Fairya.Hei, mitä pesuainetta käytätte maskin+letkun pesuun?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Fairya.Hei, mitä pesuainetta käytätte maskin+letkun pesuun?
Fairy. + n. kerran kuussa lämpimällä etikkavedellä.Hei, mitä pesuainetta käytätte maskin+letkun pesuun?
Kotona LV hajusteeton astianpesuaine. Matkalla käytän yleensä kasvojenpesugeeliä tai mikä onkaan hellin saippua mitä olen pakannut.Hei, mitä pesuainetta käytätte maskin+letkun pesuun?
En ole kyllä itse koskaan käyttänyt mitään harjaa jottei mitään mikrohankaumia pääse tulemaan ja siten kasvualustaa bakteereille tai muille.Kumma kun mulle sanoi hoitaja HUS-keuhkopolilla, ettei fairya saa missään tapauksessa käyttää silikonimaskin pesuun
Ei ole sinne enää hoitosuhdetta, niin en voi kysyä uudelleen miksi näin.
Kuitenkin moni tuntuu käyttävän eli lienee häneltä väärää informaatiota tai minulta väärinkäsitys.
Ite käyttänyt maskille ja letkulle samaa kuin ihonikin pesuun, LV-pesunestettä.
Pistän maskin joka aamu ensin likomaan muovikuppiin niin kuumaan veteen kuin hanasta tulee ja sit hetken päästä jynssään pehmeällä hammasharjalla.
Maskin remmejä pessyt välillä nestemäisellä pyykinpesuaineellakin.
Höyrystinkuppi välillä fairylla ja jos kalkkeumaa, niin hetken liotus etikkavedessä.
Varmasti voi pehmeää harjaa käyttääkkin. Itse olen vain sormilla hinkannut huolellisesti hieman kättä lämpimällä vedellä jossa Fairy:ä.Resmedin huoltovideoissakin käyttävät pehmeätä hammasharjaa, en usko että on haittaa.
https://www.resmed.fi/tuotteet/maskit/kokokasvomaskit/airfit-f40/#component_6
![]()
Samoin, joka käytön jälkeen. Reissussa jos joutuu jotain muuta käyttämään, vaikka laimennettua fairya muun puutteessa, on se maskiin jäävä haju todella voimakas.Itse nenämaskin pesaisen LV:n hajusteettomalla pesuaineella ja vedellä päivittäin. .
Joo huuhdellaan tietty huolellisesti lämpimällä vedellä niin ei jää kyllä tuollaisia.Vissiiin sitä on sitten haju-sokea vai huuhtelenko sen vaan niin huolella? Eihän tiskeihinkään jaa pesuaineen hajua kun pesee hyvin ja antaa kuivua.
Itse menin tuolla P10:llä aluksi, mutta itse kääntyilen sen verran että aina olin solmussa sen letkun kanssa joten minulle tuo P30i sierain maski on ihan ehdoton. Siinä letku tulee pään päälle ja pyörii siinä 360 astetta niin ei mene letku solmuun. Ja ilma tulee molempia poskia pitkin niin ei haittaa vaikka nukut poski kummalla puolen tyynyä kun sitten toinen puoli on vapaa antamaan ilmaa.Noista maskeista, tai tarkemmin sen sopivan löytämisestä, onkohan monikaan päässyt edes kokeilemaan tuota P10 mallia? Tätä ei ole enää ainakaan täälläpäin tuntunut tarjottavan terveydenhuollossa. Uusia on saanut vielä tarvikehuollosta kun osaa vaatia tiettyä mallia. Sierainmalleista yksinkertaisin, yksi (tarvittaessa haarautuva) nauha pään taakse ja yksi letku suoraan nenään. Ainakin minulla pysyy hyvin paikallaan, ei vuoda tai kiristä ja mahdollistaa ihan hyvin pienen pyörimisen sängyssä. Tuo letku seuraa kyllä nenän perässä. Itse olen käyttänyt tuota mallia nyt 7 vuotta ja koneen käyttötunnit sanoo 19000. En ole ainakaan vapaaehtoisesti vaihtamassa mihinkään muuhun.
Meillä meni työterveydessä yöpoly ihan normi labratutkimuksena läpi ilman kummempia vakuutusyhtiön mukaantulemisia. Itse laite tuli sitten kunnalliselta.En ole vähään aikaan tänne kirjoitellut mutta osallistutaan nyt taas kun homma liikkuu johonkin suuntaan.
Kävin tuossa muutama vuosi sitten yöpolygrafiassa julkkarin puolella ja todettiin asentoriippuvainen uniapnea joka selällään olis ylittänyt hoidon kynnyksen mutta kyljellään ei. Lisäksi ylipainoa oli aika pahasti tuohon aikaan niin hoidoksi määritettiin laihduttaminen ja kyljellään nukkuminen.
No nyt on "hoitoa" yritetty ja laihdutettu, paino tippunut about 25 kiloa tässä välillä, kyljellään yritän nukkua sen minkä pystyn mutta vituiksi menee yöt edelleen. Välillä träkännyt nukkumista kellon kanssa ja keskisyke on yöllä korkeampi kuin päivällä, uni todella rikkonaista (heräilen useita kertoja yössä) ja hyvää unta tulee hyvin vähän. Vaimo raportoi edelleen yöllisiä korahduksia ja hengityskatkoksia sekä kovaa, vaikkakin aiempaa hiljaisempaa kuorsausta. Lisäksi (oletettavasti) kyljellään nukkumisen takia paikat usein aamuisin ihan jumissa ja välillä leipoo niskat aivan jumiin pidemmäksikin aikaa. Tässä välissä myös patjat vaihdettu sänkyyn, tyynyjä kokeiltu varmaan kuutta erilaista mutta mikään ei tunnu auttavan pidemmän päälle eikä tuota kylkinukkumista vaan saa millään toimimaan.
Kävin kesän kynnyksellä sitten juttelemassa asiasta oman työterveyslääkärin kanssa, ja sain tällä viikolla sieltä vihreää valoa jatkotutkimuksiin jotka menis meidän työterveysvakuutuksen piikkiin. Odottelen nyt maksusitoumuksen läpimenoa vakuutusyhtiöstä jonka jälkeen sais varata sitten suoraan uuden yöpolygrafiatutkimuksen Terveystalolta jotta nähdään missä tuon apnean kanssa mennään tällä hetkellä. Omassa vireystilassa ei ole näiden vuosien aikana tapahtunut mitään muutosta, joka aamu herää edelleen väsyneenä eikä koskaan oikeastaan ole mitenkään "energinen" tai virkeä olo vaan aina vähän sellainen pöhnäinen, joten ei ole tämä hoito tähän asti tuottanut mitään kovin hyviä tuloksia.
Lähinnä nyt itseä kiinnostaa eniten onko se apnean taso edelleen sama kuin aikaisemmin, tai etenkin onko se pahentunut siitä kun viimeksi tutkittu. Jotain tälle kyllä tarttis pystyä tekemään muutakin kun ei oikein nykyinen hoitomalli tunnu antavan tuloksia.
Mulla oli sama ja sain cpap-aparaatin.Kävin tuossa muutama vuosi sitten yöpolygrafiassa julkkarin puolella ja todettiin asentoriippuvainen uniapnea joka selällään olis ylittänyt hoidon kynnyksen mutta kyljellään ei.
Lähinnä nyt itseä kiinnostaa eniten onko se apnean taso edelleen sama kuin aikaisemmin, tai etenkin onko se pahentunut siitä kun viimeksi tutkittu. Jotain tälle kyllä tarttis pystyä tekemään muutakin kun ei oikein nykyinen hoitomalli tunnu antavan tuloksia.
Mulla oli sama ja sain cpap-aparaatin.
Muistaakseni selällään AHI 27 ja kyljellään 14.
Toivotaan että saisit kunnolla nukuttua tuolloin kun tutkimus tehdään, itsellä meni eka kerta pieleen kun en saanut nukuttua ja ei siitä pahemmin dataa kertynyt, toisella kertaa nukuin hyvin.
Kävin tuossa muutama vuosi sitten yöpolygrafiassa julkkarin puolella ja todettiin asentoriippuvainen uniapnea joka selällään olis ylittänyt hoidon kynnyksen mutta kyljellään ei. Lisäksi ylipainoa oli aika pahasti tuohon aikaan niin hoidoksi määritettiin laihduttaminen ja kyljellään nukkuminen.
Suosittelen keskustelemaan vakavasti työterveyslääkärin tai vastaavan kanssa ns. "rinnuksista kiinni" periaatteella, että elämä on melko helvettiä kun en saa lepoa yhtenäkään yönä ja mua pyöritellään nyt kuukausikaupalla jossain pöytälaatikoissa. Jos asiaa ei oteta todesta niin se ei usein etene.
Sain vinkiksi itse, että kannattaa nukkua mahdollsimman huonossa asennossa. Onneksi tuolloin (~2010) oli sairaanhoidolla enemmän rahaa, niin laitteen sai hövelimmin.
Henkilökohtaisesti, jos olisin nyt hakemassa ja en saisi laitetta, niin menisin suoraan kaupan kautta ja ostaisin itse.
Itellä oli kaksi ekaa unitutkimusta vähän sama. Eka reilu 20-vuotiaana laihana poikana, toka kolmekymppisenä. En kummallakaan kerralla saanut nukuttua, joten eihän sillon niitä vitun katkoksiakaan juuri tullut.Edellisessä testissä nukuin todella huonosti, mutta olivat kuitenkin saaneet ilmeisesti riittävästi dataa siitä irti, rekisteröintiaika oli raportissa joku reilu 7h, mutta suhtaudun tuloksiin kuitenkin vähän pessimistisesti koska meni todella kauan saada unenpäästä kiinni kun testiä tein ja heräilin koko yön ihan jatkuvasti.