Valmistalopaketit

Itse pitkästä tavarasta rakentaneena olen oppinut sen että vaikka budjetteja laatisi kuinka tarkasti niin sieltä löytyy aina n+100 asiaa mitä ei ole osannut huomioida. Itse laskeskelin että pelkästään teippeihin on mennyt nelinumeroisia summia ja voitte kuvitella oliko noita budjetoitu alkuperäiseen summaan, tai olinko osannut huomioida sen reilut 40 000 naulaa ja 2-30 000 ruuvia kaikkineen. Nuokin on pieniä kustannuksia yksittäisinä, mutta kun jokapuolella on vähän ylitystä, niin se kertautuu. Toisaalta esim IV-kanavien määrän sain puolitettua kun mietin mallinsin aika hardcore 3d-suunnittelulla kanavia pari iltaa rakenteisiin ja säästöä syntyi tuosta tuhansia euroja.

Tämän kokemuksen perusteella mun on todella vaikea kuvitella miten kukaan pystyisi rakentamaan alle 3000€/m2 kustannuksilla, vaikka tekisi lähes kaiken Itse. Ulkopuolisilla teetättämällä voi lisätä vielä melkein sen 1000€/m2 työlle.

Kannattaa myös miettiä mitä pystyy tekemään Itse. Esimerkkinä kysyin parvekkeen lasikaiteista tarjouksia ja hinnat oli +8000€ töineen. Tilasin mittatilauskaiteet Ruotsista rahteineen 4700€ ja nuo asennettiin kaverin kanssa päivässä Itse.

Ja lisätään taustatietoja:
- Sijainti Keski-Suomessa, tonttien hinnat täälläpäin lähtee siitä 15k€ eteenpäin, vähän kauempaa saa jo 2k€ tontin
- Tontin sijainti tulee asemakaava-alueen ulkopuolelle ja alustavasti tarkoitus lunastaa omaksi
- Tarkoituksena rakentaa osaurakoina ja kilpailuttaa tarjoukset itse/vastaavan mestarin kanssa
- Talosta tulee suorakaiteen muotoinen, yksikerroksinen harjakatolla
- Lämmitysmuotona maalämpö ja -viileä, vesikiertoinen lattialämmitys
- Pihabudjettiin tosiaan laskettu mukaan vain vähän asfalttia/nurmikkoa ja autotalli/katos lämpimällä varastolla.

Haja-asutusalueelle rakentaneena huomioi ja tutustu tontin löydyttyä sen vesi- ja jätevesi ratkaisuihin. Kauempana ei välttämättä ole kunnan liittymiä jolloin järjestelmiin uppoaa rahaa merkittävästi. Mikäli alueella on vesiosuuskunta niin myös sen kustannuksiin on syytä tutustua ettei tule yllätyksenä.

Tämän kokemuksen perusteella mun on todella vaikea kuvitella miten kukaan pystyisi rakentamaan alle 3000€/m2 kustannuksilla, vaikka tekisi lähes kaiken Itse. Ulkopuolisilla teetättämällä voi lisätä vielä melkein sen 1000€/m2 työlle.

Tämä foorumi on aina ollut näissä kustannusasioissa hieman haastava, koska porukka harrastaa täällä keskivertoa aika paljon kalliimpia ratkaisuja. Jos tuolla 4000e neliöhinnalla rakentaisi n. 120m2 talon, se kustantaisi jo lähes puoli miljoonaa. Suurin osa rakennettavista omakotitaloista ei ole tämän hintaisia.

Onko hintataso oikeasti nykyään näin korkeaa? Tätäkin ketjua taaksepäin lukemalla löytyy paljon näitä itse rakentaneita 1500€ neliöhintaan ja valmiina ottaneita tuohon n. 2000€ neliöhintaan. Jos muutamassa vuodessa on kaikki hinnat tuplaantunut niin alkaa hirvittää.

kannattaa harkita myös kokonaan muuttovalmista taloa että vaikka se sitten on "kalliimpi" niin silloin myös budjetti pysyy paremmin kasassa ja ei tule kesken rakentamisen ainakaan mitään ylläri menoja tms
Alunperin mietin näitä muuttovalmiita, mutta niistä tuntuu ihmisillä olevan hirveästi huonoja kokemuksia ja niissä viimeistely tuntuu olevan tehty aina mahdollisimman halvalla ja nopeasti. Lisäksi uskon olevan kustannustehokkaampi ratkaisu kilpailuttaa osaurakoina, sekä pintoihin ja viimeistelyyn on helpompi valita juuri mitä haluaa.

Tämä foorumi on aina ollut näissä kustannusasioissa hieman haastava, koska porukka harrastaa täällä keskivertoa aika paljon kalliimpia ratkaisuja. Jos tuolla 4000e neliöhinnalla rakentaisi n. 120m2 talon, se kustantaisi jo lähes puoli miljoonaa. Suurin osa rakennettavista omakotitaloista ei ole tämän hintaisia.
riippuu toki myös täysin siitä että minne on rakennettutaloa esim pääkaupunkiseutu on superkallista ja se että ainakin nyt viimeiset parivuotta kaikki rakentaminen ja materiaalit ovat olleet huippuhinnoissa. jos itsekkin olisin rakentanut esim 5v sitten olisin säästänyt varmasti satakin tonnia ellei enemmänkin...

Haja-asutusalueelle rakentaneena huomioi ja tutustu tontin löydyttyä sen vesi- ja jätevesi ratkaisuihin. Kauempana ei välttämättä ole kunnan liittymiä jolloin järjestelmiin uppoaa rahaa merkittävästi. Mikäli alueella on vesiosuuskunta niin myös sen kustannuksiin on syytä tutustua ettei tule yllätyksenä.
Tämä on kyllä tärkeä pointti, vesi- ja jätevesi riittävän lähellä tontin rajaa on edellytys tontin hankinnalle. Vähän haaveilin valokuituliittymästäkin, mutta niitä verkkoja ei kovin usein taajaman ulkopuolelta löydä joten taitaa jäädä haaveeksi..

Tontin kriteerejä tällä hetkellä:
- Etäisyys kaupungin keskustaan autolla max 30min
- Vesi, jätevesi ja sähköliittymä tontin rajalla/lähellä
- Riittävän iso (2000-5000m2) omiin tarpeisiin
- Koulu, päiväkoti ja ruokakauppa lähellä plussaa
- Tontin takapiha aukeaa etelään plussaa
- Tontti rajoittuu metsään plussaa
- Valokuituliittymän mahdollisuus plussaa
- Rantatontti plussaa, tosin ei mahdu budjettiin ellei tingi etäisyysvaatimuksesta
- Ideaaliset rakennusolosuhteet plussaa (kantava maaperä, tasamaan tontti)

Omasta takaa on mahdollisuus venyttää budjettia jopa 100k€ ylöspäin (sijoitusvarallisuutta) joten sinäänsä isoa riskiä ei ole projektin kaatumiseen yllätyskustannuksiin, mutta tavoitebudjettina tuo 350k€.

Mun mielestä pitää aina tontin hinta ottaa pois kun mietitään neliöhintoja.

Kyllä muuttovalmis on yli 3000€/m2.
Itse tehden saa ehkä 2000€/m2 mutta silloin pitää jo tehdä kattoa ja perustuksia itse.

Toki voit laittaa halvimman laminaatin ja halvimman keittiön, halvimmat laatat.
Mutta voidaan sitten kysyä onko järkevää enää ti kata asioista jotka näkyy ja vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon?

Vähän veikkaan että nuo 1500-2000€ neliöhinnat vaatii sen että aika paljon kuluja jätetään huomioimatta. Tai no jos tehdään kantti kertaa kantti talo hiekkamaalle, hyväksytään se että kosteudenhallinta perustuu pelkkään teippiin ja tehdään pinnat bauhausin tarjouslaminaateista yms niin joku 2500€ voi olla mahdollinen, mutta määräykset, energiavaatimukset jne on tiukentuneet niin paljon, että ei noita pysty mitenkään puoli-ilmaiseksi tekemään. Toinen juttu on kanssa että kuinka moni pystyy rakentamaan talon (joka on joka tapauksessa älytön ponnistus) grynderihenkeen panostamatta mihinkään ja käyttämällä halvimpia mahdollisista vaihtoehtoja.

Meillä on mennyt se 3000€ /m2 ja ulkopuolelta on ostettu maatyöt, paalut, takan asennus, eristepuhallus, alakerran betonilaatan valu ja LVI:n osalta kupariputket ja kytkennät. Kaikki muu on tehty itse, anturaraudoituksista räystäslistoihin. Materiaalit on olleet parhaimmillaan hieman keskivertoa parempaa, keittiö Ikeasta, pihistelty mistä on pystytty, suunnittelu pitkälti omaa, kaverien arkkitehtitoimisto apuna, appiukko vastaavan mestarina jne. Hanketta varten on avattu oma tili josta on maksettu kaikki kulut, eli kaikki kustannukset on tiedossa.

Viimeksi muokattu:
Alunperin mietin näitä muuttovalmiita, mutta niistä tuntuu ihmisillä olevan hirveästi huonoja kokemuksia ja niissä viimeistely tuntuu olevan tehty aina mahdollisimman halvalla ja nopeasti. Lisäksi uskon olevan kustannustehokkaampi ratkaisu kilpailuttaa osaurakoina, sekä pintoihin ja viimeistelyyn on helpompi valita juuri mitä haluaa.
osaurakoissa vaivaa sama vaiva kuin kokourakassakin.. eli juurikin tuossa ylempää linkittämäni vaiva eli oman työnlaadun jälki on sitä että ei ole sitä ammattiylpeyttä kuten ennen.
eli jos ostat muuttovalmiina niin työnjälki voi olla juu mitä vaan mutta jos ajattelet että säästät ja tilaat työn erikseen niin vaikka työ olisikin sitten halvempi niin materiaalikustannukset syövät erotuksen eli ainoa lohtu voi olla se että talotehtaan valmistalossa pintavaihtoehdot ovat yhdenkäden sormin laskettavissa kun teetättämällä pintavaihtoehtoja on miljoonia mutta rahaa se ei säästä.

Vähän veikkaan että nuo 1500-2000€ neliöhinnat vaatii sen että aika paljon kuluja jätetään huomioimatta. Tai no jos tehdään kantti kertaa kantti talo hiekkamaalle, hyväksytään se että kosteudenhallinta perustuu pelkkään teippiin ja tehdään pinnat bauhausin tarjouslaminaateista yms niin joku 2500€ voi olla mahdollinen, mutta määräykset, energiavaatimukset jne on tiukentuneet niin paljon, että ei noita pysty mitenkään puoli-ilmaiseksi tekemään. Toinen juttu on kanssa että kuinka moni pystyy rakentamaan talon (joka on joka tapauksessa älytön ponnistus) grynderihenkeen panostamatta mihinkään ja käyttämällä halvimpia mahdollisista vaihtoehtoja.
itselläni jo pelkkä saven löytyminen maasta teki sen että oma maaurakka oli 130tonttua kun piti olla reilusti alle puolet siitä :D

Saatiin rakennettua ennen kuin kustannukset lähtivät nousuun.

Nyt 3 vuotta asuttu nykyisessä talossa.

Otettiin Sievitalolta sisustaitse valmiustaso. Haluttiin ekovillat ja murrettu harjakatto. Alaslaskuvalot joka huoneeseen. Maalämpö otettiin erilliseltä toimittajalta.
Olin itse tekemässä maanrakennushommia paljon. Salaojat, viemärit asennettiin itse, mutta toki maanrakennuttaja oli auttamassa ja tarkistamassa asiat.

Sisäpuolella oli ulkopuolinen tasoittaja sekä laatoittaja. Muuten tehtiin kaikki itse. Sama koskee pihaa ja terassia. Pihassa saadaan uskomattomia rahasummia säästöön, jos teet esim. laatoitukset itse.

Talo on siis huoneistoalaltaan 144m2.

Lähtökohta oli kalliotontti, jossa räjäytettiin 350m3. Mursketta ei jouduttu viemään yhtään pois, kun se laitettiin autotallin pohjien alle, kun sieltä löytyi hieman pehmeää.

Kävin tarkistamassa Excelistä hieman hintoja:

Neliöhinnat

Ilman pihaa,työkaluja ja terassia, tonttia ja tallia 2204€/m2

Ilman tonttia ja talli ´ 2293€/m2

Ilman tallia 2740€/m2

Saatiin rakennettua ennen kuin kustannukset lähtivät nousuun.

Nyt 3 vuotta asuttu nykyisessä talossa.

Otettiin Sievitalolta sisustaitse valmiustaso. Haluttiin ekovillat ja murrettu harjakatto. Alaslaskuvalot joka huoneeseen. Maalämpö otettiin erilliseltä toimittajalta.
Olin itse tekemässä maanrakennushommia paljon. Salaojat, viemärit asennettiin itse, mutta toki maanrakennuttaja oli auttamassa ja tarkistamassa asiat.

Sisäpuolella oli ulkopuolinen tasoittaja sekä laatoittaja. Muuten tehtiin kaikki itse. Sama koskee pihaa ja terassia. Pihassa saadaan uskomattomia rahasummia säästöön, jos teet esim. laatoitukset itse.

Talo on siis huoneistoalaltaan 144m2.

Lähtökohta oli kalliotontti, jossa räjäytettiin 350m3. Mursketta ei jouduttu viemään yhtään pois, kun se laitettiin autotallin pohjien alle, kun sieltä löytyi hieman pehmeää.

Kävin tarkistamassa Excelistä hieman hintoja:

Neliöhinnat

Ilman pihaa,työkaluja ja terassia, tonttia ja tallia 2204€/m2

Ilman tonttia ja talli ´ 2293€/m2

Ilman tallia 2740€/m2
Paljon kustanti tuo louhinta? Täälläpäin on aika paljon tontteja tarjolla missä kallio on lähellä maanpintaa ja muutamaa jo katsellut kartasta. Oma budjetti tällä hetkellä ilman tonttia ja tallia on tuossa 320k€ luokassa eli 2460€/m2, mikä voisi olla ihan mahdollinen.

Paljon kustanti tuo louhinta? Täälläpäin on aika paljon tontteja tarjolla missä kallio on lähellä maanpintaa ja muutamaa jo katsellut kartasta. Oma budjetti tällä hetkellä ilman tonttia ja tallia on tuossa 320k€ luokassa eli 2460€/m2, mikä voisi olla ihan mahdollinen.

Louhinta oli 9151,20€. Toki täytyy muistaa, että louhinta tehty 21.05.2019. Tästähän on varmasti hinnat nousseet ainaki 15% ?

Louhinta oli 9151,20€. Toki täytyy muistaa, että louhinta tehty 21.05.2019. Tästähän on varmasti hinnat nousseet ainaki 15% ?
tähän täytyy heti kommentoida ettei saa väärää kuvaa niin louhinta oli siis tuon hintaista. mutta jos louhos täytyy viedä poies (eli alle 2000m2 tontti jossa sitä ei voi käyttää tms) niin räjäytetystä määrästä riippuen ja siitä minne se kivi pitää kuskata niin karkeasti 10-30 tonttua voi tulla lisäkuluja pelkästä kuljetuksesta.

tähän täytyy heti kommentoida ettei saa väärää kuvaa niin louhinta oli siis tuon hintaista. mutta jos louhos täytyy viedä poies (eli alle 2000m2 tontti jossa sitä ei voi käyttää tms) niin räjäytetystä määrästä riippuen ja siitä minne se kivi pitää kuskata niin karkeasti 10-30 tonttua voi tulla lisäkuluja pelkästä kuljetuksesta.

Luitko aikaisemman viestini. Meillä louhos meni autotallin alle, kun sieltä löytyi pehmeetä maata.

Pehmee maa vietiin pois ja louhos meni sinne.

Louhinnan hintaa kysyttiin. Riippuu tontista pitääkö koko louhos viedä pois vai osa vai ei ollenkaan.

On ja ei, toki hinnat nousi aika rajusti tuohon 2022 vuoteen asti, mutta nyt korkojen nousun takia rakennusala on hiljentynyt merkittävästi ja on ostajan markkinat myös uudisrakentamisessa - kun töitä ei ole niin kilpailuttamalla voi saada hyvinkin hintoja alas. Toki silti varmaan tuohon voi sen 10% vähintään laittaa lisää, mutta sentään pääsisi halvemmalla kuin paaluttamalla.

E: ja tosiaan hakusessa isompi tontti eli toivottavasti ei tarvitse kymmeniä lasteja roudata pois.

On ja ei, toki hinnat nousi aika rajusti tuohon 2022 vuoteen asti, mutta nyt korkojen nousun takia rakennusala on hiljentynyt merkittävästi ja on ostajan markkinat myös uudisrakentamisessa - kun töitä ei ole niin kilpailuttamalla voi saada hyvinkin hintoja alas. Toki silti varmaan tuohon voi sen 10% vähintään laittaa lisää, mutta sentään pääsisi halvemmalla kuin paaluttamalla.

E: ja tosiaan hakusessa isompi tontti eli toivottavasti ei tarvitse kymmeniä lasteja roudata pois.

Tarkennus tosiaan meillä oli 1077m2 tontti.

Autotalli joka tehtiin on 51m2 talli + 48m2(katos), joten tämän alle meni mukavasti tavaraa.

oman (lauta)taloni listahinta (muuttovalmiina) on edelleen nyt 4 tonttua kalliimpi kuin 2 vuotta sitten eli 234 tonttua. (viime keväänä oli hintapiikki joka kesti 4kk jolloin talon hinta oli hetkellisesti 260tonttua)

tällä hetkellä kilpailuttamisessa on mielestäni se ongelma että vaikka hintoja voisi periaatteessa saada alas, niin käytännössä silti kustannukset rakentajalle pysyneet silti samana eli todellisuudessa vain katteista voisi tinkiä eli todellisuudessa tinkivaraa ei oikeen vieläkään ole... jos yleinen hintataso materiaaleille sekä polttonesteille laskisi niin silloin vasta saisi todella isot säästöt.

Tämä on kyllä tärkeä pointti, vesi- ja jätevesi riittävän lähellä tontin rajaa on edellytys tontin hankinnalle. Vähän haaveilin valokuituliittymästäkin, mutta niitä verkkoja ei kovin usein taajaman ulkopuolelta löydä joten taitaa jäädä haaveeksi..

Kannattaa huomioida, ettei pelkkä läheisyys vielä tee liittymistä välttämättä halvaksi, varsinkaan jos kyseessä on osuuskunnan verkosto. Eikä välttämättä kunnallisessakaan verkostossa ole halpaa - omilla asuinseuduilla kunnallisessakin verkostossa on useita alueita, joissa asuinrakennuksen vesi- ja jv-liittymä on yli 10 k€. Siihen vielä sähköt päälle (esim. Elenialla minimihinta lähempänä kahta tonnia, jos muuntamo on alle 200 metrin päässä - mikä ei haja-asutusalueella ole itsestäänselvyys), niin tuo budjetoitu 10 k€ liittymiin ylittyy reippaasti. Toisaalta halpojakin verkostoja on olemassa, mutta nyrkkisääntönä mitä harvempaa asutusta ja mitä mäkisempää maastoa, sitä kalliimpaa liittyminenkin.

Jos on hommaamassa tonttia osuuskunnan toiminta-alueelta, kannattaa myös ottaa selvää osuuskunnan taloudellisesta tilanteesta. Viime vuosina on aika paljonkin osuuskuntia kaatunut, jolloin käy niin että kunta ostaa nimellisellä hinnalla verkoston (yleensä 1 € tai vastaava), mutta osuuskunnan lainat jäävät osakkaiden maksettaviksi. Tämä voi olla tuhansia euroja.

Hinnat on nousseet aivan järjettömästi. 2021 tilaussopimuksessa olevaan hintaan verrattuna sama muuttovalmis talopaketti maksaa tehtaan hinnaston mukaan nyt n. 90 000€ enemmän.
Huhhuh. Vähän sitä toivoo että olisi syntynyt 5-10v aiemmin ja rakentanut talon 2010-luvun alkupuolella, lainat olisi saanut nollakoroilla ja rakennuskulut puoleen hintaan nykyisestä. Vaikka olen suurinpiirtein ylimmässä tulodesiilissä ja vaimokin mediaanituloinen niin silti ei meinaa riittää rahat perus omakotitaloon halvalla rakennusalueella...

Kannattaa huomioida, ettei pelkkä läheisyys vielä tee liittymistä välttämättä halvaksi, varsinkaan jos kyseessä on osuuskunnan verkosto. Eikä välttämättä kunnallisessakaan verkostossa ole halpaa - omilla asuinseuduilla kunnallisessakin verkostossa on useita alueita, joissa asuinrakennuksen vesi- ja jv-liittymä on yli 10 k€. Siihen vielä sähköt päälle (esim. Elenialla minimihinta lähempänä kahta tonnia, jos muuntamo on alle 200 metrin päässä - mikä ei haja-asutusalueella ole itsestäänselvyys), niin tuo budjetoitu 10 k€ liittymiin ylittyy reippaasti. Toisaalta halpojakin verkostoja on olemassa, mutta nyrkkisääntönä mitä harvempaa asutusta ja mitä mäkisempää maastoa, sitä kalliimpaa liittyminenkin.

Jos on hommaamassa tonttia osuuskunnan toiminta-alueelta, kannattaa myös ottaa selvää osuuskunnan taloudellisesta tilanteesta. Viime vuosina on aika paljonkin osuuskuntia kaatunut, jolloin käy niin että kunta ostaa nimellisellä hinnalla verkoston (yleensä 1 € tai vastaava), mutta osuuskunnan lainat jäävät osakkaiden maksettaviksi. Tämä voi olla tuhansia euroja.
Tätä selvittelin jo, käytännössä alueella toimii kunnallisen (halvin) lisäksi kaksi eri vesiosuuskuntaa, joista toinen on samaa hintatasoa liittymäkuluissa kunnallisen kanssa ja toisella taas n. 5k€ kalliimpi liittymähinta. Onneksi kunnallinen vesiverkosto on täällä melko kattava, eli melko todennäköisesti tuleva tontti on sillä alueella. Liittymähinta kunnan verkkoon taajaman ulkopuolella oli muutamia satasia kalliimpi kuin taajama-alueella.

Tätä selvittelin jo, käytännössä alueella toimii kunnallisen (halvin) lisäksi kaksi eri vesiosuuskuntaa, joista toinen on samaa hintatasoa liittymäkuluissa kunnallisen kanssa ja toisella taas n. 5k€ kalliimpi liittymähinta. Onneksi kunnallinen vesiverkosto on täällä melko kattava, eli melko todennäköisesti tuleva tontti on sillä alueella. Liittymähinta kunnan verkkoon taajaman ulkopuolella oli muutamia satasia kalliimpi kuin taajama-alueella.
kannattaa myös miettiä sen liittymisen jälkeen tulevia kk maksuja seuraavaksi 20v ajaksi eli aika monta euroa menee sitten kk maksuihin yms eli kannattaa myös miettiä omaa maasuodattamoa yms porakaivoa (jos maalämpöä poraa ni samalla porakalustolla poraa sen porakaivonkin) jne... suodattamolle tulee toki hintaa 10tonttua ja porakaivolle 10tonttua myös karkeasti mutta silloin et maksa itse vedestä yhtään mitään eli voit pestä auton vaikka joka ikinen päivä etkä myöskään maksa vesiosuuskunnalle jätevedestä tuhansia euroja kun tyhjennät sakokaivon kerran vuoteen muutamalla kympillä.
itsellänikin kerrostalossa kuluu vesimaksuhin jo 400e vuodessa vaikka vettä en hirveästi edes käytä :D

kannattaa myös miettiä sen liittymisen jälkeen tulevia kk maksuja seuraavaksi 20v ajaksi eli aika monta euroa menee sitten kk maksuihin yms eli kannattaa myös miettiä omaa maasuodattamoa yms porakaivoa (jos maalämpöä poraa ni samalla porakalustolla poraa sen porakaivonkin) jne... suodattamolle tulee toki hintaa 10tonttua ja porakaivolle 10tonttua myös karkeasti mutta silloin et maksa itse vedestä yhtään mitään eli voit pestä auton vaikka joka ikinen päivä etkä myöskään maksa vesiosuuskunnalle jätevedestä tuhansia euroja kun tyhjennät sakokaivon kerran vuoteen muutamalla kympillä.
itsellänikin kerrostalossa kuluu vesimaksuhin jo 400e vuodessa vaikka vettä en hirveästi edes käytä :D

Tosin, jos se haluttu tontti sattuu olemaan kunnan tai osuuskunnan toiminta-alueella (kuten todennäköisesti on, jos vaatimuksena on että liittymäkohdan on oltava lähellä tonttia), niin käytännössä vesijohtoon ja viemäriin on pakko liittyä. Lisäksi paikasta ja kunnasta riippuen jätevesien johtaminen pelkkään suodattamoon saattaa olla kiellettyä (ranta-alueilla käytännössä aina, mutta myös riittävän isot purot, ojat ym. aiheuttavat tätä). Kaksoisviemäröinti onkin sitten jo kalliimpaa, pelkästä umpisäiliöstä puhumattakaan.

Tosin, jos se haluttu tontti sattuu olemaan kunnan tai osuuskunnan toiminta-alueella (kuten todennäköisesti on, jos vaatimuksena on että liittymäkohdan on oltava lähellä tonttia), niin käytännössä vesijohtoon ja viemäriin on pakko liittyä. Lisäksi paikasta ja kunnasta riippuen jätevesien johtaminen pelkkään suodattamoon saattaa olla kiellettyä (ranta-alueilla käytännössä aina, mutta myös riittävän isot purot, ojat ym. aiheuttavat tätä). Kaksoisviemäröinti onkin sitten jo kalliimpaa, pelkästä umpisäiliöstä puhumattakaan.
Kunnallisesta en ole varma, mutta ainakin vesiosuuskunnissa on liittymäpakko jos olet toiminta-alueella. Rantatontti olisi tietenkin ideaali, mutta tonttihinnat karkaa hieman käsistä ellei sitten suosiolla nosta budjettia vähintään 50 tonnilla.

Tässä seuraavan parin vuoden aikana olisi tarkoitus toteuttaa rakennusprojekti tulevaksi pitkän aikavälin kodiksi (20v+, toki kaikkea voi sattua mutta lähtökohtaisesti) perheelle, johon tällä hetkellä kuuluu allekirjoittaneen lisäksi vaimoke, mutta jatkossa myös jälkikasvua. Talo tulee todennäköisesti olemaan n. 120-130 neliötä, painumattomasta lamellihirrestä rakennettuna hieman kaupungin asemakaavan ulkopuolelle. Kokonaisbudjetti projektille on n. 350k€.

Hyvin alustava budjettilaskelma (ilman tonttia):
Maanrakennus 30k€
Perustukset 25k€
Talopaketti vesikattovalmiina 120k€
LVIS-työt 65k€
Pinnat ja kiintokalusteet 50k€
Liittymät 10k€
Työmaan kulut & rakennuttaminen 15k€
Piha sis. autotallin 25k
Yhteensä 340k€ + 10k€ lisäylimenovara (myös osaa kohdista budjetoitu yläkanttiin)

Projektin hyvin karkea aikataulu on alustava suunnittelu 2023/2024, tontin etsintä, pankkien ja toimittajien kilpailutus 2024, rakentaminen 2025, viimeistely 2026.

Vaikuttaako alustava budjetti toteuttamiskelpoiselle? Koitin laskennassa käyttää apuna sekä toteutuneita urakkahintoja että laskentaohjelmia (rakentaja.fi kustannuslaskuri ja talopeli). Valitettavasti monella hirsitalotoimittajalla ei ole saatavilla kovin kattavia hinnastoja, joten varsinkin talopaketin hinta arveluttaa.

Tässä kuvakaappaus omasta excelistä meidän tammikuussa valmistuneesta taloprojektista (Kannustalo Aurora, 1krs, 165 m2) Tässä on kulut vaan otsikkotasolla, mutta sisältää jokaikisen tulosteenkin mitä rakennusvalvontaan tarvittiin. Aika moni jättää "pieniä" kuluja kirjaamatta ylös (nauloja, teippejä, silikoonia, pensseleitä, teloja jne), joista kertyy projektin aikana isoja summia. Meilläkin meni n. 7000e kaikkeen pieneen tarvikkeeseen. Meillä oli tosi kattava talopaketti eli siihen kuului kaikki sisälistat, sisä- ja ulko-ovet, sauna, kattopaneelit, terassit. Yllättävän iso kuluerä oli mm. ulko-ovien lukot. Kulujen nousujen takia meidän piti viivästyttää autokatoksen rakentamista, mutta tehtiin kuitenkin jo perustukset ja lattiavalut tässä yhteydessä. Tuosta listauksesta puuttuu myös sellaisia asioita, joita saatiin sukulaisten kautta ilmaiseksi. Esim. rakennustelineet (tosi kalliita jos joutuu vuokraamaan!) ja jätteiden vienti. Jos joutuu tilailemaan roskalavoja, niin siihenkin uppoaa helposti tonni tai kaksi.

Seuraavana meillä on vuorossa pihojen tasoittaminen ja nurmikkojen istuttaminen. Nyt on vaan tullut yllätyksenä miten hankalaa ja kallista on hankkia multaa.... Eli kun pihat ovat valmiit ja tallipystyssä, niin tuohon tulee vielä kuluja n. 40-50 t€.

Liitteet

• okt_kustannukset_2022.png
    okt_kustannukset_2022.png
    744,5 KB · Luettu: 233
Kunnallisesta en ole varma, mutta ainakin vesiosuuskunnissa on liittymäpakko jos olet toiminta-alueella. Rantatontti olisi tietenkin ideaali, mutta tonttihinnat karkaa hieman käsistä ellei sitten suosiolla nosta budjettia vähintään 50 tonnilla.

Liittymäpakko on lähtökohtaisesti kaikilla toiminta-alueilla, kun uudisrakentamisesta on kyse. Vesihuoltolaissa on kyllä vapautusmahdollisuus liittämisvelvollisuudesta, mutta sitä on lähes mahdotonta saada uudisrakentamiselle, jos liittämiskustannukset eivät ole poikkeuksellisen suuret. Silloinkin voi olla nihkeää, koska viranomainen helposti katsoo ettei liittämisen kalleus ole kohtuutonta - mikä on yksi vapautuksen edellytyksistä - jos kerran uutta rakennetaan, eli rahaa löytyy. Mutta jo ihan helppouden ja mielenrauhan takia ei kannata harkitakaan muuta kuin liittämistä, jos se vain suinkin on mahdollista. Olen siis edellisessä elämässä ollut töikseni (myös) näiden liittämisasioiden ja kiinteistökohtaisten ratkaisujen kanssa tekemisissä enimmäkseen viranomaispuolella, eli saa kysyäkin jos niissä jokin askarruttaa.

Tässä kuvakaappaus omasta excelistä meidän tammikuussa valmistuneesta taloprojektista (Kannustalo Aurora, 1krs, 165 m2) Tässä on kulut vaan otsikkotasolla, mutta sisältää jokaikisen tulosteenkin mitä rakennusvalvontaan tarvittiin. Aika moni jättää "pieniä" kuluja kirjaamatta ylös (nauloja, teippejä, silikoonia, pensseleitä, teloja jne), joista kertyy projektin aikana isoja summia. Meilläkin meni n. 7000e kaikkeen pieneen tarvikkeeseen. Meillä oli tosi kattava talopaketti eli siihen kuului kaikki sisälistat, sisä- ja ulko-ovet, sauna, kattopaneelit, terassit. Yllättävän iso kuluerä oli mm. ulko-ovien lukot. Kulujen nousujen takia meidän piti viivästyttää autokatoksen rakentamista, mutta tehtiin kuitenkin jo perustukset ja lattiavalut tässä yhteydessä. Tuosta listauksesta puuttuu myös sellaisia asioita, joita saatiin sukulaisten kautta ilmaiseksi. Esim. rakennustelineet (tosi kalliita jos joutuu vuokraamaan!) ja jätteiden vienti. Jos joutuu tilailemaan roskalavoja, niin siihenkin uppoaa helposti tonni tai kaksi.

Seuraavana meillä on vuorossa pihojen tasoittaminen ja nurmikkojen istuttaminen. Nyt on vaan tullut yllätyksenä miten hankalaa ja kallista on hankkia multaa.... Eli kun pihat ovat valmiit ja tallipystyssä, niin tuohon tulee vielä kuluja n. 40-50 t€.
Selvisitte näköjään halvalla maatöissä, mutta miten perustukset meni noin pahasti pieleen budjetoinnissa? Mitä on "Jonen työtunnit"?

Aika moni jättää "pieniä" kuluja kirjaamatta ylös (nauloja, teippejä, silikoonia, pensseleitä, teloja jne), joista kertyy projektin aikana isoja summia. Meilläkin meni n. 7000e kaikkeen pieneen tarvikkeeseen.

Sen takia laitoin erikseen työkalut ja muut kulut, kun tosiaan niitä teippejä ja ruuveja joutui hakemaan loppujen lopuksi todella paljon.

Työkaluihin meni 2725,22€, olin budjetoinut 3100€
Muihin kuluihin meni 2553,28€ olin budjetoinut 1000€

Muihin kuluihin olin laittanut esim. lounaat ja kahvit, joita tarjosin appiukolle ja isälle kun olivat auttamassa. Muut kulut sisälsi nimenomaan noita ruuveja. Excelöin mielestäni 99% kaikki.
Kilokiinnike 0,59€ näytti olevan pienensummalla olevan kuitin jonka olin laittanut.

Selvisitte näköjään halvalla maatöissä, mutta miten perustukset meni noin pahasti pieleen budjetoinnissa? Mitä on "Jonen työtunnit"?
Tuo on enemmänkin kirjaustekninen asia. Perustukset ja maatyöt menevät yleensä käsikädessä ja yleensä maarakennusurakoitsijat tekevät molemmat kokonaisurakkana. Mekin kysyttiin maatöihin ja perustuksiin tarjouksia useammasta paikasta, mutta kokonaisurakkatarjoukset olivat 100e kieppeillä... Silloin vaimon eno (=Jone) tuli apuun ja teki meille perustukset ja kaivinkonemies oli erikseen. He tekivät kahdestaan niin paljon ja isoja kokonaisuuksia, niin oli vaikea kirjata tarkemmin paljonko työtunteja meni minnekin. He mm. kaivoivat maalenkit maalämmölle (on muuten paljon halvempaa kuin kaivo, hyvä vaihtoehto jos on vaan tarpeeksi iso tontti).

Eli summasummaarun oltiin budjetoitu maatöihin ja perustuksiin n. 55 te ja loppukustannus oli n. 72 te

Vesi ja jätevesimaksu on meidän useamman hengen taloudessa yhteensä n. 50€/kk ja autoja pestään useammin kuin kerran kuukaudessa. Pieni raha siitä, ettei tarvitse olla huolissaan milloin kaivon vesi loppuu, veden laadusta tai jätevedenpuhdistamon toiminnasta jos sellainen edellytetään. Kuulopuheiden mukaan tuollaisia jäteveden pienpuhdistamoita ei kannata ikinä tontilleen ottaa jos haluaa hitusen mielenrauhaa.

Missäpäin sakokaivo tyhjenee muutamalla kympillä? Tavanomainen hintahaitari omakotitalon tai mökin lokakaivon tyhjennykselle on noin 100–300 euroa. Hintaan vaikuttavat esimerkiksi kaivon tyyppi, koko sekä kohteen sijainti.
kaarinassa haja asutusalueen ulkopuolella tyhjennys 50e kerta (4m3 tankki jonka tyhjennys meillä noin kerta/vuos)
puhdistamon toiminnasta ei tarvitse sen asennuksen jälkeen esittää mitään kenellekkään. kunhan on alunperin vain rakennustarkastajan hyväksymä jätevedenpuhdistus suunnitelma ja että se on myös toteutunut (vastaava mestari kuittaa). vesi ei porakaivosta lopu eikä sen laatu heikkene yhtäkkiä (ellei sitten keskelle umpimetsää yhtäkkiä tehdä kerrostaloja ja räjäytetään kalliota tuhansia kuutioita veke)
porakaivon poraamisen jälkeen meillä porakaivossa oli uppopumppu jotta saatiin juuri poratun kaivon vettä vaihdettua niin kuukauden yötäpäivää päällä eikä vesi loppunut :D (huomasin tämän jälkikäteen vasta kun paljastui että kellokytkin jonka piti katkoa virtaa pumpulle niin olikin sökö)

Viimeksi muokattu:
kaarinassa haja asutusalueen ulkopuolella tyhjennys 50e kerta (4m3 tankki jonka tyhjennys meillä noin kerta/vuos)
puhdistamon toiminnasta ei tarvitse sen asennuksen jälkeen esittää mitään kenellekkään. kunhan on alunperin vain rakennustarkastajan hyväksymä jätevedenpuhdistus suunnitelma ja että se on myös toteutunut (vastaava mestari kuittaa). vesi ei porakaivosta lopu eikä sen laatu heikkene yhtäkkiä (ellei sitten keskelle umpimetsää yhtäkkiä tehdä kerrostaloja ja räjäytetään kalliota tuhansia kuutioita veke)
porakaivon poraamisen jälkeen porakaivossa oli uppopumppu jotta saatiin juuri poratun kaivon vettä vaihdettua niin kuukauden yötäpäivää päällä eikä vesi loppunut :D
Millä konstilla tuo 4m3 täytyy muka vain noin vuosittain tyhjentää? Ei asu talossaan ollenkaan?

Tuo on enemmänkin kirjaustekninen asia. Perustukset ja maatyöt menevät yleensä käsikädessä ja yleensä maarakennusurakoitsijat tekevät molemmat kokonaisurakkana. Mekin kysyttiin maatöihin ja perustuksiin tarjouksia useammasta paikasta, mutta kokonaisurakkatarjoukset olivat 100e kieppeillä... Silloin vaimon eno (=Jone) tuli apuun ja teki meille perustukset ja kaivinkonemies oli erikseen. He tekivät kahdestaan niin paljon ja isoja kokonaisuuksia, niin oli vaikea kirjata tarkemmin paljonko työtunteja meni minnekin. He mm. kaivoivat maalenkit maalämmölle (on muuten paljon halvempaa kuin kaivo, hyvä vaihtoehto jos on vaan tarpeeksi iso tontti).

Eli summasummaarun oltiin budjetoitu maatöihin ja perustuksiin n. 55 te ja loppukustannus oli n. 72 te
Kiitos, tämä selkeytti. Vertasin omaan budjettiin (tarkempi laskelma mullakin Excelissä) ja aika hyvin samaa haarukkaa mitä budjetoitu. Isoin ero tulee talopaketista, teillä talopaketti + pystytys 155k vs 120k mun budjetissa (toki myös pienempi talo). Lisäksi sun budjetissa on 49,4k "rakennustöille", tämä kaiketi sisältää myös rakennuksen sisällä tehtävät pinnoitukset, kiintokalusteiden asennukset ym?

Millä konstilla tuo 4m3 täytyy muka vain noin vuosittain tyhjentää? Ei asu talossaan ollenkaan?
2hlö talous... (ja töissä voi paskoa myöskin)
pesuvedet yms nesteet imeytyy kenttään ja vain kiinteämpi jäte tyhjennetään siis pois.

umpitankkia toki saisikin tyhjennellä useammin :D

Laitetaanpas nyt omiakin näytille, niin saa muut tulevat rakentajat hieman lisää osviittaa ja sekoittaa lisää pakkaa. Hirsirunko ostettu juuri ennen hintojen nousua, mutta muuten korkeilla hinnoilla ja itse tehty ihan liikaa. En muista oonko aiemminkin tätä täällä jakanut, mutta kyseessä hirsitalo keskiseen suomeen, 137/149m2 L-mallinen, pohjakuvaa löytyy jostain vuoden 2020 puolelta tästä ketjusta.

Savinen tontti paalutettuna ja maalämmöllä. Autokatos on vielä valmistumassa, mistä puuttuu vielä sähköt, ulkoverhous ja pihaan vähän soraa eli varmaan vielä joku 5-10k€ tulee kustannuksia tähän. Alkuperäinen budu oli 330k€, mutta maaperätutkimuksesta huolimatta tuli ylläreitä n. 7-8k€ edestä, lisättiin autokatos sekä vaihdettiin maalämpöön ja buduun lisää 25k€, joten lisäykset huomioiden voisi arvioida että suhkoht hyvin pysyttiin budjetissa...tosin täytyy tunnustaa, että kuluja on tuohon kirjaamatta viime keväältä ja tältä kesältä n. 5-10k€.. mutta pysytään siltikin ihan hyvin kartalla..

1689589939236.png

Laitetaanpas nyt omiakin näytille, niin saa muut tulevat rakentajat hieman lisää osviittaa ja sekoittaa lisää pakkaa. Hirsirunko ostettu juuri ennen hintojen nousua, mutta muuten korkeilla hinnoilla ja itse tehty ihan liikaa. En muista oonko aiemminkin tätä täällä jakanut, mutta kyseessä hirsitalo keskiseen suomeen, 137/149m2 L-mallinen, pohjakuvaa löytyy jostain vuoden 2020 puolelta tästä ketjusta.

Savinen tontti paalutettuna ja maalämmöllä. Autokatos on vielä valmistumassa, mistä puuttuu vielä sähköt, ulkoverhous ja pihaan vähän soraa eli varmaan vielä joku 5-10k€ tulee kustannuksia tähän. Alkuperäinen budu oli 330k€, mutta maaperätutkimuksesta huolimatta tuli ylläreitä n. 7-8k€ edestä, lisättiin autokatos sekä vaihdettiin maalämpöön ja buduun lisää 25k€, joten lisäykset huomioiden voisi arvioida että suhkoht hyvin pysyttiin budjetissa...tosin täytyy tunnustaa, että kuluja on tuohon kirjaamatta viime keväältä ja tältä kesältä n. 5-10k€.. mutta pysytään siltikin ihan hyvin kartalla..

1689589939236.png
Tällainen budjetti tuo toivoa, toki hinnat nousseet mutta todennäköisesti päästään tonttikuluissa halvemmalla, toivottavasti myös perustuskuluissa (ilman paaluja) ja lisäksi talopaketti tulee olemaan pienempi ja yksinkertaisempi (suorakaiteen muotoinen), mikä vähän laskee hintaa. Kuinka paljon teitte itse, oliko esim talopaketin mukana jonkinnäköistä asennuspalvelua tms? Tässä ei ole näkyvillä yhtään työkuluja.

Omasta tilanteesta sen verran tiedän, etten merkittävästi pysty tekemään itse koska ammattitaitoa ei ole, mutta tuttavapiiristä löytyy pintakäsittelijää ja suhteita timpureihin, joten jonkinnäköisiä tuttava-alennuksia on mahdollista saada.

Lisäksi sun budjetissa on 49,4k "rakennustöille", tämä kaiketi sisältää myös rakennuksen sisällä tehtävät pinnoitukset, kiintokalusteiden asennukset ym?

Joo tämä sisältää kaiken timpurityön (terassien rakentaminen, ovien asentaminen, sisäkatonrakentaminen, lattioiden hiominen, väliseinien pystytys, vesieristäminen, laatoitusyöt, sisämaalaukset jne.) eli kaiken muun kuin erityispätevyyttä vaativat hommat (sähkö, putkityöt). Hoidettiin itse vaan projektin vetäminen, ulkomaalaukset ja raksalla siivoaminen.

Tällainen budjetti tuo toivoa, toki hinnat nousseet mutta todennäköisesti päästään tonttikuluissa halvemmalla, toivottavasti myös perustuskuluissa (ilman paaluja) ja lisäksi talopaketti tulee olemaan pienempi ja yksinkertaisempi (suorakaiteen muotoinen), mikä vähän laskee hintaa. Kuinka paljon teitte itse, oliko esim talopaketin mukana jonkinnäköistä asennuspalvelua tms? Tässä ei ole näkyvillä yhtään työkuluja.

Omasta tilanteesta sen verran tiedän, etten merkittävästi pysty tekemään itse koska ammattitaitoa ei ole, mutta tuttavapiiristä löytyy pintakäsittelijää ja suhteita timpureihin, joten jonkinnäköisiä tuttava-alennuksia on mahdollista saada.

Tein itse ns. ihan vitusti. Rungon pystytys aluskatteelle, eli onko tuo nyt sitten säältä suojaan otin ulkopuolelta (n. 30k€, sisältyy tuohon runkorakenteeseen), muita ei saa eriteltyä kun ne on ollut kokonaistarjouksissa sisällä. Käytännössä ulkopuolisia käytin maatöissä ja perustuksissa, kattopeltimiehet, putkaria putkihommissa (itse laitoin iv-kanavat), sähkäri kytki keskuksen (itse kytkin rasiat ja vedin piuhat) ja yhden haaverin takia yhden seinän muurautin ulkopuolisella. Muuten käytännössä oon itse tehnyt loput.. Samalla piti mennä vaihtamaan palkkatyössä ihan uudelle alalle ja vaihdoin työpaikkaakin kahteen kertaan.. ei ehkä ollut fiksuin ratkaisu jaksamisen kannalta, mutta vielä sinnitellään ja ollaan jo loppusuoralla vihdoin ja viimein..

jos nyt tämänhetkisen talon jälkeen tekisin seuraavan talon niin sen asian tekisin toisin että ostaisin jonkun halvan "parin tonnin" kaivinkoneen ja tekisin maatyöt itse vaikka onkin nollakokemusta itse kaivuuhommista mutta omaa aikaa kun on ja oma aika ei maksa mitään ja jos ei olisi tiukkaa aikataulua seuraavan rakentamisen kanssa niin kaivelisin vaikka kuukauden, pari kolme kuukautta talonpohjia itse niin säästäisi maatöissä kymppitonneja ellei enemmänkin (toki kaivuussa pitää olla joku vastaavamestari tms sen verran silloin tällöin paikalla ettei myöskään kaiva turhaan liian syvälle tms)
toki tämä riippuu myös tontista eli peltotontti jossa on vain 3metriä multaa ja loput alla savea niin hommia ei juurikaan ole kun taas umpimetsäinen rinnetontti jonne pitää tehdä tiet yms on taas aivan täysin eriasia...

Vesi ei todennäköisesti lopu eikä laatu heikkene poramisen jälkeen. Ongelma on se, että kun sijoittaa sen 5000-8000 euroa kaivon poraamiseen ja käy ilmi ettei vesi sovellu laadultaan muuhun kuin pihan kaasteluun. Tätä ei tiedä ennen poraamista. Useimmiten laatu kai kuitenkin on edes välttävää.
jep... riippuen juurikin alueesta tai oikeastaan siitä mihin suoneen porakaivo osuu niin vedessähän voi toki olla mitä vaan uraanista kalkkiin ja pahimmillaan pintavesiväylä jolloin kaivon vesi on kyllä juotavissa mutta vaatii kalliin suodattamon taloon sisälle. siis toisinsanoen vesi ei voi olla niiiiiin pilalla etteikö sen saisi suodattamalla juomavedeksi mutta tehokas suodattamo toki maksaa muutamista tonneista kymppitonneihin riippuen siitö paljonko pitää suodattaa ja mitä ainetta :)

Kyse ei ollut siitä tarvitseeko siitä esittää mitään rakentamisen jälkeen vaan se että nämä järjestelmät vaativat vuosittaista ylläpitoa. Pienpuhdistamot vaativat kuukausittaista seuraamista imeytyskentät taitavat olla suhteellisen huoltovapaita. Ensimmäinen hakutulos imeytyskentistä kertoo seuraavaa:
RAKENNA JA UNOHDA EI TOIMI
Maaperäkäsittelyjärjestelmä tarvitsee esikäsittelyksi saostuskaivokäsittelyn. Maaperäkäsittelyjärjestelmän tärkeimmät käyttö- ja huoltotoimenpiteet muodostuvat saostuskaivojen tyhjennyksistä ja ylipäätään tarkkailuista. Huono tai toteuttamatta jätetty lietepoisto aiheuttavat kiintoaineen karkaamista imeytysputkiin, jolloin kenttä voi tukkeutua odotettua nopeammin.
Kiinteistökohtaisen jätevedenkäsittelylaitoksen ja pienpuhdistamon markkinointi huoltovapaina ja huolettomina on yksiselitteisesti virheellistä. Parhaimmillaan nuo tietysti toimii ajatuksella seuraa / tyhjennä / jatka käyttöä.
juu ja joissain tapauksissa imeyttämöihin tarvitaan erillinen fosforin poistolaitteisto (eli tiskikaappiin annostelija joka tuuttaa viemäriin sillointällöin pieniämääriä sopivaa kemikaalia) mutta muutenhan imeyttämö toimii sellaisenaan kuin junan vessa kunhan juuri se kiintoaines vain poistetaan välillä :)

Tuo hinta vaatinee maanviljelijän, joka läheltä käy tyhjentämässä, hygienisoi omatoimisesti ja laittaa peltoon (sekä on tehnyt tästä ilmoitukset)? Hankala muuten uskoa, että tuolla hinnalla saa tyhjennettyä säiliötä, kun jo pelkkä lietteen vastaanotto putsarilla neljälle kuutiolle taitaa olla melkein missä tahansa yli tuon summan, plus vielä työ ja kuljetukset päälle. No, joka tapauksessa Kaarinakin on viimeistään vuoden 2026 lopussa kunnan järjestämän lietteiden jätehuollon piirissä, jolloin tyhjennykset ovat LSJH:n kautta. Hintaesimerkki tällä hetkellä Maskuun ym. on 127,77 €, joka on suuruusluokaltaan varmaan vähän lähempänä tyypillistä tyhjennyshintaa.

puhdistamon toiminnasta ei tarvitse sen asennuksen jälkeen esittää mitään kenellekkään. kunhan on alunperin vain rakennustarkastajan hyväksymä jätevedenpuhdistus suunnitelma ja että se on myös toteutunut (vastaava mestari kuittaa).

Ei tarvitse ei, mutta tarvitsee hoitaa oikein (mm. vähän miettiä, mitä viemäriin laskee) ja tarvittaessa toimivuus pitää pystyä osoittamaan. Kenttäratkaisut - ja pienputsaritkin - voi saada pilalle hyvinkin nopeasti, jos sinne laskee ihan mitä sattuu, noin esimerkkeinä monet puhdistuskemikaalit, rasvat tai vaikka ulkoporeammeen vedet. Tai toisaalta jos vaikka tyhjennyksen jälkeen ei muista täyttää saostuskaivoja vedellä ennen oikeaa käyttöä. Tietysti jos kyseessä on imeytyskenttä tai sitten suodatuskenttä, joka purkaa kivipesään tms. maanalaiseen rakenteeseen sopivassa paikassa, niin toimimattomuus ei välttämättä itselle näy tai haise, mutta ympäristöä pilataan silti.

juu ja joissain tapauksissa imeyttämöihin tarvitaan erillinen fosforin poistolaitteisto (eli tiskikaappiin annostelija joka tuuttaa viemäriin sillointällöin pieniämääriä sopivaa kemikaalia) mutta muutenhan imeyttämö toimii sellaisenaan kuin junan vessa kunhan juuri se kiintoaines vain poistetaan välillä :)

Tyhjennyksen lisäksi pitäisi muistaa ainakin tarkkailla jakokaivoa, seurata putkien asentoa edes välillä ja pitää huolta, että mahdollisen fosforinpoiston annostelu on oikein ja kemikaalia riittää. Toki eivät ole isoja hommia, mutta monelta nämäkin unohtuvat.

Tuo hinta vaatinee maanviljelijän, joka läheltä käy tyhjentämässä, hygienisoi omatoimisesti ja laittaa peltoon (sekä on tehnyt tästä ilmoitukset)? Hankala muuten uskoa, että tuolla hinnalla saa tyhjennettyä säiliötä, kun jo pelkkä lietteen vastaanotto putsarilla neljälle kuutiolle taitaa olla melkein missä tahansa yli tuon summan, plus vielä työ ja kuljetukset päälle. No, joka tapauksessa Kaarinakin on viimeistään vuoden 2026 lopussa kunnan järjestämän lietteiden jätehuollon piirissä, jolloin tyhjennykset ovat LSJH:n kautta. Hintaesimerkki tällä hetkellä Maskuun ym. on 127,77 €, joka on suuruusluokaltaan varmaan vähän lähempänä tyypillistä tyhjennyshintaa.
jep. tästä on tullut jo ilmoitus että lsjh rupee hoitamaan tuota ja hinta nousee juuri tuohon :)
(nyt vielä voi hetken paukutella henkseleitä että pääsee halvalla :D )

Ohessa omat kokemukset pihan osalta:
- Kivetys (n. 110m2) n. 12k
- Pihatyöt (pihan viimeistely, kaadot, mullat, sepelit, painanteet jne.) 800m2 alueelle n. 15k
- Istutukset n. 2k
- Kuusiaita n. 6k (n. 80jm)
- Terassi n. 14k (n.80m2, 2 eri korkoon)
- Pengerrykset ja kivimuurit n. 6k (
- Siirtonurmi n. 1k (230m2)
- Maalaus n. 10k (130 km2, 1 krs)
- Pihan kiertävä aita n. 6k
- Piha ja terassivalot sähkötöineen n. 2k

Sanoisin, että 25k et saa katosta ja pihaa, vaikka kaataisit itse puut, takoisit naulat/ruuvit ja hakisit mullat naapurilta.

Tuohon on varmasti panostettu enempi kuin keskimääräisen okt pihaan joka ei kilpaile suomein kaunein piha tv-ohjelmassa ;)

nyt oman talon rakentaneena sanoisin että aina pitäisi tontille rakentaa ensin se autotalli tai katos jossa on vähintään yksi "kylmävarasto" tms edes. tällöin saa ko katoksen alle puutavaraa yms säältäsuojaan ja autotallin varastoa voi käyttää vaikka työmaakoppina/taukotilana tms :D

Tämä.. olisi pitänyt raivata hyvä sepelipeti tavaroille, roskille ja tehdä joku suojakatos puutavaralle. Talvella sai pressujen alta kaivella ja huomata, että paskaksi oli mennyt ja uutta tavaraa tontille, kun tarve tuli :D

Ohessa omat kokemukset pihan osalta:
- Kivetys (n. 110m2) n. 12k
- Pihatyöt (pihan viimeistely, kaadot, mullat, sepelit, painanteet jne.) 800m2 alueelle n. 15k
- Istutukset n. 2k
- Kuusiaita n. 6k (n. 80jm)
- Terassi n. 14k (n.80m2, 2 eri korkoon)
- Pengerrykset ja kivimuurit n. 6k (
- Siirtonurmi n. 1k (230m2)
- Maalaus n. 10k (130 km2, 1 krs)
- Pihan kiertävä aita n. 6k
- Piha ja terassivalot sähkötöineen n. 2k

Sanoisin, että 25k et saa katosta ja pihaa, vaikka kaataisit itse puut, takoisit naulat/ruuvit ja hakisit mullat naapurilta.
Ei varmasti riitä 25k se on selvää. Pihasta tulee usean (kymmenen) vuoden projekti, vaimoke tykkää istutella ja laitella kaikennäköistä itse, joten piha täyttynee istutuksista, hyötykasveista, kasvihuoneesta ja omenapuista varmasti ihan laittamatta senttiäkään siihen alustavassa rakennusbudjetissa. Tuo alustava pihabudjetti on tarkoitus käyttää etupihan asfaltointiin, takapihan nurmikkoon ja autotalliin/katokseen. Todennäköisesti joutuu sitä tuosta kasvattamaan vielä 5-10k että saadaan autotalli mukaan. Jos menee tosi tiukille budjetin kanssa niin autotalli tulee jälkiasenteisena ja tehdään sille vain varaus itse rakennusvaiheessa.

nyt oman talon rakentaneena sanoisin että aina pitäisi tontille rakentaa ensin se autotalli tai katos jossa on vähintään yksi "kylmävarasto" tms edes. tällöin saa ko katoksen alle puutavaraa yms säältäsuojaan ja autotallin varastoa voi käyttää vaikka työmaakoppina/taukotilana tms :D

Tämä.. olisi pitänyt raivata hyvä sepelipeti tavaroille, roskille ja tehdä joku suojakatos puutavaralle. Talvella sai pressujen alta kaivella ja huomata, että paskaksi oli mennyt ja uutta tavaraa tontille, kun tarve tuli :D

Jep, täältäkin komppaus tälle. Katos/autotalli ois ollu hyvä tehdä ennen taloa juurikin puutavaran ym. säilytykseen. Meni kans ihan hitokseen tavaraa pilalle vaikka koetti miten suojata pressuilla...

Statistiikka

Viestiketjuista
283 196
Jäsenet
78 616
Uusin jäsen
Kappe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom