Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

Yksi tuore nastarengas vuotaa tahtia 0,1bar per 2pv tms. Voinko kotikonsteilla tehdä mitään? Viime keväänä laitettu alle. Eli olisi ajoa vielä. Saippuavettäkö suihkuttamalla reikää vai mitä?
 
Yksi tuore nastarengas vuotaa tahtia 0,1bar per 2pv tms. Voinko kotikonsteilla tehdä mitään? Viime keväänä laitettu alle. Eli olisi ajoa vielä. Saippuavettäkö suihkuttamalla reikää vai mitä?

Tuleeko ilma kumin ja vanteen välistä? Ruostuneilla peltivanteilla täysin mahdollinen skenaario sekin. Hoitona uusi vanne tai tiivistyskäsittely vanhalle.
 
Uudet venttilin neulat ei paljon maksa. Vaihtaisin sen ensin itse ja jos vielä vuotaa -> rengasliikkeeseen tutkittavaksi.
 
Yksi tuore nastarengas vuotaa tahtia 0,1bar per 2pv tms. Voinko kotikonsteilla tehdä mitään? Viime keväänä laitettu alle. Eli olisi ajoa vielä. Saippuavettäkö suihkuttamalla reikää vai mitä?

Jos on uusi rengasliikkeestä, niin vie sinne takuuseen tutkittavaksi?

Ei tuo muutenkaan kallista ole, Vianorilla muistaakseeni ottavat 60eur paikkauksesta.
 
Kokemuksia akkukäyttöisistä renkaantäyttölaitteista?

Tämmönen Puuilon Tamforce renkaantäyttölaite akulla tällä hetkellä ja ei tee mitään. Aluksi toimi hitaasti, mutta kuitenkin sai halutut paineet renkaisiin. Nyt ei enää tehot riitä ja ilmaa tulee ulos enemmän kuin sisään. Eli yhtä tyhjän kanssa.
 
Itselläni Ryobi ja toimii. Adapterilla saat vanhat akutkin käyttöön, kuten muihinkin merkkeihin, mutta jos on tarve täyttää ilmaa muuhunkin kuin renkaisiin (uimalelut jne), niin ostaisin yhdistelmän.
 
Kokemuksia akkukäyttöisistä renkaantäyttölaitteista?

Tämmönen Puuilon Tamforce renkaantäyttölaite akulla tällä hetkellä ja ei tee mitään. Aluksi toimi hitaasti, mutta kuitenkin sai halutut paineet renkaisiin. Nyt ei enää tehot riitä ja ilmaa tulee ulos enemmän kuin sisään. Eli yhtä tyhjän kanssa.

Onko pakko olla akkukäyttöinen? Mulla on ollut jo 5+ vuotta Motonetin kompressori tupakansytytinliitännällä, hinta oli silloin aikanaan 19,90€ tms. eli ei paljon mitään. Toiminta ollut hyvää, ainoa miinus lyhyestä letkusta (~20 cm).
 
Yksi tuore nastarengas vuotaa tahtia 0,1bar per 2pv tms. Voinko kotikonsteilla tehdä mitään? Viime keväänä laitettu alle. Eli olisi ajoa vielä. Saippuavettäkö suihkuttamalla reikää vai mitä?
Paikkavaahto esim tokmannita, jos joku halpa rengaskoko. Laskee ensin venttiilistä reilusti ilmaa pois, vaahto sisään, pistoolilla oikea paine, ja ajelee joku 10-20km heti.
Toimii, monta kertaa itse oihin hitaasti vuotaviin kokeillut, joissa vuotaa renkaan ja vanteen välistä tms.

Toki, jos on ruuvi tai naula, niin ottaa ruvvin tai naulan pois, ja tökkää kamelinpaskan tilalle.

Juu, tähän tulee valittajia, ei toimi, ei saa tms.
Se paikkavaahto toimii, just, jos on joku hidas vuoto vanteen ruosteen/ hepettuman johdosta.
Joku sanoo, että renkaanvaihtajaa harmittaa se vaahto.
Itse olen vaihtanut useita renkaita, joissa on vaahdot olleet sisällä, ne on siellä renkaassa kuivuneena, ei vaikuta renkaan vaihtoon vanteelle.

Sitten alkaa seuraavat itkemään kamelinpaskoista. Itse noita on tullut omiin pakun ja henkilöauton renkaisiin tungettua ainakin 30kpl viimeisen 20v aikana, ikinä ei ole alkanut uudelleen vuotamaan tms. Nykyisiin pakun kesärenkaisiinkin olen ainakin 4 kamelinpaskaa laittanut ja hyvin ne alla pyörii.
 
Sitten alkaa seuraavat itkemään kamelinpaskoista. Itse noita on tullut omiin pakun ja henkilöauton renkaisiin tungettua ainakin 30kpl viimeisen 20v aikana, ikinä ei ole alkanut uudelleen vuotamaan tms. Nykyisiin pakun kesärenkaisiinkin olen ainakin 4 kamelinpaskaa laittanut ja hyvin ne alla pyörii.
Ite en oo iha noin paljon käyttänyt, mutta heitetään nyt arvio, että 5 käyttökertaa. Täällä myös onnistumisprosentti toistaiseksi 100 ja korjauksen kestävyys ei ole rajoittanut renkaan käyttöikää.
 
Paikkavaahto esim tokmannita, jos joku halpa rengaskoko. Laskee ensin venttiilistä reilusti ilmaa pois, vaahto sisään, pistoolilla oikea paine, ja ajelee joku 10-20km heti.
Toimii, monta kertaa itse oihin hitaasti vuotaviin kokeillut, joissa vuotaa renkaan ja vanteen välistä tms.

Toki, jos on ruuvi tai naula, niin ottaa ruvvin tai naulan pois, ja tökkää kamelinpaskan tilalle.

Juu, tähän tulee valittajia, ei toimi, ei saa tms.
Se paikkavaahto toimii, just, jos on joku hidas vuoto vanteen ruosteen/ hepettuman johdosta.
Joku sanoo, että renkaanvaihtajaa harmittaa se vaahto.
Itse olen vaihtanut useita renkaita, joissa on vaahdot olleet sisällä, ne on siellä renkaassa kuivuneena, ei vaikuta renkaan vaihtoon vanteelle.

Sitten alkaa seuraavat itkemään kamelinpaskoista. Itse noita on tullut omiin pakun ja henkilöauton renkaisiin tungettua ainakin 30kpl viimeisen 20v aikana, ikinä ei ole alkanut uudelleen vuotamaan tms. Nykyisiin pakun kesärenkaisiinkin olen ainakin 4 kamelinpaskaa laittanut ja hyvin ne alla pyörii.
Noniin naula se oli. Mikä kamelinpaska :D. Minkä paikkatuotteeb tolle about 4mm naulan reiälle hommaan? Maksaako vaivaa tehdä ite jos vararengas jo tilalla ja rengas vanteineen tallissa eli vois itekki tehdä?
 
Noniin naula se oli. Mikä kamelinpaska :D. Minkä paikkatuotteeb tolle about 4mm naulan reiälle hommaan? Maksaako vaivaa tehdä ite jos vararengas jo tilalla ja rengas vanteineen tallissa eli vois itekki tehdä?
Kamelinp.. koiranp.. siis tälläinen:

Voit siis juuri hyvin naulanreiän paikata itse tuollaisella.
 
Kamelinp.. koiranp.. siis tälläinen:

Voit siis juuri hyvin naulanreiän paikata itse tuollaisella.
Mikä onkaan syy, että näitä ilmeisen toimivia paikkoja ei kuitenkaan saisi käyttää liikenteessä?

Tuleeko näistä sanomista katsastuksessa?
 
Mutua parempaa lähdettä sille, ettei kamelinköntsiä saisi käyttää? Yksi talvirengas aikanaan korjattiin noin ja kesti täysin moitteetta useamman vuoden. Toiseen autoon piti samaan kumiin hurautta kaksi paikkaa, sekin toimi erittäin hyvin ilman mitään ongelmia reilut 20tkm ajoa. Ei kai katsastusmies edes tarkista renkaita sen varalta onko siinä paikkoja. Tietty jos jotenkin erityisesti pistää silmään, voi siitä mainita? Mutta tuskin mitään hylkyä tulee..
 
Jos reikä on kulutuspinnassa ja se on paikattu asianmukaisesti niin että ylimääräiset leikataan pois niin en näe kyllä keksi miten tuo voisi olla ongelma.

Mutta sivuvallissa olevaa reikää en kyllä tuolla paikkaisi, vaan rengas irti vanteelta ja paikka sisäpuolelle. (Ja sivuvallissa oleva reikä on aika matalalla kynnyksellä muutenkin sellainen, että koko rengas menee uusiksi)

Ottaen huomioon kuinka vanha ja laajasti käytetty keksintö tuo on niin kai se nyt olisi tähän mennessä jo tullut tietoon jos kyse olisi minkäänlaisesta turvallisuusriskistä.
 
Viime kesänä kun kävin paikallisella nyrkkipajalla, edellä olevan asiakkaan renkaan kulutuspinnasta löytyi pieni vuoto. Terävää kiveä tms. veikattiin.
Eikun kamelinpaska siihen ja 15 euroo, kiitos.
Menen kyllä itsekin laitattamaan, jos löydän kulutuspinnasta pienen vuodon. :)
 
Jos reikä on kulutuspinnassa ja se on paikattu asianmukaisesti niin että ylimääräiset leikataan pois niin en näe kyllä keksi miten tuo voisi olla ongelma.

Mutta sivuvallissa olevaa reikää en kyllä tuolla paikkaisi, vaan rengas irti vanteelta ja paikka sisäpuolelle. (Ja sivuvallissa oleva reikä on aika matalalla kynnyksellä muutenkin sellainen, että koko rengas menee uusiksi)

Ottaen huomioon kuinka vanha ja laajasti käytetty keksintö tuo on niin kai se nyt olisi tähän mennessä jo tullut tietoon jos kyse olisi minkäänlaisesta turvallisuusriskistä.
Ehdottoman hyvä tarkennus. Itse Ostaisin myös T-kahvaisen mallin tuosta työkalusta, on meinaan tiukka painaa läpi ja kunnon kahva helpottaa.
 
Juu, T-malli melkein täytyy olla. Tuossa mätänetin videolla eivät pistäneet sitä paikka-ainetta ollenkaan, mutta tuotekuvauksessa se näytetään mainittavan. Muistaakseni se helpotti jonkun verran liukasteena paskan sisään tunkemista. Raspilla saa ihan huoletta kyllä putsata reiän ennen laittoa. Useita vuosia kestänyt paikka vanhassa remppa-autossa, samaten päältäajettavan ruohonleikkurin renkaassa.
 
Ehdotuksia jämähtäneen lukkopultin irroitukseen? Hankala vääntää auki, kun lukkojen avain menee vain pari milliä sisään ja ei pysy kohdilla kuin aivan suorassa kulmassa.
Pulttipyssyllä (akku- + ilmanpainetoiminen) saa suoraan, mutta ei riitä puhti.
Juureen suihkittu CRC Rust off.

Normaalit pultit hankittu ja 3 jo vaihdettu. Ei oma auto. Palaute lukkopulteista annettu.
 
Ehdotuksia jämähtäneen lukkopultin irroitukseen? Hankala vääntää auki, kun lukkojen avain menee vain pari milliä sisään ja ei pysy kohdilla kuin aivan suorassa kulmassa.
Pulttipyssyllä (akku- + ilmanpainetoiminen) saa suoraan, mutta ei riitä puhti.
Juureen suihkittu CRC Rust off.

Normaalit pultit hankittu ja 3 jo vaihdettu. Ei oma auto. Palaute lukkopulteista annettu.
Ikinä en enää lukkopultteja laita. Ne on hirveintä kuraa mitä voi olla, sillä kun ne on tarpeeksi vanhat ja tarpeeksi moneen kertaan avatut ja kiristetyt niin se avain nuljahtaa eikä sillä saa enää avattua niitä pultteja.

Jos mahdollista, heppaa siihen hitsillä vaikka 6-kulmiomutteri kiinni ja väännä sitä. Joissain vanteissa ei ole mahdollista jos pultti on vaikkapa niin syvällä ettei saa hitsattua. Seuraava kikkani olis yrittää pikkurälläkällä (edelleen ei onnistu jos pultin kanta liian syvällä) tehdä suora hahlo johon saat sit jonkunmoisen kilkkeen kiinni millä vääntää.

Jos nuo ei onnistu sun tapauksessasi niin joku pieni kyläpajayrittäjä vois yrittää tehdä sen sun puolestasi.

Edit: ai niin joo ja siis jos hitsiä ei löydy tai rälläköinti ei onnistu (ei tosiaan saatu hitsattua tai rälläköityä isän autoon koska pulttien kannat oli vanteissa niin syvällä) niin sitten oon yleisesti kaikille tommosille missä on jonkin sortin ura päässä niin ruuvari tai taltta siihen viistoon ja vasaralla sen päähän. Yleensä ne jumiutuneet lähtee paremmin kun ensin liottaa vaikka vuorokauden liuottimilla, sen jälkeen kiristää pari astetta ja vasta sen jälkeen alkaa löysäämään.
 
Viimeksi muokattu:
Mites vastakierrehylsy toimisi?

1762771311651.jpeg
 
Ehdotuksia jämähtäneen lukkopultin irroitukseen? Hankala vääntää auki, kun lukkojen avain menee vain pari milliä sisään ja ei pysy kohdilla kuin aivan suorassa kulmassa.
Pulttipyssyllä (akku- + ilmanpainetoiminen) saa suoraan, mutta ei riitä puhti.
Juureen suihkittu CRC Rust off.

Normaalit pultit hankittu ja 3 jo vaihdettu. Ei oma auto. Palaute lukkopulteista annettu.
Kuulostaa mcgard lukkopultilta tai esim bmw:n orkkispultilta.. Päälle ei oikein voi lyödä mitään hammastettua hylsyä, kun siinä on pyörivä ulkokehä, hitsauskaan ei toimi, kun materiaali ei ole oikein hitsautuvaa. Onko avain vielä ehjä, vai onko se mulkkaantunut? Jos se on mulkkaantunut, kannattaa hankkia uusi avain, tai käydä avaamassa jossain missä on avainsarjat. Jos avain on vielä ehjä, mutta pultti ainoastaan kireällä, laita avain hylsyn ja metrin vääntimen kanssa paikalleen ja anna siihen pari kunnollista moukkua lekalla (ei millään pikkumoskalla tai vasaralla) ja kokeile uudestaan. Paras konsti on se, jos on kaksi ukkoa, toinen taputtelee koko ajan sillä lekalla että avain ei pääse nousemaan ylös ja toinen antaa koko ajan painetta siihen vääntimeen. Tämä on aika inhottava malli avata väkisin ja usein näissä päätyy lopulta poraushommiin..
Pulttipyssy kannattaa pitää kaukana lukkopulteista, eritysesti noista mcgard tyyppisistä, kone on aika varma ja nopea tapa hajoittaa se avain.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa mcgard lukkopultilta tai esim bmw:n orkkispultilta.. Päälle ei oikein voi lyödä mitään hammastettua hylsyä, kun siinä on pyörivä ulkokehä, hitsauskaan ei toimi, kun materiaali ei ole oikein hitsautuvaa. Onko avain vielä ehjä, vai onko se mulkkaantunut? Jos se on mulkkaantunut, kannattaa hankkia uusi avain, tai käydä avaamassa jossain missä on avainsarjat. Jos avain on vielä ehjä, mutta pultti ainoastaan kireällä, laita avain hylsyn ja metrin vääntimen kanssa paikalleen ja anna siihen pari kunnollista moukkua lekalla (ei millään pikkumoskalla tai vasaralla) ja kokeile uudestaan. Paras konsti on se, jos on kaksi ukkoa, toinen taputtelee koko ajan sillä lekalla että avain ei pääse nousemaan ylös ja toinen antaa koko ajan painetta siihen vääntimeen. Tämä on aika inhottava malli avata väkisin ja usein näissä päätyy lopulta poraushommiin..
Pulttipyssy kannattaa pitää kaukana lukkopulteista, eritysesti noista mcgard tyyppisistä, kone on aika varma ja nopea tapa hajoittaa se avain.
Skodan lukkopultit:

Avain on tosiaan "mulkkaantunut" eli hammastus ei enää pidä toiseen avaussuuntaan. Sain hieman kiristettyä eli ei ole täysin jumissa. Pulttipyssyjä ei ole käytetty muuten kuin tähän ongelmaan (sattuu vaan löytymään hyllystä).

Kuva avaimesta ja yhdestä irrotetusta pultista.
20251110_122052045_iOS.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Avain on tosiaan "mulkkaantunut" eli hammastus ei enää pidä toiseen avaussuuntaan.
Eli pultti on ehjä? Ainakin aiemmin merkkiliikkeillä on kyllä ollut kaikki (kyseisen merkin) lukkopulttien avaimet käsillä, jolloin sieltä voisi löytyä kohtuuhintainen ratkaisu tuon ongelman korjaamiseksi.
 
Skodan lukkopultit:

Avain on tosiaan "mulkkaantunut" eli hammastus ei enää pidä toiseen avaussuuntaan. Sain hieman kiristettyä eli ei ole täysin jumissa. Pulttipyssyjä ei ole käytetty muuten kuin tähän ongelmaan (sattuu vaan löytymään hyllystä).

Kuva avaimesta ja yhdestä irrotetusta pultista.
20251110_122052045_iOS.jpg
Just tämä malli mitä tarkoitin, samaa on muissakin VAGeissa ja muissakin autoissa. Tuolla avaimella on enää aika turha yrittää, käy jossain liikkeessä missä on noita yleisavainsarjoja. Nykyään tämä on aika helppoa, kun niitä yleisavainsarjoja saa kuka tahansa helposti ostettua, paremmista rengasliikkeistäkin niitä löytyy erilaisia. Tuo avainmalli on sellainen, että yleensä yksi lipsahdus riittää ja sitten se avain on selvä..
 
Eli pultti on ehjä? Ainakin aiemmin merkkiliikkeillä on kyllä ollut kaikki (kyseisen merkin) lukkopulttien avaimet käsillä, jolloin sieltä voisi löytyä kohtuuhintainen ratkaisu tuon ongelman korjaamiseksi.
Ei kyllä ole, olen aika monen merkkihuollon touhuja seurannut saman katon alla eikä se mikään "default" ole että ne merkkikohtaiset hylsyt joka paikasta löytyisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 566
Viestejä
4 986 393
Jäsenet
80 104
Uusin jäsen
JJS93

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom