Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Talkkarihommassa (yms muutaman korttelin sisällä pyörimisessä) on dieselpakujen kanssa ollut jo pitkään ongelmia, ja adblue on pikemminkin vähentänyt niitä, kun se päästää DPF pöntön paljon helpommalla.
 
Mitenkä se päästää DPF pöntön helpommalla?
Pienhiukkaset ja typenoksidit ovat tavallaan sellaisia joko-tai päästöjä, jos moottori säädetään niin ettei sieltä tule typenoksideja, sieltä tulee paljon pienhiukkasia, joita se dpf sitten nitistää. Toinen ääripää on esim scanialla, jossa moottorista ei tule pienhiukkasia, vaan valtavasti typenoksideja, joita sitten käsitellään tehokkaalla urealaitteistolla.
 
Mitenkä se päästää DPF pöntön helpommalla?
Dieselmoottorissa raakapäästöt (moottorista) NOxien ja noen suhteen ovat karkeasti ottaen vaihtokauppa; NOxeja syntyy kuumassa palamisessa reilummalla ilmakertoimella ja hiukkasia taas niukemmalla ilmamäärällä, kun palaminen on "kituisampaa". Jälkimmäisessä tapauksessa ilman typpikään ei hapetu niin paljon ja NOxipäästöt pienenevät.

Ilman SCR:ää NOx-päästöt pitää hallita palamisella, jolloin nokea tulee reilummin ja DPF täyttyy nopeammin. Keinoina mm. matalammat ilmakertoimet ja EGR, mutta tällöin tosiaan nokea syntyy.

SCR:n kanssa voidaan polttaa puhtaammin pienemmällä nokipäästöllä (ja usein paremmalla hyötysuhteella), kun typen oksidit saadaan jälkikäsittelyllä poistettua pakokaasuista.
 
Viimeksi muokattu:
Pienhiukkaset ja typenoksidit ovat tavallaan sellaisia joko-tai päästöjä, jos moottori säädetään niin ettei sieltä tule typenoksideja, sieltä tulee paljon pienhiukkasia, joita se dpf sitten nitistää. Toinen ääripää on esim scanialla, jossa moottorista ei tule pienhiukkasia, vaan valtavasti typenoksideja, joita sitten käsitellään tehokkaalla urealaitteistolla.
Kerrotko lisää miten diesel moottorissa "säätämällä" saadaan palamaan polttoaine täydellisesti? Tuotahan se tarkoittaa jos ei hiukkasia tule.

On toki totta, että DOC->DPF vs DOC->DPF->SCR josta jälkimmäinenen vaatii paljon vähemmän pakokaasun takaisinkierrätystä. Eli EGR ei ole kesällä "levällään" kokoajan. Tuo voimakas takaisinkierrätys vähentää NOx päästöjä, mutta huonontaa palamista ja luonnollisesti tulee enemmän nokea DPF:lle poltettavaksi. Varmaan jotain tuon suuntaista oikeasti haettiin takaa?
 
Kerrotko lisää miten diesel moottorissa "säätämällä" saadaan palamaan polttoaine täydellisesti? Tuotahan se tarkoittaa jos ei hiukkasia tule.

On toki totta, että DOC->DPF vs DOC->DPF->SCR josta jälkimmäinenen vaatii paljon vähemmän pakokaasun takaisinkierrätystä. Eli EGR ei ole kesällä "levällään" kokoajan. Tuo voimakas takaisinkierrätys vähentää NOx päästöjä, mutta huonontaa palamista ja luonnollisesti tulee enemmän nokea DPF:lle poltettavaksi. Varmaan jotain tuon suuntaista oikeasti haettiin takaa?
Enpä tuota nyt kirjaimellisesti tarkoittanut, vaan koitin parilla lauseella selittää miksi ureakäsittely päästää DPFn helpommalla.

Scanian moottoreihin tutustumalla selvinnee mitä ne ovat niille tehteet, EGR ja perinteisen DPF pöntön ovat kuitenkin heivanneet, mutta ureaa menee vastaavasti enemmän.
 
FPT (IVECO) tekee samoin traktorien moottoreissa, ei suodatinta, mutta Adblueta reilusti torveen.
 
Jos pyynti on tuo vähän päälle 40k niin se mitä firma saa myydessään auton on vähemmän.
Eli uutena 60k ja nyt saisi ehkä 38-39k. Nämä alvillisia toki.
Lisäksi lyhyet 2v takuut päättyneet/päättymässä... halvempien energiakulujen kannalta ratkaisevaa on ajosuorite jonka pitäisi olla selvästi enemmän kuin 20 tkm/v.
Mutta ei noilla tosiaankaan säästöjä tule vaikka asian laskisi miten päin. Ei ole aivan kaukaa haettua kutsua videota propagandaksi.
Oma lukunsa on aurinkosähkön järkevyys, kun olisi mahdollista yöllä ladata halvalla pörssisähköllä.
 
Mutta ei noilla tosiaankaan säästöjä tule vaikka asian laskisi miten päin. Ei ole aivan kaukaa haettua kutsua videota propagandaksi.
Kerro nyt laiskemmille missa kohtaa vidoeta puhutaan niista saatoista. Omien silmailyjeni mukaan se ei ole mitenkaan oleellinen osa videota vaan se etta kuinka buzzi toimii tuossa hommassaan. Sen mita loysin puhuttavan kustannuksista niin etta lasketaan auton maksavan 5t per vuosi. En vaan jaksa katsoa koko videota etta loytaisin sen propagandan.
 
Kerro nyt laiskemmille missa kohtaa vidoeta puhutaan niista saatoista. Omien silmailyjeni mukaan se ei ole mitenkaan oleellinen osa videota vaan se etta kuinka buzzi toimii tuossa hommassaan. Sen mita loysin puhuttavan kustannuksista niin etta lasketaan auton maksavan 5t per vuosi. En vaan jaksa katsoa koko videota etta loytaisin sen propagandan.
Videon kuvauksessa. "Mikkeliläinen Huoltotiimi Oy on vaihtanut lähes koko pakettiautokalustonsa sähköön ja kokemukset ovat hyvät ja säästöjä tulee." Ja haastattelussa (joka on tosiaan todellisten kustannusten kannalta hyvin epämääräinen) puhutaan mm. "jää diesel-rivi kokonaan pois".
 
Videon kuvauksessa. "Mikkeliläinen Huoltotiimi Oy on vaihtanut lähes koko pakettiautokalustonsa sähköön ja kokemukset ovat hyvät ja säästöjä tulee." Ja haastattelussa (joka on tosiaan todellisten kustannusten kannalta hyvin epämääräinen) puhutaan mm. "jää diesel-rivi kokonaan pois".
Ok. Selvisi miksi sita saastoa painotaan tassa keskustelussa niin paljon. Mita Nettiautosta katselin niin yllattavan halpoja tuon koko luokan pakut ovat. Tuntuisi etta vastaavan saisi 30t dieselina.

Sain jopa katsottua koko videon ja siina oli mielenkiintoisinta antia puheet tyokoneiden sahkoistymisen keskeneraisyydesta ja siita kuinka Kiina tuntuu olevan siinakin edella.
 
Ok. Selvisi miksi sita saastoa painotaan tassa keskustelussa niin paljon. Mita Nettiautosta katselin niin yllattavan halpoja tuon koko luokan pakut ovat. Tuntuisi etta vastaavan saisi 30t dieselina.

Sain jopa katsottua koko videon ja siina oli mielenkiintoisinta antia puheet tyokoneiden sahkoistymisen keskeneraisyydesta ja siita kuinka Kiina tuntuu olevan siinakin edella.
Jeps. En vihaa sähköautoja, mutta olisi ehkä ollut järkevämpää vielä malttaa ja vaihtaa 1/3 tai puolet autoista sähköön eikä koko fleettiä uusiin kalliisiin.
Painavia autoja ovat isoilla akuilla, vaikka päivittäin ajetaan pieni lenkki. Näyttäisi että ainakin osaa voisi ainakin säilyttää ellei ladata hallin sisällä, säästäisi sähköä varsinkin talvella.
 
Jeps. En vihaa sähköautoja, mutta olisi ehkä ollut järkevämpää vielä maltaa ja vaihtaa 1/3 tai puolet autoista sähköön.
Juu itsekkin saattaisin olla paljon varovaisempi laittamasta munia samaan koriin mutta en nyt nakisi sahkoa noin suurena morkona. Ja he taisivat jollain 3 Buzzilla harjoitella osan aikaan ennempaa siirtymista taysin buziin.

Yrittajia on niin monenlaisia. Kaverini joka tekee ihan aikuisten oikeaa raskaskone huoltoa ympari maakuntaa saa perusteltua itselleen etta 15 vuotta vanhaa huolto autoa kannattaa viikonloppu hitsailla etta saa taas lisaa leimaa. Ja tehtaan uutta huoltoautoa ei saa ostaa kun sita joutuu varomaan.
 
Yrittajia on niin monenlaisia. Kaverini joka tekee ihan aikuisten oikeaa raskaskone huoltoa ympari maakuntaa saa perusteltua itselleen etta 15 vuotta vanhaa huolto autoa kannattaa viikonloppu hitsailla etta saa taas lisaa leimaa. Ja tehtaan uutta huoltoautoa ei saa ostaa kun sita joutuu varomaan.
Siis jos on taidot, tilat ja työkalut, niin sen vanhan pommin ylläpitäminen on taloudellisessa mielessä ihan järkevää, ainakin niin pitkäään kun sitä ei nyt ihan päivittäin tarvitse tehdä, vaikka siihen käytetyn ajan laskisikin täydella laskutuntihinnalla.. Ja käytännössähän jos sitä vanhaa pommia korjaa "kokoajan", se ylläpitoon menevä aika ei loppujenlopuksi ole niin iso, kun siihen ei tarvitse käyttää viikkoa yhtäjaksoisesti kerran vuodessa. Samalla myös sillä jatkuvalla rassauksella sitä autoa tulee tutkittua säännöllisesti, niin että monet viat tulee huomattua hyvin aikaisessa vaiheessa.

Faijalla oli aikanaan vanhempi kuorma-auto, joka piti säännöllisesti rasvata.. Eli 2-3 kertaa kuukaudessa käytiin kaikki auton liikkuvat osat läpi rasvaprässin kanssa, ja siinä samalla huomattiin monia vikoja aivan ongelman alkuvaiheessa.

Käytännössä moni ei vaan jaksa tapella sen työkalun kanssa, vaan haluaa ennemmin keskittyä varsinaiseen työhön, ja käyttää toimivia työkaluja, ja vaan vaihtaa työkalu uuteen, kun se alkaa vaatia huomiota. Itse huomaan iän myötä kokoajan enemmän ajattelevani noin.
 
Yrittajia on niin monenlaisia. Kaverini joka tekee ihan aikuisten oikeaa raskaskone huoltoa ympari maakuntaa saa perusteltua itselleen etta 15 vuotta vanhaa huolto autoa kannattaa viikonloppu hitsailla etta saa taas lisaa leimaa. Ja tehtaan uutta huoltoautoa ei saa ostaa kun sita joutuu varomaan.
Mun korvaan tämä kuulostaa ihan hyvinkin loogiselta :D Jos on joku vanhempi luotettavaa tekniikkaa oleva auto, niin eikö tuo nyt ole ihan no-brainer käyttää yksi viikonloppu vuodesta leimakuntoon saattamiseen? Pääomakulut todella pienet vrt. joku uudempi Adblue DPF EGR vehje
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 812
Viestejä
5 054 936
Jäsenet
80 936
Uusin jäsen
vanderi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom