Kesärenkaat - yleisketju

Eipä se ny heti plaanaa kun ei urissa kynnä eikä syöksy lätäköihin yli 80km/h.

Järjellä pärjää, slikseilläkin. Mutta ei suositella.
Kiitos!
Ajelin tänään mutkatien, jota tulee myös mp:llä ajettua. Sateista ja tasaisesti märkä tie. Takarenkaissa ne normaalit 4 vesiuraa. Oli tavallaan samalla testiajo.

Eturenkaissa vain 2 vesiuraa ja pitää nyt kiirehtiä heti niiden vaihtoa! Eli tuntuu olevan jarrutuspitoa ja vetopitoa (en huomannut niissä mitään). Mutta yhdessä tilanteessa auto hieman puski, eli eturenkaiden pitoa ei enää ollut. Toki tyhjä tie, eli korkeintaan auto olisi mennyt ojaan. Nopeus oli tuolla hetkellä tasainen 75km/h. Eikä tuossa tilanteessa onneksi ollut vaaraa, mutta auton ohjauksessa tai jossain muussa huomasi tuon pidon menetyksen hetkeksi. Toki sitten ajelin loppumatkan hiljaisemmin.

Löysinkin lähes uudet 255/35R20 kesärenkaat, jotka varmaan jotenkin mahtuisi 8.5" vanteelle (eteen siis).
 
...

Löysinkin lähes uudet 255/35R20 kesärenkaat, jotka varmaan jotenkin mahtuisi 8.5" vanteelle (eteen siis).
Sopii oikein hyvin. Tässä on edessä 19 x 8,5 vanne ja sillä 255 x 35 x 19 rengas.

20230909_134948.jpg
 
Sopii oikein hyvin. Tässä on edessä 19 x 8,5 vanne ja sillä 255 x 35 x 19 rengas.

20230909_134948.jpg
Hyvin kyllä istuu! Samalla suojaa myös hieman vannettakin.

Edessä siis vielä talvirenkaat. 245/35R20 ja 8.5". Eli tuo 5mm + 5mm olisi vain hyvä juttu.

Screenshot_2025-06-18-17-50-48-61_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg

Tuollaiset renkaat.

Torin myyjä kyllä huijasi ja ehkä jää nuo renkaat käyttämättä sittenkin. Ei ollut ihan sitä mitä luvattiin ja "tyhmänä" en huomannut ajoissa. Toki 30€ menetys vaan kyseessä.

Edit:
Sulla onneksi aivan huippu renkaatkin! :)
Conti SportContact 7 taitaa olla.
 
Hyvin kyllä istuu! Samalla suojaa myös hieman vannettakin.

Edessä siis vielä talvirenkaat. 245/35R20 ja 8.5". Eli tuo 5mm + 5mm olisi vain hyvä juttu.

Screenshot_2025-06-18-17-50-48-61_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg

Tuollaiset renkaat.

Torin myyjä kyllä huijasi ja ehkä jää nuo renkaat käyttämättä sittenkin. Ei ollut ihan sitä mitä luvattiin ja "tyhmänä" en huomannut ajoissa. Toki 30€ menetys vaan kyseessä.

Edit:
Sulla onneksi aivan huippu renkaatkin! :)
Conti SportContact 7 taitaa olla.
Itse pidän esteettisesti enemmän tästä, että renkaan sivu on tasainen eikä sellainen viisto "tynnyrimäinen" mikä tulee, jos vanne on liian leveä suhteessa renkaaseen. Samalla bonuksena suojaa tosiaan vannettakin, kuten sanoit.

Ja joo, Contin SportContact 7:t on tuossa mesessä alla. Erinomaiset pidoltaan ja ajettavuudeltaan kaikissa tilanteissa. :smile:
 
205 16 (55-60) kesärenkaat tarvisi. Onkohan näistä mihinkään vai onko joku samassa hintaluokassa parempi?


Jos jotain verrokkia haluaa niin olen sinällään ollut tyytyävinen 2018 ostettuihin Landsail LS388 205/60 R16 92H, mutta näissä on hinta noussut turhan paljon.
 
Kumhoa tuli hiljattain vastaan made in china tekstillä, mikä oli noloa kun asiakas nimenomaan ei halunnut kiinalaisia renkaita..
 
Kyllä ne silti saattaa ihan laadukkaat olla, vaikka olisi tehty Kiinassa. Paljon riippuu siitä, onko suunnittelu Kumhon käsissä vai onko sopimusvalmistuksessa ulkoistettu kaikki Kiinan päähän.
 
Uskoisin, että ovat uudemmat, koska kaksi euroa halvemmalla oli tarjolla DOT 2022 DEMO malleja samasta renkaasta. Lisäksi kun kyselin 1001renkaiden aspasta, vastasivat että "Yleisesti ottaen kaikki myymämme renkaat ovat alle kolme vuotta vanhoja, ellei tuotetiedoissa toisin mainita."

Mutta saapa nähdä, sitten selviää kun pihalle tulee.
Näistä saapui kolme tänään, yksi on näköjään seurannan mukaan yhä Saksassa. Paistoviikko 35/2022, eli justiinsa sen vajaat kolme vuotta. Pinta näyttää ihan uudelta, en olisi demoiksi arvannut jos ei olisi sellaisina myyty. Nyt sitten jännitetään liikahtaako se neljäs rengas sieltä Saksan lajittelusta johonkin, vai saanko samanlaisen kokemuksen kuin TemeASD.

Saksan päässä kuljetuksen hoiti GLS, Suomessa ovelle toi DB Schenker.
 
Kyllä ne silti saattaa ihan laadukkaat olla, vaikka olisi tehty Kiinassa. Paljon riippuu siitä, onko suunnittelu Kumhon käsissä vai onko sopimusvalmistuksessa ulkoistettu kaikki Kiinan päähän.
Täysin samaa mieltä joka kohdasta, mutta ikävästi pääsi tuossa tapauksessa yllättämään made in china teksti renkaan kyljessä. Hinta ei ollut made in china vaan made in korea.
 
Nämä pitää joka kerta nykyisin varmistaa, sillä jopa Micheliniä tehdään nykyisin Kiinassa.
Minulle ei kiinarenkaita, niin kauan kuin muualla valmistettuja on saatavana. Tämä ei ole kannanotto laatuun, vaan Kiinassa valmistukseen.
 
Helppo jos pitäytyy euromerkeissä kuten Barum, GT Radial, Kleber, Uniroyal ja Taurus näin äkkiseltään lueteltuna. Vredestein tais olla myös. Tietysti Korea & Japani sitten jos ei eurooppalainen käy, mutta Kiina ei.

Meidän oma Nokia myös, mutta itse en syistä ole siihen niin kallellani.
 
Helppo jos pitäytyy euromerkeissä kuten Barum, GT Radial, Kleber, Uniroyal ja Taurus näin äkkiseltään lueteltuna. Vredestein tais olla myös. Tietysti Korea & Japani sitten jos ei eurooppalainen käy, mutta Kiina ei.

Meidän oma Nokia myös, mutta itse en syistä ole siihen niin kallellani.
GT Radial = Giti
Ainakin osa tuotteista tehdään kiinassa.
 
Kiinassa valmistettu = Kiinalainen :woot:

Ei ihan noin suoraviivaista, Kiinassa. Vaan mietipä, että jos sinut valmistetaan Amerikassa, niin olet amerikkalainen, halusit tai et. :D

No, kumiasioista kumiasioihin. Kuluuko Nokianin kesärenkaat edelleen yhtä nopeasti kuin takavuosina vai onko kulutuskestävyydessä tullut parannuksia viime vuosina?
 
Helppo jos pitäytyy euromerkeissä kuten Barum, GT Radial, Kleber, Uniroyal ja Taurus näin äkkiseltään lueteltuna. Vredestein tais olla myös. Tietysti Korea & Japani sitten jos ei eurooppalainen käy, mutta Kiina ei.

Meidän oma Nokia myös, mutta itse en syistä ole siihen niin kallellani.
Nexen n fera sport oli tsekeissä tehty. Tää on oikeasti aika vaikeeta koska monella merkeillä tehtaita ympäri maapalloa, kustannuksien takia tietty. Pelkkä merkki ei kerro paljon muuta kuin yhtiön kotimaan.
 
Mulle tulee huomenna alle Nokian Nordman South koossa 235/55R19. Saapa nähdä miten pitkään kestävät tuon tonnikeijun alla.
 
Eilen tilailin Nokialaiset tuolta ja tänään tuli automaattinen peruutus, koska tuotetta ei ole varastossa. Pahoittelut ja -5% alekoodi.
Sinänsä koomista, että samassa peruutusviestissä ehdotettiin tuota samaa rengasta vaihtoehdoksi uudelle tilaukselle ja hinta pudonnut pari euroa. :whistling: Varastoa näyttäisi olevan, mutta lieneekö napsuu taas autom. peruutus ja hyvitys jos uudelleen tilaa. :rolleyes:
Kenelläkään kokemusta noista Nokialaisista?
 
Eilen tilailin Nokialaiset tuolta ja tänään tuli automaattinen peruutus, koska tuotetta ei ole varastossa. Pahoittelut ja -5% alekoodi.
Sinänsä koomista, että samassa peruutusviestissä ehdotettiin tuota samaa rengasta vaihtoehdoksi uudelle tilaukselle ja hinta pudonnut pari euroa. :whistling: Varastoa näyttäisi olevan, mutta lieneekö napsuu taas autom. peruutus ja hyvitys jos uudelleen tilaa. :rolleyes:
Kenelläkään kokemusta noista Nokialaisista?

Nokian Wetproof 1, tsekkasin tänään jotain muuta 1001:sestä ja etusivulla noita oli 205/55/16 koossa 47€ kipale, hintavirheeltä haiskahti, mutta laitoin kokeeksi tilaukseen minkä jälkeen nousi jonnein 56€ kieppeille. Ton renkaan viime aikojen hinnoittelusta päätellen sitä on varastossa paljon enemmän mitä menee. Adac on testannut ainakin 2023 205/55 16 koossa ja pitivät kovasti. Oli vaimolle kakkosvaihtoehtona...

...Ventus Prime 4:selle - näiden hinnat on vähän seilannut, yhden kierroksen otin 1001:seltä kuukausi sitten, 70€ kpl rahteineen, 205/55 VR 16. Kiinassa tehty :(

Joku kirjoitteli tasapainotuksen perusteella tehtävistä johtopäätöksistä vanteiden suoruudesta. Jos heitto on sitä luokkaa että se haittaa tasapainotusta, sen huomaa ihan silmällä ilman tasapainotuskoneeseen laittoakin. Tässäkin topicissa tulee välillä tapauksia kun jonkin merkkista/mallista rengasta ei kuulemma saa tasapainoon. Sen kyllä saa (miksei saisi?). Eri asia onko tuo tasapainotettu yhdistelmä pyöreä, mikä koetaan sitten tärinänä tjsp.

Edit: Näköjään Noksu on taas laskenut 47 euroon, jos tarvetta on niin kannattaa ainakin poimia alekoodi vaikkei renkaita saisikaan. Rengas Nokian 205/55 R16 91V | Wetproof 1 | 1001Renkaat.com
 
Viimeksi muokattu:
Nokian Wetproof 1, tsekkasin tänään jotain muuta 1001:sestä ja etusivulla noita oli 205/55/16 koossa 47€ kipale, hintavirheeltä haiskahti, mutta laitoin kokeeksi tilaukseen minkä jälkeen nousi jonnein 56€ kieppeille. Ton renkaan viime aikojen hinnoittelusta päätellen sitä on varastossa paljon enemmän mitä menee. Adac on testannut ainakin 2023 205/55 16 koossa ja pitivät kovasti. Oli vaimolle kakkosvaihtoehtona...

...Ventus Prime 4:selle - näiden hinnat on vähän seilannut, yhden kierroksen otin 1001:seltä kuukausi sitten, 70€ kpl rahteineen, 205/55 VR 16. Kiinassa tehty :(

Joku kirjoitteli tasapainotuksen perusteella tehtävistä johtopäätöksistä vanteiden suoruudesta. Jos heitto on sitä luokkaa että se haittaa tasapainotusta, sen huomaa ihan silmällä ilman tasapainotuskoneeseen laittoakin. Tässäkin topicissa tulee välillä tapauksia kun jonkin merkkista/mallista rengasta ei kuulemma saa tasapainoon. Sen kyllä saa (miksei saisi?). Eri asia onko tuo tasapainotettu yhdistelmä pyöreä, mikä koetaan sitten tärinänä tjsp.

Edit: Näköjään Noksu on taas laskenut 47 euroon, jos tarvetta on niin kannattaa ainakin poimia alekoodi vaikkei renkaita saisikaan. Rengas Nokian 205/55 R16 91V | Wetproof 1 | 1001Renkaat.com
Juu se alekoodi on/oli voimassa 72h. Sinä aikana kyseisen renkaan hinta oli pari kymppiä korkeampi (60+€) mitä peruutetussa tilauksessa. Nyt taas reilu 40€. Paljon tuntuu tosiaan hinnat elävän.
 
Mistä saisi halvimmalla asennus+Rengas settejä kun puhutaan leveistä ja matalasta profiilista? Itsellä on eturenkaat kunnossa, mutta talarenkaita on selkeästi polteltua asfalttiin enemmän. Koko on muistaakseni 255/35x19". Tällä hetkellä autossa siis Japanin omat en tiedä hyvät tai huonot kumit. Itsellä ei ole koneita, tai pääsyä noin matala profiilin kanssa kykeneviin koneisiin, joten pitäisi olla hinta kahdelle kumille autossa oleville vanteille (jos väliä, kolmiosaiset).
 
Eilen tilailin Nokialaiset tuolta ja tänään tuli automaattinen peruutus, koska tuotetta ei ole varastossa. Pahoittelut ja -5% alekoodi.
Sinänsä koomista, että samassa peruutusviestissä ehdotettiin tuota samaa rengasta vaihtoehdoksi uudelle tilaukselle ja hinta pudonnut pari euroa. :whistling: Varastoa näyttäisi olevan, mutta lieneekö napsuu taas autom. peruutus ja hyvitys jos uudelleen tilaa. :rolleyes:
Kenelläkään kokemusta noista Nokialaisista?
Suomen nokian kanssa ei mitään tekemistä takuu asioissa. Made in china nokialaiset ja keskieuroopan testeissä silkkaa paskaa.
 
Mistä saisi halvimmalla asennus+Rengas settejä kun puhutaan leveistä ja matalasta profiilista? Itsellä on eturenkaat kunnossa, mutta talarenkaita on selkeästi polteltua asfalttiin enemmän. Koko on muistaakseni 255/35x19". Tällä hetkellä autossa siis Japanin omat en tiedä hyvät tai huonot kumit. Itsellä ei ole koneita, tai pääsyä noin matala profiilin kanssa kykeneviin koneisiin, joten pitäisi olla hinta kahdelle kumille autossa oleville vanteille (jos väliä, kolmiosaiset).
Esim tuolta tilaamalla saisi renkaat tavallaan ilmaisilla postikuluilla. Kun kaksi rengasta tilaa.


Sitten vain johonkin rengas paikkaan asennuttamaan nuo kaksi uutta rengasta. Osa liikkeistä ei asenna muualta ostettuja nettirenkaita, mutta osa kyllä asentaa. Eikä hintakaan ole mikään kovin suuri. Toki kun ne takarenkaat on auton alla tietysti, niin pieni lisämaksu tulee työstä.

Toki kestää sitten postituksessa, eli ei ole vaihtoehto, jos renkaat täytyy saada heti alle.
 
Sanotaan ettei nyt tänään pakko saada uusia, mutta vesikelillä lätäköt ovat vauhdeissa vähän jänniä noilla japan only renkailla. Kumia on pistetty selkeästi katuun ja kulutuspintaa puolet keulaa vähemmän jäljellä.

Mites merkkiä/mallia suositella? Omissa leveimmät koskaan on olleet 235:t ja tuntuu kyllä että tuo parikin senttiä vaikuttaa kummasti auton käytökseen, aka pitäisi olla jotkut ei nyt kalleimmat testivoittajat välttämättä, muttei mitään linglongia. Hiljaisuus plussaa ja ettei ujostele rajumpiakaan kiihdytyksiä.
 
Sanotaan ettei nyt tänään pakko saada uusia, mutta vesikelillä lätäköt ovat vauhdeissa vähän jänniä noilla japan only renkailla. Kumia on pistetty selkeästi katuun ja kulutuspintaa puolet keulaa vähemmän jäljellä.

Mites merkkiä/mallia suositella? Omissa leveimmät koskaan on olleet 235:t ja tuntuu kyllä että tuo parikin senttiä vaikuttaa kummasti auton käytökseen, aka pitäisi olla jotkut ei nyt kalleimmat testivoittajat välttämättä, muttei mitään linglongia. Hiljaisuus plussaa ja ettei ujostele rajumpiakaan kiihdytyksiä.
Muistaakseni joku suositteli aiemmin myös Kumho merkkisiä renkaita.

126€/kpl:
 
Muistaakseni joku suositteli aiemmin myös Kumho merkkisiä renkaita.

126€/kpl:
Kumhot pitää ihan jees yleensä kuivalla. On ollut kahdessa autossa. Ongelma syntyy kun 115hp vaparikoneinen auto sutii kolmosen läpi kävelyvauhdissa kun tulee märkää.

Jotain reilu 900e olis Contin SportContactit alle laitettuna... Kaikki neljä siis, vähän houkuttais.
 
Kumhot pitää ihan jees yleensä kuivalla. On ollut kahdessa autossa. Ongelma syntyy kun 115hp vaparikoneinen auto sutii kolmosen läpi kävelyvauhdissa kun tulee märkää.

Jotain reilu 900e olis Contin SportContactit alle laitettuna... Kaikki neljä siis, vähän houkuttais.
900€ olisi ihan sopiva hinta, kun tuo on melko kallis 180€/kpl.


Mutta toisaalta aika pienet on hintaerot juuri tuossa koossa. Kannattaa siis valita mieluinen ja paras :)

Tuossa silti Premium merkit listattuna (halvin Pirelli vanhaa paistoa):


Omassa autossa tuollaiset takana. 286€/kpl.

Edessä PinPong kitkat, jotka pitäisi jo vaihtaa pois (nopeasti). Varmasti on jo vaaralliset sateella. Mitään sutimista ei silti huomaa, vaikka eturenkaat on ihan surkeat (nelivetoinen auto).
 
@jm82 juu eihän se halvin hinta tosiaan ole. Mutta toisaalta pulju joka osaa käsitellä erikoisvanteita yms. Maksan huolettomuudesta ilomielin jokusen euron.
 
Viimeksi muokattu:
Ehdottomasti SportContactit tai P Zerot alle.
Juu ei ole itsellä vielä yhtään huonoa kokemusta SportContacteista eikä Misukan Piloteista. Mietin vain että muuttaako tuo auton vaihtuminen sporttisesta "limusiiniin" kuinka paljon valikoimaa. Ei tosiaan yhtään kokemusta tuon kokoluokan renkaista. Itse kun yleensä pysyn hiukan korkeammissa profiileissa.

Nooh, pistin tilaukseen, tulee liikkeeseen joko tänään tai viimeistään huomenna ja siitä laitto alle.
 
Miksi tuo 1001renkaat antaa 4 eri hintaa Hankook Ventus Prime 4 k135:lle? Halvin 107 eur/kpl ja kallein 137 eur. Ainoa ero viimeisin merkintä FP / FR, eikös nuo ole sama asia (vannesuojattu) eri kielellä?
 
Miksi tuo 1001renkaat antaa 4 eri hintaa Hankook Ventus Prime 4 k135:lle? Halvin 107 eur/kpl ja kallein 137 eur. Ainoa ero viimeisin merkintä FP / FR, eikös nuo ole sama asia (vannesuojattu) eri kielellä?
Ota halvin. Ainakin riekko.eu sanoo näin: Meillä voi olla useita samoja rengasmalleja ja kokoja myynnissä (renkaita tulee useilta varastoilta). Valitse halvin vaihtoehto! - oletan, että 1001renkailla sama.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Miksi tuo 1001renkaat antaa 4 eri hintaa Hankook Ventus Prime 4 k135:lle? Halvin 107 eur/kpl ja kallein 137 eur. Ainoa ero viimeisin merkintä FP / FR, eikös nuo ole sama asia (vannesuojattu) eri kielellä?
Ota halvin. Ainakin riekko.eu sanoo näin: Meillä voi olla useita samoja rengasmalleja ja kokoja myynnissä (renkaita tulee useilta varastoilta). Valitse halvin vaihtoehto! - oletan, että 1001renkailla sama.
Mikä rengaskoko, niin pääsisi vertaamaan? Ero voi olla myös renkaan nopeusluokassa.

Tai sitten ei ole mitään eroa ja renkaat tulee esim tosiaan eri varastolta, eli eri hinta.


Tuo nettikauppa taitaa olla aivan sama. Mutta senkin voi selata läpi, jos sattuu olemaan eroa hinnoissa (halvimmassa hinnassa). Continental MP rengas oli ainakin hetki sitten tuolla halvempi (kuin 1001renkaat).
 
Nuo ei ilmeisesti kerro, milloin renkaat on paistettu? Onko isokin riski, että sieltä tulee vanhat renkaat? Mikä se muuten on yleisesti ottaen se vielä normaali paistoikä? Jos ostaa renkaat v. 2025, onko ne usein paistettu 2025? Mitä jos ne on paistettu 2023?


Mikä rengaskoko, niin pääsisi vertaamaan? Ero voi olla myös renkaan nopeusluokassa. Tai sitten ei ole mitään eroa ja renkaat tulee esim tosiaan eri varastolta, eli eri hinta.

Tuo nettikauppa taitaa olla aivan sama. Mutta senkin voi selata läpi, jos sattuu olemaan eroa hinnoissa (halvimmassa hinnassa). Continental MP rengas oli ainakin hetki sitten tuolla halvempi (kuin 1001renkaat).
215/50 R17. Minusta noissa on kaikki samat merkinnät. Kuva spoilerissa.
Renkaat-R-kesä-Ilmainen-toimitus-Renkaat-com-06-30-2025_10_49_PM.png
 
Viimeksi muokattu:
Nuo ei ilmeisesti kerro, milloin renkaat on paistettu? Onko isokin riski, että sieltä tulee vanhat renkaat? Mikä se muuten on yleisesti ottaen se vielä normaali paistoikä? Jos ostaa renkaat v. 2025, onko ne usein paistettu 2025. Mitä jos ne on paistettu 2023?
Normaali paistoikänä pidetään 3 vuotta. Eli jos on hieman yli 3 vuotta vanha rengas, niin paistovuoden täytyy ilmoittaa.

Edit:

"Hyvän kauppatavan mukaista on kertoa asiakkaalle renkaan valmistusajankohdasta, jos kyseessä ovat yli 3 vuotta vanhat renkaat"

 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Miksi tuo 1001renkaat antaa 4 eri hintaa Hankook Ventus Prime 4 k135:lle? Halvin 107 eur/kpl ja kallein 137 eur. Ainoa ero viimeisin merkintä FP / FR, eikös nuo ole sama asia (vannesuojattu) eri kielellä?
Tuon vannesuojatun itse valitsisin. Se on halvin ja myös lyhin toimitusaika siinä. Kallein taisi olla vähän eri rengas, kun siinä ei vannesuojausta ole, eli ainakin tavallaan hieman "huonompi" rengas.

106,59€
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Normaali paistoikänä pidetään 3 vuotta. Eli jos on hieman yli 3 vuotta vanha rengas, niin paistovuoden täytyy ilmoittaa.

Edit:

"Hyvän kauppatavan mukaista on kertoa asiakkaalle renkaan valmistusajankohdasta, jos kyseessä ovat yli 3 vuotta vanhat renkaat"

Eivät kaikki liikoja tuota mainosta. Itselle tyrkytettiin 2022 paistettuja renkaita ison ketjun rengasliikkeessä kommentein että ovat oikein hyvät ja eivät ne kolmessa vuodessa mihinkään mene. Hintaa olisi oman auton koossa töineen yli tonni. Vaihdoin toiseen saman ketjun liikkeeseen jossa olen aiemminkin asioinut ja saan uudet ja ns. premium renkaat asennettuna alle tänään reiluun 900e:hen.
 
Tekisi niin pirusti mieli sähköauton kaveriksi hankkia ekoekoekoekoekorenkaat.
Jos saisi puristettua sen 10% lisää, mikä motivoisi mahdollisesti ajamaan kevyemminkin ja matka taittuisi mukavammin.

20" vakiot alkaa olemaan loppu ja viime talvena ajelin 18" kitkoilla, jotka nyt on loppu (235/60). Talveksi löytyy kolmaskin vannesarja nastoilla, jota ensi talvena käytetään ainakin. Noilla kitkoilla oli kulutus n. 20% alhaisempi (mittarivirhekin teki hieman, mutta suurinpiirtein), kuin nyt tänä kesänä loppuun ajettavilla vakio 245/50R20 Goodyear Eagleillä.

Vakiokoot 235/65R18 ja 245/50R20.
a) 235/65R18 on heikosti saatavilla järkevään hintaan matalan vierintävastuksen renkaita

b) 235/60R18 LingLong sportmaster E löytyisi hyvin edukkaasti - mutta ei kauheasti kalliimmalla Contin Ecocontact 6 (tai 6Q). Tämä vähän alikokoinen menisi kyllä, kun viime talven jo hieman isommalla mittarivirheellä ajelin.

c) 235/50R20 löytyisi myös aika siedettävään hintaan uutta Ecocontact 7, mutta siitä ei harmillisesti ole riittävän isoa profiilia 18"..

Vähän heikosti noista on testejä, mutta monesta kohdasta olen ymmärtänyt tuon Contin EC6 olevan kaikista parhaiten rullaava. Josko siis odottaisi vielä seuraavaa kautta, jos EC7 tulisi tuohon 235/60 kokoon.
 
Viimeksi muokattu:
Mä laitoin käyttöautoon (V40 pikkudiesel) Michelinin ePrimacyt edelliseksi sarjaksi ja kyllä sillä ihan käypäsiä säästöjä sai Primacy 4:een verrattuna tankatusta määrästä kulutuksen laskennassa. Nykyiset Primacy 5:t ei pärjää kulutuksen osalta tolle e-sarjalle vaikka ajettavuus taas parani muutoin. Kulutuskesto varsin hyvä, n. 50tkm meni kahdessa kesässä ja sittenkin olisi ollut varaa mutta hiljalleen hiipinyt ohjauskulman heitto paskoi lopulta etupuolen molemmat renkaat kelvottomiksi.

Vierimisvastus todellakin oli pieni kun paineet olivat kohdallaan, mut ajettavuus oli melko veltto vrt. Primacy 4/5 varsinkin märällä tiellä.
 
Tekisi niin pirusti mieli sähköauton kaveriksi hankkia ekoekoekoekoekorenkaat.
Jos saisi puristettua sen 10% lisää, mikä motivoisi mahdollisesti ajamaan kevyemminkin ja matka taittuisi mukavammin.

20" vakiot alkaa olemaan loppu ja viime talvena ajelin 18" kitkoilla, jotka nyt on loppu (235/60). Talveksi löytyy kolmaskin vannesarja nastoilla, jota ensi talvena käytetään ainakin. Noilla kitkoilla oli kulutus n. 20% alhaisempi (mittarivirhekin teki hieman, mutta suurinpiirtein), kuin nyt tänä kesänä loppuun ajettavilla vakio 245/50R20 Goodyear Eagleillä.

Vakiokoot 235/60R18 ja 245/50R20.
a) 235/65R18 on heikosti saatavilla järkevään hintaan matalan vierintävastuksen renkaita

b) 235/60R18 LingLong sportmaster E löytyisi hyvin edukkaasti - mutta ei kauheasti kalliimmalla Contin Ecocontact 6 (tai 6Q). Tämä vähän alikokoinen menisi kyllä, kun viime talven jo hieman isommalla mittarivirheellä ajelin.

c) 235/50R20 löytyisi myös aika siedettävään hintaan uutta Ecocontact 7, mutta siitä ei harmillisesti ole riittävän isoa profiilia 18"..

Vähän heikosti noista on testejä, mutta monesta kohdasta olen ymmärtänyt tuon Contin EC6 olevan kaikista parhaiten rullaava. Josko siis odottaisi vielä seuraavaa kautta, jos EC7 tulisi tuohon 235/60 kokoon.
Heitän erikoisena ehdotuksena:



-vierintäkehä pienenee 3,2 % (Traficom sallii 5 % ilman muutoskatsastusta) vs. vakiokooksi ilmoittamasi 235/60R18

-auto "vanhenee" nopeammin (200 tkm kohdalla mittarissa onkin jo 207 tkm)

-maavara pienenee 12 mm

-Jos laskee neljä rengasta, niin tuulipinta pienenee 17 cm alkuperäisellä maavaralla (4 * 23,5 * 17) - (4 * 21,5 * (17 - 1,2)) = 239 cm2. Eihän tuo ole kuin kämmen tai pari, mutta se on muotokertoimeltaan paljon epäaerodynaamisempi kuin auton virtaviivaiseksi hiottu kori.

-paksua ja painavaa kulutuspintaa on kapeuden (-20 mm) ansiosta noin 10 % vähemmän, joten pyörien pienemmät hitausmomentit (ja kevyemmät pyörät) säästävät energiaa etenkin nopeudenmuutoksissa


Huomioitavaa:

1. Onhan vakiokoko varmasti 235/60R18 eikä 235/65R18, koska muuten 215/60R18 on 5,02 % pienempi kuin toinen vakiokoko (245/50R20)? Kyllähän tuokin pyöristyy 5 %:iin, mutta olisi hyvä varmistaa Traficomilta etukäteen.

2. Riittääkö kantavuus molemmille akseleille, kun tuo rengas sallii vain 1 500 kg per akseli?

3. Rengas kapenee 1 cm suhteessa vanteen reunaan, eli kanttareita pitää varoa enemmän.

4. Pohjakosketuksia pitää varoa 1,2 cm pienemmän maavaran takia.


Rengas ei maksa kuin satasen kappale. Se ei kuitenkaan ole pihiksi löytämäsi Ecocontact 6, vaan 6Q, mikä saattaa kuluttaa hieman enemmän. Toisaalta se on muistaakseni hiljaisempi ja mukavampi (kaipailit: "matka taittuisi mukavammin"). Ja on 6Q:kin vierinvastukseltaan A.
 
Heitän erikoisena ehdotuksena:



-vierintäkehä pienenee 3,2 % (Traficom sallii 5 % ilman muutoskatsastusta) vs. vakiokooksi ilmoittamasi 235/60R18

-auto "vanhenee" nopeammin (200 tkm kohdalla mittarissa onkin jo 207 tkm)

-maavara pienenee 12 mm

-Jos laskee neljä rengasta, niin tuulipinta pienenee 17 cm alkuperäisellä maavaralla (4 * 23,5 * 17) - (4 * 21,5 * (17 - 1,2)) = 239 cm2. Eihän tuo ole kuin kämmen tai pari, mutta se on muotokertoimeltaan paljon epäaerodynaamisempi kuin auton virtaviivaiseksi hiottu kori.

-paksua ja painavaa kulutuspintaa on kapeuden (-20 mm) ansiosta noin 10 % vähemmän, joten pyörien pienemmät hitausmomentit (ja kevyemmät pyörät) säästävät energiaa etenkin nopeudenmuutoksissa


Huomioitavaa:

1. Onhan vakiokoko varmasti 235/60R18 eikä 235/65R18, koska muuten 215/60R18 on 5,02 % pienempi kuin toinen vakiokoko (245/50R20)? Kyllähän tuokin pyöristyy 5 %:iin, mutta olisi hyvä varmistaa Traficomilta etukäteen.

2. Riittääkö kantavuus molemmille akseleille, kun tuo rengas sallii vain 1 500 kg per akseli?

3. Rengas kapenee 1 cm suhteessa vanteen reunaan, eli kanttareita pitää varoa enemmän.

4. Pohjakosketuksia pitää varoa 1,2 cm pienemmän maavaran takia.


Rengas ei maksa kuin satasen kappale. Se ei kuitenkaan ole pihiksi löytämäsi Ecocontact 6, vaan 6Q, mikä saattaa kuluttaa hieman enemmän. Toisaalta se on muistaakseni hiljaisempi ja mukavampi (kaipailit: "matka taittuisi mukavammin"). Ja on 6Q:kin vierinvastukseltaan A.
My bad alkuperäisessä kirjoituksessani, vakiokoko on siis 235/65R18, enkä haluaisi enää enempää suurentaa mittarivirhettä eli pienentää rengaskokoa. 215/70R18 olisi juuri täydellinen, mutta sillä koolla vielä huonommin renkaita saatavilla :)
Akselimassat riittäisi, max edessä 1320kg ja takana 1450kg.

Lähinnä maksimaalista ajomatkaa akullisella haen, kun auto on isolla akulla oleva hidas lataaja eli originaali I-Pace.
Ilma-alustalla tuo on varsin mukava jo muutenkin ja tässä yhteydessä kokeilunhalu siihen maksimaaliseen rangeen kyseessä.
 
My bad alkuperäisessä kirjoituksessani, vakiokoko on siis 235/65R18, enkä haluaisi enää enempää suurentaa mittarivirhettä eli pienentää rengaskokoa. 215/70R18 olisi juuri täydellinen, mutta sillä koolla vielä huonommin renkaita saatavilla :)
Akselimassat riittäisi, max edessä 1320kg ja takana 1450kg.

Lähinnä maksimaalista ajomatkaa akullisella haen, kun auto on isolla akulla oleva hidas lataaja eli originaali I-Pace.
Ilma-alustalla tuo on varsin mukava jo muutenkin ja tässä yhteydessä kokeilunhalu siihen maksimaaliseen rangeen kyseessä.
Tuota vähän aavistelinkin.

Vakiokoossa ottaisin:

On A-vierintä, ja melkein samassa koossa mitattu erittäin pieni vierinvastus, 5,86 kg/tn:

Screenshot_2025-07-02-14-21-35-64_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Tuota vähän aavistelinkin.

Vakiokoossa ottaisin:

On A-vierintä, ja melkein samassa koossa mitattu erittäin pieni vierinvastus, 5,86 kg/tn:
Tämähän näyttääkin hyvältä, testi se on tyhmempikin testi. Lähti nuo Falkenit tilaukseen. Kiitos ajatuksista!
Viime viikonloppuna esimerkiksi tuli ajoa n. 700km La-su. Tässä jouduttiin yksi ylimääräinen pysähdys tekemään, jotta päästiin kotiin. Auto on hidas lataaja ja kohteessa ei saatu akkua täyteen yms.
Kesäloma alkaa ja hauska nähdä "persdynolla" minkälaista eroa tästä syntyy, kun retkiä on monenlaisia edessä.

Chatgpt ajatteli suoraviivaisesti tuon olevan n. 8% taloudellisempi kuin alkup 245/50R20 Goodyear Eagle F1, verraten vain vierintävastuksia ja ilmoitettuja WLTP-arvoja.
Oma perstuntuma on että -15% (mittarivirhe huomioiden) oli jo eroa 235/60R18 Hakka R3 hyväksi, joista pitäisi näillä Falkeneilla saada vielä teoriassa nipistettyä.
 
15 prosenttia on aivan valtava ero pelkistä renkaista, vähän epäilyttää että on ajettu mahdollisimman taloudellisesti uusilla renkailla..
 
15 prosenttia on aivan valtava ero pelkistä renkaista, vähän epäilyttää että on ajettu mahdollisimman taloudellisesti uusilla renkailla..
Pelkistä renkaistahan ei ole kyse, vaan myös vannekoon pienenemisestä 20" - > 18".
Enkä todellakaan aja nopeuden puolesta taloudellisesti.. Viime syksynä huomas sen järisyttävän eron rullauksessa jo kun kitkat laittoi alle.
 
Kyllähän niissä renkaissa voi suuriakin eroja olla vierinvastuksessa. Vannekoon muuttuessa massakin muuttuu. Itse olen ajanut tämän kesän kitkoilla (aattelin ajaa ne loppuun ja vaihtaa syksyllä uudet) ja auton kulutus on noin 0,3 litraa pienempi kuin viime kesänä kesärenkailla.
 
Kerro vain mitä on mielessä :confused:
Kuhan epäilin voiko kahden tuuman erosta tulla niin paljon. Paljonko tesloissa wltp-range pitenee kun vaihtelee vannekokoa autoa speksatessa?

Saturobotti kertoilee 3-10% erosta 20"->18" muutoksella. Ehkä se voi yli 10% mennä tosiaan jos 20" olivat kuluneet ison vierintävastuksen renkaat ja uudet 18" mahdollisimman pienen vastustuksen renkaat. Itsekin suosin mahdollisimman pieniä vanteita, pidän niitä kaikilla käytännön ominaisuuksilta parempina.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 229
Viestejä
4 865 376
Jäsenet
78 620
Uusin jäsen
J.R

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom