Siellä on ilmeisesti random 3byte alussa josta muodostuu lyhyt osoitteeet (0-63) ja huonolla tuurilla 2 laitetta saa saman alkuosoitteen (
Addressing | zencontrol), se on sitten työkalun/masterin ongelma ratkaista tuo conflicti. Ja joihinkin laitteisiin sen voi laittaa käsin
Joo, en niin tarkkaan muista tuota, käytännössä niiden osoitteiden kanssa ei ole ollut ongelmia, muuten kuin itse aiheutettuja, eli vahingossa laittanut useammalle laitteelle saman osoitteen. Sitä ei mikään estä jos käytettävä conffaussofta ei sitä tee.
Näissä nyt keskusteluissa viitatuissa "lasipaneeleissa" ei ainakaan puhuta mitään slave laitteiden konffauksesta vaikka lasipaneelin sanotaan olevan master (ei se toki tarkoita etteikö konffaus onnistu kuten sanot). Esim tässä muuntajassa (
Monitoimi-himmennin DALI DT8 12-24VDC DA31) on mahdollista laittaaa osoite, groupit käsin (
https://www.muudi.fi/amfile/file/download/file/88/product/1634/), mutta eipä paljon muuta esim scene asetuksen laittaminen ei onnistu.
dali 2 kuitenkin tukee multimasteria (64) ja joissain noissa lasipaneeleissa sanottu että vain 2 kpl.
Siis siinä mielessä tuo lasipaneli on master, että se ei tarvitse erillistä masteria, vaan osaa komentaa suoraan valaisimia, on joskus hieman hämärää miten nuo valmistajat noita laitteitaan nimeävät. Tuo ko. lasipaneeli ei kuitenkaan osaa toimia masterina toiselle paneelille, kuten ne varsinaiset masterohjaimet, ohjaavat vain valaisimia, myös esim tallentaa valaisimeen scenen.
Mä en tiedä mitä "multimastereita" verkossa voisi olla vain 2kpl. Jossain säätimessä johon oli integroitu 100mA dali power syöttö, oli maininta että max 2kpl, koska muuten se väylän 250mA raja ylittyy, mutta se tarkoittaa että vain kahteen saa laittaa tehonsyötön, ilman tehonsyöttöä saa olla enemmänkin.
scenen asetus onnistui sitten vissiin tommosesta lasipaneelimasterista eli asettelet käsin valot miten haluat ja sitten painat scene-nappia pitkään niin se mennee aktiviseen grouppiin / lyhyt osoitteeseen...
Joo, ainakin tuo edt2 toimii noin.
tässä esim. tuollainen ulkpuolinen geneerinen osoitteen asetus/konffauslaite (500+eur):
DALI-2 USB Interface Device (uDID) - Ozuno
Joo, tosin tuo dali on siinämäärin yksinkertainen että sitä väylää voi komennella itsetehdyllä arduino palikallakin, kuten mä tein ihan harrastuksen takia. Tuollaiselle tulee hintaa jotain 10e verran, ja niitä laitteita voi komennella ja ohjailla suoraan daliväylän komennoilla, mutta ennen kuin niitä alkaa itse tekemään on syytä huomioida että sen dalilaitteen on myös kestettävä mahdollinen 230v potentiaali.
https://ozuno.com/product/rapix-dali-usb-interface-device/
Mitä tekee geneerisellä broadcast säätimellä, koko talo vilkkuu kun rullaa pyörittää?
Tarkoitettu että jos on esim vain vaikka makkarin katossa yksi dalivalo (ryhmä), sitä voi ohjata siinä makkarissa. Käytännössä jos haluat sinne makkariin tonesäädettävän valaistuksen, sähkäri toteuttaa tuon yksittäisenä daliryhmänä, tai zigbee tms radiolinkkiä käyttävällä laitteella, noissa on vaan yleensä seinäsäätimessä patterit, joka ei yleensä ole ammattilaisen 1. valinta.
Katsoin tuon etd2 manuaalin läpi ja sehän osaa toimia vain 1 moodissa, eli sun pitää valita joko broadcast, unique address tai grouppi (ja sitten on lisäksi 4 peräkkäisen rajoite). Ja tuohan on nyt "lasipaneeli" jonka sanoit olevan huonosti käytettävissä 1m korkeudella onko sulla nuo siis 1.3-1,5 korkeudella?
Joo, tuossa edt2 paneelissa on rajoituksensa, mutta toimii ihan ok esim olkkarissa jossa on max 4 ryhmää, yhdellä paneelilla saa ohjattua kaikkia, esim perinteisellä himmentimillä olisi 4 säädintä rivissä (+ mahdolliset sivuohjaimet).
Mulla nuo ovat ihan normaalilla 1m korkeudella, olen vaan todennut että ei ole kovin optimaalinen.
Jotenkin tuntuu että tuollainen ei sovellu uudiskohteeseen vaan on enemmän "remppa"-juttu jossa lisätään yhteen/kahteen huoneeseen valoja? Ei tuolla säätimellä esim. pysty tekemään tuota mun "tila esimerkkiä" tai noita 'oudon kokoisia' 86mm pulikoita pitäisi ripotella useampi per ohjauspaikka vierekkäin/päällekäin. Lähtökohtaisesti muutenkin yhdestä napista pitäisi tapahtua asioita eikä niin että tehdään group/address monivalintaa ja vasta sitten päästään ohjaamaan...
Joo, en mäkään pidä tuota mitenkään optimaalisena tuollaiseen käyttöön, jonka takia mullakin on pääasiassa noita yleispainikkeita, joiden toiminnot kulkevat masterin kautta. Noita lasipaneeleita on usealla valmistajalla ja erilaisia eri käyttötarkoituksiin. tuo edt2 on nyt vaan tuollainen jossa on vähän kaikennäköistä dumpattu yhteen.
Eihän siitä mihinkään pääse, että jos sulla on yhdessä tilassa paljon valoryhmiä, joita haluat ohjata erikseen, niiden käyttöliittymän miettiminen on haastavaa, ihan riippumatta siitä miten se on toteutettu.
Pitäisi kyllä oikeasti saada kalustusesimerkki dalil-aitteilla tuosta "tilasta" niin oikeasti ymmärtäisi mitä voi/pitää/kannattaa tehdä, tavissähköillä tuollaisen tekeminen kohtuullisesti käytettäväksi (ilman värilämpötilan säätöä ja kun pistää osan push-dimmillä) on kuitenkin melko triviaalia, toki MMO:ta saa vetää paljon kun johtimia tarvitaan läjäpäin kojerasioihin eikä noita enää missään AU8:ssa (edes useammassa) kytke yhteen vaan iso kytkentäboksi jonnekin parempi).
Joo, yksi tuon etuhan on juuri siinä että saa vähemmän roinaa seinälle, ja kaapelia seinän sisään. Mun mielestä paras tapa toteuttaa on laittaa monitahoiseen huoneeseen yhteen paikkaan täysi hallittavuus, ja muut ohjauspisteet pelkkiä scenejä.
Toki jos dalimaster on esim kännykällä säädettävä voi tilassa itsessään olla pelkät scene pyynnöt, mutta riippuu ihmisestä onko tuo ihan kuningas vai huti-idea.
Jotenkin tuntuu että ei uudiskohdetta (kaksiota isompaa) ilman master-ohjainta voi tehdä jos siellä on jotain muuta kuin 1 kattopistorasia... Ja ilmeisesti master-ohjaimen konffaus tapahtuu sitten aina ko. valmistajan työkalulla?
No kyllä toki voi tehdä ilmankin tuollaista keskusmasteria, johtuu ensisijaisesti siitä millaiset säätimet seinään laittaa. Jos kaikki ovat niitä jotka koemntavat suoraan valaisinta, ei sille masterille paljoa virkaa jää, mutta sen masterin avulla saa luotua monipuolisempia konffiksia.
Masterin konffausta ei tosiaan tietääkseni voi koskaan tehdä yleismallisella daliohjelmoijalla, toki mahdollista että jonkin valmistajan ohjelmointityökalu puhuu kummankin kanssa. siinä masterissa voi toki olla ihan webbikäyttöliittymäkin, johtuu ihan siitä masterista.
Ehkä tässä vaihteessa on tosiaan hyvä yrittää vaihtaa tuonne kotiautomaatiopuolelle kun eihän tällä itse ohjauslogiikalla ole oikein enää mitään tekemistä 230V kanssa
On vähän sellainen rajatapaus. Dalijärjestelmää ei kuitenkaan voi pitää diy systeeminä, vaikka sitä voikin sitten asennuksen jälkeen maallikokin konffailla vapaasti. Käytännössä myös noiden ei-virransyöttävien säätimien käpistelykin on turvallista, vaikkakin ne ei ole SELV sähkössä, joten niitä _ei saisi_ maallikko räpeltää.