Heitän erikoisena ehdotuksena:
Kesärenkaat Continental EcoContact 6Q, 215/60 R18 98H EVc, Renkaiden kantavuusluku: 98, Nopeusindeksi: H: maks. 210 km/h.
www.rengas-online.com
-vierintäkehä pienenee 3,2 % (Traficom sallii 5 % ilman muutoskatsastusta) vs. vakiokooksi ilmoittamasi 235/60R18
-auto "vanhenee" nopeammin (200 tkm kohdalla mittarissa onkin jo 207 tkm)
-maavara pienenee 12 mm
-Jos laskee neljä rengasta, niin tuulipinta pienenee 17 cm alkuperäisellä maavaralla (4 * 23,5 * 17) - (4 * 21,5 * (17 - 1,2)) = 239 cm2. Eihän tuo ole kuin kämmen tai pari, mutta se on muotokertoimeltaan paljon epäaerodynaamisempi kuin auton virtaviivaiseksi hiottu kori.
-paksua ja painavaa kulutuspintaa on kapeuden (-20 mm) ansiosta noin 10 % vähemmän, joten pyörien pienemmät hitausmomentit (ja kevyemmät pyörät) säästävät energiaa etenkin nopeudenmuutoksissa
Huomioitavaa:
1. Onhan vakiokoko varmasti 235/60R18 eikä 235/65R18, koska muuten 215/60R18 on 5,02 % pienempi kuin toinen vakiokoko (245/50R20)? Kyllähän tuokin pyöristyy 5 %:iin, mutta olisi hyvä varmistaa Traficomilta etukäteen.
2. Riittääkö kantavuus molemmille akseleille, kun tuo rengas sallii vain 1 500 kg per akseli?
3. Rengas kapenee 1 cm suhteessa vanteen reunaan, eli kanttareita pitää varoa enemmän.
4. Pohjakosketuksia pitää varoa 1,2 cm pienemmän maavaran takia.
Rengas ei maksa kuin satasen kappale. Se ei kuitenkaan ole pihiksi löytämäsi Ecocontact 6, vaan 6Q, mikä saattaa kuluttaa hieman enemmän. Toisaalta se on muistaakseni hiljaisempi ja mukavampi (kaipailit: "matka taittuisi mukavammin"). Ja on 6Q:kin vierinvastukseltaan A.