Kesärenkaat - yleisketju

Kyllähän niissä renkaissa voi suuriakin eroja olla vierinvastuksessa. Vannekoon muuttuessa massakin muuttuu. Itse olen ajanut tämän kesän kitkoilla (aattelin ajaa ne loppuun ja vaihtaa syksyllä uudet) ja auton kulutus on noin 0,3 litraa pienempi kuin viime kesänä kesärenkailla.
 
Kerro vain mitä on mielessä :confused:
Kuhan epäilin voiko kahden tuuman erosta tulla niin paljon. Paljonko tesloissa wltp-range pitenee kun vaihtelee vannekokoa autoa speksatessa?

Saturobotti kertoilee 3-10% erosta 20"->18" muutoksella. Ehkä se voi yli 10% mennä tosiaan jos 20" olivat kuluneet ison vierintävastuksen renkaat ja uudet 18" mahdollisimman pienen vastustuksen renkaat. Itsekin suosin mahdollisimman pieniä vanteita, pidän niitä kaikilla käytännön ominaisuuksilta parempina.
 
Viimeksi muokattu:
Kuhan epäilin voiko kahden tuuman erosta tulla niin paljon. Paljonko tesloissa wltp-range pitenee kun vaihtelee vannekokoa autoa speksatessa?

Saturobotti kertoilee 3-10% erosta 20"->18" muutoksella. Ehkä se voi yli 10% mennä tosiaan jos 20" olivat kuluneet ison vierintävastuksen renkaat ja uudet 18" mahdollisimman pienen vastustuksen renkaat. Itsekin suosin mahdollisimman pieniä vanteita, pidän niitä kaikilla käytännön ominaisuuksilta parempina.
20" vanteet voi olla myös avonaisemmat? Eli suurentaa senkin kautta kulutusta. 18" voisi taas olla "aero" vanteet, eli taloudellisuus mielestä tehdyt esim pölykapselit päällä.


Mulla Tesla S:ssä 20" kesävanteet. Äänekkäämmät ja epämukavammat. Ehkä sitten sporttisemmat, mutta ei varmaan moni arvosta? Uudet kitkarenkaat sitten hieman ylikokoiset 235/50R19 niillä alkuperäisvanteilla (samalla pienin joka sopii). Toki kulutus on kesällä silti pienempi. Taitaa olla nyt 1.1.2025 asti keskikulutus 205Wh/km.
 
20" vanteet voi olla myös avonaisemmat? Eli suurentaa senkin kautta kulutusta. 18" voisi taas olla "aero" vanteet, eli taloudellisuus mielestä tehdyt esim pölykapselit päällä.


Mulla Tesla S:ssä 20" kesävanteet. Äänekkäämmät ja epämukavammat. Ehkä sitten sporttisemmat, mutta ei varmaan moni arvosta? Uudet kitkarenkaat sitten hieman ylikokoiset 235/50R19 niillä alkuperäisvanteilla (samalla pienin joka sopii). Toki kulutus on kesällä silti pienempi. Taitaa olla nyt 1.1.2025 asti keskikulutus 205Wh/km.
Muistelisin kyllä että ainakin Model 3:een sopisi jotkut 18" vanteet. Ainakin kun mittailtiin kun talvivanteita tilailtiin. Menin kuitenkin varuiksi 19" vanteilla talven.
 
Kesärenkaissa on kova kitka kuivalla. Mitä ny 1,6+ miljoonasta ajokilometristä on jääny käteen renkaiden suhteen ni lompakon kannalta taloudellisimmat ajot koskaan on olleet talvirenkailla Hakka 8 ja 9 sarjalla 205/55/16 koossa. Seuraavana listalla on tuon suhteen 225/45/17 koon kuluneet Minervan kiinagummit 3 barin paineella (mitään hyvää niissä ei muuta sitten ollutkaan missään vaiheessa).

Ajomukavuudeltaan parasta ollut Continental Premium Contact -sarja ja Michelin Primacy 4/5. Ajotuntumaltaan tiehen Hakka Black 2 on ollut ykkönen omassa käytössä ja se myös kestää pitkään kovempana renkaana.

Ennemmin kuitenkin mukavuus tänä päivänä ennen muuta. Niin kesä- kuin talvirenkaissakin. Jos ajaa alle 50tkm vuodessa niin kannattaa funtsia paljonko sitä ny säästää oman kasetin suhteen joillain nankangeilla. Kuitenkin PC:ssä on joku RTX5090 kotona ja muuta hifiä vaiks autona ja sit aivan romua pyörissä. Ainaski Michelinin e-rengas oli aivan rimpula vaikka hyvin rullasikin.
 
Viimeksi muokattu:
Muistelisin kyllä että ainakin Model 3:een sopisi jotkut 18" vanteet. Ainakin kun mittailtiin kun talvivanteita tilailtiin. Menin kuitenkin varuiksi 19" vanteilla talven.
Jep. Model 3 Performanseen mahtuu 18", mutta tietyin rajoituksin, eli kaikki 18" ei mahdu. Mullakin oli 3P joskus ja siinä oli 19" kitkat talveksi. Kesärenkaat oli perus 20".

Model S ei mahdu millään 18" vanteet, kun ilmeisesti ainakin takana jarrut on liian suuret (voi olla edessäkin).
 
Vanteen ja renkaan leveydellä iso vaikutus, mulla model 3 takana 10.5 vanne 275 kumilla, niin kummasti kuluttaa sähköä enemmän, vaikka on kevyet takovanteet.
 
Oma ymmärrykseni on, että nämä matalan vierintävastuksen renkaat on kehittyneet niistä ensimmäisistä 10v sitten tulleista aivan Hemmetisti.

Hurjia arvioita antoi ChatGPT kun haastoin kaivamaan vierintävastukset ja 20" -> 18" tiputukset. Toki vanteellakin on osansa, tässä omassa jo testatussa talvisetupissa on varsin avoimet vanteet, joten sanoisin aerodynaamisesti vakio 20" olevan paremmat, mutta painon puolesta tietenkin 18" voittaa.

Yksi hyvin vakioitu ajosuorite on työmatka, jossa kisailen itseni kanssa saadakseni alhaisimman mahdollisen lukeman muuttujat minimoiden.

1751531976329.png
 
Oma ymmärrykseni on, että nämä matalan vierintävastuksen renkaat on kehittyneet niistä ensimmäisistä 10v sitten tulleista aivan Hemmetisti.

Hurjia arvioita antoi ChatGPT kun haastoin kaivamaan vierintävastukset ja 20" -> 18" tiputukset. Toki vanteellakin on osansa, tässä omassa jo testatussa talvisetupissa on varsin avoimet vanteet, joten sanoisin aerodynaamisesti vakio 20" olevan paremmat, mutta painon puolesta tietenkin 18" voittaa.

Yksi hyvin vakioitu ajosuorite on työmatka, jossa kisailen itseni kanssa saadakseni alhaisimman mahdollisen lukeman muuttujat minimoiden.

1751531976329.png
Hurjia arvioita tosiaan, mutta eivät pidä paikkaansa. Tuo 14 % pienempi vierinvastus ei tarkoita, että range paranee 12-14 %, kuten tekoäly väittää. Itsekin sanoit ajavasi reippaasti, jolloin ilmanvastus on yli 50 % vastuksista, joten range paranee alle puolet tuosta 14 %:sta, eli alle 7 %.

Joltain Bemarilta varmaan löytyisi esimerkkejä, joissa range paranee jopa 10 %, kun:
1. Vannekoko -2"
Ja
2. Renkaat kaventuvat 20 mm
Ja
3. Renkaiden vierinvastusluokka paranee B -> A

Muistaakseni Audi/MB löytyy sellaisia, joissa range paranee vastaavilla muutoksilla 12-13 %@autobahn.

Jos vierinvastuskertoimissa olisi suurempi ero ja vierintäkehä pienenee kuten sinulla, niin 14 % tai ylikin on mahdollista. Sinulla kuitenkin pienet vanteet olivat avonaiset. Minun esimerkeissä on 17-19"-aero vs. 19-21"-avonaiset.

Sitten on tämä Suomen karkea asfaltti, mikä kasvattaa todellista vierinvastuskerrointa. Olen itsekin kokenut, että B-vierintäluokan kitkarengas voi kuluttaa vähemmän kuin A-luokan kesärengas (sama vuodenaika ja nopeudet). Mutuilen, että lamellien katkoma kulutuspinta keventää merkittävästi muodonmuutostyötä, mutta ylipehmeä kumi sabotoi tuon edun, ja päädytään teräsrummulla virallisesti B-luokkaan. Karkealla asfaltilla pehmeä kitkarengas kuitenkin mukautuu paremmin ja menee vähemmällä pystyresonanssilla asfalttiseoksen kivien yli ja äänitasokin on pienempi. Näin kesärengas voisi karkealla heikentyä A -> D ja kitkarengas vain B -> C. Onko jollain parempaa tietoa tai tutkimusta aiheesta?

Kokemasi parannus voisi selittyä seuraavilla:

Mittarivirheen kasvu 2 %
Vannekoon ja rengasleveyden pienennys 6-10 %
Kitkarengasetu karkealla x %
 
TM:n testeissä (saattoi olla jokin muukin lehti) muistaakseni saatiin aikaan 12% ero kulutuksessa testin parhaan ja surkean verrokin välillä. Sekin on jo tosi hurja ero, kun rengaskoko pysyy samana. Vierinvastusluokka verrokilla oli D muiden testirenkaiden ollessa A.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 270
Viestejä
4 835 365
Jäsenet
78 220
Uusin jäsen
Tomi123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom