Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Niin se menee, ei me opita huoltamaan autojamme kuntoon, ja myymään sitten pois. Aina me tehdään toisinpäin: myydään automme huoltamatta ja oletetaan että se seuraava olisi just huolettu meille.
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.

Ota se jumittava mäntä irti sieltä ja katso miltä se näyttää, todennäköisesti se on ruosteessa ja männän takana nestetilassa on myös ruostemujua. Sen vanhan satulan/männän voi vielä saada hyvinkin kunnostettua välttäväksi. Männän voi saada paikallaankin irti ja huollettua, mutta usein on irrallaan paljon helpompaa. Ei välttämättä vaadi kuin pelkän männän hionnan ja taas pääsee vuoden/pari.

Jos ainoastaan männän painaa väkisin sisälle ja laittaa uudet palat (kuten joku tuossa taisi ehdottaa), se ruosteinen kohta menee eri kohtaan kuin aikaisemmin ja voi vaikuttaa siltä, että hetken toimii, voi hetken jopa toimiakin, mutta ei sitä oikein korjaukseksi voi sanoa, tekohengityksenä voi toimia.

Ilmauslaite ei ole mitenkään välttämätön varuste, vaikkakin se varsinkin yksin tehdessä hieman helpottaa. Nesteiden vaihto/ilmaus tässä on joka tapauksessa tarpeen, usein se ikivanha neste jossa kosteutta mukana on syypää sille männän ruostumiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista.
Ei sitä kukaan satavarmana tiedä etukäteen. Pelkkä puristimen kanssa herkistely voi auttaa vähäksi aikaa, pitkäksi aikaa tai ei ollenkaan. Kokeilemalla se selviää.
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Yksinkertaisin ilmauslaite on letku ja pullo jossa on jarrunestettä. Kunhan letkun pää on jarrunesteessä ettei se pääse hörppäämään ilmaa niin ilmaus on yksinkin todella helppoa.
Tossa yksi satunnainen video aiheesta:

Jos nyt vielä vaihdat männät + tiivisteet satuloihin niin olet käytännössä uusinut koko satulat. Vaihtosatulat eivät yleensä maksa kuin muutaman kympin, ei ole vaivan arvoista enää nykyään korjata niitä itse jos ei ole joku harvinaisempi auto johon ne ovat kalliit tai hankala saada. On satuloita tullut aikoinaan paljonkin huollettua ja korjattua, nykyään ei kannata eikä jaksa :D
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Mä olen rahapulassa parikin kertaa painanut jumittavan männän ulos ihan jarrupolkimella, tämän jälkeen männästä ruosteet pois hienolla karhunkielellä ja sitten silikonirasvaa pintaan ja painaminen takasin puhdistettuun sylinteriin (ja ilmausta). Toimii pitkään tuon jälkeen kunhan männässä ei ole ruosteensyömiä monttuja

Ja tämä toptip koskee siis EI ruuvattavia mäntiä
 
Niin se menee, ei me opita huoltamaan autojamme kuntoon, ja myymään sitten pois. Aina me tehdään toisinpäin: myydään automme huoltamatta ja oletetaan että se seuraava olisi just huolettu meille.

No itse ainakin pyrin korjaamaan kaikki mahdolliset viat mitä vaan kykenen ennen myyntiä, jotenkin reilumpaa ja ei tarvitse sitten niitä puhelujakaan jälkikäteen, että paskan möit...
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Ota raakasti vaan satula ilman paloja paikalleen sinne olkaavarteen. Tämän jälkeen kunnon rautakanki tms työkalu jolla saat kammettua mäntää sisään männän ja levyn välistä. Tosiaan wd tms suojakumin välistä sisään, tuossa kohtaa ei menetä mitään.

Jos ja kun saat männän sisään niin sitten ahkeraa jumppaa, eli kopista polkemalla mäntää ulos ja uudestaan sisään. Jos saat siihen kuntoon että menee isolla talttaruuvarilla kammeten hyvin sisään niin kamat paikalleen ja testiä. Ainiin ja viilalla ruostepaskat pois palojen liikkuma-alueelta kanssa. Sitä todnäk. piisaa jos pidemmän aikaa juminut.

90% satuloista saa herkisteltyä toimintakuntoon, mutta voivat jumia uudelleen varsinkin jos pidempää seisontaa tulee. Kokeilemalla selviää, jos vanhoista ei kalua saa niin uudet harvoin iso sijoitus. Satulan kerrallaan kun vaihdat niin saattaa ilmautua jopa painovoimaisesti avaamalla ruuvin ja odottelee kunnes kuplat ulkona.
 
Peilistä on edellisen omistajan aikana irronnut pala muovisesta kehyksestä. Millähän aineella tuohon voisi muovailla sopivan palan? Haitta on lähinnä kosmeettinen.

Edit: Eipä tuo paljon maksa Alissa. Liekö paha homma vaihtaa?
IMG_1470.jpeg


IMG_1469.jpeg
Ei mennyt putkeen. Aikani nyhräsin irti ja tässä lopputulos.
IMG_1660.jpeg
 
Ei mennyt putkeen. Aikani nyhräsin irti ja tässä lopputulos.
IMG_1660.jpeg
Kampesit sitä ilmeisesti tuolta päästä ei tuossa voi muuten onnistua? Se on painettu muoviklipsuilla kiinni ja lähtee kun kevyesti kääntää tuosta ylhäältä tai alhaalta.
 
Kampesit sitä ilmeisesti tuolta päästä ei tuossa voi muuten onnistua? Se on painettu muoviklipsuilla kiinni ja lähtee kun kevyesti kääntää tuosta ylhäältä tai alhaalta.
Tuo on varmaankin kammettu tosiaan tuolta päästä, mutta kyllä vaan on peilit joskus vanhemmiten ihan julman kovaa kiinni, eikä siinä oikein mikään pelasta ja lasi on helposti halki, vaikka mistä kohtaa vääntäisi. Helpottaa, jos väliin ujuttaa koukun tms työkalun, jolla saa kammettua keskemmältä, yleensä joku helpottava työkalu mahtuu väliin kun ensin kääntää lasin toiseen ääriasentoonsa.
 
Ei mennyt putkeen. Aikani nyhräsin irti ja tässä lopputulos.
IMG_1660.jpeg
Hyvin menee harjoittelusta, nyt vaan sitten kokonaan irti ja kehys vaihtoon. Uusi lasi ei paljoa maksa, vanhan voi laittaa tilapäisesti takaisin, kyllähän tuo vielä paremman puutteessa menee siihen asti että uuden saa.
 
300 tkm ajettu vuoden 2013 V70 pn saanut kiveniskemiä tuulilasin yläpuolelle. Kolme kappaletta kuvan mukaisia (0,5 cm * 0,5 cm) ruosteen alkuja.

Mitäs arvon harrastajat tekisivät? Lähdenko hiomaan Dremelillä ja korjausmaalia päälle? Annanko olla ja uskon, että kestää auton iän pihkiruostumatta?

En siis jaksa ulkonäköä stressata, mutta jos katsuri alkaa huomautella...
Tavoite pitää autoa vielä viitisen vuotta.
1000004675.jpg
 
300 tkm ajettu vuoden 2013 V70 pn saanut kiveniskemiä tuulilasin yläpuolelle. Kolme kappaletta kuvan mukaisia (0,5 cm * 0,5 cm) ruosteen alkuja.

Mitäs arvon harrastajat tekisivät? Lähdenko hiomaan Dremelillä ja korjausmaalia päälle? Annanko olla ja uskon, että kestää auton iän pihkiruostumatta?

En siis jaksa ulkonäköä stressata, mutta jos katsuri alkaa huomautella...
Tavoite pitää autoa vielä viitisen vuotta.
1000004675.jpg
Raaputa puukolla auki, ruosteen muunto, pohjamaali ja maali pensselillä. Ruosteen muunto huolehtii ettei ruostu uudestaan.
 
300 tkm ajettu vuoden 2013 V70 pn saanut kiveniskemiä tuulilasin yläpuolelle. Kolme kappaletta kuvan mukaisia (0,5 cm * 0,5 cm) ruosteen alkuja.

Mitäs arvon harrastajat tekisivät? Lähdenko hiomaan Dremelillä ja korjausmaalia päälle? Annanko olla ja uskon, että kestää auton iän pihkiruostumatta?

En siis jaksa ulkonäköä stressata, mutta jos katsuri alkaa huomautella...
Tavoite pitää autoa vielä viitisen vuotta

Katsastaja ei tuosta huomauta viiteen vuoteen, sen puolesta ei tarvitse tehdä mitään. Näppylä on kuitenkin tässä vaiheessa sen verran pieni, että sangen helposti sen saa tässä vaiheessa meikattua halutessaan. Vanhat maalit raapii puukon kärjellä/dremelillä pois ja esim ruosteen muuntajaa alle ja korjausmaalia töpötellen päälle ja kukaan ei huomaa mitään.
 
Kampesit sitä ilmeisesti tuolta päästä ei tuossa voi muuten onnistua? Se on painettu muoviklipsuilla kiinni ja lähtee kun kevyesti kääntää tuosta ylhäältä tai alhaalta.
Yritin ensin kammeta ylhäältä ja alhaalta ja myös sisäreunasta ehkä vartin verran. Yritin nitkuttaa ja käyttää aika kovasti voimaa. Ulkoreunasta pienellä voimalla vetämällä peili hajosi. Työkaluina oli semmoisia muovisia koukkuja. Peilin väliin sai kyllä kääntämällä sormetkin.

Jälkikäteen ajateltuna olisi vain pitänyt paikata tuo kehys jollain. Noita peilejä on todella vaikea löytää. Valtaosa sisältää koko peilin kehyksineen ja niiden hinta on 100-200€, mutta semmoinenkin pitäisi purkaa, koska oikeaa väriä ei tunnu löytyvän. Pelkkä alkuperäinen peililasi näytti jossain ulkomailla maksavan 50€ käytettynä.
 
Yritin ensin kammeta ylhäältä ja alhaalta ja myös sisäreunasta ehkä vartin verran. Yritin nitkuttaa ja käyttää aika kovasti voimaa. Ulkoreunasta pienellä voimalla vetämällä peili hajosi. Työkaluina oli semmoisia muovisia koukkuja. Peilin väliin sai kyllä kääntämällä sormetkin.

Jälkikäteen ajateltuna olisi vain pitänyt paikata tuo kehys jollain. Noita peilejä on todella vaikea löytää. Valtaosa sisältää koko peilin kehyksineen ja niiden hinta on 100-200€, mutta semmoinenkin pitäisi purkaa, koska oikeaa väriä ei tunnu löytyvän. Pelkkä alkuperäinen peililasi näytti jossain ulkomailla maksavan 50€ käytettynä.

Tämähän oli joku KIA? Alista näyttää saavan nopealla vilkaisulla ihan ykköseuroilla (8,64e näyttää mulla) uuden peililasin.
 
Tämähän oli joku KIA? Alista näyttää saavan nopealla vilkaisulla ihan ykköseuroilla (8,64e näyttää mulla) uuden peililasin.
Onhan noita. Haluaisin vain semmoisen, jossa on pystyraidat, eli OEM tuotteen. Noita kuolleen kulman varoitusvalolla olevia on kyllä paljon. Kiinalaisista ei tiedä, kuinka peilin lämmitys toimii. Noissa on vielä 8€ postit. Eli ei tuokaan ole ilmainen kokeilu.
 
Yritin ensin kammeta ylhäältä ja alhaalta ja myös sisäreunasta ehkä vartin verran. Yritin nitkuttaa ja käyttää aika kovasti voimaa. Ulkoreunasta pienellä voimalla vetämällä peili hajosi. Työkaluina oli semmoisia muovisia koukkuja. Peilin väliin sai kyllä kääntämällä sormetkin.

Jälkikäteen ajateltuna olisi vain pitänyt paikata tuo kehys jollain. Noita peilejä on todella vaikea löytää. Valtaosa sisältää koko peilin kehyksineen ja niiden hinta on 100-200€, mutta semmoinenkin pitäisi purkaa, koska oikeaa väriä ei tunnu löytyvän. Pelkkä alkuperäinen peililasi näytti jossain ulkomailla maksavan 50€ käytettynä.
Yleensä tuppaan paskoa kaikki muoviklipsuilla kiinni olevat osat, tosin usein menee vaan ne klipsut...

Tärkeintä tossa on ajaa se peili maksimiasentoon sisäänpäin, jolloin mahtuu paremmin vääntämään sieltä läheltä kiinnikkeitä, jos siis tossa on sellanen normaali kiinnitys, mihin olen itse törmännyt.

Silti muoviset klipsukiinnikkeet ovat kyllä sellaista toivotaan-toivotaan -herkkua, että vahinkoja tapahtuu väistämättä... Onhan ne nopeita, halpoja ja helppoja asentaa, jos tietää milllmetrin tarkkuudella, mistä vääntää ja mihin suuntaan ja ulkoilman lämpötila vähintään 20 astetta.

Edit. Ja tosiaan alkuperäinen lasi on sinänsä perusteltu valinta, koska ainakin itse olen törmännyt vain huonoihin halpislaseihin. Ei sillä etteikö se peili toimisi suunnilleen niin kuin alkuperäinenkin, mutta ne lämmitysvastukset ovat kuraa. Lämmittävät hitaasti ja/tai epätasaisesti - ja lopulta eivät lämmitä enää lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noita. Haluaisin vain semmoisen, jossa on pystyraidat, eli OEM tuotteen. Noita kuolleen kulman varoitusvalolla olevia on kyllä paljon. Kiinalaisista ei tiedä, kuinka peilin lämmitys toimii. Noissa on vielä 8€ postit. Eli ei tuokaan ole ilmainen kokeilu.
Katso https://ovoko.fi/ sivulta tuo osa tai koko sivupeil. Olen tilannut tuolta osia eri autoihin
 
Katso https://ovoko.fi/ sivulta tuo osa tai koko sivupeil. Olen tilannut tuolta osia eri autoihin
Katselin sieltä. Pelkkää peiliä oli yksi kappale ja se oli ilmeisesti kaistavahdilla. Koko sivupeilin hinta oli 100-300€. Ihan satavarma en ole, kuinka helppo tuo maalattu ulkokuori on vaihtaa, kun saman värisiä ei ole. Kuvien perusteella olisi klipsillä kiinni, mutta en tiedä saanko senkin rikottua.
 
Onko tapaa todeta onko vika virtalukon pohjassa vai startissa ? Vai jossain muualla...

Auton siis syttyivät kaikki mittariston valot normaalisti kun laittoi virrat päälle. Kääntää avaimesta starttaukselle niin ei pihahdustakaan. Ei naksahdusta, kolahdusta eikä siis yksinkertaisesti yhtään mitään ääntä ja valotkaan eivät himmene kun virtaa ei mene. Akku pitäisi olla kunnossa ainakin "tupakansytkämittarin" mukaan. 5-10min avaimen renkkaukselle (lukkoon, startti yritys, lukosta pois, lukkoon jne...) yhtäkkiä toimikin taas. Sen jälkeen toiminut ilman mitään ongelmia kymmenisen starttausta. Mitään oireita ei ollut ennen "täyskuolemaa". Auto on Opel Astra G.
Tietty koko päivän kestänyt sadekin oli voinut vaikuttaa, mutta ei se silti noin saisi tehdä. Ei ole kokemusta miten startti tai virtalukon pohja hajoaa.
 
Onko tapaa todeta onko vika virtalukon pohjassa vai startissa ? Vai jossain muualla...

Auton siis syttyivät kaikki mittariston valot normaalisti kun laittoi virrat päälle. Kääntää avaimesta starttaukselle niin ei pihahdustakaan. Ei naksahdusta, kolahdusta eikä siis yksinkertaisesti yhtään mitään ääntä ja valotkaan eivät himmene kun virtaa ei mene. Akku pitäisi olla kunnossa ainakin "tupakansytkämittarin" mukaan. 5-10min avaimen renkkaukselle (lukkoon, startti yritys, lukosta pois, lukkoon jne...) yhtäkkiä toimikin taas. Sen jälkeen toiminut ilman mitään ongelmia kymmenisen starttausta. Mitään oireita ei ollut ennen "täyskuolemaa". Auto on Opel Astra G.
Tietty koko päivän kestänyt sadekin oli voinut vaikuttaa, mutta ei se silti noin saisi tehdä. Ei ole kokemusta miten startti tai virtalukon pohja hajoaa.
Virtalukon pohja, startin solenoidi, hapantuneet johdot ja liittimet.
Seuraavalla kerralla kun tekee tuon, kopistele startin kylkeä. Jos ei tepsi, niin mittaa startille menevä virta ja viimeisenä sit startti käteen ja virtaa sille irtonaisena.
 
Onko tapaa todeta onko vika virtalukon pohjassa vai startissa ? Vai jossain muualla...

Auton siis syttyivät kaikki mittariston valot normaalisti kun laittoi virrat päälle. Kääntää avaimesta starttaukselle niin ei pihahdustakaan. Ei naksahdusta, kolahdusta eikä siis yksinkertaisesti yhtään mitään ääntä ja valotkaan eivät himmene kun virtaa ei mene. Akku pitäisi olla kunnossa ainakin "tupakansytkämittarin" mukaan. 5-10min avaimen renkkaukselle (lukkoon, startti yritys, lukosta pois, lukkoon jne...) yhtäkkiä toimikin taas. Sen jälkeen toiminut ilman mitään ongelmia kymmenisen starttausta. Mitään oireita ei ollut ennen "täyskuolemaa". Auto on Opel Astra G.
Tietty koko päivän kestänyt sadekin oli voinut vaikuttaa, mutta ei se silti noin saisi tehdä. Ei ole kokemusta miten startti tai virtalukon pohja hajoaa.

Startin ottamaa virtaa voisi kokeilla pihtimittarilla. Starttia voi myös kokeilla pyörittää oikosulkemalla suoraan solenoidi jakoavaimella tms (tämä on hieman hazardi menetelmä..). Parempi olisi purkaa startti irti testausta varten.
Voi myös kokeilla laittaa vaikka kakkosvaihteen silmään, tuupata autoa vähän eteen tai taaksepäin vaihde silmässä ja kokeilla sen jälkeen vaikuttiko mitään.
Vika voi myös olla ihan missä tahansa liitoksessa virtalukon, akun, rungon ja startin välillä.

Tupakansytytinmittari (tai mikään jännitemittari) ei kerro oikeastaan yhtään mitään. Sen kertoma negatiivinen tulos (alhainen jännite) on yleensä aidosti negatiivinen, mutta positiivinen näkymä voi silti olla oikeasti negatiivinen.
Startille voi hyvinkin tulla ihan oikein +12V, mutta huonon liitännän takia siellä ei vaan virta kulje. Startin ottama virta on yleensä 100-200A välissä perus pikkuautoissa, joissakin vähemmän ja isommissa autoissa ja dieseleissä enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Voi myös kokeilla laittaa vaikka kakkosvaihteen silmään, tuupata autoa vähän eteen tai taaksepäin vaihde silmässä
Tämmöisten neuvojen kanssa kannattaa sitten pitää mielessä, että taaksepäin vaihde päällä tuuppimalla (tai vaikka ihan mäkeen keula ylös vaihde silmässä jätetty auto) on saattanut hyppyttää jakoa.
 
Tämmöisten neuvojen kanssa kannattaa sitten pitää mielessä, että taaksepäin vaihde päällä tuuppimalla (tai vaikka ihan mäkeen keula ylös vaihde silmässä jätetty auto) on saattanut hyppyttää jakoa.
Jos paikallaan heiluttaa autoa muutaman sentin ja siinä saa jaon pomppaamaan, niin tekee itselleen kyllä palveluksen, se auto oli silloin jo rikki valmiiksi ja olisi sitten hajonnut ihan justiinsa joka tapauksessa tien päälle.
Puhutaan äärimmäisen teoreettisesta mahdollisuudesta, vaikka joku varmaan jossakin on voinut jonkun volkkarin TSI koneen ketjun saada pomppaamaan takaperin mäkistartatessa.
 
Virtalukon pohja, startin solenoidi, hapantuneet johdot ja liittimet.
Seuraavalla kerralla kun tekee tuon, kopistele startin kylkeä. Jos ei tepsi, niin mittaa startille menevä virta ja viimeisenä sit startti käteen ja virtaa sille irtonaisena.

Startin ottamaa virtaa voisi kokeilla pihtimittarilla. Starttia voi myös kokeilla pyörittää oikosulkemalla suoraan solenoidi jakoavaimella tms (tämä on hieman hazardi menetelmä..). Parempi olisi purkaa startti irti testausta varten.
Voi myös kokeilla laittaa vaikka kakkosvaihteen silmään, tuupata autoa vähän eteen tai taaksepäin vaihde silmässä ja kokeilla sen jälkeen vaikuttiko mitään.
Vika voi myös olla ihan missä tahansa liitoksessa virtalukon, akun, rungon ja startin välillä.

Tupakansytytinmittari (tai mikään jännitemittari) ei kerro oikeastaan yhtään mitään. Sen kertoma negatiivinen tulos (alhainen jännite) on yleensä aidosti negatiivinen, mutta positiivinen näkymä voi silti olla oikeasti negatiivinen.
Startille voi hyvinkin tulla ihan oikein +12V, mutta huonon liitännän takia siellä ei vaan virta kulje. Startin ottama virta on yleensä 100-200A välissä perus pikkuautoissa, joissakin vähemmän ja isommissa autoissa ja dieseleissä enemmän.

Kiitos neuvoista. Tuossa vikatilanteessa startille ei siis selvästikään mennyt virtaa ollenkaan ja tosiaan solenoidi (?) ei naksahtanut, mutta en näistä niin tiedä että voiko jumittunut startti oireilla noin. On sen verran "mukavassa" paikassa, että mittailu jne. ei onnistu vaan siinä kohtaa on sitten vain vaihdettava uusi. Pelkkä kopauttaminenkin vaatii melkoista tarkkuutta ja akrobatiaa, mutta onnistuu kuitenkin (otin varmuudeksi kyytiin jatkopätkää ja vasaran, jos uusiutuu).
Tälläiset viat on aina kivoja kun ei huvikseen haluaisi osita vaihtaa/vaihdattaa, mutta jään odottamaan uusiuutuko vika...ja jos hermot eivät kestä niin vaihdan uuden startin (140€).
 
Jos paikallaan heiluttaa autoa muutaman sentin ja siinä saa jaon pomppaamaan, niin tekee itselleen kyllä palveluksen, se auto oli silloin jo rikki valmiiksi ja olisi sitten hajonnut ihan justiinsa joka tapauksessa tien päälle.
Puhutaan äärimmäisen teoreettisesta mahdollisuudesta, vaikka joku varmaan jossakin on voinut jonkun volkkarin TSI koneen ketjun saada pomppaamaan takaperin mäkistartatessa.
"tuupata autoa vähän taaksepäin" muuttui yhtäkkiä muutaman sentin nytkytykseen. Sillä muutaman sentin nytkytyksellä ei ole mitään merkitystä, oli vaihde päällä tai ei. Se ei auta starttaukseen mitenkään.
Ja tuo jaon pomppaaminen taaksepäin mentäessä vaihde päällä ei ole todellakaan mikään teoreettinen mahdollisuus. Hihna/ketju pääsee löystymään kun kiristin ei tee enää työtään ja soppa on valmis.
 
Kiitos neuvoista. Tuossa vikatilanteessa startille ei siis selvästikään mennyt virtaa ollenkaan ja tosiaan solenoidi (?) ei naksahtanut, mutta en näistä niin tiedä että voiko jumittunut startti oireilla noin. On sen verran "mukavassa" paikassa, että mittailu jne. ei onnistu vaan siinä kohtaa on sitten vain vaihdettava uusi. Pelkkä kopauttaminenkin vaatii melkoista tarkkuutta ja akrobatiaa, mutta onnistuu kuitenkin (otin varmuudeksi kyytiin jatkopätkää ja vasaran, jos uusiutuu).
Tälläiset viat on aina kivoja kun ei huvikseen haluaisi osita vaihtaa/vaihdattaa, mutta jään odottamaan uusiuutuko vika...ja jos hermot eivät kestä niin vaihdan uuden startin (140€).
Monenlaisia romuja olen omistanut mutta kertaakaan en muista että olisi virtalukon pohjaa tarvinnut vaihtaa. Aina on ollut vika jumittavassa startissa. En tiedä onko virtalukon pohjia mennyt G Astroissa.
Kopaisu on helppo konsti todeta onko vika tosiaan startissa. Sekään ei tietenkään aina auta, mutta aika monesti olen sillä saanut auton käyntiin ja päässyt kotiin :)
 
"tuupata autoa vähän taaksepäin" muuttui yhtäkkiä muutaman sentin nytkytykseen. Sillä muutaman sentin nytkytyksellä ei ole mitään merkitystä, oli vaihde päällä tai ei. Se ei auta starttaukseen mitenkään.
Ja tuo jaon pomppaaminen taaksepäin mentäessä vaihde päällä ei ole todellakaan mikään teoreettinen mahdollisuus. Hihna/ketju pääsee löystymään kun kiristin ei tee enää työtään ja soppa on valmis.
Jos vaihde on silmässä ja autoa hieman heiluttaa/nytkyttää/tuuppaa, sillä usein saa jumittavan startin vapautettua, ei sitä autoa varsinaisesti mihinkään tarvitse siitä paikalta liikuttaa, eikä se ole oikein mahdollistakaan. Tarvittaisiin aika raju ukko, että nykyautoa työntää vaihde silmässä kovin pitkälle vauhdilla että ketju pomppaisi. Käy kokeilemassa ja kerro miten pitkälle työnnät tasamaalla autoa jossa on kakkonen silmässä.

Tämä heiluttaminen on toiminut tähän asti 100% varmuudella ja on käyttökelpoinen konsti varsinkin sellaisissa autoissa ja tilanteissa, kun ei ylety starttia kolauttamaan jollakin astalolla.

Olen kyllä kuullut/lukenut, että joku on onnistunut ylämäessä valuttamaan autoa taaksepäin vaihde silmässä saaden ketjun hyppäämään, mutta en ole ikinä kuullut kenenkään onnistuneen siinä tasamaalla autoa käsin heijaamalla. Uskon kyllä tämän sitten kun näen sen tapahtuvan, siihen asti pidän mahdollisuutta teoreettisena.
 
  • Tykkää
Reactions: mh8
Tuokin jaon hyppääminen tuupatessa on kaukaa haetun teoreettisesti mahdollista niissä koneissa joissa on öljynpaineella toimiva kiristin kuten tsi. Yleensä se on mekaaninen.
 
Auriksessa kuuluu vasemmalle kääntyessä rahisevaa/kahisevaa ääntä kun ylittää katukiven tais jos tie on epätaisen. Sadekelillä ääni häviää kokonaan, kunnes kun paikat taas kuivuu, niin taas alkaa ääntely. Kerran puhalsin paineilmalla alemman jousilautasen puhtaaksi hiekasta ja ääni katos muutamaksi viikoksi kokonaan, toisella kertaa ei enää kikka toiminutkaan. Mikä vois olla?
 
Auriksessa kuuluu vasemmalle kääntyessä rahisevaa/kahisevaa ääntä kun ylittää katukiven tais jos tie on epätaisen. Sadekelillä ääni häviää kokonaan, kunnes kun paikat taas kuivuu, niin taas alkaa ääntely. Kerran puhalsin paineilmalla alemman jousilautasen puhtaaksi hiekasta ja ääni katos muutamaksi viikoksi kokonaan, toisella kertaa ei enää kikka toiminutkaan. Mikä vois olla?
yläpään laakeri
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Käytin tutulla korjaajalla hiljattain molemmat volkkarit ja molempiin tuli yhden jarrusatulan vaihto eteen. Ei pajoilla enää jakseta niitä huoltaa vaan hakevat uudet. Hinta noille satuloille oli satasen kipale plus alvi. Lisäksi vaihteli pari laakeria niihin yms. Toiseen jäi jarrut laahaamaan vielä yhteen nurkkaan ja toisessa huusi laakeri. Päätin säästää tällä kertaa ja tehdä itse.

Motonetissä ei myyty jarrumäntiin edes pelkkiä kumeja ja perustelu oli sähköinen käsijarru. En ymmärtänyt perustelua joten tilasin ulkomailta kumit. Samalla tilasin uudet liukutapit, palat ja levyt sekä uudet kiinnitys- ja ilmausruuvit satuloille sekä satulan kiinnikkeille.

Sähköinen käsijarrukin oli suht helppo hoitaa kummassakin autossa - käsijarrulla sai ajettua kivasti männän ulos ja lopulta kun syötti 12VDC sinne sähköiselle käsijarrulle polariteetti toisin päin se ajoi mäntää ulos ja toisinpäin se ajoi sitä sisään. Hyvin sai menemään uudet männät pohjaan asti uusien palojen ja levyn asennusvaiheessa. Lopulta piti kuitata käsijarrun vikakoodi OBD2-lukijalla ja ajoa perään.

Toiseen volkkariin tuli Eestistä vääränkokoiset männät joten vaihdoin satuloista pelkät kumit, kiinnitys- ja ilmausruuvit. Männät putsailin ulkopuolisesta päästä teräsharjalla ja laitoin takaisin. Sisältä näytti hyvältä joten sinne vaan.

Toisella puolella vaan ei enää jarrumännän takana oleva kierretappi mennytkään pohjaan asti joten ei mahtuneet palat ja levy väliin. Pakosta hain nopeana hätäratkaisuna mätänetistä vaihtosatulan. Täytyy vielä vanha kiikuttaa sinne panttia varten. Nyt senkin saa vielä kasaan kunhan vanha jumahtanut jarrulevy lähtee irti. Tänään rälläkkää sille sillä toho ja kuminuija ei ole auttanut vaikka WD40 menee pultinreiästä toiseen sinne jarrulevyn ja pyörännavan väliin. Ei vaan lähde irti.

Onneksi on kesäloma niin ei tartte kahta autoa mihinkään. Vois laittaa vaikka kuukaudeksi seisontaan.
 
Mitäs arvon harrastajat tekisivät? Lähdenko hiomaan Dremelillä ja korjausmaalia päälle? Annanko olla ja uskon, että kestää auton iän pihkiruostumatta?
Viidessä vuodessa tuskin mitään tapahtuu. Mutta jos/kun ruoste tuosta leviää tuulilasin alle, niin voi halkaista lasin. Juuri korjautin yhden tapauksen, eli lasinvaihto ja peltitöitä. Katsastajaa ei kiinnostanut karmin kunto, mutta halkeama lasissa toi hylyn.
 
Mersuun tarttis iskarin alapään pultti löytää. Mersun oma huokea noin 40€ pultti toistaiseksi ainoa vaihtoehto. Olisko kellään vinkkiä olisiko jossain muussa vehkeessä vastaavaa tai mistä voisi sopiva pultti löytyä? 5 paikallista pulttifirmaa kokeiltu mutta ei löydy.

Koko on M14x1.5 ja pituudeksi kelpaisi 90-110 mm, kierrettä pitäisi olla melkein koko matkalta.
 
Mersuun tarttis iskarin alapään pultti löytää. Mersun oma huokea noin 40€ pultti toistaiseksi ainoa vaihtoehto. Olisko kellään vinkkiä olisiko jossain muussa vehkeessä vastaavaa tai mistä voisi sopiva pultti löytyä? 5 paikallista pulttifirmaa kokeiltu mutta ei löydy.

Koko on M14x1.5 ja pituudeksi kelpaisi 90-110 mm, kierrettä pitäisi olla melkein koko matkalta.
Aeromotorsilta löytyy esim. tällainen, onko riittävästi kierrettä?
 
Mersuun tarttis iskarin alapään pultti löytää. Mersun oma huokea noin 40€ pultti toistaiseksi ainoa vaihtoehto. Olisko kellään vinkkiä olisiko jossain muussa vehkeessä vastaavaa tai mistä voisi sopiva pultti löytyä? 5 paikallista pulttifirmaa kokeiltu mutta ei löydy.

Koko on M14x1.5 ja pituudeksi kelpaisi 90-110 mm, kierrettä pitäisi olla melkein koko matkalta.

Eikö tämmönen käy? Kampiakselin käyttöpyörän pultti 25-00397 | Motonet Oy
 
Pitäisi pari raatoa romu-ukolle myydä niin mitenkä tuo hinnoittelu yleensä menee,onko merkitystä onko nesteet ja öljyt sisällä vai poistettu?
 
Osaako fiksummat sanoa. Focukseen 2019 vm vaihdettiin takaiskarit molempiin renkaisiin. Kotiin ajaessa tuntui, että hampaiden paikat lähtee irti. Alusta tuntuu tosi kovalta ja pienet routajäljet tuntuu pompittavan autoa pienesti kokoajan. Hidastustöyssyissä peräpään tullessa alas ei tunnu jouset antavan yhtään periksi.

Huolto tehtiin ihan merkkiliikkeessä ja en nyt suoraan nähny ainakaan mitä varaosia käytettiin. Asettuukohan nuo aloilleen pikkuhiljaa vai voisiko olla joku virhe asennuksessa?
 
Osaako fiksummat sanoa. Focukseen 2019 vm vaihdettiin takaiskarit molempiin renkaisiin. Kotiin ajaessa tuntui, että hampaiden paikat lähtee irti. Alusta tuntuu tosi kovalta ja pienet routajäljet tuntuu pompittavan autoa pienesti kokoajan. Hidastustöyssyissä peräpään tullessa alas ei tunnu jouset antavan yhtään periksi.

Huolto tehtiin ihan merkkiliikkeessä ja en nyt suoraan nähny ainakaan mitä varaosia käytettiin. Asettuukohan nuo aloilleen pikkuhiljaa vai voisiko olla joku virhe asennuksessa?

Vie vaan takaisin. Kyllä iskarin pitäisi heti olla tehtaan spekseissä.
 
Mersuun tarttis iskarin alapään pultti löytää. Mersun oma huokea noin 40€ pultti toistaiseksi ainoa vaihtoehto. Olisko kellään vinkkiä olisiko jossain muussa vehkeessä vastaavaa tai mistä voisi sopiva pultti löytyä? 5 paikallista pulttifirmaa kokeiltu mutta ei löydy.

Koko on M14x1.5 ja pituudeksi kelpaisi 90-110 mm, kierrettä pitäisi olla melkein koko matkalta.

Joskus autodocin haku on kiva, kun sinne voi laittaa hakutermiksi melkein mitä vaan, niinkuin nyt kierteen. Sitten voi osatyypin ja valmistajan perusteella voi suodattaa tuloksia. AUGER 95766 tuommoinen pultti löytyi ja alkuperäisikoodia katsottaessa näyttää mersuun tarkoitettu olevan. Vähän huonosti vaikuttaa muualla olevan saatavissa, mutta sparetosta voisi saada.
 
Nojoo, eihän se uutta vastaavaksi tule, mutta onhan noihin korjaussarjojakin olemassa eli kyllä niitä kunnostetaan, tosin sekin sitten vaatii sen kokonaan irroittamisen, tarkoitus olisi nyt päästä ilman tuota ilmausta, kun kunnollinen ilmauslaite maksaa sen uuden satulan verran melkein ja kun yksin joutuu nyt väkisikin ilmauksen tekemään.

Kuskin puoleinen jarrusylinteri oli kokonaan jumissa ja ulko/vastapuolen pala hitsautunut kiinni, eli tosi epätasaisesti oli palatkin kuluneet. Ei ollut edellinen omistaja paljon jarruista välittänyt ja nyt kaikki on ruosteessa.
Riittävä ilmnauslaite maksaa alle 6€a, itsellä on tuollainen ja toimiva peli on.
 
Riittävä ilmnauslaite maksaa alle 6€a, itsellä on tuollainen ja toimiva peli on.
Tolla ei tee kyllä mitään. Takaiskuventtilit putoo heti piiriin kun on vähänkin tullut painetta ja letkut kovettu jarrunesteestä. Tämä siis vuonna 2025 ostettussa vehkeessä, muistaakseni tuollainen mulla oli 15-25v sitten ja toimi ihan ok.
 
Viimeksi muokattu:
Tolla ei tee kyllä mitään. Takaiskuventtilit putoo heti piiriin kun on vähänkin tullut painetta ja letkut kovettu jarrunesteestä. Tämä siis vuonna 2025 ostettussa vehkeessä, muistaakseni tuollainen mulla oli 15-25v sitten ja toimi ihan ok.
Ei putoa kun käyttää vähän järkeä ja vetäsee pienellä nippusiteellä tai klemmarilla ne kiinni ja noita pieniä nippusiteitä tulee aina kotelon ja virtalähteen mukana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 125
Viestejä
4 831 173
Jäsenet
78 202
Uusin jäsen
alvi.juupaluoma

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom