Yleistä keskustelua sähköautoista

Tänä aamuna viimeksi iski se kameraongelma, piti bootata infotainment. Ilmeisesti oli sammunut koko systeemi kun en muutamaan päivään ollut ajanut ja olisi pitänyt odottaa vielä pidempään ennen kuin laitan pakin päälle.
 
Onkos näissä Polleissa mitä eroja eri mallivuosien välillä esim. 2021, 2022 tai 2023?
Onko myöhempiin jo korjattu näitä bugeja ym.?
 
Eipä oo Model 3:ssa koskaan olleet ovet/lukot jäässä että ei pääsis sisälle tai ovi ei menisi kiinni. Äpistä kun voi "pompauttaa" kuskin oven auki niin ei tarvi kahvaankaan koskea.:smoke:
Ihan toista olen kuullut. Vaatii kuulemma talvella aina esilämmityksen muuten helposti jäätyy ovi kiinni, kun ei ole karmeja. Kun se laskee sen lasin ja jos jäätä siinä niin ei laske.
 
Siis onko sellasia ihmisiä jotka ei esilämmitä sähköautoa? Miksi?

Harvemmin tulee lämmitettyä:
1. En yleensä tiedä että koska olen lähdössä
2. Matka on lähinnä kotoa lounaalle tai kauppaan ja perillä on melkein aina lämmitetty parkkihalli
3. Etäisyys on 2-10km

Pidemmille matkoille lämmitykselläkin on käyttöä. Silloin kaikki kohdat ovat toisin.
 
Harvemmin tulee lämmitettyä:
1. En yleensä tiedä että koska olen lähdössä
2. Matka on lähinnä kotoa lounaalle tai kauppaan ja perillä on melkein aina lämmitetty parkkihalli
3. Etäisyys on 2-10km

Pidemmille matkoille lämmitykselläkin on käyttöä. Silloin kaikki kohdat ovat toisin.
Itse asun omakotitalossa, mutta autokatosta ei ole. Talvella tuleekin joko ajastettua lämmitys, tai sitten lämmitys päälle lähtö sitten muutaman minuutin päästä.

Usein kumminkin pakkasella on ikkunat jäässä, eli se lämmitys on toki kaikkein järkevin juttu laittaa päälle.
 
Harvemmin tulee lämmitettyä:
1. En yleensä tiedä että koska olen lähdössä
2. Matka on lähinnä kotoa lounaalle tai kauppaan ja perillä on melkein aina lämmitetty parkkihalli
3. Etäisyys on 2-10km

Pidemmille matkoille lämmitykselläkin on käyttöä. Silloin kaikki kohdat ovat toisin.
Lyhyillä matkoilla ei tarvi nähä ikkunoista ulos vai skrabaatteko ikkunat? Itellä 3 talvijaksoa teslalla takana ja en ole koskaan skrabannut ikkunoitakaan. Aina esilämmitys ennen lähtöä. Aika pieni vaiva on 5-8min ennen lähtöä täpätä lämmitys päälle.
 
Tänä aamuna viimeksi iski se kameraongelma, piti bootata infotainment. Ilmeisesti oli sammunut koko systeemi kun en muutamaan päivään ollut ajanut ja olisi pitänyt odottaa vielä pidempään ennen kuin laitan pakin päälle.
Kelasin viestejä takaisin, Mazda, VAG konserni, mutta sopisi Geely konserniin, olisko joku Polestar ?

Mutta millainen kameraongelma iski ?

Siis onko sellasia ihmisiä jotka ei esilämmitä sähköautoa? Miksi?
Etelä/Länsi-Suomessa talvella on kelejä joissa ulkovaatteet päällä ei auton kopin esilämmitys ei aina ole vaivan arvoista, vertaa auton kopin esijäähdytys kesäisin. Oikein kuumemmilla/kylmillä keleillä sitten riippuu miten vaivatonta se on. ja ei niin rankoilla, riippuu mihin pysyäköity.

Johdon päässä, jos manuaalinen etä vaikeaa, niin roikanpäässä osa menee varmaan ajatuksella jos vakio rytmiä.
 
Etelä/Länsi-Suomessa talvella on kelejä joissa ulkovaatteet päällä ei auton kopin esilämmitys ei aina ole vaivan arvoista, vertaa auton kopin esijäähdytys kesäisin. Oikein kuumemmilla/kylmillä keleillä sitten riippuu miten vaivatonta se on. ja ei niin rankoilla, riippuu mihin pysyäköity.

Johdon päässä, jos manuaalinen etä vaikeaa, niin roikanpäässä osa menee varmaan ajatuksella jos vakio rytmiä.
Isokin vaiva avata puhelin ja sieltä auton etähallinta äppi ja napsauttaa esilämmitys päälle?
 
Isokin vaiva avata puhelin ja sieltä auton etähallinta äppi ja napsauttaa esilämmitys päälle?
Jos sellainen on, niin ei kyllä maksa vaivaa "aina". Tietenkin jos ovia ei saa muuten auki, niin pakkohan se on.

Sähkikset, ainakin osa sähkikisistä alkaa tuupata pikkupakkasella lämpöä aika nopeasti, että johonkin hitaasti lämpiävään polttikseen verrattuna tarve senkin takia vähäisempi.

Sillä toki merkitystä missä pysäköity, jos katosta niin eteläisessä Suomessa talvella sellaisia pakkasia että ulkovaatteissa vaivan arvoista ei välttämättä ole talvella viikkoihin.
 
Siis onko sellasia ihmisiä jotka ei esilämmitä sähköautoa? Miksi?
Kerran talvella käveltiin kaverin (sähkö)autolle ja siinä vieressä hän tokaisi ettei ollut muistanut laittaa esilämmitystä päälle. No, tämähän on ihan utopistinen skenaario ja sitä ei ole tapahtunut toiste kenellekään, koskaan ja missään, ja eihän auton ovien silloin tarvitsekaan aueta.

(silloin kyllä teslan ovet eivät olleet jäässä)
 
Mukavempihan se on istahtaakkin lämpimään penkkiin ja ottaa kiinni lämpimästä ratista.
Jep. Tulee käytännössä aina laitettua ilmastointi päälle 0-15min ennen lähtöä. Pari näpäytystä puhelimen näytöstä, niin tulee ihan automaatiolla.

Ja tämä kesät talvet, niin ei koskaan ole liian kuuma/kylmä auto. Eihän tuosta aina hyötyä ole, mutta kulutus niin pientä, että eipä siitä haittaakaan ole.
 
Kelasin viestejä takaisin, Mazda, VAG konserni, mutta sopisi Geely konserniin, olisko joku Polestar ?

Mutta millainen kameraongelma iski ?
Polestar 2 vm 2022. Ongelma on siis sellainen, että jos infotainment-systeemi ei ehdi käynnistyä kokonaan (ja se, että se näyttää että olisi ei vielä riitä) ja lyö kameran päälle, niin se ei saa yhteyttä kameraan. Tämä vika ei korjaannu muuta kuin buuttaamalla infotainment-systeemi uudestaan.

Lämmityksestä puheenollen. Tottahan auto pitää joka aamu lämmittää, mutta tuo että akun esilämmitys ei mene päälle kuin latauksessa vähän ns sylettää. Pitääkö tässä laittaa ajastin ja auto laturiin sen kautta niin ei sentään joka yö lataile?
 
Lyhyillä matkoilla ei tarvi nähä ikkunoista ulos vai skrabaatteko ikkunat? Itellä 3 talvijaksoa teslalla takana ja en ole koskaan skrabannut ikkunoitakaan. Aina esilämmitys ennen lähtöä. Aika pieni vaiva on 5-8min ennen lähtöä täpätä lämmitys päälle.

Mulla on auto katoksessa niin en skrabaa, koska siihen ei ole tarvetta. Joskus joutuu lunta pyyhkimään, kun oikeasta suuntaa tuulee.

Suurin ongelma viileällä/kylmällä lähdettäessä on kosteuden tiivistyminen tuulilasiin, joko ulko tai sisäpuolelle mutta sekin katoaa aika nopeasti tai pyyhkijöillä.

Matkan pituudesta johtuen sisätilojenkaan lämmittämisellä ei ole oikein mitään järkeä, jos on kuitenkin säähän sopivat vaatteet mukana niin ei tarvitse vaatteita vaihdella. Ratin lämmitys on kyllä timanttia niin ei tarvitse hanskoja käyttää.
 
Matkan pituudesta johtuen sisätilojenkaan lämmittämisellä ei ole oikein mitään järkeä, jos on kuitenkin säähän sopivat vaatteet mukana niin ei tarvitse vaatteita vaihdella. Ratin lämmitys on kyllä timanttia niin ei tarvitse hanskoja käyttää.
Tätä en kyllä ymmärrä. Miten pitkä se matka sitten on kun on niin lyhyt? Kyllähän se auto kuitenkin alkaa lämmittämään sisätiloja kun sillä sitten lähdet ajamaan vai ajatteko siis lämmitys offilla nämä lyhyet matkat?
 
Tätä en kyllä ymmärrä. Miten pitkä se matka sitten on kun on niin lyhyt? Kyllähän se auto kuitenkin alkaa lämmittämään sisätiloja kun sillä sitten lähdet ajamaan vai ajatteko siis lämmitys offilla nämä lyhyet matkat?

Ei jaksa säätää. Eli siinä 19 asteen tuntumassa lämmitys on yleensä talvella, jos vaimo ei ole pistänyt sitä edellisellä reissulla alhaisemmaksi, kun ei tykkää siitä että talvivaatteet päällä on liian kuuma. Omassa autossa sillä on talvella lämpö säädettynä yleensä 16 asteeseen.

Vaikka auto alkaa puhaltaa lämmintä ilmaa 30 sekunnin tms jälkeen niin ei ne sisätilat ehdi lämmitä häiritsevän lämpimäksi 15 minuutin reissulla kun kaikki rakenteet on viileitä.

Häiritsevän kuuma on tietysti suhteellista ja myös 50 kilon painoero vaimon kanssa vaikuttaa siihen että lämpötilaerot ei mua kovin nopeasti rassaa.

EDIT: Tää on tietysti myös vaatetus- ja aktiviteettikysymys. Mä tykkään talvella pitää aika usein T-paitaa toppatakin alla niin takkia avaamalla on helppo säätää lämpötilaa varsinkin jos on käynyt saunassa salin tai uinnin jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä en kyllä ymmärrä. Miten pitkä se matka sitten on kun on niin lyhyt? Kyllähän se auto kuitenkin alkaa lämmittämään sisätiloja kun sillä sitten lähdet ajamaan vai ajatteko siis lämmitys offilla nämä lyhyet matkat?
Ei jaksa säätää. Eli siinä 19 asteen tuntumassa lämmitys on yleensä talvella, jos vaimo ei ole pistänyt sitä edellisellä reissulla alhaisemmaksi, kun ei tykkää siitä että talvivaatteet päällä on liian kuuma. Omassa autossa sillä on talvella lämpö säädettynä yleensä 16 asteeseen.

Vaikka auto alkaa puhaltaa lämmintä ilmaa 30 sekunnin tms jälkeen niin ei ne sisätilat ehdi lämmitä häiritsevän lämpimäksi 15 minuutin reissulla kun kaikki rakenteet on viileitä.

Häiritsevän kuuma on tietysti suhteellista ja myös 50 kilon painoero vaimon kanssa vaikuttaa siihen että lämpötilaerot ei mua kovin nopeasti rassaa.

EDIT: Tää on tietysti myös vaatetus- ja aktiviteettikysymys. Mä tykkään talvella pitää aika usein T-paitaa toppatakin alla niin takkia avaamalla on helppo säätää lämpötilaa varsinkin jos on käynyt saunassa salin tai uinnin jälkeen.
Nämä alkavat olla henk.koht mieltymyksiä. Toinen tykkää pukea toppavaatteet, istua kylmään autoon ja hetken päästä alkaa availemaan takkia. Toisille taas mukavampaa kun auto, penkki ja ratti valmiiksi lämpöiset ja voi pukeutua kevyemmin. Itse tykkään jälkimmäisestä ja etenkin jos kohteessa mennään sisälle, niin turha pukeutua liian lämpimästi matkaa varten. Turha näistä alkaa väittelemään.
 
Käytän esilämmitystä melko harvoin eikä siltikään tarvitse ikkunoita skrabailla. Lisäksi auto lämpiää niin nopeasti liikkeellelähdön jälkeen, että useimmiten se esilämmitys tuntuu ihan turhalta.
 
Itsellä on kotona toki katoksessa, mutta töissä taivasalla, eli (melkein) puolet ajoista ikkunat on jäässä talvella. Eli mieluummin auto lämpimäksi jo ennen lähtöä.
 
Onkos näissä Polleissa mitä eroja eri mallivuosien välillä esim. 2021, 2022 tai 2023?
Onko myöhempiin jo korjattu näitä bugeja ym.?

Jos en ihan väärässä ole niin ei ole 21-23 välillä muuttunut mitenkään. Facelift on se isoin muutos, mutta ei osu näihin vuosiin mistä puhut.
Jonkun tulkinnan mukaan 21ssä on ollut enemmän vikoja kun 23 vuoden mallissa mutta tämä johtuneet siitä että 21n julkaisun jälkeen on aina näihin päiviin asti tullut iso kasa päivityksiä mitkä korjaavat ekan P2-mallin ongelmia ja kaikissa 21-23 välin P2ssa on tismalleen samat sisuskalut lukuunottamatta matriisiledejä jotka poistuivat muistaakseni 23 valikoimista. Vai oliko niin, että jollain paketilla sai nekin tuolloin mukaan mutta peruspaketissa ei matriiseja suoraan tarjolla ollut. En muista.
P2n isoimmat ongelmat ovat harvinaisia. Kameroita on muutama mennyt itsekseen hajalle. Rattiakseli rutisee, ja ei itse akseli vaan joku muu osa. Käyttöjärjestelmä on just niin hidas kuin se itse tietokone autossa on. Ei poikkea kuitenkaan valtaosasta muita autoja hitaudessa mitenkään. Hiton kiva auto ajaa.
 
Auton esilämmitys on varmaan riippuvainen missäpäin asuu ja millainen elämänrytmi on. Kunnon talvessa joka aamu samalla kellonlyömällä lähtevä varmasti arvostaa esilämmitystä, etelärannikon/-saariston vesisateissa lähtöajan heiluessa helposti tunteja/päiviä esilämmityksen arvo lähenee aika lailla nollaa. Siinä ajassa kun on autosta ovet pois lukosta (lämmityksen käynnistys) ja kerännyt latausjohdon kasaan auto pukkaa jo lämmintä. Yksittäisiä kertoja olen omasta pistänyt lämmityksen keittiön ikkunasta vilkaistuani päälle, kun on ollut jäätävän sateen muodostamaa "teräsjäätä" lasissa. Sitä ei edes skrapalla saa pois. Sähköautoja ollut nyt jo 5 vuotta ja kertaakaan en ole skrapannut. Miissä ja nyt id.4:ssa on lämmitettävä tuulilasi eli pienintäkään tarvetta alkaa naarmuttelemaan lasia. Tämä on ominaisuutena vähän samaa tasoa kuin akun esilämmitys (navilla). Helvetin kiva ja hyvä olla mahdollisuus, mutta suurimmaksi osaksi ainakin itselle sellaista säätöä, jota ei jaksa tehdä. Käyttää vain kuin on ihan pakko.
 
iso kasa päivityksiä mitkä korjaavat ekan P2-mallin ongelmia ja kaikissa 21-23 välin P2ssa on tismalleen samat sisuskalut lukuunottamatta matriisiledejä jotka poistuivat muistaakseni 23 valikoimista. Vai oliko niin, että jollain paketilla sai nekin tuolloin mukaan mutta peruspaketissa ei matriiseja suoraan tarjolla ollut. En muista.

Peruspaketissa ei tainnut koskaan olla matriiseja (vai oliko niissä launch editioneissa?), ne tuli Pilot -varustepaketissa. Sitten jossain vaiheessa niille tuli saatavuusongelma niiden kanssa, ja ne möi "Pilot-Lite" -pakettia, jossa oli muut kilkkeet muttei matriiseja. Ne kannattaa aina tarkastaa erikseen noista käytetyistä jos niitä haluaa, aika laaja kirjo näyttää olevan tapoja ilmoittaa asia myynti-ilmoissa...
 
Auton esilämmitys on varmaan riippuvainen missäpäin asuu ja millainen elämänrytmi on. Kunnon talvessa joka aamu samalla kellonlyömällä lähtevä varmasti arvostaa esilämmitystä, etelärannikon/-saariston vesisateissa lähtöajan heiluessa helposti tunteja/päiviä esilämmityksen arvo lähenee aika lailla nollaa. Siinä ajassa kun on autosta ovet pois lukosta (lämmityksen käynnistys) ja kerännyt latausjohdon kasaan auto pukkaa jo lämmintä. Yksittäisiä kertoja olen omasta pistänyt lämmityksen keittiön ikkunasta vilkaistuani päälle, kun on ollut jäätävän sateen muodostamaa "teräsjäätä" lasissa. Sitä ei edes skrapalla saa pois. Sähköautoja ollut nyt jo 5 vuotta ja kertaakaan en ole skrapannut. Miissä ja nyt id.4:ssa on lämmitettävä tuulilasi eli pienintäkään tarvetta alkaa naarmuttelemaan lasia. Tämä on ominaisuutena vähän samaa tasoa kuin akun esilämmitys (navilla). Helvetin kiva ja hyvä olla mahdollisuus, mutta suurimmaksi osaksi ainakin itselle sellaista säätöä, jota ei jaksa tehdä. Käyttää vain kuin on ihan pakko.
Pakko olla joku juttu että muissa sähköautoissa on jotenkin työlästä käyttää sitä äppiä. Vaikka olisi miten muuttuva elämänrytmi niin kyllä sen esilämmityksen nyt ehtii laittaa päälle äpistä. En mä kauppaankaan lähde joka kerta samaan aikaan ja silti ennen kauppareissua laitan esilämmityksen päälle.

Sama homma akun esilämmityksen kanssa. Ei ainakaan tuo LFP akullinen Model 3 edes käytännössä pikalataa jos -20C kelillä rupeet sitä 200-250km ajon päätteeksi pikalatamaan. Lataustehot jotain 30kW hyvän aikaa. En koe että navin laitto laturille niin kauhean työlästä on. Toki jos sen infotainmentin käyttö on lagista niin sitten.
 
Auton esilämmitys on varmaan riippuvainen missäpäin asuu ja millainen elämänrytmi on. Kunnon talvessa joka aamu samalla kellonlyömällä lähtevä varmasti arvostaa esilämmitystä, etelärannikon/-saariston vesisateissa lähtöajan heiluessa helposti tunteja/päiviä esilämmityksen arvo lähenee aika lailla nollaa. Siinä ajassa kun on autosta ovet pois lukosta (lämmityksen käynnistys) ja kerännyt latausjohdon kasaan auto pukkaa jo lämmintä. Yksittäisiä kertoja olen omasta pistänyt lämmityksen keittiön ikkunasta vilkaistuani päälle, kun on ollut jäätävän sateen muodostamaa "teräsjäätä" lasissa.
Aika erikoinen mielipide omaan elämään verraten. Minulla ei ole mitään päivittäin toistuvaa vakioaikataulua. Silti miltei aina tulee esilämmitettyä tai esiviilennettyä auto ennen lähtöä jos vaan keli edellyttää (ja suurimman osan ajasta edellyttää). Eihän tämä tarvitse kuin kymmenen sekuntia puhelimella vähän ennen kuin suuntaa autolle. Pieni vaiva siitä, että vastassa odottaa sula tai valmiiksi viilennetty auto.
 
Aika erikoinen mielipide omaan elämään verraten. Minulla ei ole mitään päivittäin toistuvaa vakioaikataulua. Silti miltei aina tulee esilämmitettyä tai esiviilennettyä auto ennen lähtöä jos vaan keli edellyttää (ja suurimman osan ajasta edellyttää). Eihän tämä tarvitse kuin kymmenen sekuntia puhelimella vähän ennen kuin suuntaa autolle. Pieni vaiva siitä, että vastassa odottaa sula tai valmiiksi viilennetty auto.
Osittain vaikuttanee sekin, onko auto taivasalla vai katoksessa. Kyllähän sitä lämpöä tulee nopeaan suuttimista mutta ainakin taivasalle jätetty auto ottaa silti hetken saada huurteet pois tai viilentyä kauttaaltaan. Eihän sitä autoa nyt muutenkaan aina vedetä laturista, todennäköisemmin muualta kuin kotoa lähtiessä hypätään suoraan kyytiin (esim. kaupan, työpaikan tai harrastuspaikan ulkoparkista). Aika ison eron tekee ihan vaikka autolle kävellessä laittaa puhelimella ilmastointi päälle, olettaen ettei auto ole ihan siinä vieressä. Lisäksi näin koiran omistajana on kiva saada auto kauttaaltaan viileäksi ennen kuin vie koiran sinne, kuskilla on nopeammin miellyttävä olla kuin takapenkillä/kontissa (korostuu toki tuossa Bornissa, kun ilma tulee vain edestä).
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
288 439
Viestejä
4 942 749
Jäsenet
79 487
Uusin jäsen
petterihakala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom