Mielenkiintoinen sytystulppien vaihto takana Nissan HR16DE mottiin.
1. Pura motin päältä koko imusarja, nestejäähdytetty läppärunko ja mitä kaikkea huohotin/alipaineputkea sekä ilmanottoputkea nyt oli tiellä. Olisi siellä jokunen anturi/liitinkin irrotettavana.
2. Sytytystulpat oli erikoista 14 mm kokoa ja tulppa-avain sai olla max. 20 mm paksu koko matkalta. Olisiko ollut 100 mm syvä.
3. Laita aina uudet tiivisteet ja vielä tiivistesilikonia varmuuden vuoksi. Imuvuodot ovat pirullisia, tämä koettu. Sitten vielä, kun moottorin päälle kerääntynyt lika aina jostain tuppaa tippumaan tiivistepinnoille.
4. Kun kaikki on kasassa, ohjelmoi kaasuläppä. Selkeää ohjetta ei helposti löytynyt, joten tässä nyt muidenkin iloksi:
Ensin moottori lämpimäksi, sammuta.
2x (avaimesta virta päälle 2 sekuntia, pois 10 s).
Virta päälle 3 s.
5x kaasupoljin pohjaan 5 s aikana, odota 7s.
Kaasupoljin pohjaan ~20 s, moottorivalo vilkkuu ja syttyy lopuksi jatkuvana.
Kun valo palaa jatkuvasti, nosta kaasu ja käynnistä moottori 3 s sisällä. Anna käydä ja testaa käynti.
Jos meni ekalla läpi, ilman kokemusta Nissanin ohjelmoinnista, niin saa onnitella isosti itseään.
Onneksi vanhat ja uudet iridium-tulpat kestää 200 tkm, että ihan heti ei tarvitse vaihtaa. Aikaahan tässä meni varmaan päivä, kun perusautoon tulpat vaihtuu vartissa. Jos kaasuläpän olisi saanut imusarjan mukana nitkuteltua sivuun, ilman sähköjohtojen irrotusta, niin ohjelmointia ei olisi tarvinnut. Mutta johtojen rikkoontuminen olisi ollut riskinä ja yksi imusarjan pultti oli juuri kaasuläpän peittämä.