. Kaiteen suunnittelu aiheutti eniten päänvaivaa ja päätinkin lopulta liimata tolpan itse sitä varten jotta sain siitä mieluisan. Vielä pitäisi sen verran vaivautua että lisään jalkatuen kaiteen alle sopivalle korkeudelle.

Lauteet kasasin järeillä ruuveilla liiman ja puristimien kanssa. Toivon että tällä yllättävänkin isotöisellä lisätyövaiheella ne kestävät hyvin ja nitinät pysyvät poissa. Pinnat on hiottu ja käsitelty valkoisella puuvahalla.

IMG_20251214_231803_598.jpg

IMG_20251214_231831_306.jpg

IMG_20251214_231917_444.jpg
Yksinkertaisen tyylikkäät lauteet :thumbsup: Oma sauna samaa kokoluokkaa, tästä voikin ottaa inspiraatiota :) Osaatko sanoa arviota kuinka paljon suunnilleen kustansi nämä lauteet?

Ikinä en ole lauteita rakentanut, mutta äkkiseltään vaikuttaa suht kuitenkin yksinkertaiselta projektilta, jos hyvin suunnittelee ja on tarvittavat työkalut ja tilat tekemiseen. Mittaa tilan, miettii asettelun ja mittasuhteet, valitsee riittävän tukevat ja saunaan sopivat materiaalit ja sit vaan tehdä (vaatii toki aikaa, hikeä, muutaman asennusoluen ja vähän kirosanoja). Vai onko jotain erikoisempaa, mitä tuossa pitää huomioida?

Itsekin tuli todettua kiuasta vaihtaessa, että voisi olla ensi kesän projektina päivittää lauteet. Nykyinen sauna on tuollainen muka moderni joka puolelta paneloitu malli, ilman kaidetta. Noin 10v vanha, mutta ihan ok kuntoinen edelleen, paikoitellen vaha hieman kulunut. Itseä vaan ärsyttää kun tuo on vaan huonosti suunniteltu. Esimerkkinä:
  • Kiukaan ympärillä kaulus, mikä estää löylyn heittämisen pilarikiukaan kylkiin. Korjaantuisi toki korokkeella kiukaaseen, mut sit vaatisi kaiteen tms.
  • Saunan mittasuhteet on menneet vähän pieleen joka puolella. Istuinosa voisi olla vähän syvempi ja jalkalaudekin on turhan kapea ja korkealla. Kiuas voisi olla hieman lähempänä seinää ilman tuota kaulusta ja tästä saisi lisää syvyyttä lauteille.
  • Joka hemmetin elementti on kiinteä. Porras on niin tarkasti mitoitettu, että irtoaa vain tiettyyn kulmaan käännettynä ja sit kippaamalla nostamalla. Lauteet on kiinteät ja umpinaiset, niin ei mitään mahdollisuuksia pestä noita kunnolla alapuolelta. "Hieman" oli jo hometta ja muuta moskaa näkyvissä alapuolella, kun liekö 10 vuoteen pesty kunnolla...
  • Vesisulku on kätevästi lauteiden alla. Harvinainen tilanne, mutta jos pitäisi saada vedet poikki nopeasti, niin kätevää alkaa tuota isoa porrasta vääntelemään irti edestä :D

Statistiikka

Viestiketjuista
296 458
Jäsenet
81 133
Uusin jäsen
janleh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom