Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pohjapiirroksessa ilpin paikka merkitty punaisella. Uskoisin että kaikissa riittää kyllä varsinainen puhallusteho, jos sen vaan saa järkevästi manuaalisesti säädettyä.Mitsu LN35 ja Mitsu RW25 ovat saman tehoisia. RW25 toki uudempi malli. RW35 sitten noista tehokkain.
Täällä kaksi ilppiä (vanha Panasonic ja Daikin Perfera 40N) ovat molemmat takkahuoneessa. Panasonic nyt ei ollut viime talvena päällä. Pana puhaltaa keittiön suuntaan ja eteiseen. Daikin taas puhaltaa olohuoneen suuntaan ja eteiseen. Ihan hyvin tuo Daikin (tai Panasonic) "siirtää" myös saunan lämpöä, kun pesuhuone ja sauna on takkahuoneen vieressä. Myös takan lämpöä "siirtää" molemmat. Keittiössä on myös puuhella, mutta ei ole juuri käytetty vielä.
Tuli mieleen, että olisiko talon pohjapiirrosta?
Daikinissa on iso sisäyksikkö (Perfera 40N) ja puhallusteho on varmaan noista perus ilp:stä suurin. Täälläkin kolme makuuhuonetta on juuri toisessa päässä taloa kuin se takkahuone. Neljäs makkari (vierashuone) on siinä takkahuoneen vieressä.
Hieman erilainen pohja, vaikka "melkein sama". 120m2, vm1981.Pohjapiirroksessa ilpin paikka merkitty punaisella. Uskoisin että kaikissa riittää kyllä varsinainen puhallusteho, jos sen vaan saa järkevästi manuaalisesti säädettyä.
Nykyinen on 10A sulakkeen perässä, joten se taitaa rajata koon 25 ilman muutoksia? Ei ole kuitenkaan mikään mahdottomuus tuoda uutta 16A syöttöä, jos isommasta pumpusta on selvästi hyötyä.
![]()
Myös joku Panasonicin tehomalli voisi olla sopiva (jos vaihtoehtona olisi vaikka RW25 tai RW35). Mutta itsellä ei ole yhtään tietoa, että miten Panasonicin puhallus toimii takan kanssa?
Jos haluat jatkuvaa, itse säätämääsi puhallusnopeutta lämmitystilassa, niin älä ota Daikinia. Daikinit säätää puhallustehoa sen mukaan kuinka paljon pyynti eroaa lämpötilasta. Eli jos pyynti on pienempi kuin ilman lämpötila, niin ei paljon puhaltele. Tämä voi olla huono, jos haluaa takan lämpöä levittää. Muuten Daikinit on kyllä hyviä pumppuja ja appi kokonaisuudessaan ihan hyvä. Tai itse ainakin olen ollut tyytyväinen.Pohjapiirroksessa ilpin paikka merkitty punaisella. Uskoisin että kaikissa riittää kyllä varsinainen puhallusteho, jos sen vaan saa järkevästi manuaalisesti säädettyä.
Nykyinen on 10A sulakkeen perässä, joten se taitaa rajata koon 25 ilman muutoksia? Ei ole kuitenkaan mikään mahdottomuus tuoda uutta 16A syöttöä, jos isommasta pumpusta on selvästi hyötyä.
Jep. Samat huomiot täälläkin takkaa lämmitettäessä (Daikin Perfera 40N).Mulla on vuolukivitakka pari metriä Daikinista. Pelkäsin itsekin sitä, että loppuuko se puhallus tai alkaako laite himmailla, kun päivisin takkaa kuitenkin lämmitän. Ei silti ollut asian kanssa mitään ongelmia, vaan Daikin puhalsi asettamallani maksimilla koko talven. Asetuksista oli takkatila ja virtaus päällä. Pumppu on avoimessa tilassa ja takka siinä keskellä. Jostain joskus luin, että suljetummassa tilassa, kuten eteisessä, Daikinin puhallus ei toimisi kunnolla. Jos takkaa käyttää paljon, niin Daikinia voi myös luukuttaa tarveohjausta vasten isommalla pyynnillä.
Mulla on kokemuksia siitä aavistuksen tehokkaammasta ja aavistuksen kalliimmasta Mitsu RW35 pumpusta. Ulkoisesti ei eroa RW25 mallista.Olen yrittänyt kaivella eri pumppujen puhalluksen toimintaa ja ristiriitaista tietoa ollut, kuten nytkin. Vanhempien mökillä on uusi Panasonic ja sen puhalluksen toiminta ei ainakaan normi asetuksilla vakuuta. Ilmeisesti huoltovalikosta voisi saada asiaan parannusta, mutta tätä ei olla kokeiltu.
Toshibassa kuuleman mukaan toimii puhallus hyvin, mutta uusissa malleissa oli jotain muuta ongelmaa minkä takia jäi pois vaihtoehdoista.
Pumpun app on itselleni toissijainen asia, koska ei juurikaan tarvetta etänä säädellä.
Olisiko kokemuksia Mitsun RW25 toiminnasta?
Joo sen verran ikää on pumpulla että katsotaan saako pienellä vaivalla vielä tekohengitettyä vai meneekö uusi hankintaan. Jos aineet vuotaa pihalle sisäyksikön päässä niin mistäköhän tuon voisi huomata? Varmaan jonnekin yksikön pohjalle kertyy vuodon paikasta riippuen?Noissa FH malleissa on hajonnut jonkin verran sisäyksiköitä, vuotaa aineet pihalle. Laittaisin uutta pumppua suoraan.
Et yhtään mistään, sen verran hissukseen varmaan vuotanut.Joo sen verran ikää on pumpulla että katsotaan saako pienellä vaivalla vielä tekohengitettyä vai meneekö uusi hankintaan. Jos aineet vuotaa pihalle sisäyksikön päässä niin mistäköhän tuon voisi huomata? Varmaan jonnekin yksikön pohjalle kertyy vuodon paikasta riippuen?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.