3D-tulostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Liian pieni kontaktipinta-ala tuossa. Laita brim päälle.

Screenshot 2025-10-23 195052.png
Screenshot 2025-10-23 195119.png
Jotain tällaista ajattelinkin. Brim lisätty ja pistin juuri tulostumaan. Seuraillaan.
EDIT: Nyt ei tullut enää suttua 👍🏼

Viimeksi muokattu:
Jos lukee koodin säännöt, niin ei kelpaa printtereihin tai AMS, mutta jos on ostamassa filamentteja tai tarvikkeita, niin periaatteessa voi ajatella saavansa esim. printteristä -20€ ja filamentit normaalihintaan.

Siis Bambun kaupan koodikampanja, saatoin sekoittaa, jos 3dkaupalla joku omansa on.
Totta, en lukenut niin tarkasti, että koski myös AMS.

Protoilen kärynpoistoa P2S:lle.

Miten saisin generoitua vesihöyryä, jonka avulla tarkastella virtauksia? Sähköröökiä en viitsi aloittaa uudestaan, sillähän sitä saisi.. onko jotain spray-mallista vuodonilmaisin höyryä tms?

Protoilen kärynpoistoa P2S:lle.

Miten saisin generoitua vesihöyryä, jonka avulla tarkastella virtauksia? Sähköröökiä en viitsi aloittaa uudestaan, sillähän sitä saisi.. onko jotain spray-mallista vuodonilmaisin höyryä tms?
Tällainen tuli vastaan eli purkitettua "savua" Atmosphere Aerosol Haze Spray
Eipä sähkötupakillakaan tarvitsisi kuin pohjanestettä höyrystää, jos sattuu vielä kaapissa vermeet olemaan.

Tällaista vaikka

Ediit: ongelmaksi voi muodustua tuon ”savun” kesto, kun katoaa aikalailla nopeasti.
Ainakin ne testikaasut mitä itse olen käyttänyt paloilmaisimille ja palovaroittimille, ovat olleet kovin näkymättömiä. Käytännössä on näkynyt vain juuri spraypurkin suuttimesta ulos tullessaan.

Joku tuollainen merkkisavu toimisi varmaan paremmin mutta maksaa tietty jonkun verran. Noita tälläkin foorumilla joku jossain keskusteluketjussa suositteli jonkun homman ihmettelyyn niin siitä tuli mieleen.

Vesihöyryllä virtauksen tutkaileminen on aika turhan oloista hommaa kun vesihöyrykin katoaa niin nopeasti.

Ainakin ne testikaasut mitä itse olen käyttänyt paloilmaisimille ja palovaroittimille, ovat olleet kovin näkymättömiä. Käytännössä on näkynyt vain juuri spraypurkin suuttimesta ulos tullessaan.

Joku tuollainen merkkisavu toimisi varmaan paremmin mutta maksaa tietty jonkun verran. Noita tälläkin foorumilla joku jossain keskusteluketjussa suositteli jonkun homman ihmettelyyn niin siitä tuli mieleen.

Vesihöyryllä virtauksen tutkaileminen on aika turhan oloista hommaa kun vesihöyrykin katoaa niin nopeasti.
Savukynällä joskus tutkinut vuotoja. Toimii niihin ihan hyvin, mutta ei järin paljon muodosta savua. Ehkä paremmin toimii niin päin, että jos ei kaipaisi mitään vuotoja, niin alipaineistaa laitteen ja kiertää ulkoa päin, että mistä savu menee sisälle.

Olisi tarpeen päivittää tulostin ja nyt näyttäisi olevan ihan hyvissä alennuksissa Bambun X1 Carbon Combo ja Bambu Lab P1S Combo AMS 2 Pro. Onko kokemusta saako rahoilleen vastinetta tuollaisella 240€ hintaerolla. Nykyinen Bambun A1 lähtee kaverille, kun tuo AMS lite maksaa suhteettoman paljon verrattuna noihin.

Olisi tarpeen päivittää tulostin ja nyt näyttäisi olevan ihan hyvissä alennuksissa Bambun X1 Carbon Combo ja Bambu Lab P1S Combo AMS 2 Pro. Onko kokemusta saako rahoilleen vastinetta tuollaisella 240€ hintaerolla. Nykyinen Bambun A1 lähtee kaverille, kun tuo AMS lite maksaa suhteettoman paljon verrattuna noihin.
Kuullostaa sille, että joko X1 on aivan järkyttävän hyvässä alennuksessa tai P1S on järkyttävän kallis, mikäli hintaero on noin pieni. Menikö mallit nyt ihan oikein ja mistä nämä hinnat kaivoit?

Jos tarvitset X1 ominaisuuksia, niin en pidä huonona hintana. 3Dkaupassa näyttää tosiaan olevan X1C combo 899€.

Kovasti kutkuttaisi hommata itselle tulostin, kokemus tulostamisesta ennen tätä tasan 0%. Bambulab P2S comboa olen katsellut "sillä silmällä".
Olisiko se sopiva millä aloittaa nämä hommat? Esim tällä hetkellä tarve olisi tulostaa sim rigiin kiinnikkeitä yms, ja opetella tulevaisuudessa tekemään malleja itse tarpeen mukaan. Vai olisiko joku muu malli tai merkki parempi täysin aloittelijalle?

Toinen juttu. Miten ton sijoituspaikka? Helpoin olisi minulle autotalli, mikä on muutettu verstaaksi. Ilmalämpöpumppu pitää lämmön siellä tasaisena +16 ja nostan jos tarvitsee enemmin askarrella jotain. Toki välillä sulatetaan esim lumilinkoa jolloin voi tulla lisää kosteutta hetkellisesti. Puutyöharrastusta kanssa, mutta silloin voidaan suojata tulostin esim lakanalla pölyltä. Vai onko tuo huono paikka, kuinka arkoja nuo ovat pölylle?

Kolmas asia: En tiedä onko luvallista kysyä tässä ketjussa, mutta kokeillaan: Ennenkuin saan oman tulostimen hankittua, olisiko jollain aikaa auttaa ja tulostaa pari psu kiinnikettä simrigiin, netistä löytyy mallit valmiina (tai pientä muokkausta ehkä tarvittaisiin), sopivaa korvausta vastaan? Itse olen lappeenrannan alueelta, mutta eipä posti paljoa maksa. Yv jos kiinnostusta...

Kovasti kutkuttaisi hommata itselle tulostin, kokemus tulostamisesta ennen tätä tasan 0%. Bambulab P2S comboa olen katsellut "sillä silmällä".
Olisiko se sopiva millä aloittaa nämä hommat? Esim tällä hetkellä tarve olisi tulostaa sim rigiin kiinnikkeitä yms, ja opetella tulevaisuudessa tekemään malleja itse tarpeen mukaan. Vai olisiko joku muu malli tai merkki parempi täysin aloittelijalle?

Toinen juttu. Miten ton sijoituspaikka? Helpoin olisi minulle autotalli, mikä on muutettu verstaaksi. Ilmalämpöpumppu pitää lämmön siellä tasaisena +16 ja nostan jos tarvitsee enemmin askarrella jotain. Toki välillä sulatetaan esim lumilinkoa jolloin voi tulla lisää kosteutta hetkellisesti. Puutyöharrastusta kanssa, mutta silloin voidaan suojata tulostin esim lakanalla pölyltä. Vai onko tuo huono paikka, kuinka arkoja nuo ovat pölylle?

Kolmas asia: En tiedä onko luvallista kysyä tässä ketjussa, mutta kokeillaan: Ennenkuin saan oman tulostimen hankittua, olisiko jollain aikaa auttaa ja tulostaa pari psu kiinnikettä simrigiin, netistä löytyy mallit valmiina (tai pientä muokkausta ehkä tarvittaisiin), sopivaa korvausta vastaan? Itse olen lappeenrannan alueelta, mutta eipä posti paljoa maksa. Yv jos kiinnostusta...
Hankin P1S Combon elokuussa, aiempi kokemus oli youtube videot ja nettisaitit. Käytännössä ongelmatonta on ollut tähän asti, eikä näytä siltä tilanne olisi muuttumassa. Voin suositella Bambua aloittelijalle, tällä voi keskittyä juuri siihen minkä takia laite kiinnosti alunperin hankkia, eli helppoon tulostamiseen joka onnistuu ilman isompaa säätämistä asetusten yms kanssa.

Aloitin hommat A1 Minillä ja sen kanssa tuli äkkiä kokorajat vastaan. 95% kaikesta mahtui kyllä pienelle levyllekin, mutta se loppu 5% jäi harmittamaan.

Ehdottomasti suljetulla kopalla olevaa printteriä suosittelen jos budjetti venyy (Bambulta X1C/P1S/P2S). Minulla on nyt viikon verran kokemusta P2S ja voin todeta että simuhommissa mahdollisuus tulostaa PLA/PETG lisäksi teknisempiä muoveja on ehdoton plussa. Olen päivittänyt viikon aikana kaikki omat simuun liittyvät PETG-kikkareet ABS:ään. ASA-CF vielä postissa, tällä viikolla pääsee sitäkin kokeilemaan. Käytön osalta saman kaltainen kuin A1 Mini, mutta AMS helpottaa filamenttien kanssa pelailua merkittävästi. Enää en ottaisi ilman :D

Autotalli on käryjen puolesta hyvä paikka, korkea kosteus tuskin tekee kovin hyvää pitkällä aikavälillä. Tosin, äkkiä se kosteus laskeekin jos pumppu on toiminnassa ympäri vuoden.

Jos tarvii printtausapua niin laita viestiä, voin laittaa Tampereelta tulemaan :)

Kuullostaa sille, että joko X1 on aivan järkyttävän hyvässä alennuksessa tai P1S on järkyttävän kallis, mikäli hintaero on noin pieni. Menikö mallit nyt ihan oikein ja mistä nämä hinnat kaivoit?

Minun laskujen mukaan 240€.

Aloitin hommat A1 Minillä ja sen kanssa tuli äkkiä kokorajat vastaan. 95% kaikesta mahtui kyllä pienelle levyllekin, mutta se loppu 5% jäi harmittamaan.

Ehdottomasti suljetulla kopalla olevaa printteriä suosittelen jos budjetti venyy (Bambulta X1C/P1S/P2S). Minulla on nyt viikon verran kokemusta P2S ja voin todeta että simuhommissa mahdollisuus tulostaa PLA/PETG lisäksi teknisempiä muoveja on ehdoton plussa. Olen päivittänyt viikon aikana kaikki omat simuun liittyvät PETG-kikkareet ABS:ään. ASA-CF vielä postissa, tällä viikolla pääsee sitäkin kokeilemaan. Käytön osalta saman kaltainen kuin A1 Mini, mutta AMS helpottaa filamenttien kanssa pelailua merkittävästi. Enää en ottaisi ilman :D

Autotalli on käryjen puolesta hyvä paikka, korkea kosteus tuskin tekee kovin hyvää pitkällä aikavälillä. Tosin, äkkiä se kosteus laskeekin jos pumppu on toiminnassa ympäri vuoden.

Jos tarvii printtausapua niin laita viestiä, voin laittaa Tampereelta tulemaan :)
Itse asiassa ABS on vähän heikompaa kuin hieman joustava PETG.

Minun laskujen mukaan 240€.
P2S kun käytännössä korvasi molemmat (X2C ehkä tulee joskus?) ja X1C kanssa tulee vanha AMS, kun taas P1S paketissa AMS 2 Pro, joten lienee ihan linjassa nuo hinnat.

Itse asiassa ABS on vähän heikompaa kuin hieman joustava PETG.
En tiedä onko mulle sattunut huonoa PETGiä (Creality) kun iskunkestävyys ja sitkeys on merkittävästi huonompi kuin ABS-tulosteilla. Ja aina tulostanut kuivurin kautta.

Esimerkiksi vaihdekepinnupin säilytysosa (jossa kierteet) on napsahtanut jo kahdesti poikki (lapset epähuomiossa nojaa siihen) ja rattien seinäkiinnikkeissä sama juttu, herkästi nasahtaa jos ei laita rattia täydellisen suorassa paikalleen. Samalla geometrialla ja wall countilla olen tulostanut PLA:sta myös rattikiinnikkeen joka kyllä on kestänyt.

PETG asetukset nozzle 255 bed 65 astetta celsius.

Mulle on tulossa filamenttia mitä en ole aiemmin tulostanut. Verkkiksen PETG:tä en oikein koskaan saanut toimimaan. Mitäs kalibrointeja uudelle filamentille voisi ajaa että saisi parhaat tulosteet? Tulostimena A1 Mini.

Tuossa kun mainittiin tuo että "malli on olemassa mutta vaatii muutoksia", niin milläs niitä muutoksia parhaiten pystyy tekemään jo olemassaoleviin juttuihin?

Nyt esimerkiksi pohdin tätä kun pitäis saada pari kovalevykelkkaa printattua. Alkuperäinen tekijä on todennut että kelkkojen etulevyssä on teksti ja kahvat eri värisiä, joten jos ne haluaa sinne tulostaa niin se vaihtaa lähes joka layerissä värin kun tekstit on pystyssä. Niiden kelkkojen tulostaminen kestää siis helposti 6 tuntia. Voisin tulostaa ne yksivärisinä, mutta tekstit soisi kuitenkin olla ja erivärinen kahvakin siisti yksityiskohta.

Mielelläni editoisin noita niin, että voin tulostaa kahvat erikseen ja etulevyn erikseen, mutta kiinnittäisin kahvat mieluusti ihan vaikka ruuveilla tai edes tekisin tapit niihin, että kohdistaminen olisi helpompaa ja liimapintaa enemmän. Joskus kokeilin STL-tiedoston lataamista Fusion360een ja se ei ole erityisen helppoa saada niitä editoitavaan muotoon. Slicerissa asioiden muokkaaminen on vähän kömpelöä kun ton fusionin kanssa on jo tottunut jonkun verran operoimaan.

Mikä on siis se alan standardi kun näitä remixejä tunnutaan kuitenkin aika paljon tehtävän?

Mulle on tulossa filamenttia mitä en ole aiemmin tulostanut. Verkkiksen PETG:tä en oikein koskaan saanut toimimaan. Mitäs kalibrointeja uudelle filamentille voisi ajaa että saisi parhaat tulosteet? Tulostimena A1 Mini.
Bambu Studioon tuotiin Orcan kalibrointityökalut, ne saa käyttöön aktivoimalla Preferences -> Develop mode:

1761561503646.png

1761561557168.png

Orcalta sitten löytyy ohjeet näiden käyttöön, mutta myös YouTubesta löytyy ohjeita, jos videomuodossa mieluummin katsoo
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=g8kNuXuziCc

En tiedä onko mulle sattunut huonoa PETGiä (Creality) kun iskunkestävyys ja sitkeys on merkittävästi huonompi kuin ABS-tulosteilla. Ja aina tulostanut kuivurin kautta.

Esimerkiksi vaihdekepinnupin säilytysosa (jossa kierteet) on napsahtanut jo kahdesti poikki (lapset epähuomiossa nojaa siihen) ja rattien seinäkiinnikkeissä sama juttu, herkästi nasahtaa jos ei laita rattia täydellisen suorassa paikalleen. Samalla geometrialla ja wall countilla olen tulostanut PLA:sta myös rattikiinnikkeen joka kyllä on kestänyt.

Jännä homma kyllä. PLA on myös kestävää, mutta ei taivu, vaan ratkeaa. Käytännössä PLA:ssa on parempi vetolujuus mitä kummassakaan, mutta on hauras.

Kannattaa tutustua eri muovien kestävyyksiin.

Kaikki PETG ei välttämättä tykkää noin korkeasta lämmöstä. Clas Ohlsonin PETG olen tulostanut alimmillaan 225C ja toiminut hyvin, mutta yleisesti 235-245 toimii. Ja sitten omatekemät PETG + PET sotkut 250+C Temperature towerin printtaamalla voinee testata että miten käyttäytyy, omien kokemusten mukaan liikaa lämpöä ja ei ole enää niin sitkeää.

Statistiikka

Viestiketjuista
290 918
Jäsenet
79 875
Uusin jäsen
MatsS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom