3D-tulostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Samaan teemaan ja lähemmäksi arkea liittyen Traficom juuri "jyrähti" autohuoltamoiden toiminnasta sähköautojen korkeajännitejärjestelmien varaosien kanssa, jonka yhteydessä oli myös mainittu 3D-tulostetut tyyppihyväksyttömät varaosat:

Muistaakseni muutama kuukausi sitten joku suomalainen autohuolto kehui varaosapulaan liittyvissä uutisissa kuinka pystyy varaosapulassa korvaamaan jotain Teslan varaosia 3D-printatuilla.

EDIT: taisi olla tämä uutinen ja Kokkolan Autohuolto kyseessä.

Viimeksi muokattu:
Joo ja koittaa siinä sitten saada tyyppihyväksynnän yhtään mitään kautta pienen firman saatikka yksityisen henkilön teettämälle tai jopa suunnittelemalle osalle. Itse olen muutaman sähköliittimen suunnitellut tulostettavana ihan töiden puitteissa ja aivan erinomaisesti ovat toimineet ja läpäisseet läpilyönti, vastus yms testit. Tosin lopullinen osa tilattiin Figure 4 laitteiston paloturva speksin täyttävästä resiinistä valmistettuna, eli ei ihan suoraan FFF tulostesiin verrattavaa. Toisaalta niissä oli hyvin ohkaisia seinämiä, jotka jossain auto liittimessä olisi heti 5 - 10x paksumpia, eli en todellakaan usko että tulisi ongelmaa kunhan materiaa on valittu edes puolijärkevästi.

Viikonloppuna pieniä osia alumiinista näprätessä tuli taas mielenkiintoa hartsitulostimeen. FDM-laitteita mulla on ollut jo vuosia, mutta niillä on rajoituksensa. Hartsikoneella tulisi tulostettua todennäköisesti max tulitikkuaskin kokoluokkaa olevia esineitä, joiden mittatarkkuus olisi kriitinen. Ei mitään miniatyyrejä, vaan osia, joissa reikien koot ja tarkat kulmat olisivat merkittäviä.

3Djakella näyttää olevan Anycubicin Photon Mono 4 halvennuksessa 150 euroon. Samassa hintaluokassa olisi Elegoon Mars 4. Pitää googletella / tsekata youtubesta noista lisää juttua, mutta hinta nykyisin näyttää olevan sellainen, ettei korkealta tipu, vaikka laite jäisi pölyttymään. Suuremmalla tulostusalalla siis ei ole mitään merkitystä tässä tapauksessa.

Siitä on aikaa kun hartsitulostimista juttua olen lukenut / videoita katsonut, joten kysytäänpä paria perusjuttua:
Muistaakseni näille (hartseille) on melko kriittistä, että lämpötila on juuri oikea? Sijoituspaikka olisi isohko talli, missä lämpötila näin talvisin pyörii 15-17 asteen välissä. Oletettavasti jokin lämmitetty kaappi olisi ainoa vaihtoehto ja senkin sisällä lämpötilan pitäisi pysyä vakaana?

Miten hyvin hartsit säilyvät? Purkit teknisiä tököttejä näyttävät maksavan satasesta ylöspäin, mutta käyttöä ei olisi välttämättä edes joka kuukausi. Onko pari vuotta sitten avattu (tasaisessa lämmössä ja pimeässä pidetty) purkki jo roskiskamaa?

Mulla on ultraäänipesureita joilla osan puhdistus voidaan tehdä, mutta olen kahden vaiheilla kovetuslaitteen kanssa. Ei olisi mikään haaste tehdä suljettavaa koteloa, missä on tehokas UV-valo (esim aliexpressistä) ja pyörivä alusta sisällä. Toisaalta jos Sunlun ja Anycubicin kovetuslaitteet ovat vajaan satasen, ei tuossa kyllä tuntipalkoille pääsisi. Onko tuosta Sunlun Dry & Cure -laitteesta kokemuksia?

Bambu studio ja A1 combo.. joissakin tulostuksissa tulostinpää käy oikealla ylänurkassa tulostusalustan ulkopuolella pyörähtämässä 1 tai 2 kerroksen jälkeen (en nyt muista tuliko vain moniväri tulostuksessa)
Mitään timelapsea ei ole ollut käytössä (vaikka jostain syystä A1 ruudulla vilkkuu "rec")
Ei tuo nyt vaikuta mihinkään mutta mikä lie syynä..

Bambu studio ja A1 combo.. joissakin tulostuksissa tulostinpää käy oikealla ylänurkassa tulostusalustan ulkopuolella pyörähtämässä 1 tai 2 kerroksen jälkeen (en nyt muista tuliko vain moniväri tulostuksessa)
Mitään timelapsea ei ole ollut käytössä (vaikka jostain syystä A1 ruudulla vilkkuu "rec")
Ei tuo nyt vaikuta mihinkään mutta mikä lie syynä..
Normaali toimenpide, ilmeisesti juurikin timelapsen koodinpätkä ja Bambu on koodannut sen niin, että se tarkistaa ajetaanko sitä vasta siinä kohtaa, kun ensimmäisen kerran pitäisi tehdä.
edit: tai kun luki pidemmälle ketjua, niin kaiketi peräti nozzle clumping detection on timelapsen G-coden sisällä (?)

Statistiikka

Viestiketjuista
294 401
Jäsenet
80 702
Uusin jäsen
Jubilado

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom