Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Nähdään varmaan piakkoin aika kun menee luvan alle jarruhommat kotteroissakin. Sen verran hurjia puuhia. Olet kuitenkin tuollaisen korjauksen yhteydessä maksaja jos sattuu.
Haet alkuperäiset uudet vaijerit ja kengät/levyt asennussarjoineen. Ei kauheasti maksa ja saa toimimaan helpolla.

Noissa kiinan piraatti osissa voi olla kaikkea jännää mittojen suhteen.
:)
No ranetus on ranetus, mutta ainoat kerrat, kun autooni on jäänyt jotain vaarallista, niin juuri ammattimiehen jäljiltä (rengas jätetty löysälle). Sanontahan kuuluu, että jos auto ei ole huonommassa kunnossa huoltokäynnin jälkeen, niin korjaus on onnistunut. Pajalla tehdään tulosta ja tulosta ei tehdä, jos aikaa käytetään liikaa, silloin alkaa sattua ja tapahtua.
 
Ei, se on se kun ne puristuvat vähitellen ja pultit löystyvät ja vanne juoksee renkaineen johonkin. Ei tule nättiä jälkeä vaikka itse pysyisi tiellä. Duunikaverilla tuli vastaantulevan rengas meinaan aikanaan tuulilasiin. Onneksi oli ottanut jo yhdestä autosta pompun tai ei olisi duunikaveri enää tallaamassa.
Sen enempää prikkaviritykseen kommentoimatta, aikamoinen uuno saa olla että onnistuu ajamaan renkaan irti asti. Jo ihan hivenen löystyneet pultit (aluvanne renkaanvaihdon jälkeen) antavat järkyttävän täryytyksen ja klopsutuksen, tuosta on vielä pitkä matka siihen että rengas on pöpelikössä.

Vastuu auton teknisestä kunnosta on kuljettajalla. En ymmärrä miten nämä iltalehdenkin keilat kuvitteleevat saavansa rengasliikkeestä korvauksia kun pyörä irtoaa 1000km renkaanvaihdon jälkeen syystä x. Jos sen ajaa irti niin omasta pussista saa kyllä korjatakkin.
 
Sen enempää prikkaviritykseen kommentoimatta, aikamoinen uuno saa olla että onnistuu ajamaan renkaan irti asti. Jo ihan hivenen löystyneet pultit (aluvanne renkaanvaihdon jälkeen) antavat järkyttävän täryytyksen ja klopsutuksen, tuosta on vielä pitkä matka siihen että rengas on pöpelikössä.

Vastuu auton teknisestä kunnosta on kuljettajalla. En ymmärrä miten nämä iltalehdenkin keilat kuvitteleevat saavansa rengasliikkeestä korvauksia kun pyörä irtoaa 1000km renkaanvaihdon jälkeen syystä x. Jos sen ajaa irti niin omasta pussista saa kyllä korjatakkin.
Et usko minkälaisia tilanteita sitä näkikään aikanaan. Vanha ukko tuli huoltoon valittaen että auto täristää. Joo täristää koska yksi renkaista oli kiinni kolmella pultilla joissa pari kierrosta irtoamiseen. Kaksi oli jo siis lähtenyt kävelemään. Ja tuossa pari päivää sitten näin kun joku 40v nainen ajeli tyytyväisenä tyhjällä renkaalla usean kilsan edessä vaikka välkytteli valoja ja yritti muuten viestiä että jotain on vialla. Ja tiedän tasan tarkkaan miltä tuo tuntuu kun pultit ovat löysällä, kävi itsellä aikanaan källi kuplan lyhyiden kartiopulttien kanssa, sen huomasi ensimmäisten 10m ajon jälkeen jo.
 
Et usko minkälaisia tilanteita sitä näkikään aikanaan. Vanha ukko tuli huoltoon valittaen että auto täristää. Joo täristää koska yksi renkaista oli kiinni kolmella pultilla joissa pari kierrosta irtoamiseen. Kaksi oli jo siis lähtenyt kävelemään. Ja tuossa pari päivää sitten näin kun joku 40v nainen ajeli tyytyväisenä tyhjällä renkaalla usean kilsan edessä vaikka välkytteli valoja ja yritti muuten viestiä että jotain on vialla. Ja tiedän tasan tarkkaan miltä tuo tuntuu kun pultit ovat löysällä, kävi itsellä aikanaan källi kuplan lyhyiden kartiopulttien kanssa, sen huomasi ensimmäisten 10m ajon jälkeen jo.
Sehän se ongelma on kun tavan kansalaiset eivät havannoi asioita ollenkaan ennenkun kärry on ojassa. Luulisi vähän hälyyttävän kun auto ryskyttää ja kolisee, mutta ei. Semmoset jarrutkin on tulleet vastaan että meinas ravistuksesta lähteä niskat sijoiltaan, nekään ei kai olleet mikään ongelma.

Pitäisi uusiin autoihin varmaan asentaa renkaan pultin momentille anturi joka hälyyttää kun mutteri löystyy. :D
 
No ei tämä nyt ehkä mikään ideaali ratkaisu ole, mutta toimii. Luulen, että suomessa on melko paljon liikenteessä autoja, missä on ties mitä spacereitä asennettuna. Miten tämä nyt eroaa siitä? Ja olen kerran kokenut jo tällä autolla miltä tuntuu, kun pyörä on melkein irti. Olin edellisenä iltana ropannut ja unohtanut kiristää mutterit momenttiin. Seuraavana päivänä ajellessa alkoi kuulua ihan hirveää rynkytystä, kotona sitten huomasin, että etupyörä oli melkein irti. Luulin, että on vetari menossa. Kyllä nuo alumiinivanteet kartiomuttereilla pysyy melko tiukassa, kun vaan laittaa momenttiin.
 
No ei tämä nyt ehkä mikään ideaali ratkaisu ole, mutta toimii. Luulen, että suomessa on melko paljon liikenteessä autoja, missä on ties mitä spacereitä asennettuna. Miten tämä nyt eroaa siitä? Ja olen kerran kokenut jo tällä autolla miltä tuntuu, kun pyörä on melkein irti. Olin edellisenä iltana ropannut ja unohtanut kiristää mutterit momenttiin. Seuraavana päivänä ajellessa alkoi kuulua ihan hirveää rynkytystä, kotona sitten huomasin, että etupyörä oli melkein irti. Luulin, että on vetari menossa. Kyllä nuo alumiinivanteet kartiomuttereilla pysyy melko tiukassa, kun vaan laittaa momenttiin.
Sillä että seos ja muut ominaisuudet prikassa on "hiukan" eri kuin koneistetussa spacerissa. Prikka litistyy ja leviää ajan kanssa, tehden siitä ohuemman, antaen tilaa pulteille löystyä. Koneistettu koko pinta-alan kattava spacer ei leviä. Siihen on syy miksi spacerit ovat yksiosaisia. Eli meidän muiden suojaksi, mene ja korjaa tuo kunnolla. Plus selitys että muillakin on epämääräisyyksiä, ei tee siitä sen hyväksyttävämpää.
 
@jusubbi katsoitko muuten että käsijarrukengissä oli saman levyisesti kitkapintaa kuin vanhoissa? Mulla oli kerran tilanne että uusissa kengissä oli kapeampi kitkapinta kuin alkuperäisissä. Ihmettelin tuota todella kauan kun ei pitänyt käsijarru vaikka mitä teki. Jossakin kohti tajusin sitten että kenkiä sai kahdella eri kitkapinnan leveydellä.
Tuon lisäksi uudet vaijerit eivät olleet identtiset vanhojen kanssa (mikä sullakin tässä ilmeisesti oli vikana) niin olihan siinä ihmettelemistä että kaikki on kunnossa mutta ei vaan toimi.
 
@jusubbi katsoitko muuten että käsijarrukengissä oli saman levyisesti kitkapintaa kuin vanhoissa? Mulla oli kerran tilanne että uusissa kengissä oli kapeampi kitkapinta kuin alkuperäisissä. Ihmettelin tuota todella kauan kun ei pitänyt käsijarru vaikka mitä teki. Jossakin kohti tajusin sitten että kenkiä sai kahdella eri kitkapinnan leveydellä.
Tuon lisäksi uudet vaijerit eivät olleet identtiset vanhojen kanssa (mikä sullakin tässä ilmeisesti oli vikana) niin olihan siinä ihmettelemistä että kaikki on kunnossa mutta ei vaan toimi.
Kyllä niissä silmämääräisesti katsottuna oli samanverran, en mitannut. Sama vika oli jo tosin niillä vanhoilla kengillä, eli jarrulevyt pitäisi vaihtaa, niin varmaan korjaantuisi koko ongelma ja ei tarvitsisi niitä prikkoja olla. Vaihdan ne sitten joskus kun tarvitsee taas tilata jotain osia tähän romuun. Pitää vaan muistaa tarkistella pyöränmutterien kireyttä säännöllisesti. Voin sitten vaikka raportoida tänne epäilijöille, onko ne löystynyt.
 
Kyllä niissä silmämääräisesti katsottuna oli samanverran, en mitannut. Sama vika oli jo tosin niillä vanhoilla kengillä, eli jarrulevyt pitäisi vaihtaa, niin varmaan korjaantuisi koko ongelma ja ei tarvitsisi niitä prikkoja olla. Vaihdan ne sitten joskus kun tarvitsee taas tilata jotain osia tähän romuun. Pitää vaan muistaa tarkistella pyöränmutterien kireyttä säännöllisesti. Voin sitten vaikka raportoida tänne epäilijöille, onko ne löystynyt.
Pyydän. Korjaa äläkä tee helvetillisiä patentteja. Oletko yhtään tutustunut mikä on prikkojen funktio, mikä on metallurgia perus prikassa, miten se eroaa full on koneistetusta kamasta. Vaikka tuo kestäisi, ihan typerää leikkiåä omalla tai etenkään muiden hengellä. Tuo on samaa luokkaa kuin että sanoisit että ajat runkovaurioisella ja pullistuneella renkaalla "vain jokusen tuhatta" ja yllätyt kun rengas pamahtaa ja päädyt pellolle. Jos tiedät ratkaisun, tee se. Olen tehnyt patentteja, mutta ne ovat olleet mallia päivän ajaksi jotta saan siirrettyä auton esim korjaamolle tms... Mutta että ajaa arkiajoa moisella... Vaikka voittaisit penisten pituusmittailun siitä että kestikö se vai ei, jotkut kilpailut eivät ole sen arvoisia.

EDIT: Itse esim juuri liittyen pultteihin, leikin muovi plektrojen ja terävien muovisten irroitusrautojen kanssa että sain omien uusien aluen kireyden varmistettua. Ihan perseestä repiä keskikappaleita irti, mutta mielummin se kuin oma tai toisen henki.
 
Sen enempää prikkaviritykseen kommentoimatta, aikamoinen uuno saa olla että onnistuu ajamaan renkaan irti asti. Jo ihan hivenen löystyneet pultit (aluvanne renkaanvaihdon jälkeen) antavat järkyttävän täryytyksen ja klopsutuksen, tuosta on vielä pitkä matka siihen että rengas on pöpelikössä.

Vastuu auton teknisestä kunnosta on kuljettajalla. En ymmärrä miten nämä iltalehdenkin keilat kuvitteleevat saavansa rengasliikkeestä korvauksia kun pyörä irtoaa 1000km renkaanvaihdon jälkeen syystä x. Jos sen ajaa irti niin omasta pussista saa kyllä korjatakkin.
Pakko kommentoida tähän, tuo on ihan tapauskohtainen juttu. Se pyörä voi lonksua ja kolista siellä ennen irtoamistaan, mutta aika usein se sitä ei tee. Usein se pyörä pysyy ihan hyvin paikallaan siinä navan päällä, vaikka pultit on löysällä tai niitä puuttuu, useampikin pultti voi sitten laakista leikkautua poikki yhtä aikaa jolloinka se pyörä sitten lähtee siitä omille teilleen ilman mitään ennakkovaroitusta.
 
Pakko kommentoida tähän, tuo on ihan tapauskohtainen juttu. Se pyörä voi lonksua ja kolista siellä ennen irtoamistaan, mutta aika usein se sitä ei tee. Usein se pyörä pysyy ihan hyvin paikallaan siinä navan päällä, vaikka pultit on löysällä tai niitä puuttuu, useampikin pultti voi sitten laakista leikkautua poikki yhtä aikaa jolloinka se pyörä sitten lähtee siitä omille teilleen ilman mitään ennakkovaroitusta.
No aika suoraan saa vetää että pysyy navan "päällä" se vanne. Yhtään kääntää niin rumina alkaa.

Sen mitä jonkusen kymmentä kertaa on ollut pyörä löysällä tahtomatta (löystyneet pultit) tai sitten tarkotuksella jotta saa vanteen ajettua irti navasta niin rumina kyllä alkaa joka kerta siinä kohdin kun pultit löysää. Eri asia sitten nuo jumiin ruostuneet peltivanteet, niitä on saanut pyöritellä parkkiksella ihan huolella kunnes irtoaa. Semmosella lienee voisi ajella pitkäänkin kunnes lähtee kävelemään, en silti ole ikinä kuullut että ne pultit saisi katkeamaan, varsinkaan kaikkia kerrallaan.
 
No aika suoraan saa vetää että pysyy navan "päällä" se vanne. Yhtään kääntää niin rumina alkaa.

Sen mitä jonkusen kymmentä kertaa on ollut pyörä löysällä tahtomatta (löystyneet pultit) tai sitten tarkotuksella jotta saa vanteen ajettua irti navasta niin rumina kyllä alkaa joka kerta siinä kohdin kun pultit löysää. Eri asia sitten nuo jumiin ruostuneet peltivanteet, niitä on saanut pyöritellä parkkiksella ihan huolella kunnes irtoaa. Semmosella lienee voisi ajella pitkäänkin kunnes lähtee kävelemään, en silti ole ikinä kuullut että ne pultit saisi katkeamaan, varsinkaan kaikkia kerrallaan.

Olen jokseenkin monta kertaa ollut tämän asian kanssa tekemisissä ja ei se ole uskon asia mitä siinä voi tapahtua. Kun se pultti löystyy, pääsee vanne siinä heilumaan hienoisesti edestakaisin, aika nopeasti se sitten kalvaa ne pultinreiät soikeaksi. Tässä vaiheessa vanne voi olla vielä hyvin siinä navan päällä kiinni eikä heilu yhtään sivuttain, tässä vaiheessa osa pultiesta voi irrota kiertymällä ulos tärinästä. Sopivasti sitten jarrutuksessa tai kiihdytyksessä voi jokainen jäljellä oleva pultti leikkautua poikki. Voi myös olla niin, että yksi pultti on kiinni kireällä ja ne muut löysät putoavat pois, sillä yhdellä pultillakin voi ajaa vaikka mitenkä pitkään. Sopivasti kun ajaa mutkaan, joku voi vääntyä ja se voi alkaa täristämään, yhtä hyvin se voi vedossa tai jarrutuksessa leikkautua poikki täysin ilman varoitusta.

Myös autoissa on ihan merkittäviä eroja, joku automalli voi olla todella herkkä tärisemään ja "kaikki" tuntuu heti kuljettajalle. Toiset autot taas voi olla erittäin tunnottomia, voi olla painoheittoa vaikka mitenkä paljon pyörissä, tai aivan soikeat pyörät ja kuskille ei välity juurikaan väpinöitä.
 
En ymmärrä näitä kuvattuja karkailevia renkaita ja pultti- ja mutteriongelmia parisenkymmentä autoa ajelleena kuudetta kymppiä käyvänä oldtimerina ja renkaat itse vaihtaneena. Mutta epäilemättä tällainenkin ongelmisto voi olla.
 
Olen jokseenkin monta kertaa ollut tämän asian kanssa tekemisissä ja ei se ole uskon asia mitä siinä voi tapahtua. Kun se pultti löystyy, pääsee vanne siinä heilumaan hienoisesti edestakaisin, aika nopeasti se sitten kalvaa ne pultinreiät soikeaksi. Tässä vaiheessa vanne voi olla vielä hyvin siinä navan päällä kiinni eikä heilu yhtään sivuttain, tässä vaiheessa osa pultiesta voi irrota kiertymällä ulos tärinästä. Sopivasti sitten jarrutuksessa tai kiihdytyksessä voi jokainen jäljellä oleva pultti leikkautua poikki. Voi myös olla niin, että yksi pultti on kiinni kireällä ja ne muut löysät putoavat pois, sillä yhdellä pultillakin voi ajaa vaikka mitenkä pitkään. Sopivasti kun ajaa mutkaan, joku voi vääntyä ja se voi alkaa täristämään, yhtä hyvin se voi vedossa tai jarrutuksessa leikkautua poikki täysin ilman varoitusta.

Myös autoissa on ihan merkittäviä eroja, joku automalli voi olla todella herkkä tärisemään ja "kaikki" tuntuu heti kuljettajalle. Toiset autot taas voi olla erittäin tunnottomia, voi olla painoheittoa vaikka mitenkä paljon pyörissä, tai aivan soikeat pyörät ja kuskille ei välity juurikaan väpinöitä.
Voihan se tosiaan olla joissain autoissa niin ettei sitä kuule tai huomaa mitenkään, mun kotteroissa ei ikinä ole ollut epäselvää jos siellä joku löystyy.

En ymmärrä näitä kuvattuja karkailevia renkaita ja pultti- ja mutteriongelmia parisenkymmentä autoa ajelleena kuudetta kymppiä käyvänä oldtimerina ja renkaat itse vaihtaneena. Mutta epäilemättä tällainenkin ongelmisto voi olla.
Ei sitä syyttä käsketä alumiinivanteita jälkikiristämään 100km ajon jälkeen. Tosin usein tämä mahdollinen kiristystarve ilmenee jo huomattavasti aiemmin. Peltivanteiden kanssa pääsee helpommalla.
 
Voihan se tosiaan olla joissain autoissa niin ettei sitä kuule tai huomaa mitenkään, mun kotteroissa ei ikinä ole ollut epäselvää jos siellä joku löystyy.


Ei sitä syyttä käsketä alumiinivanteita jälkikiristämään 100km ajon jälkeen. Tosin usein tämä mahdollinen kiristystarve ilmenee jo huomattavasti aiemmin. Peltivanteiden kanssa pääsee helpommalla.
Iveco Daily, iso pakettiauto, paripyörät takana. Teräsvanteet. Norjan reissulla, reilu 1000km renkaiden vaihdon jälkeen alkaa täristämään siten, että huomaa kuskikin. 18/24 mutteria löysällä. Ei sitä välttämättä huomaa "heti". Ivecossakin ensin kuului ääniä, kierros auton ympäri, silmämääräisesti ei huomannut mitään. Parin minuutin päästä alkoi tuntumaan myös ravistusta ja uusi kierros auton ympäri ja rengasavaimella kokeilemaan, sillä hoksasi, että muttereita löysällä.
 
Sen mitä jonkusen kymmentä kertaa on ollut pyörä löysällä tahtomatta (löystyneet pultit) tai sitten tarkotuksella jotta saa vanteen ajettua irti navasta niin rumina kyllä alkaa joka kerta siinä kohdin kun pultit löysää.

Jos tämä pulttien löysyys vahingossa on ihan tavanomainen ongelma autoilussa, niin tekemisessä olisi kyllä korjattavaa. Itsellä autoiluvuosikymmenten aikana ja yhteensä useita satoja pyöriä irrottaneena ja kiinnittäneenä joku pultti on jäänyt löysälle tai jälkikäteen löystynyt ajaessa tasan nolla kertaa. Ja työkalut useimmissa tapauksissa ovat olleet luokkaa ristikkoavain + käsivarsimomentti, en siis noissa edes "hifistele" momenttiavainten kanssa, eikä useimmiten pulttipyssyäkään ole käytettävissä.

Asiaa sivuten, erästä myynnissä olevaa autoa kyselin vähän aikaa sitten, myyjä sitten kertoi että vähän aikaa sitten siihen oli vaihdettu samalla kertaa kolme pyörännapaa plus muita ripustuksen osia. Tämä sen jälkeen kun yksi pyörä oli irronnut ajossa rikkoen paikkoja ja tämän jälkeisessä remontissa korjaamo oli todennut, että kaksi muutakin oli niin löysällä, että pultinreiät olivat tohjona.
 
Jos tämä pulttien löysyys vahingossa on ihan tavanomainen ongelma autoilussa, niin tekemisessä olisi kyllä korjattavaa. Itsellä autoiluvuosikymmenten aikana ja yhteensä useita satoja pyöriä irrottaneena ja kiinnittäneenä joku pultti on jäänyt löysälle tai jälkikäteen löystynyt ajaessa tasan nolla kertaa. Ja työkalut useimmissa tapauksissa ovat olleet luokkaa ristikkoavain + käsivarsimomentti, en siis noissa edes "hifistele" momenttiavainten kanssa, eikä useimmiten pulttipyssyäkään ole käytettävissä.
Jos ajatellaan tuolla tavalla yksilötasolla, muutama sata vaihdettua pyörää itse on osaavalle helppo hallita kun se sijoittuu vuosikymmenien ajalle. Jos taas ajatellaan ammattimaisesti, muutama sata vaihdettua pyörää voi olla päivän/parin juttu. Riittävästi kun niitä vaihtaa, väistämättä joskus jää joku pultti löysälle tai jollain kesähessulla käy joku muu kämmi, jonka seurauksena kyllä suomen kokoisessakin maassa niitä pyöriä lähtee irti ihan joka vuosi vaikka kuinka paljon. Ammattivaihtajia paljon useammin se vahinko kuitenkin käy sille osaamattomalle kotivaihtajalle joka yrittää sen pari kymmpiä säästää, mutta jolla kuitenkaan ei ole mitään edellytyksiä sen pyörän vaihtamiseen.
 
Jos tämä pulttien löysyys vahingossa on ihan tavanomainen ongelma autoilussa, niin tekemisessä olisi kyllä korjattavaa. Itsellä autoiluvuosikymmenten aikana ja yhteensä useita satoja pyöriä irrottaneena ja kiinnittäneenä joku pultti on jäänyt löysälle tai jälkikäteen löystynyt ajaessa tasan nolla kertaa. Ja työkalut useimmissa tapauksissa ovat olleet luokkaa ristikkoavain + käsivarsimomentti, en siis noissa edes "hifistele" momenttiavainten kanssa, eikä useimmiten pulttipyssyäkään ole käytettävissä.

Asiaa sivuten, erästä myynnissä olevaa autoa kyselin vähän aikaa sitten, myyjä sitten kertoi että vähän aikaa sitten siihen oli vaihdettu samalla kertaa kolme pyörännapaa plus muita ripustuksen osia. Tämä sen jälkeen kun yksi pyörä oli irronnut ajossa rikkoen paikkoja ja tämän jälkeisessä remontissa korjaamo oli todennut, että kaksi muutakin oli niin löysällä, että pultinreiät olivat tohjona.
Ei ne ole kiristäessä jääneet löysälle vaan löystyneet. Kaksi eri asiaa ja jälkimmäiselle et voi mitään. 9-5 melkein joka kerta löystyy aluvanteiden kanssa. Parin muunmerkkisen kanssa ei ole ikinä löystynyt. Eli napakonstruktio ja vannekkin vaikuttavat.

Tämän takia sanoin että sille on syynsä miksi liikkeet käskevät jälkikiristämään 100km jälkeen, joskin omalla kohdalla mahdolliset kiristystarpeet ovat tulleet yleensä aiemmin.
 
Varsinaisesti ei tarvi autoa "korjata", mutta miten tuommosen uuden avaimen sais paritettua auton kanssa?

Tilasin siis eBaystä tuommosen taittuvan avaimen ja kävinki sen jo kaivertamassa. Sisälle menee se lukon ohjausyksikkö ja ovet toimii sen kanssa ihan normaalisti. Käynnistäessä virrat menee päälle, mutta ei käynnisty. Ilmeisesti käynnistykenesto päällä tai näin ainakin oletan. Vanhalla avaimella toimii toki normaalisti. Auto on Avensis T27 2013. Googlea tuossa laulattanu, mutta jokaisessa hakutulokessa aina erilaiset ohjeet eikä viiti mennä kokeileen ettei käy niin, että ei ole enää avainta millä auton saa käyntiin :lol:
 
Varsinaisesti ei tarvi autoa "korjata", mutta miten tuommosen uuden avaimen sais paritettua auton kanssa?

Tilasin siis eBaystä tuommosen taittuvan avaimen ja kävinki sen jo kaivertamassa. Sisälle menee se lukon ohjausyksikkö ja ovet toimii sen kanssa ihan normaalisti. Käynnistäessä virrat menee päälle, mutta ei käynnisty. Ilmeisesti käynnistykenesto päällä tai näin ainakin oletan. Vanhalla avaimella toimii toki normaalisti. Auto on Avensis T27 2013. Googlea tuossa laulattanu, mutta jokaisessa hakutulokessa aina erilaiset ohjeet eikä viiti mennä kokeileen ettei käy niin, että ei ole enää avainta millä auton saa käyntiin :lol:
Et ole vanhasta avaimesta ajoneston sirua siirtänyt siihen uuteen? Jos nyt ymmärrän minkälaisesta avaimesta on kyse eli siihen on vanhasta se kaukosäädin laitettu sisälle ja se kaukosäädin ei aina välttämättä sisällä sitä sirua vaan se voi olla erikseen vielä siellä avaimen rungossa.
 
Varsinaisesti ei tarvi autoa "korjata", mutta miten tuommosen uuden avaimen sais paritettua auton kanssa?

Tilasin siis eBaystä tuommosen taittuvan avaimen ja kävinki sen jo kaivertamassa. Sisälle menee se lukon ohjausyksikkö ja ovet toimii sen kanssa ihan normaalisti. Käynnistäessä virrat menee päälle, mutta ei käynnisty. Ilmeisesti käynnistykenesto päällä tai näin ainakin oletan. Vanhalla avaimella toimii toki normaalisti. Auto on Avensis T27 2013. Googlea tuossa laulattanu, mutta jokaisessa hakutulokessa aina erilaiset ohjeet eikä viiti mennä kokeileen ettei käy niin, että ei ole enää avainta millä auton saa käyntiin :lol:
Hubon auto tekee noita odottaessa. Pieni ohjelmointi, suht helppo britti avensikseen.
 
Varsinaisesti ei tarvi autoa "korjata", mutta miten tuommosen uuden avaimen sais paritettua auton kanssa?

Tilasin siis eBaystä tuommosen taittuvan avaimen ja kävinki sen jo kaivertamassa. Sisälle menee se lukon ohjausyksikkö ja ovet toimii sen kanssa ihan normaalisti. Käynnistäessä virrat menee päälle, mutta ei käynnisty. Ilmeisesti käynnistykenesto päällä tai näin ainakin oletan. Vanhalla avaimella toimii toki normaalisti. Auto on Avensis T27 2013. Googlea tuossa laulattanu, mutta jokaisessa hakutulokessa aina erilaiset ohjeet eikä viiti mennä kokeileen ettei käy niin, että ei ole enää avainta millä auton saa käyntiin :lol:
Laitas linkki siihen avaimeen minkä ostit
 
Et ole vanhasta avaimesta ajoneston sirua siirtänyt siihen uuteen? Jos nyt ymmärrän minkälaisesta avaimesta on kyse eli siihen on vanhasta se kaukosäädin laitettu sisälle ja se kaukosäädin ei aina välttämättä sisällä sitä sirua vaan se voi olla erikseen vielä siellä avaimen rungossa.
Tämä. Siru voi näyttää ihan vaan pieneltä mustalta muovilta jossain kotelon kulmassa. Just siirsin yhden Kian avaimen uuteen koteloon ja leikkelin vanhasta sirun pois (en tohtinut vääntää liikoja). Hyvin toimii kun sirun siirsi.
 
Laitas linkki siihen avaimeen minkä ostit

Muistin väärin, tilasin sen AE:sta

1755095650409.png


Linkki vielä jos oot aikeissa itelle tilata. Laadukkaan olonen kyllä kaikin puolin. Kuvasta poiketen tuon takaluukun avauksen yläpuolella on Toyotan logo. Hauskaa sinänsä, että oli paketista ottaessa musta teippi logon päällä :lol:

Et ole vanhasta avaimesta ajoneston sirua siirtänyt siihen uuteen? Jos nyt ymmärrän minkälaisesta avaimesta on kyse eli siihen on vanhasta se kaukosäädin laitettu sisälle ja se kaukosäädin ei aina välttämättä sisällä sitä sirua vaan se voi olla erikseen vielä siellä avaimen rungossa.

No en ollu. Nyt avasin tuon vanhan avaimen uudestaan ja siellähän oli upotettuna semmonen ehkä 5mm pitkä ja 3mm paksu metallia muistuttava palikka. Tuon uuden avaimen aukasin niin siellä oli täysin samanlainen paikka tyhjänä. Siirsin tuon palikan vanhasta avaimesta uuteen ja kokeilin niin käynnisty. Kiitos avusta
 
Ei sitä syyttä käsketä alumiinivanteita jälkikiristämään 100km ajon jälkeen. Tosin usein tämä mahdollinen kiristystarve ilmenee jo huomattavasti aiemmin. Peltivanteiden kanssa pääsee helpommalla.
Juu, toki. Aina olen jälkikiristänyt ja joskus harvoin myös kertaalleen tarkistanut jossain kohdassa etenkin jos/kun tulee lähdettyä pitkälle reissulle. Täällä vain vaikutti olevan mystisen paljon kokemusta irtoilevista renkaista (pyöristä), mitä ihmettelen. Oma tapani on, että vaihdettaessa manuaalin momenttiin ja sitten joskus parin satkun jälkeen vähän yli, ~20 Nm.
 
Mielenkiintoinen sytystulppien vaihto takana Nissan HR16DE mottiin.

1. Pura motin päältä koko imusarja, nestejäähdytetty läppärunko ja mitä kaikkea huohotin/alipaineputkea sekä ilmanottoputkea nyt oli tiellä. Olisi siellä jokunen anturi/liitinkin irrotettavana.
2. Sytytystulpat oli erikoista 14 mm kokoa ja tulppa-avain sai olla max. 20 mm paksu koko matkalta. Olisiko ollut 100 mm syvä.
3. Laita aina uudet tiivisteet ja vielä tiivistesilikonia varmuuden vuoksi. Imuvuodot ovat pirullisia, tämä koettu. Sitten vielä, kun moottorin päälle kerääntynyt lika aina jostain tuppaa tippumaan tiivistepinnoille.
4. Kun kaikki on kasassa, ohjelmoi kaasuläppä. Selkeää ohjetta ei helposti löytynyt, joten tässä nyt muidenkin iloksi:
Ensin moottori lämpimäksi, sammuta.
2x (avaimesta virta päälle 2 sekuntia, pois 10 s).
Virta päälle 3 s.
5x kaasupoljin pohjaan 5 s aikana, odota 7s.
Kaasupoljin pohjaan ~20 s, moottorivalo vilkkuu ja syttyy lopuksi jatkuvana.
Kun valo palaa jatkuvasti, nosta kaasu ja käynnistä moottori 3 s sisällä. Anna käydä ja testaa käynti.
Jos meni ekalla läpi, ilman kokemusta Nissanin ohjelmoinnista, niin saa onnitella isosti itseään.

Onneksi vanhat ja uudet iridium-tulpat kestää 200 tkm, että ihan heti ei tarvitse vaihtaa. Aikaahan tässä meni varmaan päivä, kun perusautoon tulpat vaihtuu vartissa. Jos kaasuläpän olisi saanut imusarjan mukana nitkuteltua sivuun, ilman sähköjohtojen irrotusta, niin ohjelmointia ei olisi tarvinnut. Mutta johtojen rikkoontuminen olisi ollut riskinä ja yksi imusarjan pultti oli juuri kaasuläpän peittämä.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 982
Viestejä
4 876 909
Jäsenet
78 739
Uusin jäsen
FENRIR666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom