Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei nyt ollenkaan. Ovat kuuluisalla hinta/laatu suhteeltaan erinomaisia. Sanoisin että ovat vain ylifanitettuja ja hinta/laatusuhdekkin on vähän karisemassa tässä vuosine saatossa.
Sähköautoina oikein hyviä, autoina välttäviä ja maineeltaan menossa kohti pohjaa. Käytetyissä hintalaatusuhde näyttäisi aika erinomaiselta ja uusissa koko ajan huononee muiden kiriessä tai mennessä ohi.

Mikä on uusin tesla (kk/vuosi) millä voi ajaa hyväksytysti kun kiinnittää "ostin tämän ennen kuin musk sekosi"-tarran?
Lokakuu 2022, kun Musk osti Twitterin? Vai kesä 2023, kun sekoilu sananvapauden kanssa alkoi?
 
Eli ihminen ei pysähdy stop merkkiin koska sitä ei nyt vertailtu?

Juuri näin. Ainoa tapa miten Teslan FSD Unsupervised saadaan toimimaan on aktivoida kaikille kuskeille Neuralinkit joiden avulla voidaan muiden ihmisten idlaileva aivokapasiteetti käyttöön joka sitten välttää vastaavat tilanteet. Tämä myös mahdollistaa sen, että auton sensoreiksi riittää kamerat, mitään lidareita tms ei tarvita.
 
Ei nyt ollenkaan. Ovat kuuluisalla hinta/laatu suhteeltaan erinomaisia. Sanoisin että ovat vain ylifanitettuja ja hinta/laatusuhdekkin on vähän karisemassa tässä vuosine saatossa.

Jep, hinta-laatusuhde olisi ollut tässä kuvaavampi termi. Nykyään enää (onneksi) vain fanipoikien keskuudessa yliarvostus tulee selkeimmin ilmi.
 
Eikös se riitä että kunhan FSD on keskimääräistä kuljettajaa parempi/turvallisempi, sen voi päästää liikenteeseen?
Minusta ei, jos koodissa on systemaattinen tai systemaattisia virheitä. Silloin mälli olisi joka kerta todennäköinen tilanteessa X, jossa keskiverto autoilija esim. 40-60% todennäköisyydellä välttää onnettomuuden.
 
Eikös se riitä että kunhan FSD on keskimääräistä kuljettajaa parempi/turvallisempi, sen voi päästää liikenteeseen?
Täyttä paskaa, Muskin ketamiinipäissään rakentamaa tarinaa. Järjestelmää ei ole suunniteltu toimimaan ilman kuljettajaa, se ei toimi ilman kuljettajaa ja se ei saa liikkua ilman kuljettajaa. Tekninen mahdottomuus, että se olisi parempi kuin keskimääräinen kuljettaja.
 
Jos puhutaan Teslan FSD:sta niin missä on data siitä, että se on keskimääräistä kuljettajaa parempi/turvallisempi? Sellainen data minkä voi itse katsoa ja todeta asian.
 
Minusta ei, jos koodissa on systemaattinen tai systemaattisia virheitä. Silloin mälli olisi joka kerta todennäköinen tilanteessa X, jossa keskiverto autoilija esim. 40-60% todennäköisyydellä välttää onnettomuuden.
Ei siellä enää taida varsinaista koodia olla paljoakaan. End2end neuroverkkoratkaisu kontrolloi, hahmottaa ympäristöä ja simuloi tulevaisuutta. Vaikea voi olla toistaa virheitäkin kun saattoi johtua jostain varjosta tms. joka aiheutti ympäristön väärintunnistamisen josta sitten seuraa virhetilanne. Auto ei siis aja millään c-koodilla(enää) missä olis jotain if then that lauseita.

Austinissa taitaa olla geofencaus niin, että itseajava kiertää alueet/risteykset missä ei toimi kunnolla.
 
Geofencaus on ihan jees, mutta se että palvelu on vain kavereille ja apukuskin mukanaolo vaaditaan (eli käytännössä yksi matkustaja kun paikat siinä on vakiona kahdelle) on taksina sitten ihan jotain muuta. Ainiin ja toimii vain hyvällä kelillä.

Sitä en toki tiedä onko tuo apukuski siinä sen takia että kyseessä on testiajoneuvo. Tuon kaltaista kun käytetään Euroopassa kun auto on vielä kehitysversio eikä sillä ole laillista ajaa tiellä ilman tuota. Voivat todennäköisesti tuoda robotaksit tuolla verukkeella Eurooppaankin. Eihän sillä robon kanssa tietysti hirveästi tekemistä ole.
 
Apukuljettaja tosiaan mukana Teslan eurooppalaisissakin testeisteissä. FSD Beta on siis testissä Roomassa, Pariisissa ja Amsterdaminssa, mutta klikkiotsikosta arvattavasti ei Tukholmassa:



PS. joko tämä robotakseilu pitäisi siirtyä tuonne toiseen ketjuun?
 
Geofencaus on ihan jees, mutta se että palvelu on vain kavereille ja apukuskin mukanaolo vaaditaan (eli käytännössä yksi matkustaja kun paikat siinä on vakiona kahdelle) on taksina sitten ihan jotain muuta. Ainiin ja toimii vain hyvällä kelillä.

Sitä en toki tiedä onko tuo apukuski siinä sen takia että kyseessä on testiajoneuvo. Tuon kaltaista kun käytetään Euroopassa kun auto on vielä kehitysversio eikä sillä ole laillista ajaa tiellä ilman tuota. Voivat todennäköisesti tuoda robotaksit tuolla verukkeella Eurooppaankin. Eihän sillä robon kanssa tietysti hirveästi tekemistä ole.
Tuollaisella on hyvä aloittaa. Ei robotaxia saa labrassa tehtyä 100% valmiiksi, jollain tapaa saatava oikeaa kokemusta
 
Tuollaisella on hyvä aloittaa. Ei robotaxia saa labrassa tehtyä 100% valmiiksi, jollain tapaa saatava oikeaa kokemusta
Sen takia Waymokin ajoi kuskin kanssa ja keräsi dataa. Teslahan saa dataa 24/7 joten datan puute ei ole ongelma heillä ainakaan. Lisäksi ilmaiset kuskit toimivat suojana.
 
Sähköautoina oikein hyviä, autoina välttäviä ja maineeltaan menossa kohti pohjaa. Käytetyissä hintalaatusuhde näyttäisi aika erinomaiselta ja uusissa koko ajan huononee muiden kiriessä tai mennessä ohi.

Uusi Model 3 Highland irtoaa näköjään tällä hetkellä standard rangena 40590€, jolla saa WTLP:tä 513 km ja kuten sanoit, oikein hyvät sähköauton ominaisuudet. Vanhempiin Model 3:iin nähden tuo on merkittävästi mukavampi ajettava (mutta siltikin sporttinen), hiljaisempi ja ihan yleisesti laadukkaampi. En ole itse jaksanut nyt seurata sähköautomarkkinaa hetkeen, mutta mitä 40k€ verrokkiautoja on vastaavilla ominaisuuksilla tällä hetkellä saatavilla? Nopeasti vilkaisin ID.3:n hinnastoa, niin suht vertailukelpoinen isoakkuinen Pro S Elegance varustepaketti 560 WTLP:llä on listalta 44130€. Hieman enemmän rangea, mutta vastaavasti hintaakin. Toisaalta Teslassa on enemmän tehoa, jos sitä joku arvostaa. Saattaapi jotain joutua vielä ruksimaan Volkkarin katalogista päälle, jos haluaa muuta kuin kangaspenkkejä yms. EV-databasessa näyttää hintavertailussa olevan edelleen tuossa luokassa, että kilpailijoihin joutuu ottamaan aina isoakkuisen variantin ennen kun range on vertailukelpoinen, jolloin hinta pompsahtaa useassa tapauksessa.

Kun siis edelleen omaan silmään vaikuttaa hinta/laatusuhde olevan aikalailla kärkipäätä, niin missä mielestäsi tökkii?
 
Viimeksi muokattu:
Teslaan pitää vielä lisää EAP eli vajaa 4k, että täsmää tuon esimerkin kanssa kun ID3:ssa on mukana myös ”Pysäköintiavustin Park Assist Plus”.
 
Teslaan pitää vielä lisää EAP eli vajaa 4k, että täsmää tuon esimerkin kanssa kun ID3:ssa on mukana myös ”Pysäköintiavustin Park Assist Plus”.

Joo, en käynyt koko wizardia läpi. Eli hinta on silloin sama kuten Highlandin lanseerausvaiheessa. Olispa tuo optio tiputtaa EAP pois ollut aina.

Edelleen kysymys hinta/laatusuhteesta tosin pysyy, ja jos se on niin huono, niin mistä löytyy ne parhaat esimerkit?
 
Taidat kyllä olla tässä ainut, joka hinta-laatusuhdetta on huonoksi väittänyt :think: "huononee"kun ei ole sama kuin "huono".

Yleisellä tasolla vertailu on hankala tehdä, kun kukin ostaja arvottaa eri parametreja. Nyt kun aloit katsomaan id.3:n perään, niin vinkkaan sinulle Cubra Bornin. Siinä on volkkaria parempi takuu ja hinta-laatusuhde.
 
Taidat kyllä olla tässä ainut, joka hinta-laatusuhdetta on huonoksi väittänyt :think: "huononee"kun ei ole sama kuin "huono".

Yleisellä tasolla vertailu on hankala tehdä, kun kukin ostaja arvottaa eri parametreja. Nyt kun aloit katsomaan id.3:n perään, niin vinkkaan sinulle Cubra Bornin. Siinä on volkkaria parempi takuu ja hinta-laatusuhde.

No ehkäpä joo tuo sanamuoto tuli tulkittua hieman väärin. Tosin kun kappaleessa käytetään adjektiiveja, kuten "välttävä", eli kouluarvosana 5-6, niin kaippa se tuota tulkintaa voimisti. Toki palstakeskusteluissa hyperboliset ilmaisut on normisettiä, että ei sen puoleen. Jos pitää aikuisten oikeasti välttävän ajokokemuksen (lue ajettavuus) saman hintaluokan sähkäri mainita, niin se on omalla kohdalla Megane E-tech. Mutta kuten Model 3:lla, niin myös ID.3:lla oli mukava ajella. Hipaisunapit tosin välillä teki tahattomasti asioita.
 
Jahas se on selvästi robotaxin julkasu. Tesla-heitteriosasto on käynyt jakamassa ystävällisesti kaikki perustotuudet yhtä aikaa ja samalle sivulle, kuten paska auto, "ei voi olla turvallinen jos ei voi käydä itse tarkastamassa", "testi on tehty väärin?", Muskin ketamiinit, "onkohan FSD ikinä ihmistä turvallisempi", yliarvostettu fanipoikien merkki, ID3 on parempi, höhö Musk sekosi -tarra autoon.

Meneekö tuo robotaxijulkkari siis oikeasti hyvin, ku on tämmönen kuhina päällä? :lol: Tämä on selvä merkki. Kesäkuun myynnitki menee Teslalla nyt varmaan hyvin tästä päätellen.
 
Viimeksi muokattu:
Cupra Bornia ajaneena, kiva auto, mutta tilat pienemmät ja sisustaosien muovisuus melko suurta, Model 3 enemmän pehmeää, laadukasta pintaa sisustassa, sekä isommat tavaratilat. Tuntuivat eri segmenttien autoilta. Tesla toki modernimpi, täysi mobiiliavain etc.

Vanhemmat ihmiset arvostaa id.3 perinteitä, toimii tutusti ja ajoasento korkeampi, erillinen autonavain plussaa ja yhden polkimen ajo haluttua.
 
Viimeksi muokattu:
Uusi Model 3 Highland irtoaa näköjään tällä hetkellä standard rangena 40590€, jolla saa WTLP:tä 513 km ja kuten sanoit, oikein hyvät sähköauton ominaisuudet.
...
Kun siis edelleen omaan silmään vaikuttaa hinta/laatusuhde olevan aikalailla kärkipäätä, niin missä mielestäsi tökkii?
Taidat kyllä olla tässä ainut, joka hinta-laatusuhdetta on huonoksi väittänyt :think: "huononee"kun ei ole sama kuin "huono".
No ehkäpä joo tuo sanamuoto tuli tulkittua hieman väärin. Tosin kun kappaleessa käytetään adjektiiveja, kuten "välttävä", eli kouluarvosana 5-6, niin kaippa se tuota tulkintaa voimisti.
Selvyyden vuoksi lienee syytä todeta, että minulla on ollut Model Y yli kaksi vuotta. Hankittaessa Tesla oli hintalaatusuhteeltaan selvästi paras (1/23 hinnanpudotus) ja Teslaa sentään sai nopeasti muiden levitellessä käsiään.

Pidän Teslan sähköauto-ominaisuuksia, sovellusta ja mm. ajamaan lähtemisen helppoutta edelleen markkinoiden parhaana. Joutavanpäiväisiä turhuuksia on karsittu (starttinappi, yleensäkin nappiviidakko) ja fiksuja juttuja lisätty (camp mode, sentry, OTA päivitys jne.) vs. muut valmistajat.

Samaan aikaan Teslalla tökkii normaalit auto-ominaisuudet. Alusta on kova, ohjaus tunnoton, penkit muovia, sensoreita jätetty pois vääristä paikoista ja auto yrittää tehdä kuskin puolesta liian paljon (haamuhidastukset). Välttävä suoritus siis.

Nyt tilanne on se, että lähes samalla rahalla alkaa saamaan kaikenlaisia vaihtoehtoja, joista osa hoitaa perinteisen autopuolen Teslaa paremmin ja ovat kirineet sähköautopuolessa. Näin asian näen, vaikka Tesla on parantanut alustaansa ja siten parantanut heikointa osa-aluettaan. Esimerkiksi vaggilaiset ja korealaiset ovat paljon lähempänä Teslaa kuin aiemmin.

Käytetyissä Teslat edustavat minusta hintalaatusuhteeltaan oikein hyviä sähköautovaihtoehtoja ja tilanne paranee entisestään ensi vuonna, kun markkinoille tulee paljon hinnanalennusliisareita. Itselleni iso dealbreaker käytetyissä on akun lämmitys, joten esim. vanhemmat ID:t eivät ole vaihtoehto.
 
Jahas se on selvästi robotaxin julkasu. Tesla-heitteriosasto on käynyt jakamassa ystävällisesti kaikki perustotuudet yhtä aikaa ja samalle sivulle, kuten paska auto, "ei voi olla turvallinen jos ei voi käydä itse tarkastamassa", "testi on tehty väärin?", Muskin ketamiinit, "onkohan FSD ikinä ihmistä turvallisempi", yliarvostettu fanipoikien merkki, ID3 on parempi, höhö Musk sekosi -tarra autoon.

Meneekö tuo robotaxijulkkari siis oikeasti hyvin, ku on tämmönen kuhina päällä? :lol: Tämä on selvä merkki. Kesäkuun myynnitki menee Teslalla nyt varmaan hyvin tästä päätellen.
Ei kai kukaan ole jakanut mitään heittausta vaan pyytänyt kommenttia siihen asiaan.

Miksei ihminen pysähdy selkeään stop-merkkiin?
Miten FSD on turvallisempi jos siitä Tesla ei anna kolmanne osapuolelle mitään dataa ja hakee tähän oikeiden kautta estämistäkin?
Muskia ei tietääkseni tänne ole sotkettu koska ketju liittyy automerkkiin ja sen tuotteisiin.
Miten Robotaksi julkaisu voi mennä hyvin jos konsepti ei ole edes itsestään ajava auto?
 
Ei kai kukaan ole jakanut mitään heittausta vaan pyytänyt kommenttia siihen asiaan.

Miksei ihminen pysähdy selkeään stop-merkkiin?
Miten FSD on turvallisempi jos siitä Tesla ei anna kolmanne osapuolelle mitään dataa ja hakee tähän oikeiden kautta estämistäkin?
Muskia ei tietääkseni tänne ole sotkettu koska ketju liittyy automerkkiin ja sen tuotteisiin.
Miten Robotaksi julkaisu voi mennä hyvin jos konsepti ei ole edes itsestään ajava auto?
Ekaan kysymykseesi vastaus on tämän sivun ensimmäisessä viestissä. Muskin Ketamiinit käytiin läpi taas viestissä 30461. En tiedä miten se voi mennä hyvin, mutta kyllähän tämän seuraaminen on hauskaa.
 
Jahas se on selvästi robotaxin julkasu. Tesla-heitteriosasto on käynyt jakamassa ystävällisesti kaikki perustotuudet yhtä aikaa ja samalle sivulle, kuten paska auto, "ei voi olla turvallinen jos ei voi käydä itse tarkastamassa", "testi on tehty väärin?", Muskin ketamiinit, "onkohan FSD ikinä ihmistä turvallisempi", yliarvostettu fanipoikien merkki, ID3 on parempi, höhö Musk sekosi -tarra autoon.

Meneekö tuo robotaxijulkkari siis oikeasti hyvin, ku on tämmönen kuhina päällä? :lol: Tämä on selvä merkki. Kesäkuun myynnitki menee Teslalla nyt varmaan hyvin tästä päätellen.


1750578436589.png
 
miten varma juttu on tuo vanhojen autojen elinikäinen ilmainen lataus? Kun tuo firman johtohahmo ei ainakaan luo sellasta luotettavaa kuvaa, etteikö joku päätä, että nyt loppuu tms.?
 
miten varma juttu on tuo vanhojen autojen elinikäinen ilmainen lataus? Kun tuo firman johtohahmo ei ainakaan luo sellasta luotettavaa kuvaa, etteikö joku päätä, että nyt loppuu tms.?
Paljonko meinasit rahallisesti hyötyä ilmaisista supereista? 100 000km ennenkuin auto on paalissa? Eikö tuo ole suunnilleen helpoin mahdollinen feature arvioda, että onko se "hintansa väärti" vaiko ei kun sille voi laskea suhteellisen helposti jonkinlaisen rahallisen arvon?

Kotilataukseen verrattuna ilmaisella superilla säästää ehkä 2snt/km? Jos on aurinkpaneelioptimoinnit ja aikataulut sopivat niillä lataukseen, niin tuskin edes senttiä.
 
100k kilsaa, kulutus 20kwh/100km = 20k kwh. Jos ABC demarilaturissa maksaa sähkö sen 0.33e/kwh ja Superissa 0e niin 20.000 x 0.33 = 6600e. Tämä siis säästö jos lataa pelkästään pikalatureilla.

Tai jos sen laskee per kilsa niin 6.6c tulee säästöksi.

Tietyissä käyttötapauksissa varmasti hyödyllinen lisä.
 
100k kilsaa, kulutus 20kwh/100km = 20k kwh. Jos ABC demarilaturissa maksaa sähkö sen 0.33e/kwh ja Superissa 0e niin 20.000 x 0.33 = 6600e. Tämä siis säästö jos lataa pelkästään pikalatureilla.

Tai jos sen laskee per kilsa niin 6.6c tulee säästöksi.

Tietyissä käyttötapauksissa varmasti hyödyllinen lisä.
Mutta kuinka moni ei pysty lataamaan yhtä ainoata kilsaa kotona ja haluaa ehdoin tahdoin viettää aikansa hitaasti lataavalla 10v vanhalla Model S:llä talvisella superilla sähkö tankkiin lirutellen kun voisi myös istua kotona?
 
Eikös se riitä että kunhan FSD on keskimääräistä kuljettajaa parempi/turvallisempi, sen voi päästää liikenteeseen?
Täysin itseajava auto, niin ei riitä että on keskimääräistä turvallisempi/parempi. Keskimääräinen kuski on niin huono että ei mitään järkeää sen tasoista itseajavaa autoa päästä liikenteeseen.

Ja toisekseen , jos kuvitellaan että liikenteessä korvattaisiin keskimääräisesti parempia kuskeja (Suomessa noin 98%) huonomilla, niin liikenteestä poistuisi se keskimääräisesti parempi joukko, joiden seassa ne muut selvinneet läheltäpiti, tai pienemmin vahingoin.

Ajatus että liikenteessä olisi itseajavia autoja jotka tekisivät virheitä kuin ihminen, vähän vähemmän kuin keskiverto kuski. Niin kuka maahantuojalla ottaisi siitä vastuun., kuka ajoneuvon omistaja ottaisi siitä vastuun. Kuka virkamies antaisin luvan tuollaisten päästä liikenteeseen ilman vastuuta.

Jos "kuskilta", eli automallilta lähtisi ajolupa yhdestä isommasta virheestä, tai muutamassta pienemmästä, kunnes korjattu, niin aika harva ominaisuudesta maksaisi, jos sitä ei voi käyttää.
 
Ajatus että liikenteessä olisi autoja jotka tekisivät virheitä kuin ihminen, vähän vähemmän kuin keskiverto kuski. Niin kuka maahantuojalla ottaisi siitä vastuun., kuka ajoneuvon omistaja ottaisi siitä vastuun. Kuka virkamies antaisin luvan tuollaisten päästä liikenteeseen ilman vastuuta.
Vastuunhan kantaa liikennevakuutusyhtiö. Heille maksetaan siitä ja se on lakisääteisesti pakollinen vakuutus.

Kuinka moni vakuutusyhtiö ottaa vastuun jos tienaa sillä rahaa? Todennäköisesti kaikki...
 
Mutta kuinka moni ei pysty lataamaan yhtä ainoata kilsaa kotona ja haluaa ehdoin tahdoin viettää aikansa hitaasti lataavalla 10v vanhalla Model S:llä talvisella superilla sähkö tankkiin lirutellen kun voisi myös istua kotona?

Varmaan ylivoimaisesti suurin osa pystyy hoitamaan valtaosan latauksista kotona, se vain lykkää tuota täyden hyödyn saamista. Jos ajat 50k per vuosi eikä kotilatausmahdollisuutta niin se on karkeasti 3300€ per vuosi, jos pystyt puolet tuosta lataamaan kotona niin hyöty onkin sitten 1650€ per vuosi.

Varmasti löytyy käyttötapauksia joissa tuo ilmainen lataus on oikeasti hyödyllinen.
 
Onko Tesloihin tullut jotain (epäonnistuneita) valopäivityksiä kun tässä sateella näkynyt useampi kolmonen perä pimeenä? Vai onko kyseessä ominaisuus.
 
Vastuunhan kantaa liikennevakuutusyhtiö. Heille maksetaan siitä ja se on lakisääteisesti pakollinen vakuutus.

Kuinka moni vakuutusyhtiö ottaa vastuun jos tienaa sillä rahaa? Todennäköisesti kaikki...
Meillä Suomessa kuski ei aina selviä pelkällä rahalla jos mokailee. Ja viranomainen, poliitikot ei ehkä ota virka/poliittista vastuuta siitä että itse ajavalle autolle annetaan lupa missä se tiedetään surkeaksi, ja kukaan ei siitä vastuussa, sen aiheuttamat vahingot katetaan liikennevakuutuksesta. Vakuutus yhtiön kädet sidottaisiin, ei saisi hakea valmistajaa/maahantuojaa/omistajaa/haltijaa vastuuseen.

Miten ajattelit ne liikennevirhemaksut, liikennevakuutukseen? kovempia rangaistuksia varten sitten vakuutusyhtiöllä palkatut molarit.
 
100k kilsaa, kulutus 20kwh/100km = 20k kwh. Jos ABC demarilaturissa maksaa sähkö sen 0.33e/kwh ja Superissa 0e niin 20.000 x 0.33 = 6600e. Tämä siis säästö jos lataa pelkästään pikalatureilla.

Tai jos sen laskee per kilsa niin 6.6c tulee säästöksi.

Tietyissä käyttötapauksissa varmasti hyödyllinen lisä.
Mutta onko sen vanhan Model S:n latausnopeus niin suuri, että sitä voi verrata ABC:n kalliimpiin hintoihin. Ainakin meillä päin ne hitaammat 100kWh ABC laturit on muutaman sentin halvempia kuin viereiset uudet 300kWh laturit. Tulevaisuudessa toki ne 100kWh laturit varmaan poistuu, mutta ainakin nyt on mahdollisuus ladata hitaammin, mutta halvemmalla.
 
Mutta onko sen vanhan Model S:n latausnopeus niin suuri, että sitä voi verrata ABC:n kalliimpiin hintoihin. Ainakin meillä päin ne hitaammat 100kWh ABC laturit on muutaman sentin halvempia kuin viereiset uudet 300kWh laturit. Tulevaisuudessa toki ne 100kWh laturit varmaan poistuu, mutta ainakin nyt on mahdollisuus ladata hitaammin, mutta halvemmalla.

Voihan tuonkin huomioida mutta se että onko hinta 30c vai 35c ei yhtälöä hirveästi hetkauta.
 
Voihan tuonkin huomioida mutta se että onko hinta 30c vai 35c ei yhtälöä hirveästi hetkauta.
Niin no, tämä ilmeisesti lähti vanhan Model S hinnoittelusta, jos ja kun se on leivottu pyynteihin, niin luulisi vaikuttavan. Jos uskotaan siihen että noissa kiinnostaa se energia.
Tasaa se toki latauksen hintariskiä, mutta myös se riski kuinka pitkään/paljon sitä oikeasti saa omissa ajoympyröissä omaan yksilöön.
 
Noi ilmaiset superit ovat toki jonkun arvoisia, mutta vaihtoehtokustannus on aika iso ajankäytön osalta. Toinen mitä voi miettiä että vaikka energia on ilmaista niin eivät ne kilometrit ilmaisia ole. Kulumaa ja kustannuksia tulee, vaikka toki vähemmän.

Varmasti on sellaisia hommia, harrastuksia ja vaikka mitä missä ilmaiset superit ovat sitten erittäin hyvä asia.

Mutta en oikein näe sellaisen metsästämisessä muuten oikein järkeä, ellei se käyttöhyöty ole selkeä ja silloinkin pitäisin sitä vähän kyseenalaisena. Ihan jo sen takia, että niiden hinnoittelu on ilmaisten superien takia koholla käyttömäärään nähden kun verrataan vastaaviin ajokkeihin.
 
mulla tulee paljon sellasta matka-ajoa, että käyn vaikka Helsingistä Kuopiossa ja palaan seuraavana päivänä. Siksi pohdin, että tollanen auto missä ilmaiset lataukset, sopisi aika hyvin käyttöön. Lisäksi kerrostalossa ei ole latausmahdollisuutta toistaiseksi ja vaikka olisi, niin se ei varmaan menisi omalla pörssi sopparilla vaan taloyhtiön millä lie sopparilla. Lisäksi tuo hidas lataus ei niin haittaa koska siinä voi samalla tehdä tietokonehommia ja istua paskalla. Tuollaisella S:llä pitäisi tuo Kuopion matka taittua talvellakin yhdellä välilatauksella jos sattuun sitten molemmissa päissä saamaan akun täyteen.
Ajoa tulee vuoteen varmaan se 50 000 km, josta osa pakettiautolla mutta mitä vähemmän sillä ajelee, sitä enempi jäisi km-korvauksista käteen ( ei toki 100% ole työajoa..)
 
Niin no, tämä ilmeisesti lähti vanhan Model S hinnoittelusta, jos ja kun se on leivottu pyynteihin, niin luulisi vaikuttavan. Jos uskotaan siihen että noissa kiinnostaa se energia.
Tasaa se toki latauksen hintariskiä, mutta myös se riski kuinka pitkään/paljon sitä oikeasti saa omissa ajoympyröissä omaan yksilöön.

Tarkoitin että tuo hyöty ilmaisista supereista on jotakuinkin sama riippummatta onko ABC:n latauksen hinta 33 vai 30 senttiä per kwh, tai siis em. esimerkissä sen vaikutus on 600e.

Jos on sellainen käyttötilanne että oikeasti tulee paljon pikalatauskilsoja niin tuo ilmainen lataus on rahanarvoinen etu.

Eli jos tiedät että tulet ajamaan sen 100k pikalaturikilsaa seuraavan kahden vuoden aikana ja sulla on tarjolla 2 about identtistä S:ää jossa toisessa ilmaiset kilsat ja toisessa ei niin moni varmasti maksaa vaikkapa 2k enemmän autosta jossa ne ilmaiset kilsat on.

Mutta jos katsotaan laajempaa ostajakuntaa niin tuskin tuosta ihan hirveästi ollaan valmiita maksamaan ekstraa, esim. itselle tuon edun arvo 2v aikana on korkeintaan 200-300e.
 
mulla tulee paljon sellasta matka-ajoa, että käyn vaikka Helsingistä Kuopiossa ja palaan seuraavana päivänä. Siksi pohdin, että tollanen auto missä ilmaiset lataukset, sopisi aika hyvin käyttöön. Lisäksi kerrostalossa ei ole latausmahdollisuutta toistaiseksi ja vaikka olisi, niin se ei varmaan menisi omalla pörssi sopparilla vaan taloyhtiön millä lie sopparilla. Lisäksi tuo hidas lataus ei niin haittaa koska siinä voi samalla tehdä tietokonehommia ja istua paskalla. Tuollaisella S:llä pitäisi tuo Kuopion matka taittua talvellakin yhdellä välilatauksella jos sattuun sitten molemmissa päissä saamaan akun täyteen.
Ajoa tulee vuoteen varmaan se 50 000 km, josta osa pakettiautolla mutta mitä vähemmän sillä ajelee, sitä enempi jäisi km-korvauksista käteen ( ei toki 100% ole työajoa..)
Todennäköisesti käytännössä et selviä talvisin yhdellä latauksella Hki - Kuopio välimatkasta. Ellet hypoteettisesti aina lähtisi 100% akulla liikenteeseen ja lataisi välipysähdyksellä täyteen.

Edit: niin ja varsinkaan kun kyseessä on vielä vanhemman akkutekniikan auto.
 
mulla tulee paljon sellasta matka-ajoa, että käyn vaikka Helsingistä Kuopiossa ja palaan seuraavana päivänä. Siksi pohdin, että tollanen auto missä ilmaiset lataukset, sopisi aika hyvin käyttöön. Lisäksi kerrostalossa ei ole latausmahdollisuutta toistaiseksi ja vaikka olisi, niin se ei varmaan menisi omalla pörssi sopparilla vaan taloyhtiön millä lie sopparilla. Lisäksi tuo hidas lataus ei niin haittaa koska siinä voi samalla tehdä tietokonehommia ja istua paskalla. Tuollaisella S:llä pitäisi tuo Kuopion matka taittua talvellakin yhdellä välilatauksella jos sattuun sitten molemmissa päissä saamaan akun täyteen.
Ajoa tulee vuoteen varmaan se 50 000 km, josta osa pakettiautolla mutta mitä vähemmän sillä ajelee, sitä enempi jäisi km-korvauksista käteen ( ei toki 100% ole työajoa..)
Kyllä noista ilmaisista latauksista olisi hyötyä. Itselläni 100 000 tkm takana ja vaikka suurimman osan saan ladattua töissä ilmaiseksi niin paljon on matka-ajoa jolloin joutuu käymään esim. siellä ABC:lla tai Superilla ja maksamaan siitä kun autona on Model Y, maksullisilla supereilla.

Tosin usein ajelen esim. hotellille niin että siellä on lähes tyhjä akku ja saa yön yli sitten ladattua täyteen, ja tuo olisi vähän nihkeää sitten hoitaa Superilla kun pitäisi siinä sitten odotella ja mennä vasta sitten hotellille.

Mutta tosiaan riippuu paljon omista ajoista, omista latausmahdollisuuksista jne. että paljonko hyöty on. Mutta 50 000 tkm/v ajavalle siis noin 0-6600 €/vuodessa. Jos on tapana tehdä vaikka pitkiä kesälomareissuja keskieurooppaan tms. niin sitten voi olla hyöty myös suurempikin kun siellä sähkö maksaa enemmän.

Jos olisi tarvetta toiselle autolle niin S 90 ilmaisilla supereilla olisi ainakin minun valintani.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 233
Viestejä
4 817 024
Jäsenet
78 077
Uusin jäsen
doom2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom