Oma ymmärrykseni on, että nämä matalan vierintävastuksen renkaat on kehittyneet niistä ensimmäisistä 10v sitten tulleista aivan Hemmetisti.
Hurjia arvioita antoi ChatGPT kun haastoin kaivamaan vierintävastukset ja 20" -> 18" tiputukset. Toki vanteellakin on osansa, tässä omassa jo testatussa talvisetupissa on varsin avoimet vanteet, joten sanoisin aerodynaamisesti vakio 20" olevan paremmat, mutta painon puolesta tietenkin 18" voittaa.
Yksi hyvin vakioitu ajosuorite on työmatka, jossa kisailen itseni kanssa saadakseni alhaisimman mahdollisen lukeman muuttujat minimoiden.
Hurjia arvioita tosiaan, mutta eivät pidä paikkaansa. Tuo 14 % pienempi vierinvastus ei tarkoita, että range paranee 12-14 %, kuten tekoäly väittää. Itsekin sanoit ajavasi reippaasti, jolloin ilmanvastus on yli 50 % vastuksista, joten range paranee alle puolet tuosta 14 %:sta, eli alle 7 %.
Joltain Bemarilta varmaan löytyisi esimerkkejä, joissa range paranee jopa 10 %, kun:
1. Vannekoko -2"
Ja
2. Renkaat kaventuvat 20 mm
Ja
3. Renkaiden vierinvastusluokka paranee B -> A
Muistaakseni Audi/MB löytyy sellaisia, joissa range paranee vastaavilla muutoksilla 12-13 %@autobahn.
Jos vierinvastuskertoimissa olisi suurempi ero ja vierintäkehä pienenee kuten sinulla, niin 14 % tai ylikin on mahdollista. Sinulla kuitenkin pienet vanteet olivat avonaiset. Minun esimerkeissä on 17-19"-aero vs. 19-21"-avonaiset.
Sitten on tämä Suomen karkea asfaltti, mikä kasvattaa todellista vierinvastuskerrointa. Olen itsekin kokenut, että B-vierintäluokan kitkarengas voi kuluttaa vähemmän kuin A-luokan kesärengas (sama vuodenaika ja nopeudet). Mutuilen, että lamellien katkoma kulutuspinta keventää merkittävästi muodonmuutostyötä, mutta ylipehmeä kumi sabotoi tuon edun, ja päädytään teräsrummulla virallisesti B-luokkaan. Karkealla asfaltilla pehmeä kitkarengas kuitenkin mukautuu paremmin ja menee vähemmällä pystyresonanssilla asfalttiseoksen kivien yli ja äänitasokin on pienempi. Näin kesärengas voisi karkealla heikentyä A -> D ja kitkarengas vain B -> C. Onko jollain parempaa tietoa tai tutkimusta aiheesta?
Kokemasi parannus voisi selittyä seuraavilla:
Mittarivirheen kasvu 2 %
Vannekoon ja rengasleveyden pienennys 6-10 %
Kitkarengasetu karkealla x %