Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Talkkarihommassa (yms muutaman korttelin sisällä pyörimisessä) on dieselpakujen kanssa ollut jo pitkään ongelmia, ja adblue on pikemminkin vähentänyt niitä, kun se päästää DPF pöntön paljon helpommalla.
 
Talkkarihommassa (yms muutaman korttelin sisällä pyörimisessä) on dieselpakujen kanssa ollut jo pitkään ongelmia, ja adblue on pikemminkin vähentänyt niitä, kun se päästää DPF pöntön paljon helpommalla.

Mitenkä se päästää DPF pöntön helpommalla?
 
Mitenkä se päästää DPF pöntön helpommalla?
Pienhiukkaset ja typenoksidit ovat tavallaan sellaisia joko-tai päästöjä, jos moottori säädetään niin ettei sieltä tule typenoksideja, sieltä tulee paljon pienhiukkasia, joita se dpf sitten nitistää. Toinen ääripää on esim scanialla, jossa moottorista ei tule pienhiukkasia, vaan valtavasti typenoksideja, joita sitten käsitellään tehokkaalla urealaitteistolla.
 
Mitenkä se päästää DPF pöntön helpommalla?
Dieselmoottorissa raakapäästöt (moottorista) NOxien ja noen suhteen ovat karkeasti ottaen vaihtokauppa; NOxeja syntyy kuumassa palamisessa reilummalla ilmakertoimella ja hiukkasia taas niukemmalla ilmamäärällä, kun palaminen on "kituisampaa". Jälkimmäisessä tapauksessa ilman typpikään ei hapetu niin paljon ja NOxipäästöt pienenevät.

Ilman SCR:ää NOx-päästöt pitää hallita palamisella, jolloin nokea tulee reilummin ja DPF täyttyy nopeammin. Keinoina mm. matalammat ilmakertoimet ja EGR, mutta tällöin tosiaan nokea syntyy.

SCR:n kanssa voidaan polttaa puhtaammin pienemmällä nokipäästöllä (ja usein paremmalla hyötysuhteella), kun typen oksidit saadaan jälkikäsittelyllä poistettua pakokaasuista.
 
Viimeksi muokattu:
Pienhiukkaset ja typenoksidit ovat tavallaan sellaisia joko-tai päästöjä, jos moottori säädetään niin ettei sieltä tule typenoksideja, sieltä tulee paljon pienhiukkasia, joita se dpf sitten nitistää. Toinen ääripää on esim scanialla, jossa moottorista ei tule pienhiukkasia, vaan valtavasti typenoksideja, joita sitten käsitellään tehokkaalla urealaitteistolla.
Kerrotko lisää miten diesel moottorissa "säätämällä" saadaan palamaan polttoaine täydellisesti? Tuotahan se tarkoittaa jos ei hiukkasia tule.

On toki totta, että DOC->DPF vs DOC->DPF->SCR josta jälkimmäinenen vaatii paljon vähemmän pakokaasun takaisinkierrätystä. Eli EGR ei ole kesällä "levällään" kokoajan. Tuo voimakas takaisinkierrätys vähentää NOx päästöjä, mutta huonontaa palamista ja luonnollisesti tulee enemmän nokea DPF:lle poltettavaksi. Varmaan jotain tuon suuntaista oikeasti haettiin takaa?
 
Kerrotko lisää miten diesel moottorissa "säätämällä" saadaan palamaan polttoaine täydellisesti? Tuotahan se tarkoittaa jos ei hiukkasia tule.

On toki totta, että DOC->DPF vs DOC->DPF->SCR josta jälkimmäinenen vaatii paljon vähemmän pakokaasun takaisinkierrätystä. Eli EGR ei ole kesällä "levällään" kokoajan. Tuo voimakas takaisinkierrätys vähentää NOx päästöjä, mutta huonontaa palamista ja luonnollisesti tulee enemmän nokea DPF:lle poltettavaksi. Varmaan jotain tuon suuntaista oikeasti haettiin takaa?
Enpä tuota nyt kirjaimellisesti tarkoittanut, vaan koitin parilla lauseella selittää miksi ureakäsittely päästää DPFn helpommalla.

Scanian moottoreihin tutustumalla selvinnee mitä ne ovat niille tehteet, EGR ja perinteisen DPF pöntön ovat kuitenkin heivanneet, mutta ureaa menee vastaavasti enemmän.
 
FPT (IVECO) tekee samoin traktorien moottoreissa, ei suodatinta, mutta Adblueta reilusti torveen.
 
Jos pyynti on tuo vähän päälle 40k niin se mitä firma saa myydessään auton on vähemmän.
Eli uutena 60k ja nyt saisi ehkä 38-39k. Nämä alvillisia toki.
Lisäksi lyhyet 2v takuut päättyneet/päättymässä... halvempien energiakulujen kannalta ratkaisevaa on ajosuorite jonka pitäisi olla selvästi enemmän kuin 20 tkm/v.
Mutta ei noilla tosiaankaan säästöjä tule vaikka asian laskisi miten päin. Ei ole aivan kaukaa haettua kutsua videota propagandaksi.
Oma lukunsa on aurinkosähkön järkevyys, kun olisi mahdollista yöllä ladata halvalla pörssisähköllä.
 
Mutta ei noilla tosiaankaan säästöjä tule vaikka asian laskisi miten päin. Ei ole aivan kaukaa haettua kutsua videota propagandaksi.
Kerro nyt laiskemmille missa kohtaa vidoeta puhutaan niista saatoista. Omien silmailyjeni mukaan se ei ole mitenkaan oleellinen osa videota vaan se etta kuinka buzzi toimii tuossa hommassaan. Sen mita loysin puhuttavan kustannuksista niin etta lasketaan auton maksavan 5t per vuosi. En vaan jaksa katsoa koko videota etta loytaisin sen propagandan.
 
Kerro nyt laiskemmille missa kohtaa vidoeta puhutaan niista saatoista. Omien silmailyjeni mukaan se ei ole mitenkaan oleellinen osa videota vaan se etta kuinka buzzi toimii tuossa hommassaan. Sen mita loysin puhuttavan kustannuksista niin etta lasketaan auton maksavan 5t per vuosi. En vaan jaksa katsoa koko videota etta loytaisin sen propagandan.
Videon kuvauksessa. "Mikkeliläinen Huoltotiimi Oy on vaihtanut lähes koko pakettiautokalustonsa sähköön ja kokemukset ovat hyvät ja säästöjä tulee." Ja haastattelussa (joka on tosiaan todellisten kustannusten kannalta hyvin epämääräinen) puhutaan mm. "jää diesel-rivi kokonaan pois".
 
Videon kuvauksessa. "Mikkeliläinen Huoltotiimi Oy on vaihtanut lähes koko pakettiautokalustonsa sähköön ja kokemukset ovat hyvät ja säästöjä tulee." Ja haastattelussa (joka on tosiaan todellisten kustannusten kannalta hyvin epämääräinen) puhutaan mm. "jää diesel-rivi kokonaan pois".
Ok. Selvisi miksi sita saastoa painotaan tassa keskustelussa niin paljon. Mita Nettiautosta katselin niin yllattavan halpoja tuon koko luokan pakut ovat. Tuntuisi etta vastaavan saisi 30t dieselina.

Sain jopa katsottua koko videon ja siina oli mielenkiintoisinta antia puheet tyokoneiden sahkoistymisen keskeneraisyydesta ja siita kuinka Kiina tuntuu olevan siinakin edella.
 
Ok. Selvisi miksi sita saastoa painotaan tassa keskustelussa niin paljon. Mita Nettiautosta katselin niin yllattavan halpoja tuon koko luokan pakut ovat. Tuntuisi etta vastaavan saisi 30t dieselina.

Sain jopa katsottua koko videon ja siina oli mielenkiintoisinta antia puheet tyokoneiden sahkoistymisen keskeneraisyydesta ja siita kuinka Kiina tuntuu olevan siinakin edella.
Jeps. En vihaa sähköautoja, mutta olisi ehkä ollut järkevämpää vielä malttaa ja vaihtaa 1/3 tai puolet autoista sähköön eikä koko fleettiä uusiin kalliisiin.
Painavia autoja ovat isoilla akuilla, vaikka päivittäin ajetaan pieni lenkki. Näyttäisi että ainakin osaa voisi ainakin säilyttää ellei ladata hallin sisällä, säästäisi sähköä varsinkin talvella.
 
Jeps. En vihaa sähköautoja, mutta olisi ehkä ollut järkevämpää vielä maltaa ja vaihtaa 1/3 tai puolet autoista sähköön.
Juu itsekkin saattaisin olla paljon varovaisempi laittamasta munia samaan koriin mutta en nyt nakisi sahkoa noin suurena morkona. Ja he taisivat jollain 3 Buzzilla harjoitella osan aikaan ennempaa siirtymista taysin buziin.

Yrittajia on niin monenlaisia. Kaverini joka tekee ihan aikuisten oikeaa raskaskone huoltoa ympari maakuntaa saa perusteltua itselleen etta 15 vuotta vanhaa huolto autoa kannattaa viikonloppu hitsailla etta saa taas lisaa leimaa. Ja tehtaan uutta huoltoautoa ei saa ostaa kun sita joutuu varomaan.
 
Yrittajia on niin monenlaisia. Kaverini joka tekee ihan aikuisten oikeaa raskaskone huoltoa ympari maakuntaa saa perusteltua itselleen etta 15 vuotta vanhaa huolto autoa kannattaa viikonloppu hitsailla etta saa taas lisaa leimaa. Ja tehtaan uutta huoltoautoa ei saa ostaa kun sita joutuu varomaan.
Siis jos on taidot, tilat ja työkalut, niin sen vanhan pommin ylläpitäminen on taloudellisessa mielessä ihan järkevää, ainakin niin pitkäään kun sitä ei nyt ihan päivittäin tarvitse tehdä, vaikka siihen käytetyn ajan laskisikin täydella laskutuntihinnalla.. Ja käytännössähän jos sitä vanhaa pommia korjaa "kokoajan", se ylläpitoon menevä aika ei loppujenlopuksi ole niin iso, kun siihen ei tarvitse käyttää viikkoa yhtäjaksoisesti kerran vuodessa. Samalla myös sillä jatkuvalla rassauksella sitä autoa tulee tutkittua säännöllisesti, niin että monet viat tulee huomattua hyvin aikaisessa vaiheessa.

Faijalla oli aikanaan vanhempi kuorma-auto, joka piti säännöllisesti rasvata.. Eli 2-3 kertaa kuukaudessa käytiin kaikki auton liikkuvat osat läpi rasvaprässin kanssa, ja siinä samalla huomattiin monia vikoja aivan ongelman alkuvaiheessa.

Käytännössä moni ei vaan jaksa tapella sen työkalun kanssa, vaan haluaa ennemmin keskittyä varsinaiseen työhön, ja käyttää toimivia työkaluja, ja vaan vaihtaa työkalu uuteen, kun se alkaa vaatia huomiota. Itse huomaan iän myötä kokoajan enemmän ajattelevani noin.
 
Yrittajia on niin monenlaisia. Kaverini joka tekee ihan aikuisten oikeaa raskaskone huoltoa ympari maakuntaa saa perusteltua itselleen etta 15 vuotta vanhaa huolto autoa kannattaa viikonloppu hitsailla etta saa taas lisaa leimaa. Ja tehtaan uutta huoltoautoa ei saa ostaa kun sita joutuu varomaan.
Mun korvaan tämä kuulostaa ihan hyvinkin loogiselta :D Jos on joku vanhempi luotettavaa tekniikkaa oleva auto, niin eikö tuo nyt ole ihan no-brainer käyttää yksi viikonloppu vuodesta leimakuntoon saattamiseen? Pääomakulut todella pienet vrt. joku uudempi Adblue DPF EGR vehje
 
Jos pyynti on tuo vähän päälle 40k niin se mitä firma saa myydessään auton on vähemmän.
Eli uutena 60k ja nyt saisi ehkä 38-39k. Nämä alvillisia toki.
Lisäksi lyhyet 2v takuut päättyneet/päättymässä... halvempien energiakulujen kannalta ratkaisevaa on ajosuorite jonka pitäisi olla selvästi enemmän kuin 20 tkm/v.
Mutta ei noilla tosiaankaan säästöjä tule vaikka asian laskisi miten päin. Ei ole aivan kaukaa haettua kutsua videota propagandaksi.
Oma lukunsa on aurinkosähkön järkevyys, kun olisi mahdollista yöllä ladata halvalla pörssisähköllä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=qmzO9hzslyg


"Mikkeliläinen Huoltotiimi Oy on vaihtanut lähes koko pakettiautokalustonsa sähköön ja kokemukset ovat hyvät ja säästöjä tulee."
15-20 tkm/v per auto ajoa, arvioitu arvonalenema vuodessa 5000e per auto. Onkohan tässä tehty laskelmat ihan huolella loppuun asti? Vai ideologia edellä... 🤨


Firma ilmeisesti videon perusteella osti jotain 60 000€ versiota, ilmeisesti verolla.
Videossa ei puhuttu parin vuoden pidosta, vaan 10 vuotta tai 200 000 kilometriä, ajavat siis loppuun, tyytyväisiä jos saavat kympin. Ylihuomisesta ei tiedetä, mutta ihan uskottavaa sähkö pakettiautoille on kysyntää.

Polttispuolella varmaan joku VW caddy, lähempänä kuin Transportteri. uutena mitä luokkaa kymppitonnin halvempa, haetaanko neliveto automaattia, vai mitä(*. Nettiautossa ei nyt kymmennenvuotta vanhoja neliveto Caddyjä ollut, mutta vähemmän ajetuista pyynnit vielä ihan kohtuullisia, joten sieltä varmaan se jos kympin saa niin tyytyväisiä.

halvempien energiakulujen kannalta ratkaisevaa on ajosuorite jonka pitäisi olla selvästi enemmän kuin 20 tkm/v.
Mutta ei noilla tosiaankaan säästöjä tule vaikka asian laskisi miten päin. Ei ole aivan kaukaa haettua kutsua videota propagandaksi.

Jos jollain caddyllä vajaa paritonnia polttoaineeseen (alv0), sähkiksellä reilu viissataa. Huolloissa varmaan sähkis edullisempi, sillä erolla maksaa sitä kymppitonnin korkeampaa hintaa(/korkoa), riittääkö ,

Oma lukunsa on aurinkosähkön järkevyys, kun olisi mahdollista yöllä ladata halvalla pörssisähköllä.
Jos tehot rajoissa niin siirtomaksut veroineen säästää (oletus että ko alalla ei saa palautuksia)
Tietenkin se aurinkosähkö ei nyt ihan optimia latailla autoja jotka päivän liikenteessä ja osa illankin.

No vähän jäi olo että yrityksellä kassa kestää investointeja, ja paremman puutteessa sähkö pakuihin ja paneeleihin. Ja näytti olevan autoissakin erityiskilvetkin, ettei ihan senttejä nuukailla.

Mutta vaikka ei nyt suoranaista säästöä saa ynnättyä, riittävällä tuotolla pääomaan, niin ei se sähkis nyt mikään huona juttu oli noissa hommissa. Jos kalusto-oli uusimis vaiheessa, niin 10v tähtäimellä vähän eri kuin kolmenvuoden vuokralla. viiden vuoden päästä ollaan jo 30 luvulla.


(*
En lähteny etsiin mikä säästö malli oli ja minkä verran varusteluun, varustelu varmaan maksaa samaa luokkaa Caddyssä. kymppitonnini ei mikään fakta, kuhan nyt jostain ravistin.
 
Mun korvaan tämä kuulostaa ihan hyvinkin loogiselta :D Jos on joku vanhempi luotettavaa tekniikkaa oleva auto, niin eikö tuo nyt ole ihan no-brainer käyttää yksi viikonloppu vuodesta leimakuntoon saattamiseen? Pääomakulut todella pienet vrt. joku uudempi Adblue DPF EGR vehje
Olis siinä toimistusjohtajalla vapaat viinkonloput tiukassa jos täytyisi 13 autoa vuodessa hitsuutella viikonloppuisin että miehet pääsevät maanantaina töihin.

Mutu että sähkövoimalinjaa liittyy myös kateutta. Hiukan haiskahtaa tässä keskustelussa se että joillekkin on hapanta se että talonmies Tapiolla on tallissaan 13 uutta sähköautoa. Tai sitten se että näiden Tapioden pitäisi olla niitä viimeisiä diesel miehiä jotka menevät hautaan käryten öljyltä.

Ainoa joka niistä säästöistä mesoaa videossa on Harri ja toimari vain myötäilee jutussa mukana mitenkään sanomatta että asioita tehdään rahan säästämisen takia. Siitä toimari puhuu oma aloitteisesti että haluaa päästöistä eroon.
 
Meidän firman (IT-ala) on muutama pakettiauto ja ne on sähkömalleja Mercedes‑Benz eSprinter ja ovat kuulemma toimineet todella hyvin ja muutenkin olleet hyviä.
 
Olis siinä toimistusjohtajalla vapaat viinkonloput tiukassa jos täytyisi 13 autoa vuodessa hitsuutella viikonloppuisin että miehet pääsevät maanantaina töihin.

Mutu että sähkövoimalinjaa liittyy myös kateutta. Hiukan haiskahtaa tässä keskustelussa se että joillekkin on hapanta se että talonmies Tapiolla on tallissaan 13 uutta sähköautoa. Tai sitten se että näiden Tapioden pitäisi olla niitä viimeisiä diesel miehiä jotka menevät hautaan käryten öljyltä.

Ainoa joka niistä säästöistä mesoaa videossa on Harri ja toimari vain myötäilee jutussa mukana mitenkään sanomatta että asioita tehdään rahan säästämisen takia. Siitä toimari puhuu oma aloitteisesti että haluaa päästöistä eroon.
Puhe oli jostain yhden miehen pärnäsestä. Ei tästä id buzz porukasta
 
Olisiko järki viimein palaamassa...
Mikä se kohdeyleisö on näille? Itselle tuntuu lähinnä huonommalta vaihtoehdolta ihan perus-polttiksen ja täyssähkön välillä. Normaalikäytössä joku 400km range riittää valtaosaan ajoista, mutta sitten tommonen REX-auto vaikka 200km sähkörangella melko todennäköisesti johtaisi vaan lisäpysähdyksiin latauspisteillä - miksi sitä vartavasten haluaisi käyttää sitä kallista polttoainetta jos voisi yhtä hyvin ladata reissussa?

Siihen kylkeen monimutkainen huoltoa vaativa kokonaisuus.. en ymmärrä.
 
Mikä se kohdeyleisö on näille? Itselle tuntuu lähinnä huonommalta vaihtoehdolta ihan perus-polttiksen ja täyssähkön välillä. Normaalikäytössä joku 400km range riittää valtaosaan ajoista, mutta sitten tommonen REX-auto vaikka 200km sähkörangella melko todennäköisesti johtaisi vaan lisäpysähdyksiin latauspisteillä - miksi sitä vartavasten haluaisi käyttää sitä kallista polttoainetta jos voisi yhtä hyvin ladata reissussa?

Siihen kylkeen monimutkainen huoltoa vaativa kokonaisuus.. en ymmärrä.
No minä nyt ainakin. Työmatkat menisi tuollaisella vallan hienosti ja useamman kerran vuoteen kun ajelee 600-1000km "putkeen", niin ei juuri huvita stoppailla kun täyttämään kahvitermari ja wc-tauolle. Huoltoasemilla vain tollot pölisee ja pitää autojaan tolpassa tunti tolkulla.
Nuohan lataa sitten polttiksella sitä akkua, ei liene "rakettitekniikkaa".
 
Tuollaista hybriditekniikkaa kehitetään vastarannankiiskille ja maihin, joissa latausinfra on kehittymätöntä.

Kun mersun CLA -tyyppiset energiatehokkaat ja lataukseltaan julmat nopeat sähkärit yleistyvät sekä muutaman megawatin latausasemia tulee vielä jokunen kymmen lisää, tuollaisille hybrideille ei oikein ole markkinarakoa. Jotain kertoo TM:n 2458 kilometrin ajo CLA:lla vuorokaudessa.

Uusien autojen hankkijoista maasto-, paketti- ja kuorma-autoilijoille tarvitaan vielä polttomoottorivaihtoehto.
 
Eikö pitkän kantaman hybrideissä olisi nykyistäkin pahempina polttomoottorin käyttämättömyydestä syntyvät ongelmat? Teknologialla kai tämäkin olisi ratkaistavissa, kuten pakollisena polttiksen pyörittelyllä silloin tällöin.
 
Sinänsä kait ratkaisuja olisi jos valmistaja kokee että niille on tarvetta. En ole ihan vakuuttunut että tuo ruostumisongelma olisi niin yleinen että maksaa vaivaa. Osalla koneita tuosta on ollut oikeaa ongelmaa, mutta todella paljon sitten vastaavasti on moottoreita mistä ei kummempaa ongelmaa ole ainakaan raportoitu.

Jonkun kosteuden mittailua ja moottorin lämmitystä ilman sen käynnistystä varmasti voitaisiin halutessaan toteuttaa.

Väittäisin että tuo rex tapa on lähinnä halvempi ja helpommin säädettävissä auton tehot ja ajettavuus kuntoon ja sähköisen voimalinjan hyödyt ovat tietyissä tilanteissa todella selkeät. Myöskin tietty voidaan käyttää moottoria mahdollisimman optimaalisella alueella ilman että se vaikuttaa tehoihin.
 
miksi sitä vartavasten haluaisi käyttää sitä kallista polttoainetta jos voisi yhtä hyvin ladata reissussa?
No sinänsä rahansäästö on aika pieni pikalatauksen hinnoilla varsinkin jos verrokkina on latauskäyttöön optimoitu pieni polttomottori ja sen kulutus. Tuntuisi kyllä itse silti alkukantaiselta ajaa autolla, jossa joku generaattori hyrisee konepellin alla tuottamassa sähköä.

Siihen kylkeen monimutkainen huoltoa vaativa kokonaisuus.. en ymmärrä.
Tämäpä. Lisäksi noissa tulee välttämättä tilaongelmia kun pitää änkeä autoon polttis oheislaitteineen (ml. saastelaitteet) sekä polttoainetankki. Sitten pitää sijoitella sähköjärjestelmän osia epäoptimaalisiin paikkoihin, jotka aiheuttavat ongelmia kun kosteus pääsee vääriin paikkoihin.

Nuohan lataa sitten polttiksella sitä akkua, ei liene "rakettitekniikkaa".
Ilman moottorin fyysistä yhteyttä renkaisiin saadaan toki hommaa vähän yksinkertaistettua. Eiköhän se Range Extender kuitenkin tarvitse ihan samat kehittyneet päästövalvonta- ja päästövähennysjärjestelmät kuin isommatkin pelit. Näistä saadaan sitten mukavia korjattavia kun polttis ei käy koskaan lämpimänä ja kaikki paikat menee ajan myötä tukkoon.

Kyllä se plugari (sähkö- ja polttomoottorivoimalinjalla) vaan on aina kompromissi, jonka haitat alkaa korostua kun ikää tulee.
 
No sinänsä rahansäästö on aika pieni pikalatauksen hinnoilla varsinkin jos verrokkina on latauskäyttöön optimoitu pieni polttomottori ja sen kulutus. Tuntuisi kyllä itse silti alkukantaiselta ajaa autolla, jossa joku generaattori hyrisee konepellin alla tuottamassa sähköä.


Tämäpä. Lisäksi noissa tulee välttämättä tilaongelmia kun pitää änkeä autoon polttis oheislaitteineen (ml. saastelaitteet) sekä polttoainetankki. Sitten pitää sijoitella sähköjärjestelmän osia epäoptimaalisiin paikkoihin, jotka aiheuttavat ongelmia kun kosteus pääsee vääriin paikkoihin.


Ilman moottorin fyysistä yhteyttä renkaisiin saadaan toki hommaa vähän yksinkertaistettua. Eiköhän se Range Extender kuitenkin tarvitse ihan samat kehittyneet päästövalvonta- ja päästövähennysjärjestelmät kuin isommatkin pelit. Näistä saadaan sitten mukavia korjattavia kun polttis ei käy koskaan lämpimänä ja kaikki paikat menee ajan myötä tukkoon.

Kyllä se plugari (sähkö- ja polttomoottorivoimalinjalla) vaan on aina kompromissi, jonka haitat alkaa korostua kun ikää tulee.
Saas nähdä mitä tulee, eiköhän nuo muutkin kohta seuraa perässä...
 
Eikö pitkän kantaman hybrideissä olisi nykyistäkin pahempina polttomoottorin käyttämättömyydestä syntyvät ongelmat? Teknologialla kai tämäkin olisi ratkaistavissa, kuten pakollisena polttiksen pyörittelyllä silloin tällöin.
Eikä se jää vain siihen polttiksen ongelmiin, vaan myös akku on potentiaalisesti kovilla, kun syklejä tulee tollasella 40kWh akulla 2-3x nopeammin kuin isoakkuisella sähköautolla. Mutta näistäkin huolimatta noille löytynee joku markkinarako.
 
Mikä se kohdeyleisö on näille? Itselle tuntuu lähinnä huonommalta vaihtoehdolta ihan perus-polttiksen ja täyssähkön välillä. Normaalikäytössä joku 400km range riittää valtaosaan ajoista, mutta sitten tommonen REX-auto vaikka 200km sähkörangella melko todennäköisesti johtaisi vaan lisäpysähdyksiin latauspisteillä - miksi sitä vartavasten haluaisi käyttää sitä kallista polttoainetta jos voisi yhtä hyvin ladata reissussa?

Siihen kylkeen monimutkainen huoltoa vaativa kokonaisuus.. en ymmärrä.
Kohdeyleisö ovat ne jotka kategorisesti ovat sitä mieltä että sähköautot ovat huonoja vaikka eivät ole koskaan sellaisessa olleet edes kyydissä? Jos Facebookia katsoo niin asiakkaita olisi jonoksi asti.

Käytännössähän tuossa ei ole useimmille auton käyttäjille mitään järkeä. Mukana kulkee kallis ja täysin turha polttomoottori jota täytyy huoltaa ja korjata isolla rahalla. Moottori lisää painoa ja kulutusta ja vie tilaa akulta.

Ainoa kuviteltava hyöty on se että bensalenkkarit haluavat väkisin ajaa 1000km yhdellä istumalla, mutta varsin harvalla ihmisellä kuitenkaan on tuollaista infernaalista pidätyskykyä. Ja toisaalta taas uusimmilla sähköautoilla alkaa tuo 1000km latauksella olla jo varsin lähellä. Ja lataus nopeudet alkavat olemaan sitä luokkaa että lataaminen on ongelma vain tietämättömien mielikuvituksessa.

Myöskin erikoista kuinka valtavan paljon ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä että ehkä ajavat kerran vuodessa Lappiin. Muuten voisi ajella koko vuoden sähköautolla edullisesti, mutta koska kerran vuoteen on pakko kiduttaa koko perhettä ajamalla yhdellä istumalla lappiin niin kaikki ajot on sitten ajettava aina polttoaineella ja maksettava siitä valtavia summia. Paljon halvemmaksi tulisi vuokrata polttomoottoriauto sitä lapinreissua varten, jos ei mitenkään pysty matkalla lataamaan muutamaa kymmentä minuuttia.
 
No sinänsä rahansäästö on aika pieni pikalatauksen hinnoilla varsinkin jos verrokkina on latauskäyttöön optimoitu pieni polttomottori ja sen kulutus. Tuntuisi kyllä itse silti alkukantaiselta ajaa autolla, jossa joku generaattori hyrisee konepellin alla tuottamassa sähköä.
Paras olisi jos täyssähköihin saataisiin ne 1000km ranget. Ei tarvitsisi enää kauheasti pikalatailla.
 
Nykyaan 50 kwh akkukapaa _lisaa_ maksaa autoyhtiolle joku 4000e. Se on kohtuu tiukka budjetti saada autoon polttispuoli ja se vie viela pirusti tilaa. Jos nyt haluaa paassaan vertailla 40kwh+polttis systeemiin jossa on 90 kwh.

Hybridit olivat ihan fiksuja ideoita silloin kun kwh maksoi yli 200e mutta ei enaa.

Olisi kylla kiva jos jossain olisi tutkimus siita etta kuinka moni oikeasti ajaa yli 4 tuntia kerrallan. Omaan makuun ne kusematta lappiin jutut ovat elvistelye joka pitaa paikkansa ehka 2% autoilijosta. Eika autoja kannata 2% tarpeisiin tehda.
 
Kohdeyleisö ovat ne jotka kategorisesti ovat sitä mieltä että sähköautot ovat huonoja vaikka eivät ole koskaan sellaisessa olleet edes kyydissä? Jos Facebookia katsoo niin asiakkaita olisi jonoksi asti.

Käytännössähän tuossa ei ole useimmille auton käyttäjille mitään järkeä. Mukana kulkee kallis ja täysin turha polttomoottori jota täytyy huoltaa ja korjata isolla rahalla. Moottori lisää painoa ja kulutusta ja vie tilaa akulta.

Ainoa kuviteltava hyöty on se että bensalenkkarit haluavat väkisin ajaa 1000km yhdellä istumalla, mutta varsin harvalla ihmisellä kuitenkaan on tuollaista infernaalista pidätyskykyä. Ja toisaalta taas uusimmilla sähköautoilla alkaa tuo 1000km latauksella olla jo varsin lähellä. Ja lataus nopeudet alkavat olemaan sitä luokkaa että lataaminen on ongelma vain tietämättömien mielikuvituksessa.

Myöskin erikoista kuinka valtavan paljon ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä että ehkä ajavat kerran vuodessa Lappiin. Muuten voisi ajella koko vuoden sähköautolla edullisesti, mutta koska kerran vuoteen on pakko kiduttaa koko perhettä ajamalla yhdellä istumalla lappiin niin kaikki ajot on sitten ajettava aina polttoaineella ja maksettava siitä valtavia summia. Paljon halvemmaksi tulisi vuokrata polttomoottoriauto sitä lapinreissua varten, jos ei mitenkään pysty matkalla lataamaan muutamaa kymmentä minuuttia.
On myös ihmisiä kuten allekirjoittanut, joiden mielestä autoilu voi olla mukavaa ja ajaminenkin ihan kivaa. Psykologinen vaikutus on suuri, kun tiedät että voit pysähtyä tai olla pysähtymättä milloin haluat.
Minäkin voisin ottaa kyllä sähköauton noihin nurkka-ajoihin ja varmasti joskus sellainen tuleekin, mutta tällä hetkellä sähköauto voisi korvata ainoastaan yhden autoistamme ja sekin on sen verran tuore ettei vaihtamalla oleellista hyötyä saa. En ajattele autoilua aina siten että joka-ikinen kulu pitää minimoida ja excelöi että onkohan sähkööauto nyt 1000e polttoainekuluiltaan pienempi per vuosi.
 
Esim pakuihin tuollainen REX voisi olla mainio, mikä on mitoitettu sen mukaan että pystyy generoimaan sen verran sähköä että motariajo sujuu moottorin suurimmalla teholla optimaalisesti. Ylimääräiset revittelyt otetaan sitten akusta.
 
Nykyaan 50 kwh akkukapaa _lisaa_ maksaa autoyhtiolle joku 4000e. Se on kohtuu tiukka budjetti saada autoon polttispuoli ja se vie viela pirusti tilaa. Jos nyt haluaa paassaan vertailla 40kwh+polttis systeemiin jossa on 90 kwh.

Hybridit olivat ihan fiksuja ideoita silloin kun kwh maksoi yli 200e mutta ei enaa.

Olisi kylla kiva jos jossain olisi tutkimus siita etta kuinka moni oikeasti ajaa yli 4 tuntia kerrallan. Omaan makuun ne kusematta lappiin jutut ovat elvistelye joka pitaa paikkansa ehka 2% autoilijosta. Eika autoja kannata 2% tarpeisiin tehda.
Tää olis kieltämättä mielenkiintoista tietää. Itse ajoin juuri Joensuuhun ja takaisin (reilut 400km suuntaansa). Polttiksella tuon pätkän olisi halutessaan voinut mennä yhtä soittoa, mutta nyt sähköautolla mun oli pakko pysähtyä Joensuun ja Vantaan välisellä matkalla. Ajoin kympin yli rajoituksen mittarissa ja mulla oli mukavasti kuormaa, joten olisko juuri riittänyt perille, jos olisin ajanut mittarimaksimia? Ehkä, mutta kohteessa ei ollut latausmahdollisuutta, joten eipä sillä niin väliä.

Oulusta ajoin kerran sen noin 600 kilsaa yhdellä nopealla pysähdyksellä edellisellä autolla. Jollekin joka ajaa säännöllisesti pidempää pätkää tuokaan ei varmaan ole matka eikä mikään ajaa kusematta perille. Vaikka kokonaisaika ajoille ei tule hirveästi muuttumaan, niin kaipaan kyllä tuota mitä @taski sanoi. Voin halutessani pysähtyä tai olla pysähtymättä. Parhaimmillaan polttiksella alle kymmenen minuutin pysähdyksellä rangea on taas 800+ kilsaa, rakko tyhjennetty ja vähän matkaevästäkin kerennyt ostamaan. Nyt sähköautolla sen ominaisuudet pakottavat minut pitämään sen tauon ja sillä kympin pysähdyksellä saa sitten mitä tahansa 5 ja ehkä 35% väliltä latausta riippuen kelistä, laturista ja onko tajunnut laittaa akun esilämmityksen päälle. Suunnitellun pysähdyksen kohdalla auto kenties tekee tämän itsestään, mutta siinä se yks iso ero onkin. Polttiksella ei tartte miettiä sitäkään etukäteen, vaan sillä extempore pysähdyksellä se tankki täyttyy parissa minuutissa kelistä riippumatta.

Tämä on toki vain yksi vertailunalainen asia ja toistaiseksi olen ollut ihan tyytyväinen sähköautoilija. Ja jos siellä huoltsikalla nyt menee se viis-kymmenen minsaa enemmän aikaa per tauon vaativa pätkä, niin ei sillä niin suurta merkitystä ole. Varsinkaan työaikana, kun palkka juoksee, mutta eipä noin muutenkaan. Enemmän se on sitä, että se valinta ei ole enää samalla tavalla oma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 138
Viestejä
5 063 946
Jäsenet
81 032
Uusin jäsen
emkoo 05

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom