Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Nähdään varmaan piakkoin aika kun menee luvan alle jarruhommat kotteroissakin. Sen verran hurjia puuhia. Olet kuitenkin tuollaisen korjauksen yhteydessä maksaja jos sattuu.
Haet alkuperäiset uudet vaijerit ja kengät/levyt asennussarjoineen. Ei kauheasti maksa ja saa toimimaan helpolla.

Noissa kiinan piraatti osissa voi olla kaikkea jännää mittojen suhteen.
:)
No ranetus on ranetus, mutta ainoat kerrat, kun autooni on jäänyt jotain vaarallista, niin juuri ammattimiehen jäljiltä (rengas jätetty löysälle). Sanontahan kuuluu, että jos auto ei ole huonommassa kunnossa huoltokäynnin jälkeen, niin korjaus on onnistunut. Pajalla tehdään tulosta ja tulosta ei tehdä, jos aikaa käytetään liikaa, silloin alkaa sattua ja tapahtua.
 
Ei, se on se kun ne puristuvat vähitellen ja pultit löystyvät ja vanne juoksee renkaineen johonkin. Ei tule nättiä jälkeä vaikka itse pysyisi tiellä. Duunikaverilla tuli vastaantulevan rengas meinaan aikanaan tuulilasiin. Onneksi oli ottanut jo yhdestä autosta pompun tai ei olisi duunikaveri enää tallaamassa.
Sen enempää prikkaviritykseen kommentoimatta, aikamoinen uuno saa olla että onnistuu ajamaan renkaan irti asti. Jo ihan hivenen löystyneet pultit (aluvanne renkaanvaihdon jälkeen) antavat järkyttävän täryytyksen ja klopsutuksen, tuosta on vielä pitkä matka siihen että rengas on pöpelikössä.

Vastuu auton teknisestä kunnosta on kuljettajalla. En ymmärrä miten nämä iltalehdenkin keilat kuvitteleevat saavansa rengasliikkeestä korvauksia kun pyörä irtoaa 1000km renkaanvaihdon jälkeen syystä x. Jos sen ajaa irti niin omasta pussista saa kyllä korjatakkin.
 
Sen enempää prikkaviritykseen kommentoimatta, aikamoinen uuno saa olla että onnistuu ajamaan renkaan irti asti. Jo ihan hivenen löystyneet pultit (aluvanne renkaanvaihdon jälkeen) antavat järkyttävän täryytyksen ja klopsutuksen, tuosta on vielä pitkä matka siihen että rengas on pöpelikössä.

Vastuu auton teknisestä kunnosta on kuljettajalla. En ymmärrä miten nämä iltalehdenkin keilat kuvitteleevat saavansa rengasliikkeestä korvauksia kun pyörä irtoaa 1000km renkaanvaihdon jälkeen syystä x. Jos sen ajaa irti niin omasta pussista saa kyllä korjatakkin.
Et usko minkälaisia tilanteita sitä näkikään aikanaan. Vanha ukko tuli huoltoon valittaen että auto täristää. Joo täristää koska yksi renkaista oli kiinni kolmella pultilla joissa pari kierrosta irtoamiseen. Kaksi oli jo siis lähtenyt kävelemään. Ja tuossa pari päivää sitten näin kun joku 40v nainen ajeli tyytyväisenä tyhjällä renkaalla usean kilsan edessä vaikka välkytteli valoja ja yritti muuten viestiä että jotain on vialla. Ja tiedän tasan tarkkaan miltä tuo tuntuu kun pultit ovat löysällä, kävi itsellä aikanaan källi kuplan lyhyiden kartiopulttien kanssa, sen huomasi ensimmäisten 10m ajon jälkeen jo.
 
Et usko minkälaisia tilanteita sitä näkikään aikanaan. Vanha ukko tuli huoltoon valittaen että auto täristää. Joo täristää koska yksi renkaista oli kiinni kolmella pultilla joissa pari kierrosta irtoamiseen. Kaksi oli jo siis lähtenyt kävelemään. Ja tuossa pari päivää sitten näin kun joku 40v nainen ajeli tyytyväisenä tyhjällä renkaalla usean kilsan edessä vaikka välkytteli valoja ja yritti muuten viestiä että jotain on vialla. Ja tiedän tasan tarkkaan miltä tuo tuntuu kun pultit ovat löysällä, kävi itsellä aikanaan källi kuplan lyhyiden kartiopulttien kanssa, sen huomasi ensimmäisten 10m ajon jälkeen jo.
Sehän se ongelma on kun tavan kansalaiset eivät havannoi asioita ollenkaan ennenkun kärry on ojassa. Luulisi vähän hälyyttävän kun auto ryskyttää ja kolisee, mutta ei. Semmoset jarrutkin on tulleet vastaan että meinas ravistuksesta lähteä niskat sijoiltaan, nekään ei kai olleet mikään ongelma.

Pitäisi uusiin autoihin varmaan asentaa renkaan pultin momentille anturi joka hälyyttää kun mutteri löystyy. :D
 
No ei tämä nyt ehkä mikään ideaali ratkaisu ole, mutta toimii. Luulen, että suomessa on melko paljon liikenteessä autoja, missä on ties mitä spacereitä asennettuna. Miten tämä nyt eroaa siitä? Ja olen kerran kokenut jo tällä autolla miltä tuntuu, kun pyörä on melkein irti. Olin edellisenä iltana ropannut ja unohtanut kiristää mutterit momenttiin. Seuraavana päivänä ajellessa alkoi kuulua ihan hirveää rynkytystä, kotona sitten huomasin, että etupyörä oli melkein irti. Luulin, että on vetari menossa. Kyllä nuo alumiinivanteet kartiomuttereilla pysyy melko tiukassa, kun vaan laittaa momenttiin.
 
No ei tämä nyt ehkä mikään ideaali ratkaisu ole, mutta toimii. Luulen, että suomessa on melko paljon liikenteessä autoja, missä on ties mitä spacereitä asennettuna. Miten tämä nyt eroaa siitä? Ja olen kerran kokenut jo tällä autolla miltä tuntuu, kun pyörä on melkein irti. Olin edellisenä iltana ropannut ja unohtanut kiristää mutterit momenttiin. Seuraavana päivänä ajellessa alkoi kuulua ihan hirveää rynkytystä, kotona sitten huomasin, että etupyörä oli melkein irti. Luulin, että on vetari menossa. Kyllä nuo alumiinivanteet kartiomuttereilla pysyy melko tiukassa, kun vaan laittaa momenttiin.
Sillä että seos ja muut ominaisuudet prikassa on "hiukan" eri kuin koneistetussa spacerissa. Prikka litistyy ja leviää ajan kanssa, tehden siitä ohuemman, antaen tilaa pulteille löystyä. Koneistettu koko pinta-alan kattava spacer ei leviä. Siihen on syy miksi spacerit ovat yksiosaisia. Eli meidän muiden suojaksi, mene ja korjaa tuo kunnolla. Plus selitys että muillakin on epämääräisyyksiä, ei tee siitä sen hyväksyttävämpää.
 
@jusubbi katsoitko muuten että käsijarrukengissä oli saman levyisesti kitkapintaa kuin vanhoissa? Mulla oli kerran tilanne että uusissa kengissä oli kapeampi kitkapinta kuin alkuperäisissä. Ihmettelin tuota todella kauan kun ei pitänyt käsijarru vaikka mitä teki. Jossakin kohti tajusin sitten että kenkiä sai kahdella eri kitkapinnan leveydellä.
Tuon lisäksi uudet vaijerit eivät olleet identtiset vanhojen kanssa (mikä sullakin tässä ilmeisesti oli vikana) niin olihan siinä ihmettelemistä että kaikki on kunnossa mutta ei vaan toimi.
 
@jusubbi katsoitko muuten että käsijarrukengissä oli saman levyisesti kitkapintaa kuin vanhoissa? Mulla oli kerran tilanne että uusissa kengissä oli kapeampi kitkapinta kuin alkuperäisissä. Ihmettelin tuota todella kauan kun ei pitänyt käsijarru vaikka mitä teki. Jossakin kohti tajusin sitten että kenkiä sai kahdella eri kitkapinnan leveydellä.
Tuon lisäksi uudet vaijerit eivät olleet identtiset vanhojen kanssa (mikä sullakin tässä ilmeisesti oli vikana) niin olihan siinä ihmettelemistä että kaikki on kunnossa mutta ei vaan toimi.
Kyllä niissä silmämääräisesti katsottuna oli samanverran, en mitannut. Sama vika oli jo tosin niillä vanhoilla kengillä, eli jarrulevyt pitäisi vaihtaa, niin varmaan korjaantuisi koko ongelma ja ei tarvitsisi niitä prikkoja olla. Vaihdan ne sitten joskus kun tarvitsee taas tilata jotain osia tähän romuun. Pitää vaan muistaa tarkistella pyöränmutterien kireyttä säännöllisesti. Voin sitten vaikka raportoida tänne epäilijöille, onko ne löystynyt.
 
Kyllä niissä silmämääräisesti katsottuna oli samanverran, en mitannut. Sama vika oli jo tosin niillä vanhoilla kengillä, eli jarrulevyt pitäisi vaihtaa, niin varmaan korjaantuisi koko ongelma ja ei tarvitsisi niitä prikkoja olla. Vaihdan ne sitten joskus kun tarvitsee taas tilata jotain osia tähän romuun. Pitää vaan muistaa tarkistella pyöränmutterien kireyttä säännöllisesti. Voin sitten vaikka raportoida tänne epäilijöille, onko ne löystynyt.
Pyydän. Korjaa äläkä tee helvetillisiä patentteja. Oletko yhtään tutustunut mikä on prikkojen funktio, mikä on metallurgia perus prikassa, miten se eroaa full on koneistetusta kamasta. Vaikka tuo kestäisi, ihan typerää leikkiåä omalla tai etenkään muiden hengellä. Tuo on samaa luokkaa kuin että sanoisit että ajat runkovaurioisella ja pullistuneella renkaalla "vain jokusen tuhatta" ja yllätyt kun rengas pamahtaa ja päädyt pellolle. Jos tiedät ratkaisun, tee se. Olen tehnyt patentteja, mutta ne ovat olleet mallia päivän ajaksi jotta saan siirrettyä auton esim korjaamolle tms... Mutta että ajaa arkiajoa moisella... Vaikka voittaisit penisten pituusmittailun siitä että kestikö se vai ei, jotkut kilpailut eivät ole sen arvoisia.

EDIT: Itse esim juuri liittyen pultteihin, leikin muovi plektrojen ja terävien muovisten irroitusrautojen kanssa että sain omien uusien aluen kireyden varmistettua. Ihan perseestä repiä keskikappaleita irti, mutta mielummin se kuin oma tai toisen henki.
 
Sen enempää prikkaviritykseen kommentoimatta, aikamoinen uuno saa olla että onnistuu ajamaan renkaan irti asti. Jo ihan hivenen löystyneet pultit (aluvanne renkaanvaihdon jälkeen) antavat järkyttävän täryytyksen ja klopsutuksen, tuosta on vielä pitkä matka siihen että rengas on pöpelikössä.

Vastuu auton teknisestä kunnosta on kuljettajalla. En ymmärrä miten nämä iltalehdenkin keilat kuvitteleevat saavansa rengasliikkeestä korvauksia kun pyörä irtoaa 1000km renkaanvaihdon jälkeen syystä x. Jos sen ajaa irti niin omasta pussista saa kyllä korjatakkin.
Pakko kommentoida tähän, tuo on ihan tapauskohtainen juttu. Se pyörä voi lonksua ja kolista siellä ennen irtoamistaan, mutta aika usein se sitä ei tee. Usein se pyörä pysyy ihan hyvin paikallaan siinä navan päällä, vaikka pultit on löysällä tai niitä puuttuu, useampikin pultti voi sitten laakista leikkautua poikki yhtä aikaa jolloinka se pyörä sitten lähtee siitä omille teilleen ilman mitään ennakkovaroitusta.
 
Pakko kommentoida tähän, tuo on ihan tapauskohtainen juttu. Se pyörä voi lonksua ja kolista siellä ennen irtoamistaan, mutta aika usein se sitä ei tee. Usein se pyörä pysyy ihan hyvin paikallaan siinä navan päällä, vaikka pultit on löysällä tai niitä puuttuu, useampikin pultti voi sitten laakista leikkautua poikki yhtä aikaa jolloinka se pyörä sitten lähtee siitä omille teilleen ilman mitään ennakkovaroitusta.
No aika suoraan saa vetää että pysyy navan "päällä" se vanne. Yhtään kääntää niin rumina alkaa.

Sen mitä jonkusen kymmentä kertaa on ollut pyörä löysällä tahtomatta (löystyneet pultit) tai sitten tarkotuksella jotta saa vanteen ajettua irti navasta niin rumina kyllä alkaa joka kerta siinä kohdin kun pultit löysää. Eri asia sitten nuo jumiin ruostuneet peltivanteet, niitä on saanut pyöritellä parkkiksella ihan huolella kunnes irtoaa. Semmosella lienee voisi ajella pitkäänkin kunnes lähtee kävelemään, en silti ole ikinä kuullut että ne pultit saisi katkeamaan, varsinkaan kaikkia kerrallaan.
 
No aika suoraan saa vetää että pysyy navan "päällä" se vanne. Yhtään kääntää niin rumina alkaa.

Sen mitä jonkusen kymmentä kertaa on ollut pyörä löysällä tahtomatta (löystyneet pultit) tai sitten tarkotuksella jotta saa vanteen ajettua irti navasta niin rumina kyllä alkaa joka kerta siinä kohdin kun pultit löysää. Eri asia sitten nuo jumiin ruostuneet peltivanteet, niitä on saanut pyöritellä parkkiksella ihan huolella kunnes irtoaa. Semmosella lienee voisi ajella pitkäänkin kunnes lähtee kävelemään, en silti ole ikinä kuullut että ne pultit saisi katkeamaan, varsinkaan kaikkia kerrallaan.

Olen jokseenkin monta kertaa ollut tämän asian kanssa tekemisissä ja ei se ole uskon asia mitä siinä voi tapahtua. Kun se pultti löystyy, pääsee vanne siinä heilumaan hienoisesti edestakaisin, aika nopeasti se sitten kalvaa ne pultinreiät soikeaksi. Tässä vaiheessa vanne voi olla vielä hyvin siinä navan päällä kiinni eikä heilu yhtään sivuttain, tässä vaiheessa osa pultiesta voi irrota kiertymällä ulos tärinästä. Sopivasti sitten jarrutuksessa tai kiihdytyksessä voi jokainen jäljellä oleva pultti leikkautua poikki. Voi myös olla niin, että yksi pultti on kiinni kireällä ja ne muut löysät putoavat pois, sillä yhdellä pultillakin voi ajaa vaikka mitenkä pitkään. Sopivasti kun ajaa mutkaan, joku voi vääntyä ja se voi alkaa täristämään, yhtä hyvin se voi vedossa tai jarrutuksessa leikkautua poikki täysin ilman varoitusta.

Myös autoissa on ihan merkittäviä eroja, joku automalli voi olla todella herkkä tärisemään ja "kaikki" tuntuu heti kuljettajalle. Toiset autot taas voi olla erittäin tunnottomia, voi olla painoheittoa vaikka mitenkä paljon pyörissä, tai aivan soikeat pyörät ja kuskille ei välity juurikaan väpinöitä.
 
En ymmärrä näitä kuvattuja karkailevia renkaita ja pultti- ja mutteriongelmia parisenkymmentä autoa ajelleena kuudetta kymppiä käyvänä oldtimerina ja renkaat itse vaihtaneena. Mutta epäilemättä tällainenkin ongelmisto voi olla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 951
Viestejä
4 877 904
Jäsenet
78 720
Uusin jäsen
Nuubunaattori

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom