Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Höpöhöpö, ihan taatusti molemmat olivat siinä liittymän alueella samasta rööristä muihin nähden väistämisvelvollisena tulleena. Vai meinaatko, että etummainen etana hyppäs metsähallituksen puolelta tielle.

Mitä sinä nyt sekoilet koko ajan? Molemmilla kolmio antaa velvollisuuden väistää motarilla olevia. Siinä vaiheessa kun toinen on jo liittynyt motarille, niin silloin tällä joka on vielä kiihdytyskaistalla, on edelleen velvollisuus väistää motarilla olevia, joihin tässä vaiheessa kuuluu mukaan myös se, joka juuri sinne liittyi.
 
En ole puhunut peräänajajasta. Puhuin siitä joka ajaa päälle, mikä tarkoitti tässä yhteydessä sitä, joka kiihdytyskaistalta ajaa esim. motarilla olevan kylkeen.
Tässä tapauksessa oli kyse siitä, että kiihdytyskaistalta takaa tuleva olisi ajanut kiihdytyskaistalta edellä olevan perään. Käsittääkseni moottoritieltä tulevia ei ollut osallisena.
 
Tässä tapauksessa oli kyse siitä, että kiihdytyskaistalta takaa tuleva olisi ajanut kiihdytyskaistalta edellä olevan perään. Käsittääkseni moottoritieltä tulevia ei ollut osallisena.

Ei ollut. Lue nyt hyvä ihminen nämä viestit mihin vastailet.
 
Ei ollut. Lue nyt hyvä ihminen nämä viestit mihin vastailet.
Mistähän tämä melkein peräänajanut sitten tupsahti? Oliko hän tulossa moottoritieltä vai kiihdytyskaistalta?
Itse ainakin ymmärsin, että kiihdytyskaistalta. Tullessaan kiihdytyskaistalta tarkoituksenaan ohittaa edellä ajava auto, koskee ohittajaa tieliikennelain kohta §33: "Ohittavalla ajoneuvolla on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan ja muutenkin huolehdittava, että ohitus ei vaaranna turvallisuutta".
 
Mites kun lisätään tuohon t manin tapaukseen vielä ripaus suolaa eli se ramppi ei päätykään vaan jatkuu kolmantena kaistana, lahdesjärven abcn lähellä talvella tämmöinen kännykkää räpeltävä keila ajoi rampista alas 40kmh, sulkuviiva kun päättyi niin siirryin oikealle kaistalle takaa tulevana reippaammin ~90kmh vauhtia, no tämähän kiilaa ilman vilkkua suoraan alle. Kukas tässä maksaa? Siitähän eivoi tietää jatkaako toinen "rampissa" vai liittyykö motarille.
 
Mistähän tämä melkein peräänajanut sitten tupsahti? Oliko hän tulossa moottoritieltä vai kiihdytyskaistalta?
Itse ainakin ymmärsin, että kiihdytyskaistalta. Tullessaan kiihdytyskaistalta tarkoituksenaan ohittaa edellä ajava auto, koskee ohittajaa tieliikennelain kohta §33: "Ohittavalla ajoneuvolla on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan ja muutenkin huolehdittava, että ohitus ei vaaranna turvallisuutta".
Ei kiihdytyskaistalla olevaa autoa voi ohittaa, vaan siellä oleva auto on väistämisvelvollinen. Jos joku haluaa ajaa rampin loppuun asti niin ajakoon mutta ei se oikeuta ajamaan kaikkien rampin alussa kaistaa vaihtavien alle.

Yleinen varovaisuushan on suotavaa ja t manin tapauksessa laskua tulee varmasti sillekin joka rankoo sieltä takaa täysillä rinnalle kun toinen liittyy.
 
Höpöhöpö, ihan taatusti molemmat olivat siinä liittymän alueella samasta rööristä muihin nähden väistämisvelvollisena tulleena. Vai meinaatko, että etummainen etana hyppäs metsähallituksen puolelta tielle.
Ei ne kaikki kiihdytys/liittymiskaistat ole 50-100m pitkiä. On jopa kilometrin rinnalla meneviä.

On melko yksiselitteistä että kun olet autosi ”päätielle” siirtänyt niin syystä x kiihdytyskaistalla oleva ja kaistaa vaihtava on yksiselitteisesti väistämisvelvollinen.
 
On melko yksiselitteistä että kun olet autosi ”päätielle” siirtänyt niin syystä x kiihdytyskaistalla oleva ja kaistaa vaihtava on yksiselitteisesti väistämisvelvollinen.
Ainoa mikä on jokseenkin yksiselitteistä tuollaisessa ohitustilanteessa, että takaatulija on syyllinen jos kolahtaa. Erityisesti asia on harvinaisen selvä, mikäli edelläajaja on suuntamerkillä näyttänyt aikovansa liittyä moottoritielle.
 
Mitä sinä nyt sekoilet koko ajan? Molemmilla kolmio antaa velvollisuuden väistää motarilla olevia. Siinä vaiheessa kun toinen on jo liittynyt motarille, niin silloin tällä joka on vielä kiihdytyskaistalla, on edelleen velvollisuus väistää motarilla olevia, joihin tässä vaiheessa kuuluu mukaan myös se, joka juuri sinne liittyi.
Ei se ollut sinne liittynyt, kun oli vielä täysin liittymisalueella. Se, että just ja just saa nopeuseron ansiosta itsensä ensin kaistalle ei anna yliajo-oikeutta. Nyt kertoja vielä itse sanoi nähneensä/arvanneensa, että tuosta tulee ongelmia ja silti piti sählätä lisää ja plokata toisen liitttymistila. Ihan samaa idiotismia näkee harvase päivä ruuhkassa vaikka kaikki ajaa kelvollista nopeutta. Parhaat vataset vetää sokkona poikittain oikean kaistan autojen välistä vasurille.
Ei ne kaikki kiihdytys/liittymiskaistat ole 50-100m pitkiä. On jopa kilometrin rinnalla meneviä.

On melko yksiselitteistä että kun olet autosi ”päätielle” siirtänyt niin syystä x kiihdytyskaistalla oleva ja kaistaa vaihtava on yksiselitteisesti väistämisvelvollinen.
No jos tässä näkyi jo liittymiskaistan pääkin, niin turha alkaa luoda skenaariota jostain kilsan rinnakkaiskaistasta. Siinähän edes ole liittymäaluetta enää vaan rinnakkaisia kaistoja.
 
On melko yksiselitteistä että kun olet autosi ”päätielle” siirtänyt niin syystä x kiihdytyskaistalla oleva ja kaistaa vaihtava on yksiselitteisesti väistämisvelvollinen.
Riippuu varmaan vähän aikamääreistä. Eikö näissä epävarmoissa tapauksissa mene syyllisyys 50/50?

Eli jos juuri liittynyt sekunti sitten ja kiihdyttänyt rinnalle, vs 5 sekuntia sitten. Jälkimmäinen skenaario toki epärealistinen, jos välit pieniä ja joutui kiihdyttämään rajusti mahtuakseen sinne.

Varmasti silläkin merkitystä, että vaihtaako kiihdytyskaistalta kylkeen vai ajaako "ohittaja" perään.

Vaikea sanoa miten poliisi tulkkaisi. Dashcam voinee olla hyödyllinen tällaisen osoittamisessa.
 
Mistähän tämä melkein peräänajanut sitten tupsahti? Oliko hän tulossa moottoritieltä vai kiihdytyskaistalta?

Tuli kiihdytyskaistalta moottoritielle. Eli tuon liittymisen jälkeen hän on moottoritiellä, hän ei ole enää kiihdytyskaistalla. Ymmärrätkö, hän on moottoritiellä ja se toinen joka on vielä kiihdytyskaistalla on väistämisvelvollinen moottoritiellä jo ajavia kohtaan. Enempää en rautalankaa löydä, jos et tajua.

Ei se ollut sinne liittynyt, kun oli vielä täysin liittymisalueella.

Millä helvetin "täysin liittymisalueella?" Siellä on kiihdytyskaista ja sitten on moottoritie. Olet joko kiihdytyskaistalla tai moottoritiellä. Ja jos olet kiihdytyskaistalla, niin olet väistämisvelvollinen niitä kohtaan, jotka ovat moottoritellä.
 
Millä helvetin "täysin liittymisalueella?" Siellä on kiihdytyskaista ja sitten on moottoritie. Olet joko kiihdytyskaistalla tai moottoritiellä. Ja jos olet kiihdytyskaistalla, niin olet väistämisvelvollinen niitä kohtaan, jotka ovat moottoritellä.
Tuolla tietämyksellä ei kannata alkaa ajamaan kolaria paikoissa, joissa kaksi tietä yhtyy yhdeksi.
 
Tuolla tietämyksellä ei kannata alkaa ajamaan kolaria paikoissa, joissa kaksi tietä yhtyy yhdeksi.

No minä en meistä kahdesta ole se, jonka tietämyksessä on vikaa. Sinä et tunnu ymmärtävän, että tuollaisissa paikoissa, joissa kaksi tietä yhtyy yhdeksi, toisella on aina väistämisvelvollisuus.
 
No minä en meistä kahdesta ole se, jonka tietämyksessä on vikaa. Sinä et tunnu ymmärtävän, että tuollaisissa paikoissa, joissa kaksi tietä yhtyy yhdeksi, toisella on aina väistämisvelvollisuus.
No kyllä se nyt vaan on pahasti siellä päässä ymmärrysongelma, kun ei useamman kerran jälkeenkän tunnu menevän perille, että t-man ei todellakaan ollut selvillä vesillä kaistanvaihtonsa kanssa niin kuin itse kuvitteli ja sinä kuvittelet. Jos hän olis tullut edellisestä liittymästä tai etana olis pukannut jostain pientareelta liittymisalueen jälkeen eteen, niin hän olisi ollut ilmiselvästi etuajo-oikeutettu. Nyt kun tunkivat peräkanaa samasta putkesta, niin tilanne on tasapeli niin ajojärjestyksen kuin huonon ajamisen suhteen, koska olivat molemmat sen liittymän alueella, josta tulivat. Ts. liittyminen oli molemmilla kesken. Toinen ajoi liian hiljaa, toinen ei ole sisäistänyt miksi uuteen lakiin lisättiin ennakointivelvoite.

Sinällään v-mäinen tilannehan tuo on takana tulevalle, joko liiityt samaa hidasta vauhtia perässä tai sitten keräät uusia ystäviä taaksesi rampille, kun ajat vielä hiljempaa. Rekan kanssa sentään pääsääntöisesti suurin osa ymmärtää miksi sitä tilaa jättää.
 
Kertokaa nyt hyvät ihmiset miten se kiihdytyskaistalta juuri moottoritielle liittynyt on eri asemassa kun moottoritietä jo ajava auto? Yhtälailla molemmat on etuajo-oikeutettuja kiihdytyskaistalta liittyvään nähden. Epäkohteliastahan se on viedä toisen tila tuossa tilanteessa änkeämällä sieltä kiihdytyskaistalta heti motarille ja blokata toinen sinne kaistalle ja tämä toiminta saattaa rikkoa laissa olevaa ennakointivelvoitetta. Silti yhtälailla vaan se toinen on väistämisvelvollinen kun siirtää autonsa kaistaviivan yli. Jos kiihdytyskaistalta tulijaa pitää alkaa väistelemään niin sehän muuttaa koko paketin ihan eri näkökulmaan, motaria ajavakaan ei saisi jättää reagoimatta kun toinen kirii kiihdytyskaistalla rinnalle, lyö vilkun päälle ja liittyy vasempaan etuoveen. Nykyisellään lasku mennee 100% liittyjälle? (Turha kaistanvaihto vasurillekkin on kielletty).

Vai löytyykö lakipykälää jonka perusteella toiselle tulee jättää liittymiseen sopiva tila vaikka olet etuajo-oikeutettu?
 
Kertokaa nyt hyvät ihmiset miten se kiihdytyskaistalta juuri moottoritielle liittynyt on eri asemassa kun moottoritietä jo ajava auto? Yhtälailla molemmat on etuajo-oikeutettuja kiihdytyskaistalta liittyvään nähden. Epäkohteliastahan se on viedä toisen tila tuossa tilanteessa änkeämällä sieltä kiihdytyskaistalta heti motarille ja blokata toinen sinne kaistalle ja tämä toiminta saattaa rikkoa laissa olevaa ennakointivelvoitetta. Silti yhtälailla vaan se toinen on väistämisvelvollinen kun siirtää autonsa kaistaviivan yli. Jos kiihdytyskaistalta tulijaa pitää alkaa väistelemään niin sehän muuttaa koko paketin ihan eri näkökulmaan, motaria ajavakaan ei saisi jättää reagoimatta kun toinen kirii kiihdytyskaistalla rinnalle, lyö vilkun päälle ja liittyy vasempaan etuoveen. Nykyisellään lasku mennee 100% liittyjälle? (Turha kaistanvaihto vasurillekkin on kielletty).

Vai löytyykö lakipykälää jonka perusteella toiselle tulee jättää liittymiseen sopiva tila vaikka olet etuajo-oikeutettu?
Ajattele asiaa niin, että jos t-man olis päässyt kaistalle liittymäalueella, mutta sieltä olisi tullut joku takalistoon, niin kumman vika? T-manin tietysti. Liittymisessä tehty moka. Jos taas 1 km myöhemmin joku olisi tullut takalistoon, peräänajajan vika. Näennäisesti sama tilanne, joten miksi ero? Ihan kuten risteysalue tai kahden tien yhtymäalue, tuossa on liittymäalue, jossa se suoritus on kesken, oli se auto missä tahansa. Nämä tietysti ovat olleet epäselviä lainsäädännöllisesti vuosikymmeniä, joten ennakointivelvoitteen lisääminen on ollut hyväksi. Sillä pääsee kiinni näihin räikeimpiin perseilyihin.
 
Ts. liittyminen oli molemmilla kesken.

Ei ollut molemmilla kesken. T-man83 oli liittymisen jo vienyt loppuun ja ajoi moottoritiellä ihan samoin kuin muutkin, jotka ajoivat moottoritiellä jo valmiiksi.

Ajattele asiaa niin, että jos t-man olis päässyt kaistalle liittymäalueella, mutta sieltä olisi tullut joku takalistoon, niin kumman vika? T-manin tietysti. Liittymisessä tehty moka. Jos taas 1 km myöhemmin joku olisi tullut takalistoon, peräänajajan vika. Näennäisesti sama tilanne, joten miksi ero?

Ethän sinä tämän sepustuksen perusteella tajua yhtään millainen tilanne on ollut kyseessä. Jos t-man83 olisi liittyessään aiheuttanut kolarin, niin tottakai olisi syyllinen. Mutta sen jälkeen kun t-man83 on liittynyt moottoritielle ja ajaa moottoritiellä, niin tämän jälkeen kun toinen auto on liittymässä moottoritielle, niin mikäli tämä toinen auto liittyessään aiheuttaa kolarin, niin sehän on tämän liittyjän syy, ei t-man83:n.

Eli ei ollut näennäisestikään yhtään sama tilanne, kuin mitä tuossa yllä kuvailet.

Ja jätit täysin vastaamatta Bapsun asialliseen kysymykseen ja aloit sen sijaan selittelemään noita omiasi. Eli jos viitsisit tuohon kysymykseen vastata, niin ehkä se saisi sinut itsesikin tajuamaan kuinka väärässä olet.

Eli: Kun t-man83 liittyy moottoritielle ja sen jälkeen ajaa moottoritiellä, niin millä perusteella t-man83 on nyt siellä moottoritiellä eri asemassa kuin ne muut, jotka ajoivat moottoritiellä jo ennestään? Sillä tätähän sinä nyt tässä olet koko ajan väittänyt sanomalla, että t-man83 olisi väistämisvelvollinen tuota kiihdytyskaistalta moottoritielle liittyvää kohtaan, vaikka kenelläkään muulla moottoritiellä jo ajavalla ei väistämisvelvollisuutta ole.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ollut molemmilla kesken. T-man oli liittymisen jo vienyt loppuun ja ajoi moottoritiellä ihan samoin kuin muutkin, jotka ajoivat moottoritiellä jo valmiiksi.



Ethän sinä tämän sepustuksen perusteella tajua yhtään millainen tilanne on ollut kyseessä. Jos T-man olisi liittyessään aiheuttanut kolarin, niin tottakai olisi syyllinen. Mutta sen jälkeen kun T-man on liittynyt moottoritielle ja ajaa moottoritiellä, niin tämän jälkeen kun toinen auto on liittymässä moottoritielle, niin mikäli tämä toinen auto liittyessään aiheuttaa kolarin, niin sehän on tämän liittyjän syy, ei T-manin.

Eli ei ollut näennäisestikään yhtään sama tilanne, kuin mitä tuossa yllä kuvailet.

Ja jätit täysin vastaamatta Bapsun asialliseen kysymykseen ja aloit sen sijaan selittelemään noita omiasi. Eli jos viitsisit tuohon kysymykseen vastata, niin ehkä se saisi sinut itsesikin tajuamaan kuinka väärässä olet.

Eli: Kun T-man liittyy moottoritielle ja sen jälkeen ajaa moottoritiellä, niin millä perusteella T-man on nyt siellä moottoritiellä eri asemassa kuin ne muut, jotka ajoivat moottoritiellä jo ennestään? Sillä tätähän sinä nyt tässä olet koko ajan väittänyt sanomalla, että T-manilla olisi väistämisvelvollisuus tuota kiihdytyskaistalta moottoritielle liittyvää kohtaan, vaikka kenelläkään muulla moottoritiellä jo ajavalla ei väistämisvelvollisuutta ole.
Jos normaalin mittaisessa motarin liittymässä ollaan järjestyksessä AB ja B:n kiihdytyksellä päädytään rampin aikana tilanteeseen, jossa edelleen saman liittymän alueella molempien kaistanvaihdon jälkeen meinaa tulla peräänajo tai tulee peräänajo, niin siinä on tasan yksi syyllinen B. Ennakointivelvoite laissa estää tällaisen harrastamasi loputtoman vänkäyksen "mutku mä olin ensin" siinä kohtaa, kun vänkääjän järki ei riitä tajuamaan, että B ei saa blokata tahallaan A:n liittymistä vaikka A:n suoritus sattuis olemaan vähän hitaampi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 320
Viestejä
4 833 437
Jäsenet
78 232
Uusin jäsen
vuip

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom