Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tämä täysperä kaverin auton edessä ja adaptiivisella vakkarilla 100km/h rekan perässä muiden rekkojen ohi ohituskaistaa.

Paljon ratsaavat Kaanaaseen menevää parempikuntoista tankkiautoa kakkostiellä mut nämä jää huomiotta.

Tämä ärsyttää. Etenkin, kun olin tuossa golffin oikean puoleisessa parkissa, oli aika taistelu että mahduin autoon. Onneksi ei ollut noista vasemman kulman kolhuista mikään niin tuore, että olisi omaan autooni tällä kertaa kolhaissut.

Nimetön.jpg

Tämä ärsyttää. Etenkin, kun olin tuossa golffin oikean puoleisessa parkissa, oli aika taistelu että mahduin autoon. Onneksi ei ollut noista vasemman kulman kolhuista mikään niin tuore, että olisi omaan autooni tällä kertaa kolhaissut.

Miten tuohon on edes mahtunut auto viereen? Ei varmaan montaa senttiä ollut rakoa autojen välissä?

Nimetön.jpg

IMHO, jos kyky hahmottaa auton mittoja on tätä luokkaa, ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin.

Ainoa poikkeus on sitten että jos on joku pyörätuolipotilas ja tarvii tilaa auton viereen sitä pyörätuolia vasten.

IMHO, jos kyky hahmottaa auton mittoja on tätä luokkaa, ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin.

Ainoa poikkeus on sitten että jos on joku pyörätuolipotilas ja tarvii tilaa auton viereen sitä pyörätuolia vasten.
Sen ymmärtäisi, mutta invapaikat oli vapaana. Ja lähempänä kaupan ovea, kuin valitsemani ruutu.

Vaikka hahmotus olisi ns. kerrasta vaikeaa, sen verran pitäisi olla mielenkiintoa että korjaa parkkeerauksen edes etäisesti ruutujen väliin. Kyllähän tota joskus itsellekin tapahtuu että ahtaaseen ruutuun (tiukalla käännöksellä) pitää ns. ajaa kahdesti kun eka kerralla meni ohi jommasta kummata reunasta. Tossahan on keulakin toisen ruudun puolella.

Kun arvaan sijainnin ja katsoo autoa, niin eiköhän siellä ole joku manne tms, ketä ei voisi vähempää kiinnostaa.
Kyseinen kansanryhmä kunnostautuu muutenkin liikenteessä. Monet kerrat olen nähnyt kun kakarat eivät ole autossa kiinni mitenkään, pienempi saattaa istua jopa äitinsä sylissä etupenkillä. Se kertoo mielenmaisemasta kaiken oleellisen.

Nimetön.jpg
Tommonen keila jos ilmestyisi mun viereen (=mun ruutuun) parkkiin kauppareissun aikana saattaisi kyllä kuskin ovi lipsahtaa täysillä kylkeen että lommoa jää. Siitä ilosta voi jo vaihtaa siistimmän kuskinoven omaan tonnin rakkineeseen. Toki jos uudemman/siistimmän auton omistaa niin tuommoista ei viitsi kauheasti miettiä.

Tommonen keila jos ilmestyisi mun viereen (=mun ruutuun) parkkiin kauppareissun aikana saattaisi kyllä kuskin ovi lipsahtaa täysillä kylkeen että lommoa jää. Siitä ilosta voi jo vaihtaa siistimmän kuskinoven omaan tonnin rakkineeseen. Toki jos uudemman/siistimmän auton omistaa niin tuommoista ei viitsi kauheasti miettiä.

Monesti kyllä itselläkin houkutellut kouluttaa vähän noita, mutta olen sitten aina miettinyt että sekin on mahdollista, että pysäköinnin suorittanut on eri henkilö kuin auton omistaja, joten koulutus ei 100 % varmuudella kohdistu oikeaan henkilöön.

Tänään oli ehkä erikoinen tapaus. Lahdesjärven kiihdytyskaistalla jossa on alussa 2 kaistaa Jyväskylän suuntaan piti Porsche kuskin vetää jonon eteen ja sitten vähän päälle kuuttakymppiä liitytään tielle.

Tänään oli ehkä erikoinen tapaus. Lahdesjärven kiihdytyskaistalla jossa on alussa 2 kaistaa Jyväskylän suuntaan piti Porsche kuskin vetää jonon eteen ja sitten vähän päälle kuuttakymppiä liitytään tielle.
Näinä päivinä kaikenlaisten huume- ja kännikuskien- sekä elämäntapaidioottien ja muuten vain puhtaasti osaamattomien kuskien määrä on saavuttanut sellaiset mittasuhteet, että päätin hommata kojelautakameran. Sen avulla on paljon helpompi asioida poliisin kanssa, jos joku tai kaikki yhdessä edellämainituista tyypeistä sattuu kohdalle aiheuttamaan onnettomuuden.

Monesti kyllä itselläkin houkutellut kouluttaa vähän noita, mutta olen sitten aina miettinyt että sekin on mahdollista, että pysäköinnin suorittanut on eri henkilö kuin auton omistaja, joten koulutus ei 100 % varmuudella kohdistu oikeaan henkilöön.
No joo, onhan tuo mahdollista. Toisaalta auton omistaja vastaa siitä kenelle autonsa luovuttaa, ei niitä autoja kenelle vaan kannata lainailla. Eli ongelma siirtyy sitten omistajalle vaikkei tämä kuski olisikaan.

Kai tuossa silti kolhija syyllistyy johonkin rikkeeseen, oli toisen auto ruudun sisällä tai ei. Toki lieventävänä seikkana toiminee jos sattuu olemaan kuva pysäköinnistä missä näkyy että toisen auto omassa ruudussa.

Harvahan näitä "opetusmetodeja" haluaa alkaa testaamaan, jonkun poliisitutkinnan päävaiva on iso verrattuna siihen että siirtyy autoonsa sivistyneesti. Joskin tätäkin ketjua lukeneena on syntynyt käsitys, että iso osa kolhijoista poistuu paikalta yhteystietoja jättämättä. Tiedäppä näistä... väärin pysäköijä oppinee läksynsä jos on pari kertaa ovi rutussa.

Nimetön.jpg
Ruudut vaikuttavat olevan vähän uudemmasta parkkihallista, jossa on leveämmät parkkipaikat. Siksi kyllä pitää todella alisuoriutua, että saa autonsa noin leveästi kahteen ruutuun. Jos yhtään helpottaa, niin oma on häpeänsä, jos paikalla kiertää kuitenkin pysäköinninvalvonta. 🤡

Tuollaisen viereen ei kannata pysäköidä, kun voi omistaja olla juuri näitä huumeidenkäyttäjiä.

Ei niissä vanhoissa kapeissakaan paikoissa kolhuja tule, jos yhtään on järkevä kuski ja ei sitä rattia kääntele. Noin yleisesti en kyllä ihmettele, jos kolahtaa, kun kakkosella vedetään vauhdilla kahden auton väliin ja ei ole auto edes suorassa. :eek::giggle: Vauhtia toki riittää sinne parkkialueellekin, että varmana kolmosella ajavat nämä itsevarmat ja hyvät. :rofl:

Ongelma tossa on että toi toinen autoilija ei edes välttämättä välitä. Esim. toi kuvan auto näyttää olevan muutenkin jo kolhittu ja jesarilla paikkailtu. Voi olla ettei yksi kolhu lisää haittaa mitään. Enemmän lopulta todennäköisesti harmittaa se oman auton oven kolhu.

Ongelma tossa on että toi toinen autoilija ei edes välttämättä välitä. Esim. toi kuvan auto näyttää olevan muutenkin jo kolhittu ja jesarilla paikkailtu. Voi olla ettei yksi kolhu lisää haittaa mitään. Enemmän lopulta todennäköisesti harmittaa se oman auton oven kolhu.
Voihan se olla, sen takia spekuloinkin siinä sitä oman auton kuntoa. Itsellä on pari rakkinetta millä ei kanssa kiinnostaisi mutta sitten taas pari millä kiinnostaa.

Kyllä jos tuollein autonsa useammin jättää parkkiin niin palautetta varmasti tulee ennenpitkää viereen pysänneiltä, sinänsä se ja sama vaikkei itse tekisi mitään.

112 olen pahimmat "muuttoautot" ilmoittanut kun menee 110-115 km/h vaikkapa Tampereen kehätiellä vasempaa kaistaa muiden seassa. Kertaakaan ei oo kyll näkyny että joku semmoisen pysäyttäisi.
Jos tarkotat ns. pullakoria (kuormakori pakettiauton rungossa) niin niissähän on kahta mallia, sinkkupyörät (rajoittamaton) ja paripyörälliset (ajopiirturi ja rajotin)

Ihan paripyörälliset etelän naapurien konttiautot missä jotain ilmeisesti kyydissäkin kun kaistanvaihdoissa heiluu siihen malliin. Pullakori kuulostaa kuvauksesta tutulta. Mitään logistiikkafirman logoja tai muuta tuntomerkkiä rekisterin lisäksi noissa ei ole ollut. Piikkiesiintymä noille oli korona-ajasta tuonne 2023 loppupuolelle. Nyt ei ole niin montaa tullut nähtyä liikenteessä viime tai tänä vuonna tosin vt11 on ollut ajossa enää n. kerran viikossa.

"Forgive me forum for I have sinned"

Eli avautuminen omasta ratkaisusta, joka johtui suoraan edellä ajavan kyvyttömyydestä kiihdyttää kiihdytyskaistalla. Eli perinteinen keissi: edessä ajava "kiihdyttää" 50 km/h ja nopeus jää päälle ja nelikaistaisella se 100 km/h. Kohtuullisesti ruuhkaa molemmilla kaistoilla ja näytti vääjäämättä että nyt mennään päätyyn ja seis. Näin kuitenkin pienen raon johon runttasin kaasu pohjassa ja pääsin liittymään. Yllättäen samalla tämä edessä ajava tekeekin saman ratkaisun ja meinaa tulla tilanne päälle koska itse olen jo ehtinyt kiihdyttämään ja tämä tulee se 50-60 nopeudella. Tuurillaan on juuri vasemmalla kaistalla tilaa jonne väistän, mutta oishan tuossa voinut olla vieläkin jännempi tilanne käsillä.

Se on kyll harvinaisen totta että yleensä oma toiminta ärsyttää itsessään eniten. Nimittäin harvoin näille liikennejutuille voi itse yhtään mitään että joku muu kikkailee tai tekee törkeästi. Jos pysyy kylmänä eikä provosoidu, niin verenpaine pysyy kurissa mikäli ei mene aivan kolariksi asti. Jos alkaa riehua, tulee kuitenkin myöhemmin itsereflektiota siitä että voi ny jummi kun taas jäi tiehen raitaa tai meinasi melkein ajaa jonkun yli suojatiellä huomaamatta kun keskittyy toisen autoilijan tekemisiin ennen kaikkea muuta.

Vaikka takana on hurjasti siviiliajokilsoja, huomaamattaan tekee joskus pölhöyksiä ja sitten joku muu tööttää. Onpaha käynyt niinkin edelliselle käyttöautolle, että turbon letkun klemmari korkkaa kiihdytysrampissa ja nopeus 120 -> 60 hetkessä (loivaan ylämäkeen) eikä mitään tehtävissä paitsi jarruttaa sinne rampin päähän ABSit rahisten.

Viimeksi muokattu:

Eli avautuminen omasta ratkaisusta, joka johtui suoraan edellä ajavan kyvyttömyydestä kiihdyttää kiihdytyskaistalla. Eli perinteinen keissi: edessä ajava "kiihdyttää" 50 km/h ja nopeus jää päälle ja nelikaistaisella se 100 km/h. Kohtuullisesti ruuhkaa molemmilla kaistoilla ja näytti vääjäämättä että nyt mennään päätyyn ja seis. Näin kuitenkin pienen raon johon runttasin kaasu pohjassa ja pääsin liittymään. Yllättäen samalla tämä edessä ajava tekeekin saman ratkaisun ja meinaa tulla tilanne päälle koska itse olen jo ehtinyt kiihdyttämään ja tämä tulee se 50-60 nopeudella. Tuurillaan on juuri vasemmalla kaistalla tilaa jonne väistän, mutta oishan tuossa voinut olla vieläkin jännempi tilanne käsillä.
No nyt sä kyllä saisit ihan rukoilla anteeksiantoa ihan itse herralta. Tuohan on tosi törkeästi tehty ja erittäin riskialtista. Ja jos siinä kolari olisi tapahtunut, niin olisit 100% itse syyllinen.

Oikeesti sitä toivoo, että yhteispeliä olisi liikenteessä. Tuommoinen tilanne on täysin odotettava ja vältettävissä.

No nyt sä kyllä saisit ihan rukoilla anteeksiantoa ihan itse herralta. Tuohan on tosi törkeästi tehty ja erittäin riskialtista. Ja jos siinä kolari olisi tapahtunut, niin olisit 100% itse syyllinen.

Oikeesti sitä toivoo, että yhteispeliä olisi liikenteessä. Tuommoinen tilanne on täysin odotettava ja vältettävissä.
Olisiko noin? Itsehän olin jo kiihdytyskaistalta väylällä ja edessä hitaampi tuli kolmion takaa ja olisi tullut eteen...plus hän oli tulossa 60 km/h satasen väylälle. Mutta joo, olisi tuon voinut hoitaa toisinkin.

Viimeksi muokattu:
Olisiko noin? Itsehän olin jo kiihdytyskaistalta väylällä ja edessä hitaampi tuli kolmion takaa ja olisi tullut eteen...plus hän oli tulossa 60 km/h satasen väylälle. Mutta joo, olisi tuon voinut hoitaa toisinkin.
No mitäpä veikkaat? Jätät turvavälin huomioimatta ja teet itse sen takia äkkinäisiä typeriä ratkaisuja. Jos väliä olisi riittävästi, et olisi edes joutunut tuohon tilanteeseen alunperinkään.

"Autoilija törmäsi samaan aikaan liittyvän auton perään" jne.. Ei ole aivan yksinkertaista, jos kuitenkin toimintasi aiheutti tuon riskitilanteen. Myöskään se äkkinäinen kaistanvaihto sinne vasemmalle rampin kohdalla on sakon arvoinen suoritus sekin. :eek:

No mutta en tiedä millasia kehuja halusit, mutta en kehu ajosuoritusta. Tämä on varmaan sitä reflektiota ja sellasta itsensä syyttelyä, jota mokailusta seuraa. Se on ihan tervettä jokaisen harjottaa. Jokainen mokaa varmasti liikenteessä välillä.

Kolmion takaa?
Luulin ensimmäisestä kuvauksesta että molemmat tuli samaa reittiä, eli jos kolmio niin molemmat sen takaa peräkkäin kiihdytyskaistalle.

Ilman muuta edellä olevalla oli homma mennyt pieleen. seuraavalla myös ja lähelläpiti esimerkki, missä useampi moka oli aiheuttaa onnettomuuden.

Mokia sattuu, syyttelyn sijaan miettiä miten jatkossa välttää / toimia.

Haluaisin nähdä poliisin ilmeen, kun t-man selittää, että edessä kiihdytyskaistalla ollut auto "yllättäen" liittyi väylälle ja ajoin perään kun se oli niin hidas :D

Eipä noissa ole oikein muuta tehtävissä kuin jättää kiihdytyskaistalla väliä siihen idioottiin. Toki se hieman hölmöltä tuntuu jotain 30 km/h körötellä, mutta parempi sekin kuin tuolla tavalla "yllättyä". Noissa on sekin, että kun ääliö vetää alinopeutta kaistalle, niin ko. letkan kaikki välit menee umpeen eli takana tulevalle ei jää sopivaa rakoa.

Haluaisin nähdä poliisin ilmeen, kun t-man selittää, että edessä kiihdytyskaistalla ollut auto "yllättäen" liittyi väylälle ja ajoin perään kun se oli niin hidas :D

No kyllähän se kiihdytyskaistalta motarille liittyvä on aina väistämisvelvollinen motarilla jo ajavia kohtaan. Vihjaatko jotenkin, että motarilla ajavien pitäisi alkaa väistelemään kolmion takaa tulevia, vai mikä aivopieru tuo oli?

No kyllähän se kiihdytyskaistalta motarille liittyvä on aina väistämisvelvollinen motarilla jo ajavia kohtaan. Vihjaatko jotenkin, että motarilla ajavien pitäisi alkaa väistelemään kolmion takaa tulevia, vai mikä aivopieru tuo oli?
Nyt tämä tarina menee sekalaiseksi. siis kuka tuli mistä.

Ollaan sitten motarilla tai ei, niin pääväylällä pidettävä turvavälit, se nyt jäi epäselväksi mistä sinne kapeaan väliin toinen kuski polkas, jos ei tuon kuuttakymppiä ajavan perästä.

Nyt tämä tarina menee sekalaiseksi. siis kuka tuli mistä.

Ollaan sitten motarilla tai ei, niin pääväylällä pidettävä turvavälit, se nyt jäi epäselväksi mistä sinne kapeaan väliin toinen kuski polkas, jos ei tuon kuuttakymppiä ajavan perästä.

Kyllähän se oli ihan selkeästi tuossa kirjoitettu. Kiihdytyskaistalla siis kaksi autoa, joista edellä ajava hidastelee. Edellä ajava jatkaa kiihdytyskaistalla kaistan loppua kohti ja sillä välin kiihdytyskaistaa takana tuleva liittyy jo moottoritielle. Tämän jälkeen se edelleen kiihdytyskaistalla mateleva meinaa ajaa tämän moottoritielle jo liittyneen päälle.

Kyllähän se oli ihan selkeästi tuossa kirjoitettu. Kiihdytyskaistalla siis kaksi autoa, joista edellä ajava hidastelee. Edellä ajava jatkaa kiihdytyskaistalla kaistan loppua kohti ja sillä välin kiihdytyskaistaa takana tuleva liittyy jo moottoritielle. Tämän jälkeen se edelleen kiihdytyskaistalla mateleva meinaa ajaa tämän moottoritielle jo liittyneen päälle.
Mielestäsi siis hitaammin liikkuva olisi ollut syyllinen? Mikäli tällaisella asenteella on liikenteessä, niin on vain ajan kysymys kun kolahtaa.

Noin ymmärsin, mutta mistä se kolmio tupsahti sille toiselle, mitä ei toisella ollut.

Edellämenia toki mokas, mutta kyllä tässä mokas muutkin , ja ehkä tässä pitäisi ottaa opiksi, eikä keksiä syitä miten omat mokat muiden niskaan.

Jos kahdesta moottoritielle liittyvästä jälkimmäinen kiihdyttää edellä liittyvän rinnalle niin onpa harvinaisen kusipäisesti tehty tahallaan järjestämässä muille vaikeuksia ja metsästämässä kolaria.

Nämä hidastelijat on tyypillisesti samoja vanhuksia joilla ei pää kääntyile ja he vaihtavat kaistaa just silloin kun heitä huvittaa mistään välittämättä. Siihen rinnalle ei ole syytä tunkea ihan oman auton suojelemiseksi.

Järkevä tapa on liittyä moottoritielle puoliksi vilkku päällä siten että varaa paikan moottoritiellä mahdollisilta takanatulevilta. Tämä puoliksi moottoritielle kaistan vaihtaminen on se joka kaikista todennäköisimmin ei aiheuta paniikkia tässä mahdollisesti edellämenevässä todennäköisesti vanhuksessa ja päästää hänetkin liittymään moottoritielle.

Yleensä tällaiset hidastelijat näkee jo kaukaa ja tällöin voi itse hidastaa vauhtia ja luoda väliä tähän hidastelijaan jotta sinulla itselläsi on vaihtoehtoja muutella nopeuttasi jos moottoritiellä on muuta liikennettä ja juuri tämän hidastelijan kohdalla moottoritiellä on auto joka estää sinua liittymästä moottoritielle.

Tämän välin ansiosta sinulla on tilaa kiihdyttää ja heittää ohituskaistalle tälle ohituskaistalle sopivalla nopeudella ilman että häiritset tätä edellämenijää.

Kaikista pahin tilanne on jos hidastelijan taakse tulee iso jono 2 metrin väleillä jolloin kenelläkään liittyjällä ei ole mahdollisuutta tehdä juuri mitään tilanteesta selviytymiseksi jos moottoritiellä sattuu olemaan pitkä rekka tai toinen jono autoja tappituntumalla just pahimmalla.kohdalla estämässä kenenkään liittymistä

Viimeksi muokattu:
Molemmat vaihtaa kaistaa ja ei edes liittymästä pois päästy ja ajat toisen perään, niin ihan turha alkaa selittelemään mistään etuajo-oikeudesta tai motarilla ajosta.

• Tykkää
Reactions: jrp
Joo siis selkeyden vuoksi kiihdytyskaistalla pidin ihan riittävää väliä ja liityin moottoritielle kiihdytyskaistalta reippaalla kiihdytyksellä ja kun olin lähes edellä ajavan rinnalla, joka oli siis vielä kiihdytyskaistalla (jota oli vielä n. 150m jäljellä), päätti hän liittyä myös moottoritielle alhaisella nopeudella mielestäni kolmion takaa. No olisin silti voinut toimia toisin alistumalla hyvin todennäköiseen pysähdykseen kiihdytyskaistan päähän tai menemällä vaan bussilla töihin

Molemmat vaihtaa kaistaa ja ei edes liittymästä pois päästy ja ajat toisen perään, niin ihan turha alkaa selittelemään mistään etuajo-oikeudesta tai motarilla ajosta.

Kyllä tässä nimenomaisessa tapauksessa ensin liittynyt oli jo liittynyt motarille, eli ei ollut enää liittymässä.

Näin on. Nyt on sitten enää epäselvää, että mihin viestisi liitttyvät.

Liittyy tähän allaolevaan viestiin. Mihin omasi sitten liittyi, jos ei tähän:

Kyllä tässä nimenomaisessa tapauksessa ensin liittynyt oli jo liittynyt motarille, eli ei ollut enää liittymässä.
Haluaisin nähdä poliisin naaman kun selität... Tämähän mainittiin jo.
Liittyy tähän allaolevaan viestiin. Mihin omasi sitten liittyi, jos ei tähän:
Tarkoitin ristiriitaa viesteissäsi. Ensin syyllinen olisi ollut hidastelija ja sitten se onkin peräänajaja.
Mikäli tällainen tilanne johtaa onnettomuuteen ja molemmat ovat ajaneet ennen kolahdusta liikennesääntöjen mukaan, eli käyttäneet suuntamerkkiä, niin syyllisestä ei ole epäselvyyttä.

Haluaisin nähdä poliisin naaman kun selität... Tämähän mainittiin jo.

Tarkoitin ristiriitaa viesteissäsi. Ensin syyllinen olisi ollut hidastelija ja sitten se onkin peräänajaja.
Mikäli tällainen tilanne johtaa onnettomuuteen ja molemmat ovat ajaneet ennen kolahdusta liikennesääntöjen mukaan, eli käyttäneet suuntamerkkiä, niin syyllisestä ei ole epäselvyyttä.
Ei olisi tullut mitään peräänajoa vaan kylkeenajo

Yksittäisiä virheitä tulee porukalle jatkuvasti liikenteessä ja kaikilla on ne ennakointi ja varovaisuus velvollisuudet, joiden avulla ne yksittäiset virheet kuten hidas liittyminen ei päädy kolareiksi.

Jos sen sijaan nähdessään jonkun muun nostavan riskitasoja jollain virheellä reagoi niinpäin, että lisää tarkoituksella vielä lisää riskiä niin on syytä pohtia omaa ajamistaan tarkemmin.

Yksittäisiä virheitä tulee porukalle jatkuvasti liikenteessä ja kaikilla on ne ennakointi ja varovaisuus velvollisuudet, joiden avulla ne yksittäiset virheet kuten hidas liittyminen ei päädy kolareiksi.

Jos sen sijaan nähdessään jonkun muun nostavan riskitasoja jollain virheellä reagoi niinpäin, että lisää tarkoituksella vielä lisää riskiä niin on syytä pohtia omaa ajamistaan tarkemmin.
Näin jos kaikki toimisivat, niin kolareita ei olisi. Oikeassa elämässä päätökset saattaa tulla tehtäväksi sekunneissa tai sekunnin kymmenisosissa. Joskus pienen riskin päätös muuttuu ison riskin tilanteeksi toisen epätodennäköisen toiminnan seurauksena. Joskus tilanteessa vaan tapahtuu liikaa asioita liian nopeasti. Jälkikäteen voi sitten pohtia, miten olisi voinut tehdä toisin ja olla tekemättä samalla tavalla. Ja joskus sitä vaan ajautuu tilanteisiin toisten toiminnan pakottamana

Tämä tilanteen vaikeus syntyi pohjimmiltaan siitä että takantuleva ei pitänyt lain edellyttämää etäisyyttä edellämenevään. Riittävä etäisyys antaa vaihtoehtoja toimia ja aikaa toteuttaa päätökset joita kumpaakaan ei ole jos ajetaan liian lähellä edellämenevää.

Höpöhöpö, ihan taatusti molemmat olivat siinä liittymän alueella samasta rööristä muihin nähden väistämisvelvollisena tulleena. Vai meinaatko, että etummainen etana hyppäs metsähallituksen puolelta tielle.

Jokusen kerran on takana tuleva levitellyt käsiään, kun olen jättänyt hitaaseen liittyjään vähän reippaamman välin laskemalla omaa nopeutta entisestään. Siinähän levittelevät. Otan itselleni lisää tilaa suorittaa liittyminen kuta kuinkin liikennevirran nopeudella. Saapahan samalla lisäaikaa tutkailla sopivaa väliä valmiiksi.

Kun on hereillä ja huomaa sen epävarman kuskin, niin sen sijaan että ahdistelee perseessä kiinni, niin ottaa sen oman perseensä turvaamiseksi itselleen tilaa. Aina sitä ei vaan syystä tai toisesta ole hereillä ja sit pitää soveltaa ja toivoa, että muut ovat. Niistä sitä toivottavasti sitten oppii.

Ajelin äskettäin mökille ja matkan aikana oli useampi vastaava keissi: mulla vakkarissa 110km/h, takanaoleva tulee puskuriin niin kiinni että melkein erotan sykkivän otsasuonen kuskilla. Sitten ku se pääsee ohi niin jää mun eteen ajaan mittariin 107-108km/h. Alle tunnin matkalla neljä tällaista. Mikähän homma?

Edit: ajelin siis adaptiivinen vakkari päällä koko ajan.

En ole puhunut peräänajajasta. Puhuin siitä joka ajaa päälle, mikä tarkoitti tässä yhteydessä sitä, joka kiihdytyskaistalta ajaa esim. motarilla olevan kylkeen.

Statistiikka

Viestiketjuista
281 320
Jäsenet
78 232
Uusin jäsen
vuip

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom