Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ihan toista olen kuullut. Vaatii kuulemma talvella aina esilämmityksen muuten helposti jäätyy ovi kiinni, kun ei ole karmeja. Kun se laskee sen lasin ja jos jäätä siinä niin ei laske.Eipä oo Model 3:ssa koskaan olleet ovet/lukot jäässä että ei pääsis sisälle tai ovi ei menisi kiinni. Äpistä kun voi "pompauttaa" kuskin oven auki niin ei tarvi kahvaankaan koskea.![]()
Siis onko sellasia ihmisiä jotka ei esilämmitä sähköautoa? Miksi?Ihan toista olen kuullut. Vaatii kuulemma talvella aina esilämmityksen muuten helposti jäätyy ovi kiinni, kun ei ole karmeja. Kun se laskee sen lasin ja jos jäätä siinä niin ei laske.
Siis onko sellasia ihmisiä jotka ei esilämmitä sähköautoa? Miksi?
Itse asun omakotitalossa, mutta autokatosta ei ole. Talvella tuleekin joko ajastettua lämmitys, tai sitten lämmitys päälle lähtö sitten muutaman minuutin päästä.Harvemmin tulee lämmitettyä:
1. En yleensä tiedä että koska olen lähdössä
2. Matka on lähinnä kotoa lounaalle tai kauppaan ja perillä on melkein aina lämmitetty parkkihalli
3. Etäisyys on 2-10km
Pidemmille matkoille lämmitykselläkin on käyttöä. Silloin kaikki kohdat ovat toisin.
Lyhyillä matkoilla ei tarvi nähä ikkunoista ulos vai skrabaatteko ikkunat? Itellä 3 talvijaksoa teslalla takana ja en ole koskaan skrabannut ikkunoitakaan. Aina esilämmitys ennen lähtöä. Aika pieni vaiva on 5-8min ennen lähtöä täpätä lämmitys päälle.Harvemmin tulee lämmitettyä:
1. En yleensä tiedä että koska olen lähdössä
2. Matka on lähinnä kotoa lounaalle tai kauppaan ja perillä on melkein aina lämmitetty parkkihalli
3. Etäisyys on 2-10km
Pidemmille matkoille lämmitykselläkin on käyttöä. Silloin kaikki kohdat ovat toisin.
Ne Volvojen kahvat kanssa toimii jos auton lämmittää kuumaksi.Siis onko sellasia ihmisiä jotka ei esilämmitä sähköautoa? Miksi?
Kelasin viestejä takaisin, Mazda, VAG konserni, mutta sopisi Geely konserniin, olisko joku Polestar ?Tänä aamuna viimeksi iski se kameraongelma, piti bootata infotainment. Ilmeisesti oli sammunut koko systeemi kun en muutamaan päivään ollut ajanut ja olisi pitänyt odottaa vielä pidempään ennen kuin laitan pakin päälle.
Etelä/Länsi-Suomessa talvella on kelejä joissa ulkovaatteet päällä ei auton kopin esilämmitys ei aina ole vaivan arvoista, vertaa auton kopin esijäähdytys kesäisin. Oikein kuumemmilla/kylmillä keleillä sitten riippuu miten vaivatonta se on. ja ei niin rankoilla, riippuu mihin pysyäköity.Siis onko sellasia ihmisiä jotka ei esilämmitä sähköautoa? Miksi?
Isokin vaiva avata puhelin ja sieltä auton etähallinta äppi ja napsauttaa esilämmitys päälle?Etelä/Länsi-Suomessa talvella on kelejä joissa ulkovaatteet päällä ei auton kopin esilämmitys ei aina ole vaivan arvoista, vertaa auton kopin esijäähdytys kesäisin. Oikein kuumemmilla/kylmillä keleillä sitten riippuu miten vaivatonta se on. ja ei niin rankoilla, riippuu mihin pysyäköity.
Johdon päässä, jos manuaalinen etä vaikeaa, niin roikanpäässä osa menee varmaan ajatuksella jos vakio rytmiä.
Jos sellainen on, niin ei kyllä maksa vaivaa "aina". Tietenkin jos ovia ei saa muuten auki, niin pakkohan se on.Isokin vaiva avata puhelin ja sieltä auton etähallinta äppi ja napsauttaa esilämmitys päälle?
Kerran talvella käveltiin kaverin (sähkö)autolle ja siinä vieressä hän tokaisi ettei ollut muistanut laittaa esilämmitystä päälle. No, tämähän on ihan utopistinen skenaario ja sitä ei ole tapahtunut toiste kenellekään, koskaan ja missään, ja eihän auton ovien silloin tarvitsekaan aueta.Siis onko sellasia ihmisiä jotka ei esilämmitä sähköautoa? Miksi?
Eipä sitä aina jaksa/muista/kiinnosta ja jos keli ei ole sellainen että tarvitsisi skabata niin aivan yksi lysti kun se puskee lämmintä kuitenki noin 10 sekunnissa autoon istumisesta.Siis onko sellasia ihmisiä jotka ei esilämmitä sähköautoa? Miksi?
Mukavempihan se on istahtaakkin lämpimään penkkiin ja ottaa kiinni lämpimästä ratista.Eipä sitä aina jaksa/muista/kiinnosta ja jos keli ei ole sellainen että tarvitsisi skabata niin aivan yksi lysti kun se puskee lämmintä kuitenki noin 10 sekunnissa autoon istumisesta.
Jep. Tulee käytännössä aina laitettua ilmastointi päälle 0-15min ennen lähtöä. Pari näpäytystä puhelimen näytöstä, niin tulee ihan automaatiolla.Mukavempihan se on istahtaakkin lämpimään penkkiin ja ottaa kiinni lämpimästä ratista.
Polestar 2 vm 2022. Ongelma on siis sellainen, että jos infotainment-systeemi ei ehdi käynnistyä kokonaan (ja se, että se näyttää että olisi ei vielä riitä) ja lyö kameran päälle, niin se ei saa yhteyttä kameraan. Tämä vika ei korjaannu muuta kuin buuttaamalla infotainment-systeemi uudestaan.Kelasin viestejä takaisin, Mazda, VAG konserni, mutta sopisi Geely konserniin, olisko joku Polestar ?
Mutta millainen kameraongelma iski ?
Lyhyillä matkoilla ei tarvi nähä ikkunoista ulos vai skrabaatteko ikkunat? Itellä 3 talvijaksoa teslalla takana ja en ole koskaan skrabannut ikkunoitakaan. Aina esilämmitys ennen lähtöä. Aika pieni vaiva on 5-8min ennen lähtöä täpätä lämmitys päälle.
Tätä en kyllä ymmärrä. Miten pitkä se matka sitten on kun on niin lyhyt? Kyllähän se auto kuitenkin alkaa lämmittämään sisätiloja kun sillä sitten lähdet ajamaan vai ajatteko siis lämmitys offilla nämä lyhyet matkat?Matkan pituudesta johtuen sisätilojenkaan lämmittämisellä ei ole oikein mitään järkeä, jos on kuitenkin säähän sopivat vaatteet mukana niin ei tarvitse vaatteita vaihdella. Ratin lämmitys on kyllä timanttia niin ei tarvitse hanskoja käyttää.
Tätä en kyllä ymmärrä. Miten pitkä se matka sitten on kun on niin lyhyt? Kyllähän se auto kuitenkin alkaa lämmittämään sisätiloja kun sillä sitten lähdet ajamaan vai ajatteko siis lämmitys offilla nämä lyhyet matkat?
Tätä en kyllä ymmärrä. Miten pitkä se matka sitten on kun on niin lyhyt? Kyllähän se auto kuitenkin alkaa lämmittämään sisätiloja kun sillä sitten lähdet ajamaan vai ajatteko siis lämmitys offilla nämä lyhyet matkat?
Nämä alkavat olla henk.koht mieltymyksiä. Toinen tykkää pukea toppavaatteet, istua kylmään autoon ja hetken päästä alkaa availemaan takkia. Toisille taas mukavampaa kun auto, penkki ja ratti valmiiksi lämpöiset ja voi pukeutua kevyemmin. Itse tykkään jälkimmäisestä ja etenkin jos kohteessa mennään sisälle, niin turha pukeutua liian lämpimästi matkaa varten. Turha näistä alkaa väittelemään.Ei jaksa säätää. Eli siinä 19 asteen tuntumassa lämmitys on yleensä talvella, jos vaimo ei ole pistänyt sitä edellisellä reissulla alhaisemmaksi, kun ei tykkää siitä että talvivaatteet päällä on liian kuuma. Omassa autossa sillä on talvella lämpö säädettynä yleensä 16 asteeseen.
Vaikka auto alkaa puhaltaa lämmintä ilmaa 30 sekunnin tms jälkeen niin ei ne sisätilat ehdi lämmitä häiritsevän lämpimäksi 15 minuutin reissulla kun kaikki rakenteet on viileitä.
Häiritsevän kuuma on tietysti suhteellista ja myös 50 kilon painoero vaimon kanssa vaikuttaa siihen että lämpötilaerot ei mua kovin nopeasti rassaa.
EDIT: Tää on tietysti myös vaatetus- ja aktiviteettikysymys. Mä tykkään talvella pitää aika usein T-paitaa toppatakin alla niin takkia avaamalla on helppo säätää lämpötilaa varsinkin jos on käynyt saunassa salin tai uinnin jälkeen.
Mulle tulee Pollesta mieleen Mustang, ei se vielä Kiinalaisempi Volvo...Onkos näissä Polleissa mitä eroja eri mallivuosien välillä esim. 2021, 2022 tai 2023?
Onko myöhempiin jo korjattu näitä bugeja ym.?
Onkos näissä Polleissa mitä eroja eri mallivuosien välillä esim. 2021, 2022 tai 2023?
Onko myöhempiin jo korjattu näitä bugeja ym.?
iso kasa päivityksiä mitkä korjaavat ekan P2-mallin ongelmia ja kaikissa 21-23 välin P2ssa on tismalleen samat sisuskalut lukuunottamatta matriisiledejä jotka poistuivat muistaakseni 23 valikoimista. Vai oliko niin, että jollain paketilla sai nekin tuolloin mukaan mutta peruspaketissa ei matriiseja suoraan tarjolla ollut. En muista.
Tuli kai siinä 23 mallissa kuitenkin parempi range yhdistelmänä vähän isompaa akkua ja pienempää kulutusta.Jos en ihan väärässä ole niin ei ole 21-23 välillä muuttunut mitenkään. Facelift on se isoin muutos, mutta ei osu näihin vuosiin mistä puhut.
Pakko olla joku juttu että muissa sähköautoissa on jotenkin työlästä käyttää sitä äppiä. Vaikka olisi miten muuttuva elämänrytmi niin kyllä sen esilämmityksen nyt ehtii laittaa päälle äpistä. En mä kauppaankaan lähde joka kerta samaan aikaan ja silti ennen kauppareissua laitan esilämmityksen päälle.Auton esilämmitys on varmaan riippuvainen missäpäin asuu ja millainen elämänrytmi on. Kunnon talvessa joka aamu samalla kellonlyömällä lähtevä varmasti arvostaa esilämmitystä, etelärannikon/-saariston vesisateissa lähtöajan heiluessa helposti tunteja/päiviä esilämmityksen arvo lähenee aika lailla nollaa. Siinä ajassa kun on autosta ovet pois lukosta (lämmityksen käynnistys) ja kerännyt latausjohdon kasaan auto pukkaa jo lämmintä. Yksittäisiä kertoja olen omasta pistänyt lämmityksen keittiön ikkunasta vilkaistuani päälle, kun on ollut jäätävän sateen muodostamaa "teräsjäätä" lasissa. Sitä ei edes skrapalla saa pois. Sähköautoja ollut nyt jo 5 vuotta ja kertaakaan en ole skrapannut. Miissä ja nyt id.4:ssa on lämmitettävä tuulilasi eli pienintäkään tarvetta alkaa naarmuttelemaan lasia. Tämä on ominaisuutena vähän samaa tasoa kuin akun esilämmitys (navilla). Helvetin kiva ja hyvä olla mahdollisuus, mutta suurimmaksi osaksi ainakin itselle sellaista säätöä, jota ei jaksa tehdä. Käyttää vain kuin on ihan pakko.
Aika erikoinen mielipide omaan elämään verraten. Minulla ei ole mitään päivittäin toistuvaa vakioaikataulua. Silti miltei aina tulee esilämmitettyä tai esiviilennettyä auto ennen lähtöä jos vaan keli edellyttää (ja suurimman osan ajasta edellyttää). Eihän tämä tarvitse kuin kymmenen sekuntia puhelimella vähän ennen kuin suuntaa autolle. Pieni vaiva siitä, että vastassa odottaa sula tai valmiiksi viilennetty auto.Auton esilämmitys on varmaan riippuvainen missäpäin asuu ja millainen elämänrytmi on. Kunnon talvessa joka aamu samalla kellonlyömällä lähtevä varmasti arvostaa esilämmitystä, etelärannikon/-saariston vesisateissa lähtöajan heiluessa helposti tunteja/päiviä esilämmityksen arvo lähenee aika lailla nollaa. Siinä ajassa kun on autosta ovet pois lukosta (lämmityksen käynnistys) ja kerännyt latausjohdon kasaan auto pukkaa jo lämmintä. Yksittäisiä kertoja olen omasta pistänyt lämmityksen keittiön ikkunasta vilkaistuani päälle, kun on ollut jäätävän sateen muodostamaa "teräsjäätä" lasissa.
Osittain vaikuttanee sekin, onko auto taivasalla vai katoksessa. Kyllähän sitä lämpöä tulee nopeaan suuttimista mutta ainakin taivasalle jätetty auto ottaa silti hetken saada huurteet pois tai kesällä viilentyä kauttaaltaan. Eihän sitä autoa nyt muutenkaan aina vedetä laturista, todennäköisemmin muualta kuin kotoa lähtiessä hypätään melkein suoraan kyytiin (esim. kaupan, työpaikan tai harrastuspaikan ulkoparkista). Aika ison eron tekee ihan vaikka autolle kävellessä laittaa puhelimella ilmastointi päälle, olettaen ettei auto ole ihan siinä vieressä. Lisäksi ainakin näin koiran omistajana on kiva saada auto kauttaaltaan sopivaan lämpötilaan ennen kuin vie koiransa sinne, kuskilla on nopeammin miellyttävä olla kuin takapenkillä/kontissa (korostuu toki tuossa Bornissa, kun ilma tulee vain edestä).Aika erikoinen mielipide omaan elämään verraten. Minulla ei ole mitään päivittäin toistuvaa vakioaikataulua. Silti miltei aina tulee esilämmitettyä tai esiviilennettyä auto ennen lähtöä jos vaan keli edellyttää (ja suurimman osan ajasta edellyttää). Eihän tämä tarvitse kuin kymmenen sekuntia puhelimella vähän ennen kuin suuntaa autolle. Pieni vaiva siitä, että vastassa odottaa sula tai valmiiksi viilennetty auto.
En itsekään aina käytä, koska juurikin katos tai ei sellainen keli joka vaatii lasin lämmitystä. Mutta kuulostaa vähän tosiaan siltä, että toisilla autoilla tämä vaatii enemmän vaivaa kuin toisilla.Auton esilämmitys on varmaan riippuvainen missäpäin asuu ja millainen elämänrytmi on. Kunnon talvessa joka aamu samalla kellonlyömällä lähtevä varmasti arvostaa esilämmitystä, etelärannikon/-saariston vesisateissa lähtöajan heiluessa helposti tunteja/päiviä esilämmityksen arvo lähenee aika lailla nollaa. Siinä ajassa kun on autosta ovet pois lukosta (lämmityksen käynnistys) ja kerännyt latausjohdon kasaan auto pukkaa jo lämmintä. Yksittäisiä kertoja olen omasta pistänyt lämmityksen keittiön ikkunasta vilkaistuani päälle, kun on ollut jäätävän sateen muodostamaa "teräsjäätä" lasissa. Sitä ei edes skrapalla saa pois. Sähköautoja ollut nyt jo 5 vuotta ja kertaakaan en ole skrapannut. Miissä ja nyt id.4:ssa on lämmitettävä tuulilasi eli pienintäkään tarvetta alkaa naarmuttelemaan lasia. Tämä on ominaisuutena vähän samaa tasoa kuin akun esilämmitys (navilla). Helvetin kiva ja hyvä olla mahdollisuus, mutta suurimmaksi osaksi ainakin itselle sellaista säätöä, jota ei jaksa tehdä. Käyttää vain kuin on ihan pakko.
Olet oikeassa. Range se muuttui tuossa välissä. Mitä uudempi malli, niin sitä enemmän rangea ja myös pienempää kulutustaTuli kai siinä 23 mallissa kuitenkin parempi range yhdistelmänä vähän isompaa akkua ja pienempää kulutusta.
Olet oikeassa. Range se muuttui tuossa välissä. Mitä uudempi malli, niin sitä enemmän rangea ja myös pienempää kulutusta![]()
Ei tuossa oikeastaan ole merkittävää eroa autoissa mitä mulla on tai on ollut. Auto on oven edessä, niin parin sekunnin ero siinä laitanko appista lämmityksen päälle "etukäteen" vai lähteekö päälle kun ovet aukeaa avaimen lähestyessä. Tuollainen teräsjää on oikeastaan ainoita ongelmia, jossa lämmitystä vaaditaan sen verran enemmän, että kannattaa pistää päälle etukäteen useita minuutteja aiemmin. Ehkä tässä on kyse siitäkin onko se kännykkä kasvanut käteen kiinni vai ei. En mä ala sitä mistään takin taskusta etukäteen hakemaan ja kaivamaan lämmityksen pistämiseksi ellei ole välttämätön pakko.En itsekään aina käytä, koska juurikin katos tai ei sellainen keli joka vaatii lasin lämmitystä. Mutta kuulostaa vähän tosiaan siltä, että toisilla autoilla tämä vaatii enemmän vaivaa kuin toisilla.
Teslalla se on sovelluksen aukaisu ja yhden napin painaminen sieltä, aikaa menee sekunteja. Vielä paremmin käy, kun lisää sovelluksesta oman widgettinsä ruudulle, jolloin ei tarvitse edes sovelluksen avautumista odotella vaan suoraan widgetistä voi kytkeä. Tällöin aikaa menee se pari sekuntia.
Tästä syystä se on helppo laittaa vaikka siinä kun pukee ulkovaatteita tai kun astuu ovesta ulos. Mielestäni sähköauton parhaita ominaisuuksia, myös kesähelteellä.
Olet tottunut pullamössö-sukupolven mukavuuksiin. Mulle on aivan sama mikä sen auton sisälämpötila on lähtiessä, jos ikkunoiden näkyvyys riittää ajamiseen. Mutta jälleen kerran, asun alueella jossa ei kovin kummoisia pakkasia koskaan ole. Jatkuvasti -30 ulkona, niin varmaan alkaisi kiinnostaa enemmän (ja myös auto vaatisi näkyvyyden takia). Eli kts. edellinen kommenttini siitä, että moni asia tuohon vaikuttaa.Aika erikoinen mielipide omaan elämään verraten. Minulla ei ole mitään päivittäin toistuvaa vakioaikataulua. Silti miltei aina tulee esilämmitettyä tai esiviilennettyä auto ennen lähtöä jos vaan keli edellyttää (ja suurimman osan ajasta edellyttää). Eihän tämä tarvitse kuin kymmenen sekuntia puhelimella vähän ennen kuin suuntaa autolle. Pieni vaiva siitä, että vastassa odottaa sula tai valmiiksi viilennetty auto.
Mistä keleistä ihmiset nyt puhuu, ja meneekö sisävaatteet päällä autoon ja kohteessa luikitaan paitasillaan sisälle, niin ymmärrän että etelän miedoilla talvikeleillä vaivan arvoista laittaa lämmitys päälle, ulkovaatteilla en nyt talvella, aina, jos naulakan vieressä nappi, jolla viideksimintuuksi menee lämmitys, niin sitten alkaa vaiva oleen kohdillaan vaikka ei tarvetta. tosin voisi nyt olla automaattista, ilman mitään nappeja. jos vakkarri auto.En itsekään aina käytä, koska juurikin katos tai ei sellainen keli joka vaatii lasin lämmitystä. Mutta kuulostaa vähän tosiaan siltä, että toisilla autoilla tämä vaatii enemmän vaivaa kuin toisilla.
Teslalla se on sovelluksen aukaisu ja yhden napin painaminen sieltä, aikaa menee sekunteja. Vielä paremmin käy, kun lisää sovelluksesta oman widgettinsä ruudulle, jolloin ei tarvitse edes sovelluksen avautumista odotella vaan suoraan widgetistä voi kytkeä. Tällöin aikaa menee se pari sekuntia.
Tästä syystä se on helppo laittaa vaikka siinä kun pukee ulkovaatteita tai kun astuu ovesta ulos. Mielestäni sähköauton parhaita ominaisuuksia, myös kesähelteellä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.