Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Kiitos, ei näkynyt appissa mutta selaimen kautta näkyy. Näyttävästi ajaa tuon myös kytkimiinkin.
Edit. Appissa tämä onkin Global Switchin alla. Oudosti ovat sijoitelleet näitä selain vs appi.

Viimeksi muokattu:
Kiitos, ei näkynyt appissa mutta selaimen kautta näkyy. Näyttävästi ajaa tuon myös kytkimiinkin.

Jep.

Suositus on lähtökohtaisesti laittaa se aina päälle jos omassa verkossa on yhtään eri nopeuksilla toimivia laitteita, siis esim. 1G vs. 2.5G vs. 10G.

Pitäs ostaa kytkin kun vanhassa halvassa zyxelissä ei riitä portit. Mulla on 2kpl ubiquitin wifi tukiasemia, joihin olen ollut tyytyväinen.

Onko uusi ubiquiti muuta kun nakata vanhan kytkimen paikalle, vai onko millainen säätäminen kuntoon?

Voisi olla myös kytkimessä myös PoE, nyt on muutamat laitteet kytketty PoE-injektorin kautta. Tyhmä kysymys että voiko PoE-kytkin ominaisuudella rikkoa jotain jos nuo injektorit jää paikoilleen?

Olisiko suositella noin 12 porttista kytkintä PoE ominaisuudella?

Pitäs ostaa kytkin kun vanhassa halvassa zyxelissä ei riitä portit. Mulla on 2kpl ubiquitin wifi tukiasemia, joihin olen ollut tyytyväinen.

Onko uusi ubiquiti muuta kun nakata vanhan kytkimen paikalle, vai onko millainen säätäminen kuntoon?

Voisi olla myös kytkimessä myös PoE, nyt on muutamat laitteet kytketty PoE-injektorin kautta. Tyhmä kysymys että voiko PoE-kytkin ominaisuudella rikkoa jotain jos nuo injektorit jää paikoilleen?

Olisiko suositella noin 12 porttista kytkintä PoE ominaisuudella?

Jos vanha oli hallitsematon niin sitten ei varmaan uusikaan vaadi hirveästi konffattavaa. Tuskin tuohon yli 5min saa silti menemään.

Uusissa kytkimissä on kaikissa ns. aktiivinen PoE, joten sillä ei saa vahingossa mitään rikottua, oletuksella että mikään ei ole esim. kaapeleissa rikki.

Tuohon sopisi varmaan parhaiten Pro Max 16 PoE. Siitä on myös malli ilman PoE.

Mä asun rivarissa ja tällä hetkellä mulla käytössä U6 Lite

Mulla kuitenkin sellainen ongelma että parkkipaikalla mulla on WIFI pistorasia, jolla säädän mm auton lämmitystä. Noh, tossa on sellainen ongelma että vaikka AP on lähimmässä huoneessa parkkipaikkaa nähden, on se yhteys sen verran heikka että silloin tällöin pistorasiasta häviää WIFI eikä sitä pysty enää kontroilloimaan. AP:n ja pistorasin väliin ei myöskään ole mahdollista saada mitään "proxyja" tms.

Mietin jos tuon päivittäisi esim U7 Long rangee. Onko noissa oikeasti pitempi range vai onko enemmän jotain markkinointi puhetta?

Mulla kuitenkin sellainen ongelma että parkkipaikalla mulla on WIFI pistorasia, jolla säädän mm auton lämmitystä. Noh, tossa on sellainen ongelma että vaikka AP on lähimmässä huoneessa parkkipaikkaa nähden, on se yhteys sen verran heikka että silloin tällöin pistorasiasta häviää WIFI eikä sitä pysty enää kontroilloimaan. AP:n ja pistorasin väliin ei myöskään ole mahdollista saada mitään "proxyja" tms.

Mietin jos tuon päivittäisi esim U7 Long rangee. Onko noissa oikeasti pitempi range vai onko enemmän jotain markkinointi puhetta?
Itse katsoisin toista wifi pistorasiaa jossa olisi herkempi vastaanotin/lähetin, ihan jo kustannussyistä. Ei, en tiedä onko jossain vertailua noiden pistorasioiden herkkyyksistä tai tehoista

Yhteen ympäristöön aikanaan asentelin U6 Lite, AC Pro ja U6 LR tukiasemia. AC Pro ja U6 LR kuuluivat kyllä selvästi pidemmälle kun U6 Lite, tiloissa jossa oli paljon väliseiniä.

Eli katsomatta nyt sen tarkemmin U7 LR speksejä, niin voisi hyvin auttaa. Vertaa niiden 2,4GHz lähetystehoa, sitä se pistorasia varmaan käyttää. Mutta tosiaan heikoimmat antennit on varmasti siinä pistorasiassa, jolloin ei välttämättä auta vaikka olisi parempi tukiasema.

Voisit toki ensin kokeilla toista 2,4GHz kanavaa. Jos/kun rivarissa on paljon muutakin liikennettä, saattaisi toinen kanava toimia paremmin.

Kokeillut tässä nyt kolmea pistorasiaa ja nykyinen on tähän mennessä paras, mutta siinäkin vähän haasteita. Tosiaan 2,4GHz pelkästään käytössä, myös pistorasi.

U7 näyttäisi olevan 3dBm parempi lähetysteho ja 1,2 dBi. Pitääpä vielä katsoa, löytyykö vielä parempia pistorasioita. Voi olla että ei ihan helpolla.

Kokeillut tässä nyt kolmea pistorasiaa ja nykyinen on tähän mennessä paras, mutta siinäkin vähän haasteita. Tosiaan 2,4GHz pelkästään käytössä, myös pistorasi.

U7 näyttäisi olevan 3dBm parempi lähetysteho ja 1,2 dBi. Pitääpä vielä katsoa, löytyykö vielä parempia pistorasioita. Voi olla että ei ihan helpolla.

Tähän on kyllä ihan suoraan paha sanoa, että riittääkö tuo U7 Lite.
On kiinni niin paljon paikallisista ja sinun spesifeistä asioista - myös rakennuksen materiaalit, ikkunat jne. vaikuttaa. Et maininnut paljonko tuosta on matkaa metreissä?

Tuon 2.4GHz paikalliset häiriöt (eli muiden verkot) ja mahdollinen kanavan vaihto kannattaa myös kokeilla.

Saatko ulos laitettua toisen AP:n?
Sillähän tuo todennäköisesti ratkeaisi, kun ei olisi seiniä jne. välissä.

Tuossa on kyseessä aina kaksi päätelaitetta. Jos vastaanottava (pistorasia) tehot ei riitä lähettämään takaisin niin AP tehojen kasvatus ei auta.

Tuli muuten viikonloppuna asenneltua uusi Doorbell Lite.
Hieman harmaita hiuksia asennuksen suhteen kun kyseessä on kivitalo ja perinteiselle ovikellolle menee vain parikaapeli ja sitä kautta ei ethernet onnistu.

No, 3D-tulostimella sopivat adapterit ovikellon taakse ja sivulle kaapelille, sitä kautta sitten ethernet-kaapeli vedettynä.
Ei nyt mikään "maailman kaunein" asennus, mutta meni paremmalta puoliskolta läpi... :cool:

Kaapeli menee jakorasiaan, jossa hallitsematon PoE pass-through "kytkin" eli tällainen. Jakorasia piilotettuna näkyvistä. Samassa on myös G6 Turret kamera kuvaamassa ulko-ovea ja sisääntuloa. Jakorasiasta yksi ethernet-kaapeli menee osittain maan alla ja osittain terassin alla ja sisään taloon POE+ kytkimen lähtöön - tuo oli jo tehty kesällä kameralle.
Ymmärsinkö oikein että sun kotiverkkoon/mahdolliseen kamerasignaaliin pääse kuka tahansa kytkeytymään tuon ovikellon alta?

Ymmärsinkö oikein että sun kotiverkkoon/mahdolliseen kamerasignaaliin pääse kuka tahansa kytkeytymään tuon ovikellon alta?

No ei tietenkään.

Totta on, että kaapeli on ulkona mutta tuo kaapeli / portti on rajoitettu tuohon laitteeseen ja pelkkään kamera-VLAN:n, josta ei ole pääsyä mihinkään muuhun VLAN:iin eli muuhun osaan kotiverkosta (ja myös toisin päin). Eikä sillä VLAN:lla ole myöskään pääsyä Internetiin / Internetistä ei pääse sisään. Kamera-VLAN:ssa on tietysti myös blokattu gateway management (http, https ja SSH).

Lisäksi päästääkseen tuohon ovikellolle, on jo jäänyt kahteen kameraan, toinen niistä kuvaa ulko-ovea jonka vieressä ovikello on. Lisäksi minulla on tietysti kotiverkon valvonta eli jos tuo häviää verkosta, tulee siitä notifikaatiot. Kuten myös kaikista uusista laitteista verkossa.

Tiedoksi. UNAS.

Drive 3.5.1 ei ole vielä edes EA niin ei voi testata tätä vielä.

IMG_0251.png

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
296 810
Jäsenet
81 232
Uusin jäsen
Bussman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom