Yale-älylukot (Doorman & Linus)

Käytätkö ladattavia paristoja? Yale ei oikein tahdo ymmärtää niiden päälle, eli parempi ostaa laadukkaita kertakäyttöparistoja.

En tiedä Linuksesta mutta itsellä V2N Doormanissa ollut nyt pidempään Bilteman halpis ladattavia ja hyvin toimii, 2-4 kertaa vuodessa ladannut ja pistänyt takaisin oveen.
 
En tiedä Linuksesta mutta itsellä V2N Doormanissa ollut nyt pidempään Bilteman halpis ladattavia ja hyvin toimii, 2-4 kertaa vuodessa ladannut ja pistänyt takaisin oveen.
Eneloopit tai Ikean ladattavat kun itse tungin lukkoon, niin aika nopeasti alkoi vinkumaan että akut tyhjät. Siis viikon - kuukauden kulttua. Riippuen kuun asennosta ja naapurin kissan aurasta. Tavalliset patterit tilalle ja homma pelittää paremmin. 1.2v ladattavia lukko ei vaan ymmärrä. Vaatii 1.5v oikeat patterit. Nyt laskee noin 10% / kk.
 
L2:ssa on akku.

Juuri näin eli ihan omalla akullaan.


1764071076244.png
 
Kai tämä on takuukeissi? Kyseessä 31.3.2025 ostettu (ehkä touko-kesäkuussa käyttöön otettu) Yale Linus L2.

Ympyröityinä parhaat arvaukset päivistä, jolloin tullut ilmoitus latauksen jälkeen ensimmäisen kerran.

1764059976650.png
Voi olla, että ongelma ei korjaannu vaihtamalla akkua ja/tai Linusta. Noi akun syönnit johtuu monesti Linusin ja langattoman reitittimen yhteensopimattomuudesta. Ihmeellistä sinänsä koska kai noiden nyt molempien pitäisi jonkunmoiset standardit täyttää. Mä kokeilisin ensin pudottaa wifin Linusista pois ja katsoisin kuinka akku sen jälkeen kuluu. Jos tuo akun kulutus liittyy selkeästi wifiin, niin sitten Yale-tukeen ilmoitusta yhteensopimattomasta reitittimestä, josko korjaisivat ohjelmistopäivityksellä.
 
Voi olla, että ongelma ei korjaannu vaihtamalla akkua ja/tai Linusta. Noi akun syönnit johtuu monesti Linusin ja langattoman reitittimen yhteensopimattomuudesta. Ihmeellistä sinänsä koska kai noiden nyt molempien pitäisi jonkunmoiset standardit täyttää. Mä kokeilisin ensin pudottaa wifin Linusista pois ja katsoisin kuinka akku sen jälkeen kuluu. Jos tuo akun kulutus liittyy selkeästi wifiin, niin sitten Yale-tukeen ilmoitusta yhteensopimattomasta reitittimestä, josko korjaisivat ohjelmistopäivityksellä.

Voi johtua myös wifin etsimisestä ja signaalin heikkoudesta. Itsellä on wifi-purkki keskellä taloa, ulko-ovelle matkaa ehkä noin 10-13 metriä, suora yhteys ei kuitekaan. 10 vuotta vanhalla Wifi5 -purkilla kadotti yhteyden tuon tuosta, vaihdoin nykyaikasempaan wifi6-purkkiin. Nyt ei kadota enää yhteyttä, mutta signaali edelleen heikohko. Akku kestää siinä parin kk välillä.
 
Voi olla, että ongelma ei korjaannu vaihtamalla akkua ja/tai Linusta. Noi akun syönnit johtuu monesti Linusin ja langattoman reitittimen yhteensopimattomuudesta. Ihmeellistä sinänsä koska kai noiden nyt molempien pitäisi jonkunmoiset standardit täyttää. Mä kokeilisin ensin pudottaa wifin Linusista pois ja katsoisin kuinka akku sen jälkeen kuluu. Jos tuo akun kulutus liittyy selkeästi wifiin, niin sitten Yale-tukeen ilmoitusta yhteensopimattomasta reitittimestä, josko korjaisivat ohjelmistopäivityksellä.

Voi johtua myös wifin etsimisestä ja signaalin heikkoudesta. Itsellä on wifi-purkki keskellä taloa, ulko-ovelle matkaa ehkä noin 10-13 metriä, suora yhteys ei kuitekaan. 10 vuotta vanhalla Wifi5 -purkilla kadotti yhteyden tuon tuosta, vaihdoin nykyaikasempaan wifi6-purkkiin. Nyt ei kadota enää yhteyttä, mutta signaali edelleen heikohko. Akku kestää siinä parin kk välillä.

Wifin tekee Ubiquiti U7 Pro XG, joka sijaitsee katossa vajaan viiden metrin päässä ovesta (huonekorkeus 2,7m). Tuskin huonosta signaalista siis ohtuu.

Pitääkö mennä Ubiquiti-ketjuun kyselemään vai osaako joku täällä kertoa mahdollisia säätötarpeita Ubiquitille?
 
Wifin tekee Ubiquiti U7 Pro XG, joka sijaitsee katossa vajaan viiden metrin päässä ovesta (huonekorkeus 2,7m). Tuskin huonosta signaalista siis ohtuu.

Pitääkö mennä Ubiquiti-ketjuun kyselemään vai osaako joku täällä kertoa mahdollisia säätötarpeita Ubiquitille?

Kannattaa olla Yalen tukeen myös yhteydessä, ne näkee siellä suoraan kaiken mitä just sun lukko touhuaa.

Itseltä isot pisteet Yalen tuelle. Oli muistaakseni jo pitkälle iltapäivän puolella ku soitin omasta wifi-ongelmasta ku yritin samalla Linus 2:n pariksi parittaa niin siltaa kuin keypadia saamatta niitä kuitenkaan toimimaan kunnolla. Puhelimen päässä tuki oli koko tuon ajan kiinni, 30-45minuuttia ja kertoi kokoajan mitä tapahtuu ja mitä tehdä seuraavaksi. Ei sillä ettenkö olis saanut noita liitettyä omaan tiliin ilman tukea, mutta syystä tai toisesta noi kaks laitetta ei vaan joko näkynyt mulla tai yhdistynyt luotettavasti ja sen takia piti soittaa tukeen eikä senkään jälkeen onnistunut vaikka oli tänä aikana resetoitu ja vaihdettu pattereitakin useaan kertaan. Pistin kamat kiertoon.
 
Kannattaa olla Yalen tukeen myös yhteydessä, ne näkee siellä suoraan kaiken mitä just sun lukko touhuaa.

Itseltä isot pisteet Yalen tuelle. Oli muistaakseni jo pitkälle iltapäivän puolella ku soitin omasta wifi-ongelmasta ku yritin samalla Linus 2:n pariksi parittaa niin siltaa kuin keypadia saamatta niitä kuitenkaan toimimaan kunnolla. Puhelimen päässä tuki oli koko tuon ajan kiinni, 30-45minuuttia ja kertoi kokoajan mitä tapahtuu ja mitä tehdä seuraavaksi. Ei sillä ettenkö olis saanut noita liitettyä omaan tiliin ilman tukea, mutta syystä tai toisesta noi kaks laitetta ei vaan joko näkynyt mulla tai yhdistynyt luotettavasti ja sen takia piti soittaa tukeen eikä senkään jälkeen onnistunut vaikka oli tänä aikana resetoitu ja vaihdettu pattereitakin useaan kertaan. Pistin kamat kiertoon.

1764075617155.png
 
Wifin tekee Ubiquiti U7 Pro XG, joka sijaitsee katossa vajaan viiden metrin päässä ovesta (huonekorkeus 2,7m). Tuskin huonosta signaalista siis ohtuu.

Pitääkö mennä Ubiquiti-ketjuun kyselemään vai osaako joku täällä kertoa mahdollisia säätötarpeita Ubiquitille?
Yalen appista näkee miten hyvä wifi-signaali on.
Appin mukaan signaalin voimakkuuden pitää olla vähintään -65 dB.

Jos sinulla on myös Ubiquitin reititin, niin sieltä päästä voi myös tutkia mitä Network-ohjelma kertoo tukarin ja Yalen välisestä wifi-yhteydestä.
Näkyy onko esim. tullut paljon tiedon lähetysvirheitä jne.
 
Onkohan doorman v2 korjattavissa? Kieli jää kokonaan ulos eli lukko asentoon, Ei saa siis ovea kiinni kuin kahvasta. Ulkoapäin vain koodilla.
Se pikkukieli on jotenkin hervoton ja sisässä.

En ole vielä purkanut laitetta? mutta mietin laitanko uuden tilaukseen.
 
Yalen appista näkee miten hyvä wifi-signaali on.
Appin mukaan signaalin voimakkuuden pitää olla vähintään -65 dB.

Jos sinulla on myös Ubiquitin reititin, niin sieltä päästä voi myös tutkia mitä Network-ohjelma kertoo tukarin ja Yalen välisestä wifi-yhteydestä.
Näkyy onko esim. tullut paljon tiedon lähetysvirheitä jne.

Voiko näistä päätellä mitään?

1764152388442.png

1764152448970.png

1764152481180.png



E: Yalelta tällaista.

"Hei,

Kiitos, että otit yhteyttä Yale Suomen asiakastukeen.

Kiitos paljon, että otit yhteyttä, autan mielelläni tämän selvittämisessä.

Jos Linus L2 ilmoittaa akun alhaisesta varaustasosta poikkeuksellisen usein, suosittelen ensin lataamaan akun täysin täyteen. Akku on täyteen ladattu, kun siinä oleva LED-valo palaa tasaisesti ilman vilkkumista.

Kun akun lataus on valmis, tee seuraavat toimenpiteet:

  • Varmista että teillä on Bluetooth päällä puhelimessa
  • Seiso lukon vieressä
  • Avaa Yale Home sovellus
  • Avaa & lukitse kolme kertaa Yale Home sovelluksen kautta käyttäen Bluetooth yhteyttä. Tekemällä näin niin akun varaustaso rekisteröityy sovellukseen sekä lukon ja sovelluksen välinen kommunikaatio pysyy ajan tasalla. Yale Home sovellus ilmoittaa myös uusista saatavilla olevista ohjelmistopäivityksistä, jotka suosittelemme pitämään ajan tasalla. Suosittelemme tekemään tämän aika ajoin ja aina kun akku ladataan.
Jos akunvaroitukset jatkuvat näiden vaiheiden jälkeen, autan mielelläni, joten ole rohkeasti yhteydessä, jos tarvitset apua tai sinulla on kysyttävää Yale-tuotteista.

Toivon sinulle oikein mukavaa päivän jatkoa!
😊



Ystävällisin terveisin,

Yale-tiimi"
 
@Cumbo kuvasta päätellen Yale käyttää wifissä 5 GHz taajuutta, mutta signaali on silti kohtalainen. Uudelleen lähetyksiä on n. 15%, joka on hiukan paljon.

Voisit kokeilla yhdistää Yalen 2,4 GHz taajuudella; se kantaa paremmin.

Nuo Yalen tuen ohjeet toki kannattaa ensin kokeilla.
 
Onkohan doorman v2 korjattavissa? Kieli jää kokonaan ulos eli lukko asentoon, Ei saa siis ovea kiinni kuin kahvasta. Ulkoapäin vain koodilla.
Se pikkukieli on jotenkin hervoton ja sisässä.

En ole vielä purkanut laitetta? mutta mietin laitanko uuden tilaukseen.
Jos sinulla todella on V2, eikä V2N, niin tuossa on lukkorunkona BL905 jota ei ole valmistettu enää aikoihin. BL907 ei toimi kunnolla V2:n kanssa ja muutenkin näihin on aika turha alkaa vaihtamaan lukkorunkoja, on sen verran suolaisesti hinnoteltu.
 
Jos sinulla todella on V2, eikä V2N, niin tuossa on lukkorunkona BL905 jota ei ole valmistettu enää aikoihin. BL907 ei toimi kunnolla V2:n kanssa ja muutenkin näihin on aika turha alkaa vaihtamaan lukkorunkoja, on sen verran suolaisesti hinnoteltu.
Tarkennus se onkin tämä BL907 lukkorungolla varustettu. Menee nuo versiot sekaisin.
 
Onkohan doorman v2 korjattavissa? Kieli jää kokonaan ulos eli lukko asentoon, Ei saa siis ovea kiinni kuin kahvasta. Ulkoapäin vain koodilla.
Se pikkukieli on jotenkin hervoton ja sisässä.

En ole vielä purkanut laitetta? mutta mietin laitanko uuden tilaukseen.

Taitaa olla sama ongelma kuin omassa V2N:ssä. Tässä Youtube videossa aikalailla sama homma taitaa olla (en löytänyt parempaa esimerkkiä)

Yalelta tuota joskus kysyin ja vastasivat alle olevaa. Tuota karaa en saanut aikaiseksi tarkista, mutta kyseisten ruuvien löysentämisellä ei ollut mitään vaikutusta.

"Kuvauksesta päätellen ovi pyrkii jäämään takalukkoon. Tämä johtuu usein siitä, että rintalevyn kolme torx-ruuvia ovat liian kireällä. Ne on saatettu asennuksessa kiristää turhan tiukalle, mutta ne saattavat myös ajan myötä ja lämpötilan vaihteluiden vuoksi kiristyä liikaa, joka alkaa sitten aiheuttaa oven takalukittumista. Tämän vuoksi kokeilkaa löystyttää näitä kyseisiä ruuveja, jolloin lukkorunko vapautuu oven sisällä (kts. kuvaliite). Toimenpide poistaa myös asennusvirheen mahdollisuuden, jos rintalevy on asennettu hiukan vinoon tai oven poraus vääntää lukkoa väärään asentoon. Kun ovi on testattu toimivaksi, voitte kevyesti kiristää ruuvit ja testata oven toimintaa vielä, ettei vika uusiudu.

Jos torx-ruuvien löystyttäminen ei auta, voi takalukittuminen johtua myös liian pitkästä karasta. Tämä on asennusvirhe. Tarkistakaa karan pituus irrottamalla sisäpuolen yksikkö ovesta. Karan pituuden tarkistamiseen löydätte ohjeistuksen asennusohjeesta s. 9 (myös liitteenä). Karan ollessa liian pitkä, se painaa yksikön karojen välissä olevaa seinämää, ja vähitellen aiheuttaa lukkorungon viallisen toiminnan. Huom! Kara voi alkaa painaa lukkorungon keskikohtaa oven ja rakenteiden elämisen vuoksi pidemmänkin ajan kuluttua asennuksesta."


Itse tilasin Doorman L3:n kun sai Prisman verkkokaupasta vielä männä viikonloppuna reiluun 420e. Kuten yllä todettiin niin pelkät lukkorungot on suhteessa turhan kalliita lähteä kokeilemaan. Etenkin kun omassa Doormanissa myös esim. painikkeet (eli kahvat) on todella löperöt ja onhan tuolla muutoinkin jo ikää.
 
  • Tykkää
Reactions: Vee

Statistiikka

Viestiketjuista
293 066
Viestejä
5 009 593
Jäsenet
80 418
Uusin jäsen
Aleksi7117

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom