Mä laittaisin just päinvastoin, lämmitys toki plussa sähkikselle mutta sitten kaikki muu menee polttikselle. Se vaivattomuus vaikkapa hiihtoreissussa kun ei tartte miettiä onko kohteessa latausta tms, miten löytyy latureita matkalla, joutuuko auto olemaan pitkään pakkasessa alhaisella varauksella jne.
Ja webasto ei syö sitä 12v akkua kunhan ei huudata sitä jatkuvasti pätkäajossa.
Kesällä taas sähkis on about täysin huoleton.
Erilaiset ajoprofiilit. Itse en hiihtoreissuja juurikaan tee. Toki akun lämmitys pitää olla talviajan vaivattomaan pikalataukseen.
Talvella ei tarvi sähkistä sääliä käynnistyksen suhteen eikä haistella sitä helvetinkäryä.
Osassa polttiksia akku on takakontissa eikä lämpene moottorilämmöstä. Aivan hanurista sellainen ja vaatii ylläpitolatausta säännöllisesti kovilla pakkasilla webaston kanssa.
Muistaako kukaan foorumeilla keskusteltavan polttiksen tankkauksesta ? Entäpä sähkisten lataamisesta? Niinpä. Siinäpä se vastaus taitaa ollakin.
Ilman sarvia ja hampaita. Muistaako kukaan, että sähköautofoorumilla keskustellaan:
- öljylaaduista
- huoltovälistä
- jakohihnan vaihdosta
- hiukkaloukusta / egr:stä
- 12V akun hyytymisestä
- Webaston/Eberin asennuksesta
- bensan hinnasta (ok, pikalatauksesta jutellaan)
- Tehojen lisäämisestä
Alustamurheet ovat yhteisiä tai sähköautolla yleisempiä (varsinkin Teslassa).
Sähköauton isoin murhe on toimintamatka. Kotilatauksella, isolla akulla sekä nykyisillä lataustehoilla kyseinen murhe ei koske ~95-99% ajoista.
Edelleen, koukun käyttäjille ja +300 km päivässä ajajille en todellakaan sähkistä suosittele ilman erittäin hyviä latausmahdollisuuksia ja -ominaisuuksia. Pidän isolle joukolle sähköautoa selvästi fossiilista vaivattomampana ratkaisuna. Koti- tai työpaikkalatauksen se kuitenkin vaatii.