Takarenkaita se on syönyt enemmän kuin etusia, tarkistin ohjauskulmat ja ne ovat ihan hyvät. Takana ei äkkiseltään näkynyt mitään säätöjä. Kaippa tehokas takavetoinen auto vain syö niitä.
Niin ja eilen se teki sellaisen tempun että iso näyttö pysyi pimeänä yhden ajon ajan. Piti sammuttaa ja käynnistää uudestaan että heräsi. Mcu1, toimii muuten ihan ok sujuvasti, kartan lataaminen ei lagaa niin pahasti mitä joissain saman ikäisissä mitä kävin koeajamassa.
D mallikin syö takarenkaita enemmän. Varmaankin takavetopainotteinen sekin.
Mulla ei ole noissa nykyisissä kesärenkaissa ollenkaan painetunnistimia. Ne kyllä on olemassa, eli ostettu jo. Pari päivää sitten tarkistin rengaspaineet. Sai lisätä vähän ilmaa oikealle eteen ja oikealle taakse. Renkaat 245/35R20 ja 275/35R20. Michelin Pilot Sport 4S renkaat jo aika loppu takana. Voi olla että johtuu suurista rengaspaineista, että takarenkaat on kuluneemmat keskeltä, kuin reunoilta. Eli 4 uraa, niin keskiurat on kuluneemmat. Talveksi 19" kitkat ja ne on kyllä huomattavasti sopivammat / mukavammat.
Minimi rengaspaineet on 2.9 bar, mutta kuulemma suositeltua olla 3.1bar paineet. Mulla ollut 3.5bar, niin ei tarvitse niin usein tarkistaa rengaspaineita (ei tunnistimia nyt).
Taitaa olla takana joku säätö, mutta en tiedä mihin se vaikuttaa. Toiselle puolelle vaihdoin alatukivarren, niin siinä kohdin ei ainakaan mitään säätöä ole.
90D malliin löytyi ainakin hyvin ilmastoinnin kompressoreita purkuautoista. Voi olla että takavedossa olisi erilainen kompressori. Kun tuohon jouduin kompuran uusimaan. Se oli 180€ (noin 100tkm ajetusta autosta). Täyttö maksoi 130€.
Mun edellinen auto olikin juuri 8/2023 Peugeot e-2008. Huono auto

Tai ainakin tuo Model S 90D on ollut mieluisampi.
Nyt Pösö maksaisi 18900€.
Eli ehkä samassa suhteessa laskee Pösön ja Teslan hinnat. Pösössä toki vaan perus vakionopeudensäädin ja pieni 50kWh akku.
Käytettävissä olevat akut:
Pösö 46.3kWh (1.5 tähteä)
Model S 75, 72.5kWh (2 tähteä)
Model S 90D 85.5kWh (2.5 tähteä, max 5 tähteä)
Pösö aika "huono" muotoilultaan, eli ilmanvastusta on reilusti. Ja mulla tuli siis 39.2kWh akkua lisää. Tosin Teslan akun kunto on 87%, eli jo vähän kulunut.
Tessie sovelluksella saa tuon akun kunnon katsottua. Jos sillä ilmaisversiolla näkee, joka on vaan tietyn ajan ilmainen.
Kannattaa vaihtaa se microsd-kortti jos ei ole tietoa vaihdosta. Itsellä keskinäyttö jatkuvasti sammuili ja jumitteli aluksi, mutta kun vaihdoin sd-kortin olen vähän ihmetellyt miksi tuota MCU1 haukutaan. Mielestäni toimii oikein ripeästi kaikessa normaalissa käytössä ja navikin laskee reitit muutamassa sekunnissa.
Mulla on keskinäyttö kerran jäätynyt. Eli kartta näkyi, mutta mitään nappia ei pystynyt painamaan. Siitä jäi joku herja, joka kyllä Service valikon kautta ohjelmiston uudelleen asennuksen jälkeen lähti pois. Muuten ei mitään vikaa. Eli voi olla alkava muistin hajoaminen.
Ihan ok tuo MCU1 minustakin. Ehkä jotain ominaisuuksia puuttuu uudempiin verrattuna.