Onkohan ehdotuksia kesäkauden renkaiksi klassisella 4x4-tekniikalla varustettuun autoon koossa 265/60R18?
Fokus on maantiekäytössä ja etenkin märkäpidon olisi syytä olla kunnossa. Ei haittaa, jos olisi edes vähän talviominaisuuksiakin yllättäville syys- ja kevätliukkaille mutta painotus on sulan kelin ominaisuuksissa kelissä. Talveksi on nastarenkaat. Nykyiset renkaat on jotkut Dunlopin "M+S"-yleisrenkaat, joissa on hitunen talvipitoa mutta vastineeksi ovat märällä liukkaat kuin kitkarenkaat.
Tässä on kai kolme pääluokkaa:
- ehdat kesärenkaat, lienevät pidoltaan parhaat kuivalla ja märällä mutta näillä ei sitten ajeta yhtään jos maassa on valkoista. Michelin Pilot Sport?
- jonkinlaiset kitkarenkaat; all-season, KE-kitkat tai Nordic-kitkat. Nämä on varmaan hyvät yleisrenkaat mutta märkäpidon suhteen päätyy helposti ojasta allikkoon. Myös vierintävastus on monissa korkea. All-seasoneissa näyttäisi olevan varsin hyviä sulan kelin renkaita mm. Michelinillä ja Pirellillä.
- All-Terrain maasturirenkaat, esim. Yokohama G015, parhaat päällystämättömällä tiellä mutta kaikki muu alkaa kärsiä. ADAC ei juuri kehuja jaellut, varsinkaan märällä: "Auf Nässe haben All-Terrain-Reifen erschreckend wenig Grip zu bieten" "Aus 80 km/h kommt das Testfahrzeug
erst nach 48,8 Metern zum Stehen." (BF Goodrich)
All-Terrain-Reifen sollen mit ihrem groben Profil für alle Lebenslagen passen. Sind sie wirklich für Camper, Pick-ups und SUVs zu empfehlen?
www.adac.de