Jottei ketju mene vain Ryzen 2xxx juttuihin niin kerron hieman omista muistisäädöistä.
Käytössä siis R7 1700@4GHz ja sen kaverina 2x16GB 3000MHz CL15 1.35v muisteja. Näitä olen tähän asti ajanut hitailla kelloilla ja löysillä latensseilla.
Nyt Päivitin C6H emolle uusimman biosin ja aloin säädellä muistiasetuksia vähän enemmänkin. Uusi bios tarjoaa myös uusia välinopeuksia. 3000MHz löytyy listalta, kuin myös 3066 ja 3133. Saa siis entistä tarkemmin säädettyä. Myöskin emon led ohjaus vihdoin ja viimein toimii, vuosi siinä menikin.
Muisteja ajelen 1.4v ja SOC jännitteestä yritin hakea vakaata asetusta. 1.05v oli liian vähän ja 1.15 oli liikaa. 1.10 tai 1.12 volttia on aika sopiva omalle kivelle/muisteille.
Muistien timingiin otin mallia tästä softasta:
http://www.overclock.net/forum/13-a...lator-1-1-0-beta-2-overclocking-dram-am4.html
Tuo ohjelma laittaa kuitenkin aivan liian pienen tRAS arvon, mutta muuten vaikutti ihan ok ehdotuksilta.
tRAS pitäisi siis olla isompi kuin mitä tuo suosittelee, muuten ei ainakaan omat Hynix muistit toimineet ollenkaan.
Nyt olen testaillut tällaisia asetuksia ja kohtalaisen vakailta näyttää. tRAS:ia nostin vielä hieman ylemmäs, kun winkkari kippasi heti testin loputtua:
@The Stilt osaatko sanoa onko tuo RTC ilmoittama Cmd2T oikea? Biosista olen siis laittanut 2T käyttöön, mutta RTC ilmoittaa jääräpäisesti 1T. Onko virhe softassa vai C6H biosissa?
Täytyy vielä testailla saako ajoituksia vielä kiristettyä ja onko esim tämä vakaa myös peleissä. Nosto löysistä 2933 asetuksista pitäisi olla havaittavissa, kun pelien nopeus on ollut joissain kohdissa cpu-rajoitteista.