Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.
Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.
Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Ei sitä kukaan satavarmana tiedä etukäteen. Pelkkä puristimen kanssa herkistely voi auttaa vähäksi aikaa, pitkäksi aikaa tai ei ollenkaan. Kokeilemalla se selviää.Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista.
Yksinkertaisin ilmauslaite on letku ja pullo jossa on jarrunestettä. Kunhan letkun pää on jarrunesteessä ettei se pääse hörppäämään ilmaa niin ilmaus on yksinkin todella helppoa.Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.
Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.
Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Mä olen rahapulassa parikin kertaa painanut jumittavan männän ulos ihan jarrupolkimella, tämän jälkeen männästä ruosteet pois hienolla karhunkielellä ja sitten silikonirasvaa pintaan ja painaminen takasin puhdistettuun sylinteriin (ja ilmausta). Toimii pitkään tuon jälkeen kunhan männässä ei ole ruosteensyömiä monttujaOsa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.
Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.
Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Niin se menee, ei me opita huoltamaan autojamme kuntoon, ja myymään sitten pois. Aina me tehdään toisinpäin: myydään automme huoltamatta ja oletetaan että se seuraava olisi just huolettu meille.
Ja sekö on onnistunut?ei tarvitse sitten niitä puhelujakaan jälkikäteen, että paskan möit...
Ota raakasti vaan satula ilman paloja paikalleen sinne olkaavarteen. Tämän jälkeen kunnon rautakanki tms työkalu jolla saat kammettua mäntää sisään männän ja levyn välistä. Tosiaan wd tms suojakumin välistä sisään, tuossa kohtaa ei menetä mitään.Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.
Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.
Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Ei mennyt putkeen. Aikani nyhräsin irti ja tässä lopputulos.Peilistä on edellisen omistajan aikana irronnut pala muovisesta kehyksestä. Millähän aineella tuohon voisi muovailla sopivan palan? Haitta on lähinnä kosmeettinen.
Edit: Eipä tuo paljon maksa Alissa. Liekö paha homma vaihtaa?
![]()
![]()
Kampesit sitä ilmeisesti tuolta päästä ei tuossa voi muuten onnistua? Se on painettu muoviklipsuilla kiinni ja lähtee kun kevyesti kääntää tuosta ylhäältä tai alhaalta.Ei mennyt putkeen. Aikani nyhräsin irti ja tässä lopputulos.![]()
Tuo on varmaankin kammettu tosiaan tuolta päästä, mutta kyllä vaan on peilit joskus vanhemmiten ihan julman kovaa kiinni, eikä siinä oikein mikään pelasta ja lasi on helposti halki, vaikka mistä kohtaa vääntäisi. Helpottaa, jos väliin ujuttaa koukun tms työkalun, jolla saa kammettua keskemmältä, yleensä joku helpottava työkalu mahtuu väliin kun ensin kääntää lasin toiseen ääriasentoonsa.Kampesit sitä ilmeisesti tuolta päästä ei tuossa voi muuten onnistua? Se on painettu muoviklipsuilla kiinni ja lähtee kun kevyesti kääntää tuosta ylhäältä tai alhaalta.
Hyvin menee harjoittelusta, nyt vaan sitten kokonaan irti ja kehys vaihtoon. Uusi lasi ei paljoa maksa, vanhan voi laittaa tilapäisesti takaisin, kyllähän tuo vielä paremman puutteessa menee siihen asti että uuden saa.Ei mennyt putkeen. Aikani nyhräsin irti ja tässä lopputulos.![]()
Raaputa puukolla auki, ruosteen muunto, pohjamaali ja maali pensselillä. Ruosteen muunto huolehtii ettei ruostu uudestaan.300 tkm ajettu vuoden 2013 V70 pn saanut kiveniskemiä tuulilasin yläpuolelle. Kolme kappaletta kuvan mukaisia (0,5 cm * 0,5 cm) ruosteen alkuja.
Mitäs arvon harrastajat tekisivät? Lähdenko hiomaan Dremelillä ja korjausmaalia päälle? Annanko olla ja uskon, että kestää auton iän pihkiruostumatta?
En siis jaksa ulkonäköä stressata, mutta jos katsuri alkaa huomautella...
Tavoite pitää autoa vielä viitisen vuotta.![]()
300 tkm ajettu vuoden 2013 V70 pn saanut kiveniskemiä tuulilasin yläpuolelle. Kolme kappaletta kuvan mukaisia (0,5 cm * 0,5 cm) ruosteen alkuja.
Mitäs arvon harrastajat tekisivät? Lähdenko hiomaan Dremelillä ja korjausmaalia päälle? Annanko olla ja uskon, että kestää auton iän pihkiruostumatta?
En siis jaksa ulkonäköä stressata, mutta jos katsuri alkaa huomautella...
Tavoite pitää autoa vielä viitisen vuotta
Yritin ensin kammeta ylhäältä ja alhaalta ja myös sisäreunasta ehkä vartin verran. Yritin nitkuttaa ja käyttää aika kovasti voimaa. Ulkoreunasta pienellä voimalla vetämällä peili hajosi. Työkaluina oli semmoisia muovisia koukkuja. Peilin väliin sai kyllä kääntämällä sormetkin.Kampesit sitä ilmeisesti tuolta päästä ei tuossa voi muuten onnistua? Se on painettu muoviklipsuilla kiinni ja lähtee kun kevyesti kääntää tuosta ylhäältä tai alhaalta.
Yritin ensin kammeta ylhäältä ja alhaalta ja myös sisäreunasta ehkä vartin verran. Yritin nitkuttaa ja käyttää aika kovasti voimaa. Ulkoreunasta pienellä voimalla vetämällä peili hajosi. Työkaluina oli semmoisia muovisia koukkuja. Peilin väliin sai kyllä kääntämällä sormetkin.
Jälkikäteen ajateltuna olisi vain pitänyt paikata tuo kehys jollain. Noita peilejä on todella vaikea löytää. Valtaosa sisältää koko peilin kehyksineen ja niiden hinta on 100-200€, mutta semmoinenkin pitäisi purkaa, koska oikeaa väriä ei tunnu löytyvän. Pelkkä alkuperäinen peililasi näytti jossain ulkomailla maksavan 50€ käytettynä.
Onhan noita. Haluaisin vain semmoisen, jossa on pystyraidat, eli OEM tuotteen. Noita kuolleen kulman varoitusvalolla olevia on kyllä paljon. Kiinalaisista ei tiedä, kuinka peilin lämmitys toimii. Noissa on vielä 8€ postit. Eli ei tuokaan ole ilmainen kokeilu.Tämähän oli joku KIA? Alista näyttää saavan nopealla vilkaisulla ihan ykköseuroilla (8,64e näyttää mulla) uuden peililasin.
Yleensä tuppaan paskoa kaikki muoviklipsuilla kiinni olevat osat, tosin usein menee vaan ne klipsut...Yritin ensin kammeta ylhäältä ja alhaalta ja myös sisäreunasta ehkä vartin verran. Yritin nitkuttaa ja käyttää aika kovasti voimaa. Ulkoreunasta pienellä voimalla vetämällä peili hajosi. Työkaluina oli semmoisia muovisia koukkuja. Peilin väliin sai kyllä kääntämällä sormetkin.
Jälkikäteen ajateltuna olisi vain pitänyt paikata tuo kehys jollain. Noita peilejä on todella vaikea löytää. Valtaosa sisältää koko peilin kehyksineen ja niiden hinta on 100-200€, mutta semmoinenkin pitäisi purkaa, koska oikeaa väriä ei tunnu löytyvän. Pelkkä alkuperäinen peililasi näytti jossain ulkomailla maksavan 50€ käytettynä.
Katso https://ovoko.fi/ sivulta tuo osa tai koko sivupeil. Olen tilannut tuolta osia eri autoihinOnhan noita. Haluaisin vain semmoisen, jossa on pystyraidat, eli OEM tuotteen. Noita kuolleen kulman varoitusvalolla olevia on kyllä paljon. Kiinalaisista ei tiedä, kuinka peilin lämmitys toimii. Noissa on vielä 8€ postit. Eli ei tuokaan ole ilmainen kokeilu.
Katselin sieltä. Pelkkää peiliä oli yksi kappale ja se oli ilmeisesti kaistavahdilla. Koko sivupeilin hinta oli 100-300€. Ihan satavarma en ole, kuinka helppo tuo maalattu ulkokuori on vaihtaa, kun saman värisiä ei ole. Kuvien perusteella olisi klipsillä kiinni, mutta en tiedä saanko senkin rikottua.Katso https://ovoko.fi/ sivulta tuo osa tai koko sivupeil. Olen tilannut tuolta osia eri autoihin
Virtalukon pohja, startin solenoidi, hapantuneet johdot ja liittimet.Onko tapaa todeta onko vika virtalukon pohjassa vai startissa ? Vai jossain muualla...
Auton siis syttyivät kaikki mittariston valot normaalisti kun laittoi virrat päälle. Kääntää avaimesta starttaukselle niin ei pihahdustakaan. Ei naksahdusta, kolahdusta eikä siis yksinkertaisesti yhtään mitään ääntä ja valotkaan eivät himmene kun virtaa ei mene. Akku pitäisi olla kunnossa ainakin "tupakansytkämittarin" mukaan. 5-10min avaimen renkkaukselle (lukkoon, startti yritys, lukosta pois, lukkoon jne...) yhtäkkiä toimikin taas. Sen jälkeen toiminut ilman mitään ongelmia kymmenisen starttausta. Mitään oireita ei ollut ennen "täyskuolemaa". Auto on Opel Astra G.
Tietty koko päivän kestänyt sadekin oli voinut vaikuttaa, mutta ei se silti noin saisi tehdä. Ei ole kokemusta miten startti tai virtalukon pohja hajoaa.
Onko tapaa todeta onko vika virtalukon pohjassa vai startissa ? Vai jossain muualla...
Auton siis syttyivät kaikki mittariston valot normaalisti kun laittoi virrat päälle. Kääntää avaimesta starttaukselle niin ei pihahdustakaan. Ei naksahdusta, kolahdusta eikä siis yksinkertaisesti yhtään mitään ääntä ja valotkaan eivät himmene kun virtaa ei mene. Akku pitäisi olla kunnossa ainakin "tupakansytkämittarin" mukaan. 5-10min avaimen renkkaukselle (lukkoon, startti yritys, lukosta pois, lukkoon jne...) yhtäkkiä toimikin taas. Sen jälkeen toiminut ilman mitään ongelmia kymmenisen starttausta. Mitään oireita ei ollut ennen "täyskuolemaa". Auto on Opel Astra G.
Tietty koko päivän kestänyt sadekin oli voinut vaikuttaa, mutta ei se silti noin saisi tehdä. Ei ole kokemusta miten startti tai virtalukon pohja hajoaa.
Tämmöisten neuvojen kanssa kannattaa sitten pitää mielessä, että taaksepäin vaihde päällä tuuppimalla (tai vaikka ihan mäkeen keula ylös vaihde silmässä jätetty auto) on saattanut hyppyttää jakoa.Voi myös kokeilla laittaa vaikka kakkosvaihteen silmään, tuupata autoa vähän eteen tai taaksepäin vaihde silmässä
Jos paikallaan heiluttaa autoa muutaman sentin ja siinä saa jaon pomppaamaan, niin tekee itselleen kyllä palveluksen, se auto oli silloin jo rikki valmiiksi ja olisi sitten hajonnut ihan justiinsa joka tapauksessa tien päälle.Tämmöisten neuvojen kanssa kannattaa sitten pitää mielessä, että taaksepäin vaihde päällä tuuppimalla (tai vaikka ihan mäkeen keula ylös vaihde silmässä jätetty auto) on saattanut hyppyttää jakoa.
Virtalukon pohja, startin solenoidi, hapantuneet johdot ja liittimet.
Seuraavalla kerralla kun tekee tuon, kopistele startin kylkeä. Jos ei tepsi, niin mittaa startille menevä virta ja viimeisenä sit startti käteen ja virtaa sille irtonaisena.
Startin ottamaa virtaa voisi kokeilla pihtimittarilla. Starttia voi myös kokeilla pyörittää oikosulkemalla suoraan solenoidi jakoavaimella tms (tämä on hieman hazardi menetelmä..). Parempi olisi purkaa startti irti testausta varten.
Voi myös kokeilla laittaa vaikka kakkosvaihteen silmään, tuupata autoa vähän eteen tai taaksepäin vaihde silmässä ja kokeilla sen jälkeen vaikuttiko mitään.
Vika voi myös olla ihan missä tahansa liitoksessa virtalukon, akun, rungon ja startin välillä.
Tupakansytytinmittari (tai mikään jännitemittari) ei kerro oikeastaan yhtään mitään. Sen kertoma negatiivinen tulos (alhainen jännite) on yleensä aidosti negatiivinen, mutta positiivinen näkymä voi silti olla oikeasti negatiivinen.
Startille voi hyvinkin tulla ihan oikein +12V, mutta huonon liitännän takia siellä ei vaan virta kulje. Startin ottama virta on yleensä 100-200A välissä perus pikkuautoissa, joissakin vähemmän ja isommissa autoissa ja dieseleissä enemmän.
"tuupata autoa vähän taaksepäin" muuttui yhtäkkiä muutaman sentin nytkytykseen. Sillä muutaman sentin nytkytyksellä ei ole mitään merkitystä, oli vaihde päällä tai ei. Se ei auta starttaukseen mitenkään.Jos paikallaan heiluttaa autoa muutaman sentin ja siinä saa jaon pomppaamaan, niin tekee itselleen kyllä palveluksen, se auto oli silloin jo rikki valmiiksi ja olisi sitten hajonnut ihan justiinsa joka tapauksessa tien päälle.
Puhutaan äärimmäisen teoreettisesta mahdollisuudesta, vaikka joku varmaan jossakin on voinut jonkun volkkarin TSI koneen ketjun saada pomppaamaan takaperin mäkistartatessa.