Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Eli siis äänimaailmako tekee sen fiiliksen vai mikä? Autot on monelle ihan järkisyistä ostettuja pelejä eikä mitään fiilistely pelejä upeine pakosaundeineen.
Äänimaailma ja muutenkin polttomoottori vaihteistoineen. Voi olla että olen vanhanliiton bensalenkkariamis mutta tuollaiset jutut vetoaa, en osaa sanoa mikä siinä on se juttu ihan tarkalleen mutta sähkiksestä se puuttuu. Auto saa ja pitää olla minulle olla muutakin kuin järkipeli. i4 ei myöskään ole se järkevin ihan vaan jo korin muotonsa takia.
Järkevänä ajaisin corolla hybridillä tai vw id.
 
Ääni ja tunne. Ehkä huihain N:ää ei ole suotta kehuttu kun siinä on kaiketi sitä "polttismaisuutta."
 
Oli kesällä vkl yli lainassa -18 vuoden Audi RS5 niin kyllä siinä on aivan erilailla tunnelmaa verratuna omaan i4M50. Kulkupuoli on suunnilleen sama mutta bemari ei pääse edes lähelle fiiliksen suhteen. Heräsi jopa kysymys että pitäisikö se vaihtaa muutamaa vuotta vanhempaan bensa audiin kun uuteen RS ei mitenkään riitä lompakossa pito.
En myöskään kiinnittänyt erityistä huomiota että olisi jotenkin ollut pelkkänä bensana mitenkään hidas reagoimaan, ainakaan että sillä olisi mitään merkitystä mihinkään.
2-ovisena oli mielestäni myös erittäin näyttävä ilmestys.

Tuntuu, että täällä aina verrataan jotain litraista -07 fordia upouuteen sähköautoon ja ihmetellään miten se sähkö onkaan niin paljon parempi. Ei ainakaan omasta mielestä kun laitetaan vähän parempaa tai edes samantason bensavehjettä vertailuun niin sähkö mikään niin maata mullistava ole.
Aika harva pääsee edes vertaamaan perus 50k€ sähköautoa mihinkään 150k€+ maksavaan Audin superautoon. Kyllä itsellä vertailut pyörii saman hintaluokan autoissa monesti. Esim Tesla ModelY vs Honda CR-V 1,5T. Kumpaankin mahtuu perhe turvaistuimineen mutta toinen kiihtyy niinkuin vihainen ampiainen siinä kun toinen kehrää turpoa ja mölisee aneemisesti CVT vaihteistolla. Vaikka Honda mies olen niin aivan ripulia tuo CR-V (ja maksaa 60k€).
 
Aika harva pääsee edes vertaamaan perus 50k€ sähköautoa mihinkään 150k€+ maksavaan Audin superautoon. Kyllä itsellä vertailut pyörii saman hintaluokan autoissa monesti. Esim Tesla ModelY vs Honda CR-V 1,5T. Kumpaankin mahtuu perhe turvaistuimineen mutta toinen kiihtyy niinkuin vihainen ampiainen siinä kun toinen kehrää turpoa ja mölisee aneemisesti CVT vaihteistolla. Vaikka Honda mies olen niin aivan ripulia tuo CR-V (ja maksaa 60k€).
RS5 maksoi uutena ei kateusverotuissa maissa alle 10k enemmän ku i4m50. Se että suomen päätön verotus tekee samanluokan autoista täysin erihintaisia ihan aavistuksen vääristää menoa.

Vähän ku jenkeissä tällähetkellä uusi i4m60 maksaa about saman ku M3/4 competition.
Ottaisin silmää räpäyttämättä bensapelin.
 
RS5 maksoi uutena ei kateusverotuissa maissa alle 10k enemmän ku i4m50. Se että suomen päätön verotus tekee samanluokan autoista täysin erihintaisia ihan aavistuksen vääristää menoa.

Vähän ku jenkeissä tällähetkellä uusi i4m60 maksaa about saman ku M3/4 competition.
Ottaisin silmää räpäyttämättä bensapelin.
No jenkeissä maksaa iso V8 pickup saman mitä täällä kolmiovinen civic litrasella koneella. Onhan se muualla halpaa mutta ei paljoa auta kun suomessa näitä autoja ajetaan ja vertaillaan. Siksi monet tekeekin vertailua kun on ostamassa uutta sähkistä että miten se vertautuu perus 60k euron 2 litran turpo bensaan kauhealla lagilla.

E: Kyllä minäkin RS6 farkulla haluaisin viedä lapset tarhaan.
 
No jenkeissä maksaa iso V8 pickup saman mitä täällä kolmiovinen civic litrasella koneella. Onhan se muualla halpaa mutta ei paljoa auta kun suomessa näitä autoja ajetaan ja vertaillaan. Siksi monet tekeekin vertailua kun on ostamassa uutta sähkistä että miten se vertautuu perus 60k euron 2 litran turpo bensaan kauhealla lagilla.

E: Kyllä minäkin RS6 farkulla haluaisin viedä lapset tarhaan.
Juurikin näin. Jos raha ei olisi se ratkaiseva tekijä niin yhtäkkiä se iso bensakone onkin erittäin houkutteleva.

Seuraavan autonvalinnan kanssa itse katselen uuden sähkiksen lisäksi mitä on saatavilla muutaman vuoden ikäisinä isoina bensoina samalla rahalla.
 
Mä laittaisin just päinvastoin, lämmitys toki plussa sähkikselle mutta sitten kaikki muu menee polttikselle. Se vaivattomuus vaikkapa hiihtoreissussa kun ei tartte miettiä onko kohteessa latausta tms, miten löytyy latureita matkalla, joutuuko auto olemaan pitkään pakkasessa alhaisella varauksella jne.

Ja webasto ei syö sitä 12v akkua kunhan ei huudata sitä jatkuvasti pätkäajossa.

Kesällä taas sähkis on about täysin huoleton.
Erilaiset ajoprofiilit. Itse en hiihtoreissuja juurikaan tee. Toki akun lämmitys pitää olla talviajan vaivattomaan pikalataukseen.

Talvella ei tarvi sähkistä sääliä käynnistyksen suhteen eikä haistella sitä helvetinkäryä.

Osassa polttiksia akku on takakontissa eikä lämpene moottorilämmöstä. Aivan hanurista sellainen ja vaatii ylläpitolatausta säännöllisesti kovilla pakkasilla webaston kanssa.

Muistaako kukaan foorumeilla keskusteltavan polttiksen tankkauksesta ? Entäpä sähkisten lataamisesta? Niinpä. Siinäpä se vastaus taitaa ollakin.
Ilman sarvia ja hampaita. Muistaako kukaan, että sähköautofoorumilla keskustellaan:
- öljylaaduista
- huoltovälistä
- jakohihnan vaihdosta
- hiukkaloukusta / egr:stä
- 12V akun hyytymisestä
- Webaston/Eberin asennuksesta
- bensan hinnasta (ok, pikalatauksesta jutellaan)
- Tehojen lisäämisestä

Alustamurheet ovat yhteisiä tai sähköautolla yleisempiä (varsinkin Teslassa).

Sähköauton isoin murhe on toimintamatka. Kotilatauksella, isolla akulla sekä nykyisillä lataustehoilla kyseinen murhe ei koske ~95-99% ajoista.

Edelleen, koukun käyttäjille ja +300 km päivässä ajajille en todellakaan sähkistä suosittele ilman erittäin hyviä latausmahdollisuuksia ja -ominaisuuksia. Pidän isolle joukolle sähköautoa selvästi fossiilista vaivattomampana ratkaisuna. Koti- tai työpaikkalatauksen se kuitenkin vaatii.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Äänimaailma ja muutenkin polttomoottori vaihteistoineen. Voi olla että olen vanhanliiton bensalenkkariamis mutta tuollaiset jutut vetoaa, en osaa sanoa mikä siinä on se juttu ihan tarkalleen mutta sähkiksestä se puuttuu.

Ääni ja tunne. Ehkä huihain N:ää ei ole suotta kehuttu kun siinä on kaiketi sitä "polttismaisuutta."
Tuota olen joskus miettinyt, että kyllä kai sähköautonkin äänimaailmasta voisi tehdä sellaisen jännittävän. Sellainen tehokkaan sähkömoottorin ulina voisi tuoda sitä urheilullisuuden tunnetta. Ei varmaan kaikkien makuun, mutta ainakin omasta mielestä joku Formula E kuulostaa jollain tavalla hyvältä, vaikka toki eri tavalla kuin polttomoottori. Toki auton valmistajan pitäisi suunnittella moottorit ja auto niin, että ääni olisi sellainen miellyttävä, eikä pelkästään kova. Mutta tehdäänhän samaa suunnittelua myös polttomoottoriautojen pakoputkistojen kanssa.

Sellainen ongelma tuossa tosin, että jos sähköautosta tekee sellaisen että sähkömoottorien äänet kuuluvat kovaa, niin ne kuuluu sitten kovaa aina. Tästä tekee ongelmallisen varsinkin kun äänen kovuus riippuu auton nopeudesta eikä kaasun asennosta, toisin kuin polttomoottoriautossa. Kovaääninenkin polttomoottori hiljenee aika paljon kun sitä käytetään pintakaasulla ja pienillä kierroksilla (plus joissain autoissa ääntä voi vielä hallita läpillä). Huvikseen ajelussa tuo ei haittaisi, tai olisi oikeastaan se haluttu, mutta sitten kun pitäisikin ajaa 3 tuntia putkeen 100km/h niin voisi jatkuva ujellus alkaa ottamaan päähän.

Jos sähköautossa olisi useampi vaihde, niin se voisi ainakin osittain ratkaista tuota ongelmaa. Mutta tuokin vaikuttaa aika vaikealta, kun ei taida tälläkään hetkellä olla yhtään tuotantosähköautoa, jossa olisi vaihteita.

EDIT: Ja yksi ratkaisu on tosiaan toi että laitetaan pörinä tulemaan kaiuttimista. Mutta ainakin omalla kohdalla tuollainen feikkailu menee pelleilyn puolelle. Hiljaisuuskin on parempi kuin tuo.
 
Tuota olen joskus miettinyt, että kyllä kai sähköautonkin äänimaailmasta voisi tehdä sellaisen jännittävän. Sellainen tehokkaan sähkömoottorin ulina voisi tuoda sitä urheilullisuuden tunnetta. Ei varmaan kaikkien makuun, mutta ainakin omasta mielestä joku Formula E kuulostaa jollain tavalla hyvältä, vaikka toki eri tavalla kuin polttomoottori.
Joo, ehdottomasti sähköautossa voi olla urheilullinen tai jollain tavalla kiva aito tekniikan ääni. Niinhän voi tunnetusti olla jopa metrojunassa.

Moottorin lisäksi vaihteiston ääni voi olla hieno ja tulee kivasti esiin ilman polttomoottoria. Muistaakseni jonkun kalifornialaisen(?) sähköistetyssä kuplavolkkarissa oli suorahampaisen välityksen ja sähkömoottorin hieno äänimaailma. Mahdanko löytää videota Youtubesta.
 
Jos sähköautossa olisi useampi vaihde, niin se voisi ainakin osittain ratkaista tuota ongelmaa. Mutta tuokin vaikuttaa aika vaikealta, kun ei taida tälläkään hetkellä olla yhtään tuotantosähköautoa, jossa olisi vaihteita.
Porche Taycanissa on kaksi vaihdetta, samoin Mersun uudessa CLA:ssa. Ei kyllä liity ääniin mitenkään, vaan taloudellisuuteen ja suorituskykyyn.
 
Uskon, että ei mene kauan kun joku keksii laittaa "sport moden" napin taakse. Kytkentätaajuudella helppo muuttaa sähkömoottorin äänimaailmaa ja vähän ominaisuuksia siinä samalla.
 
Joo, ehdottomasti sähköautossa voi olla urheilullinen tai jollain tavalla kiva aito tekniikan ääni. Niinhän voi tunnetusti olla jopa metrojunassa.

Moottorin lisäksi vaihteiston ääni voi olla hieno ja tulee kivasti esiin ilman polttomoottoria. Muistaakseni jonkun kalifornialaisen(?) sähköistetyssä kuplavolkkarissa oli suorahampaisen välityksen ja sähkömoottorin hieno äänimaailma. Mahdanko löytää videota Youtubesta.
Softaa, sähköautossa on sitä potkua, vääntöä, kiihtyvyttä, jos halutaan vaihdepolttis kokemusta niin se on lähinnä softaa, tehdään halutut käyrät, missä vääntöä/tehoa rajoitetaan niin että simuloidaan sitä vaihteen vaihto tunnetta.
Jos lisäksi laitetaan vähän rautaa, esim ratin taakse lipareet mistä kuski itse määrittää koska "vaihde" vaihdetaan", niin saadaan jo manuaali (puoliautomaatti) tunnetta.

Äänimailma syntyy softalla tiettyyn rajaan asti ihan auton vakio kamoilla. Fyysistä tunnetta tulee jo ihan sillä että kiihtyvyys on sahalaitaa sen vaihteenvaihto emuloinnin seurauksena, voi siihen saada vähän lisärosoisuutta, yllättävyyttä enemmänkin.

Markkinoille on tuotu tuohon kysyntään tarjontaa, oma lukunsa sitten onko sille kuinkapaljon kysyntää. Vai meneekö samaan sarjaan ilmastoinnin kanssa, huonon äänierityksenkanssa, joku saa kiksejä jostain vanhasta missä ne puuttuu, mutta ei juuri ajale ikkunat auki, ilmastointi pois päältä. (toki noita välillä näkyy)
 
Softaa, sähköautossa on sitä potkua, vääntöä, kiihtyvyttä, jos halutaan vaihdepolttis kokemusta niin se on lähinnä softaa, tehdään halutut käyrät, missä vääntöä/tehoa rajoitetaan niin että simuloidaan sitä vaihteen vaihto tunnetta.
Jos lisäksi laitetaan vähän rautaa, esim ratin taakse lipareet mistä kuski itse määrittää koska "vaihde" vaihdetaan", niin saadaan jo manuaali (puoliautomaatti) tunnetta.

Äänimailma syntyy softalla tiettyyn rajaan asti ihan auton vakio kamoilla. Fyysistä tunnetta tulee jo ihan sillä että kiihtyvyys on sahalaitaa sen vaihteenvaihto emuloinnin seurauksena, voi siihen saada vähän lisärosoisuutta, yllättävyyttä enemmänkin.

Markkinoille on tuotu tuohon kysyntään tarjontaa, oma lukunsa sitten onko sille kuinkapaljon kysyntää. Vai meneekö samaan sarjaan ilmastoinnin kanssa, huonon äänierityksenkanssa, joku saa kiksejä jostain vanhasta missä ne puuttuu, mutta ei juuri ajale ikkunat auki, ilmastointi pois päältä. (toki noita välillä näkyy)
Itse ainakin karsastan juuri tälläistä feikkausta aika paljon ja jos nyt ihan ehdoton ei ole, niin ainakin pitkä miinus kaikille autoille mitkä tuota tekevät. Minusta tuossa on aika väärin ymmärretty se asia mitä halutaan. Vaikka polttomoottoriautoilijat sanovat pitävänsä autonsa äänistä ja tuntumasta, niin noiden feikkaaminen ei kuitenkaan ole se juttu mikä tulee voittamaan nuo ihmiset sähköautojen puolelle. Parempi vaan olisi yrittää pelata sähköautojen vahvuuksilla ja tehdä niistä omalla tavallaan hyviä ja hauskoja ajaa.

Vähän sama asia kuin noi lihan korvikkeet mitä pari vuotta sitten alettiin myymään. Tuskin nekään ketään käännyttää kasvissyöjäksi.

Kuten jo aiemmassa viestissä sanoin, niin minusta on kyllä sähköautostakin mahdollista tehdä urheilullisen kuuloinen ilman feikkaustakin. Kuten myös hyvää kasvisruokaakin on olemassa.
 
Softaa, sähköautossa on sitä potkua, vääntöä, kiihtyvyttä, jos halutaan vaihdepolttis kokemusta niin se on lähinnä softaa, tehdään halutut käyrät, missä vääntöä/tehoa rajoitetaan niin että simuloidaan sitä vaihteen vaihto tunnetta.
Jos lisäksi laitetaan vähän rautaa, esim ratin taakse lipareet mistä kuski itse määrittää koska "vaihde" vaihdetaan", niin saadaan jo manuaali (puoliautomaatti) tunnetta.
Juuri tällainen turhuus, teeskentely ja auton tahallinen huonontaminen on vastakohta sille mitä haettiin. Vähän sama kuin DSG:n rattivaihde joka ei oikeasti tunnu etäisestikään aidolta kilpa-autolta tai edes halvalta peliohjaimelta. Tai vaikka saman toiminnon perustaso "löysä muna" -vaihdekepissä johon joku lahjakas lapsi on päättänyt laittaa + ja - väärinpäin.
Äänimailma syntyy softalla tiettyyn rajaan asti ihan auton vakio kamoilla. Fyysistä tunnetta tulee jo ihan sillä että kiihtyvyys on sahalaitaa sen vaihteenvaihto emuloinnin seurauksena, voi siihen saada vähän lisärosoisuutta, yllättävyyttä enemmänkin.
Tuollainen on vielä alaikäisempi tuote. Omistaminen hävettäisi niin paljon että se olisi kategorinen este auton ostamiselle. Ainakin tuollaiset toiminnot pitäisi saada modattua kokonaan pois saatavilta. Fingerporia mukaillen; vyölaukun voi naamioida avannepussiksi jotta se ei ole nolo, mutta on se silti ikävä.

Vai meneekö samaan sarjaan ilmastoinnin kanssa, huonon äänierityksenkanssa, joku saa kiksejä jostain vanhasta missä ne puuttuu, mutta ei juuri ajale ikkunat auki, ilmastointi pois päältä. (toki noita välillä näkyy)
Tämä lienee eri juttu. Moni tykkää myös käydä avannossa munasillaan tai kävellä avojaloin nurmikolla. Ei ne silti halua huonoja kenkiä tai kuluneita vaatteita. Ei himosaunoja todennäköisesti halua jättää kodin viilennysilmastointia käyttämättä.
Vaikka polttomoottoriautoilijat sanovat pitävänsä autonsa äänistä ja tuntumasta, niin noiden feikkaaminen ei kuitenkaan ole se juttu mikä tulee voittamaan nuo ihmiset sähköautojen puolelle. Parempi vaan olisi yrittää pelata sähköautojen vahvuuksilla ja tehdä niistä omalla tavallaan hyviä ja hauskoja ajaa.
Juuri näin. Eivät kaikki polttomoottoriautotkaan tarjoa sitä fiilistä mitä tässä haetaan ja kuvaillaan. Eikä nelisylinterisestä perheautosta tule muskeliautoa feikkiäänillä. Sitäkin on markkinoilla kokeiltu ja se vituttaa.

Toki tämähän ei ole mikään universaali polttomoottoriautoilijoiden juttu. Moni haluaa ajaa nimenomaan lämpövoimakoneella ja autot ovat silti mahdollisimman sieluttomia avensiksia yms, joissa ei ole murustakaan siitä urheilullisuudesta, joka tulee jo perustason Teslassa mukana ihan vahingossa ja kaupan päälle.
minusta on kyllä sähköautostakin mahdollista tehdä urheilullisen kuuloinen ilman feikkaustakin. Kuten myös hyvää kasvisruokaakin on olemassa.
Sanoisin vertausta epätarkaksi. Kasvisruoka on joka tapauksessa takamatkalla koska siinä jää vain suuri määrä hyviä aineksia pois listalta eikä mitään uutta saa niiden tilalle. Sähkömoottorin ja polttomoottorin kilpailussa taas (oikeanlaisella ja oikein sovelletulla) sähkömoottorilla voidaan tehdä sellaisia ääniä ja sellainen vääntö, mitä ei polttomoottorilla saavuteta.
 
Subaru Outbackin Cvt-laatikkoon on tehty tuollainen feikkinykäisy simuloimaan vaihteen vaihtoa. Ilmeisesti joitain häiritsee tuolle laatikolle ominainen tasainen veto.
 
Itse ainakin karsastan juuri tälläistä feikkausta aika paljon ja jos nyt ihan ehdoton ei ole, niin ainakin pitkä miinus kaikille autoille mitkä tuota tekevät. Minusta tuossa on aika väärin ymmärretty se asia mitä halutaan. Vaikka polttomoottoriautoilijat sanovat pitävänsä autonsa äänistä ja tuntumasta, niin noiden feikkaaminen ei kuitenkaan ole se juttu mikä tulee voittamaan nuo ihmiset sähköautojen puolelle. Parempi vaan olisi yrittää pelata sähköautojen vahvuuksilla ja tehdä niistä omalla tavallaan hyviä ja hauskoja ajaa.

Vähän sama asia kuin noi lihan korvikkeet mitä pari vuotta sitten alettiin myymään. Tuskin nekään ketään käännyttää kasvissyöjäksi.
Oikeastaan ne osuus ihan ytimeen. puhutaan asioista oikeilla nimillä.

Pidän polttiksen äänestä, tuntumasta, kaipaan vaihdelaatikkoa. Pidän lihanmausta, tuntumasta. Eli jos ne tarjotaan niin pitäisi tyydyttää tarpeet.

Jos taasen noita käytetään vain kiertoilmaisuna jostain muusta, tai tietämättömyydestä. Polttis on ainoa oikea auto, liha on ainoaa oikeaa ruokaa. Ja joku vaihdelaatikko, äänet, nyt vain keksittyjä perusteluita. Oikeastaan lähinnä haittoja, mutta jotka nyt vain sivutuote polttiksissa.


Kuten jo aiemmassa viestissä sanoin, niin minusta on kyllä sähköautostakin mahdollista tehdä urheilullisen kuuloinen ilman feikkaustakin. Kuten myös hyvää kasvisruokaakin on olemassa.

Yhdessä viestissä totesit että voidaan tuoda se äänimilma kaijuttimista (lainaus alhaalla) , mutta jostain syystä pidit sitä pelleily feikkauksena, hiljasuus parempi.

Polttisvalmistaja ovat käyttäneet isosti rahaa äänimailman luomiseen, ja äänet myy, joten se on kannatanut. mutta jos mietitään kustannustehokkuutta, järkevyyttä, niin oli sitten polttis ja sähkis, niin kumpi on järkevämpää luoda se äänimailma ohjelmallisesti, käyttää siihen kaijuttimia. Vai luoda se äänimailman softalla ilman kaijuttimia, kaijuttimien sijaan rakennella jotain kaikupohjia, tunneleita, lisätä voimansiirtoon komponentteja joiden ainoa tarkoitus on äänet, kohtuulisin haitoin. Softalla sitten yrittää lisätä komponenttien ääntelyä.


Joo, ymmärrän että on asioita missä se ääni, maku ei ole se juttu, vaan se tarina, aito tarina, historia. Se nauta on kasvatettu jauhelihaksi, se hirvi on metsätetty, olkoon sitten sama tai huonompi maultaan, epäterveellisempi, kalliimpi kuin joku sitä matkivat lopputuote.

Vaikka sen polttiksen äänet olisi miestyövuosia vieneen äänisuunnittelun lopputuote, niin jos se soitin on polttomoottori, ja se tieto tunne siitä palotapahtumasta, liikkuvista osista, putkista, niin se kokonaisuus on kokemus, live konsertti. vs tallenne.

Vaikka mittaukset, sokkotestit osoittaisi ei eroa tai se täysin synteettinen parempi, niin jos se juttu on se että polttotapahtuma, jos se juttu on se kajarikaapeli, ei se ääni niin ok.


EDIT: Ja yksi ratkaisu on tosiaan toi että laitetaan pörinä tulemaan kaiuttimista. Mutta ainakin omalla kohdalla tuollainen feikkailu menee pelleilyn puolelle. Hiljaisuuskin on parempi kuin tuo.

Mutta jos se softan tekeminen on lähinnä kertakustannus, niin valmistajan kannalta kyse vain siitä että onko sille kysyntää niin paljon että kananttaa tehdä. Sen jälkeen vain ynnätään miten siitä saa parhaan hillon, laitetaanko se jokaiseen autoon, vai joihinkin malliversioihin, vai lisävarusteeksi.

On heitä jotka haluaa joskus fiilistellä vähän polttisajoa, niin käyttöliittymästä se päälle, sieltä sitten se oma muistojen kuultaama versio. Joku sitten nauraa millaista ennen ollut, tai nauttia siitä. Koska muistot kullanneet menneet, niin osa varmaan dissaa efektin epäonnistuneeksi.

kyllä sähköautostakin mahdollista tehdä urheilullisen kuuloinen ilman feikkaustakin

Jos ei lähdetä tekemään ääntä lisääänen vuoksi, mutoilla koria äänen lisäämisek, jos ei tehdä renkaita, vanteita vain äänen vuoksi. jos ei poisteta äänieristystä vain äänen vuoksi, ei lähdetä tekemään värinöitä värinöiden äänten vuoksi, jos ei lähdetä tekemään nykymistä nykymisen vuoksi, jos ei lähdetä tekemään vetelyä vetelyn vuoksi.

Niin vähiin jää, rengas, korinilmavirtaus äänet kai ne mitä syntyy, joku nappi mistä ikkuna vähän raolleen.

Voimalinjassa varmaan voisi olla jotain kohtia jossa valinnoilla voi olla äänimerkitystä, jotain verkkovirtalalitteiden sirinöitä, powerit, taajarit, jotkin moottorit. Jostain vahvasta sähköristä voi kuulua jotain ei synteettistä. Se että ne saisi koppiin vaatisi hyvää äänieristystä rengas, korin suhinoista ja joku kanava mistä ne tulisi koppiin. Keinotekoista, vai aito. Urheilullista, ehkä jos sirinät kuuloalueella koko käyttöalueen.
 
Edelleen, se että niitä kuskia stimuloivia asioita tuodaan takaisin ei ole millään tavalla väärin. Vähän kuin ne taycanin kaksi vaihdetta tuo tuntumaa että jotain tapahtuu (aistiärsykettä) vaikka tuo on käytännössä huomaamaton. Sähköinen voimalinja ei anna kuskille mitään palautetta asioiden tapahtumisesta. Nämä voivat myös tuoda oikeaa hyötyä kuskille, esim. driftauksen osalta.

Myöskin feikkaamisesta on tasoja, eivätkä ne poista mahdollisuutta panostaa myös ajettavuuteen muuten.

Vaikka nyt se Hyundai Ionic 5 N. Niin siinä on vaihteisto, moottoriäänet ja esim. kierros rajoitin toteutettu softalla ja näitä voi käyttää tai olla käyttämättä. Pääsee vaihtamaan vaihteita ja kuulemaan ääniä. Näistä on joissakin tapauksissa myös oikeaa hyötyä, ell rata-ajossa voidaan äänen perusteella säätää auton nopeutta ja esim. driftauksessa saadaan "vaihteilla" säädettyä tehontuottoa niin että driftauksen hallinta on helpompaa (sähkömoottori kun antaa muuten kaiken tehon koko ajan joka tekee hienosäädön mahdottomaksi).
 
Hivenen huono argumentti sellaisenaan, että koska ominaisuuden X tekemiseen ja markkinointiin on käytetty miljoonia, sen on pakko olla hyvä ja universaalisti ihmisiä kiinnostava.
On totta, että aika monelle pärinä ja tärinä kertovat luovat mielikuvan tehosta ja urheilullisuudesta. Niin ei välttämättä ole vaikkapa 2020-luvulla syntyneille. Jää nähtäväksi.
 
Polttisvalmistaja ovat käyttäneet isosti rahaa äänimailman luomiseen, ja äänet myy, joten se on kannatanut. mutta jos mietitään kustannustehokkuutta, järkevyyttä, niin oli sitten polttis ja sähkis, niin kumpi on järkevämpää luoda se äänimailma ohjelmallisesti, käyttää siihen kaijuttimia. Vai luoda se äänimailman softalla ilman kaijuttimia, kaijuttimien sijaan rakennella jotain kaikupohjia, tunneleita, lisätä voimansiirtoon komponentteja joiden ainoa tarkoitus on äänet, kohtuulisin haitoin. Softalla sitten yrittää lisätä komponenttien ääntelyä.
Joo, tiedän, että joissain polttomoottoriautoissakin on feikkiääniä. En tykkää niistäkään.

Se on totta myös, että feikkauksen raja ei ole ihan yksiselitteinen. Siitä nyt on varmaan kaikki samaa mieltä, että kaiuttimista tuleva moottorin ääni on feikki, mutta entäs sitten jos pakoputkisto suunnitellaan tarkoituksella äänekkääksi. Voisi senkin tavallaan laskea feikkaukseksi, jos ei ole varsinaisesti mitään syytä miksi pitää olla noin. Omissakin autoissa on tavallista äänekkäämmät pakoputkistot kun ovat vähän urheilullisempia malleja ja varmasti nuo olisi voinut suunnitella hiljaisemmaksikin ilman että olisi tarvinnut karsia mistään, ei tehoista eikä kustannuksista.

Loppujen lopuksi se on jokaisen oma mielipide missä kohti se feikin raja menee. Paljon se on kiinni siitä, että onko sillä äänellä joku aito lähde. Kyllä sähköautoissakin on sellaisia aitoja äänenlähteitä mitä voisi samalla tapaa korostaa kuin urheilullisissa polttomoottoriautoissa korostetaan niiden aitoja äänenlähteitä.
 
Esimerkiksi tälläisessä Microlinossa on minusta ihan hauskat sähköauton äänet. Tavallaan tietty vähän huono kun tollasessa kaupunkikipossa on noin kovat äänet, voi alkaa pidemmän päälle ärsyttämään. Mutta todistaa sen, että sähköauton ei tarvitse olla hiljainen tai ettei ääniä muuten saisi kuin kaiuttimista.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Sen sijaan Renault on mokannut täysin, jos tuotantoversio on näin hiljainen. Voi mahdollisesti riippua vähän miten toi video on äänitetty, mutta ei kyllä tossa videolla oikein kuulu mitään vaikka kovaa ajaakin. (jos video ei automaattisesti ala oikeasta kohdasta, niin 5:35 kohdalla alkaa ajaminen)

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Auton kuin auton pitäisi antaa jonkinlaista palautetta ajamisesta kuljettajalle päin, olkoot se sitten ääntä tai tärinää mitä lie. Jos tähän käytetään päälleliimattuja tai teennäisiä toimintoja, niin onko se nyt sitten huono asia? Linjaan mielipiteeni parin minuutin miettimisellä siten, että jos teennäiset äänet tms jotenkin parantavat auton tuntumaa, niin siinä tapauksessa niillä on tarkoitus. Vaikka auto voitaisiin toteuttaa ilman niitä.

Aletaan olla vähän ohi ketjusta mutta tämä on mielenkiintoinen keskustelunaihe.
 
Se on totta myös, että feikkauksen raja ei ole ihan yksiselitteinen. Siitä nyt on varmaan kaikki samaa mieltä, että kaiuttimista tuleva moottorin ääni on feikki,

Juu, mutta onko sillä väliä jos se on hyödyllistä.

mutta entäs sitten jos pakoputkisto suunnitellaan tarkoituksella äänekkääksi. Voisi senkin tavallaan laskea feikkaukseksi, jos ei ole varsinaisesti mitään syytä miksi pitää olla noin.

Ensi pitäisi tosiaan määritellä mikä on feikki.

Mutta ajoin sitä takaa että suunniteliat, markinointi ostot ovat miettineet niitä ääniä, testatta ja tutkittu ja luoto jokin systeemillä millä äänet synnytetty. Se että on suuniteltu esim pakoputket tuottamaan haluttua ääntä on vaikeampaa kuin kajareilla , niin sitä ehkä arvostaa enemmän kun nähty vaivaa. maksaa enemmän. Erottuu halvemmista.


Loppujen lopuksi se on jokaisen oma mielipide missä kohti se feikin raja menee. Paljon se on kiinni siitä, että onko sillä äänellä joku aito lähde. Kyllä sähköautoissakin on sellaisia aitoja äänenlähteitä mitä voisi samalla tapaa korostaa kuin urheilullisissa polttomoottoriautoissa korostetaan niiden aitoja äänenlähteitä.



Jos sen soittminen kehittäminen ja valmistaminen maksaa paljon, se hinnoitellaan kalliiksi, niin jotkut on siitä valmiitama maksamaan ihan sen takia että se on kallis. Ne äänet voivat olla jopa tavaramerkkejä. Tärkeä osa bärndin rakentamista.

Se romahtaako noiden arvo sen myötä kun saman kaltainen äänimailma voidaan luoda edullisesti. Ääni ei olekkaan enenään mikään luksus kokemus, vaan ihan bulggia.

Digitalisaatio on vienut monenmuunkin mekaanisen, analogisen asion arvon. niistä tulllut sitten pienen piirin harrastuksia.


Perinteinen jenkki V8 äänet, parinkympin päivitys, jos ei ahneita. onko feikkejä jos lisenssi ja kirjasto tehty aidosta V8ista.
Siihen sitten kympillä jonkin V8 auton profiilit ajotuntumaan. Penkki on mikä on, mutta jos kovasti sähkösäätöjä niin voihan siinä kuulu sen säädöt aivan karmeeksi.

Eihän noita tietenkään arvosteta samalla tavalla kuin sitä että joku on jotain vanhusta pitänyt tieliikennekelpoisena, mutta siinä se arvo-onkin jossain muussa. äänet on vain se ominaisuus.


Edelleen, se että niitä kuskia stimuloivia asioita tuodaan takaisin ei ole millään tavalla väärin. Vähän kuin ne taycanin kaksi vaihdetta tuo tuntumaa että jotain tapahtuu (aistiärsykettä) vaikka tuo on käytännössä huomaamaton. Sähköinen voimalinja ei anna kuskille mitään palautetta asioiden tapahtumisesta. Nämä voivat myös tuoda oikeaa hyötyä kuskille, esim. driftauksen osalta.
Auotjen kehittäjillä, varsinkin sähköautojen kehittäjillä on kyllä haastetta kehittää sitä käyttöliittymää, ajokokemusta paremmaksi, se mitä annetaan sitä palatetta kiihtyvyydesta ym. Toki ei enään tarvi palautetta kierroksista, missä kohtaa käyrää ollaan jne, automatiikka hoitaa ja sähköautoissa monta asiaa tippunut tarpeettomana pois.
Tosin onko tämy nyt jokin välivaihe, jos se autonominen ajaminen todellakkin saavuttaa arkiajoneuvot.
 
Juu, mutta onko sillä väliä jos se on hyödyllistä.



Ensi pitäisi tosiaan määritellä mikä on feikki.

Mutta ajoin sitä takaa että suunniteliat, markinointi ostot ovat miettineet niitä ääniä, testatta ja tutkittu ja luoto jokin systeemillä millä äänet synnytetty. Se että on suuniteltu esim pakoputket tuottamaan haluttua ääntä on vaikeampaa kuin kajareilla , niin sitä ehkä arvostaa enemmän kun nähty vaivaa. maksaa enemmän. Erottuu halvemmista.
Hyödyllisyys on kyllä ihan hyvä argumentti. Äänet kyllä voi auttaa kertomaan mitä autolla tapahtuu. Mutta perusteluna, että sähköauton pitäisi matkia polttomoottorin ääniä, tuo ei minusta oikein mene. Eihän se silloin kerro oikein mitä se auto tekee. Itse mieluummin ottaisin tuossakin tapauksessa ne sähköauton omat äänet ja käyttäisin niitä hyväksi ajamisessa.

Tuota hinta-argumenttia taas en oikein ymmärrä mitä haet takaa. Joo, onhan se halvempaa kajareista soittaa ääniä kuin suunnitella auto aidosti hyvä-ääniseksi, sen takiahan valmistajat menee niin usein tolle kajarilinjalle. Mutta ei minusta ole relevantti asia, aika hypoteettisista autoista tässä kuitenkin puhutaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 044
Viestejä
4 965 118
Jäsenet
79 741
Uusin jäsen
J1N

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom