Muistaakseni pitää suorittaa järjestelmänvalvojanaJoo asrockis tuli tällänen, mut vetää ihan normaali restartin. Eipä mulla nyt niin hoppu ole, mut jos tulee niin pitää väsätä
![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muistaakseni pitää suorittaa järjestelmänvalvojanaJoo asrockis tuli tällänen, mut vetää ihan normaali restartin. Eipä mulla nyt niin hoppu ole, mut jos tulee niin pitää väsätä
![]()
Sain jo päänsäryn ku vast heräsin ni meni mutelle aika nopee, mut miten w11 teen, kun ei anna mulle ollenkaan tollasta vaihtoehtoa työpyödälläMenee vähän OF, mut saa ohjata oikeeseen keskusteluun.
C:\Windows\System32\shutdown.exe /r /fw /t 01
Ei sulla satu olemaan toista näyttöä kiinni? Itellä välillä menee BIOS ruutu 2-näyttöön, joka on DP:llä kiinni, kun taas päänäyttö on HDMI:llä. Tämä siis kun menee BIOSiin kun 2-näyttö on pois päältä, kun sen laittaa päälle, niin BIOSkin näkyy.Ei toimi tuo rtx 4090 ei näyttö löydä signaalin kun koitan mennä bios asetuksiin eli ruutu pysyy mustana.
RTX2080Ti ohjaimella ei ole mitään ongelmaa.
Nyt kun on uusi kokoonpano ja koittaa muistiajoituksia säätää niin hieman ärsyttävä tuo vika eli saa ainakin 5 kertaa sammuttaa koneen kokonaan ja koittaa hahata del näppäintä jos sattuisi löytämään signaalin mutta usein päättyy windows kirjautumisruuttuun.
En tiedä mitä tämä Fe näytönohjain eroaa muista mutta päivityksen vaatisi.
Eikös Windows 11 (liekkö myös 10) pääse BIOS ku vaan painat SHIFT pohjassa Restart ja sitten sieltä valikosta Troubleshoot > Advanced Options > UEFI Firmware Settings?
Ei sulla satu olemaan toista näyttöä kiinni? Itellä välillä menee BIOS ruutu 2-näyttöön, joka on DP:llä kiinni, kun taas päänäyttö on HDMI:llä. Tämä siis kun menee BIOSiin kun 2-näyttö on pois päältä, kun sen laittaa päälle, niin BIOSkin näkyy.
On av vahvistin ainostaan toisena mutta ei senkään kautta saa kuvaa.Se on jotain tekemistä että itse näytönohjain ei jostain syystä tunnista että näyttö on kiinni myös tuo asus näyttö on hidas löytämään signaalin.Ei sulla satu olemaan toista näyttöä kiinni? Itellä välillä menee BIOS ruutu 2-näyttöön, joka on DP:llä kiinni, kun taas päänäyttö on HDMI:llä. Tämä siis kun menee BIOSiin kun 2-näyttö on pois päältä, kun sen laittaa päälle, niin BIOSkin näkyy.
Tuskin missään korttikohtaista ohjetta on, mutta kokeilemalla selviää. Takalevyn puolelta ei varmasti montaakaan ruuvia tarvitse avata, että lähtee kehikko irti.Onko missään kuvin seliletittty ruuvien paikat ja mihin asti pystyy purkamaan ilman että tarvii sinettiä ottaa pois? Olisi siis tarvis saada vaan tuo kehikko irti mikä on tuulettimien ympärillä?
4090 Rog strix kyseessä.
juu takanta otin kaikki, ja io-pellin, sekä myös kaikki tuulettimet eriksee, sekä päädyn, mutta jostain kanittaa tuo kehys, eikä kehtaa alkaa vääntelee.Tuskin missään korttikohtaista ohjetta on, mutta kokeilemalla selviää. Takalevyn puolelta ei varmasti montaakaan ruuvia tarvitse avata, että lähtee kehikko irti.
Näkemättä korttia tarkemmin vaikea sanoa, mutta voi tosiaan olla joku ruuvi jäähyn allakin tossa mallissa.juu takanta otin kaikki, ja io-pellin, sekä myös kaikki tuulettimet eriksee, sekä päädyn, mutta jostain kanittaa tuo kehys, eikä kehtaa alkaa vääntelee.
oon sen 3 kertaa käyny läpi mut ei, ja netistä ei ihme kyllä löydy. Pitäskö se sit purkaa niin että sen sinetinki repii pois siitä :/Näkemättä korttia tarkemmin vaikea sanoa, mutta voi tosiaan olla joku ruuvi jäähyn allakin tossa mallissa.
Varmaan katsoit tämän jo, mutta tossa on aika hyviä kuvia: Asus RTX 4090 ROG Strix OC Review: Truly Massiveoon sen 3 kertaa käyny läpi mut ei, ja netistä ei ihme kyllä löydy. Pitäskö se sit purkaa niin että sen sinetinki repii pois siitä :/
ilman korttia paha lähtee arvailemaan kun ei ihan joka suunnasta pääse näkemään ja ihmettelemään mutta voi tosiaan joku ruuvi olla piirilevyn alla jossain rivaston välissä piilossa ja joutuu koko höskän purkamaan (hope not).oon sen 3 kertaa käyny läpi mut ei, ja netistä ei ihme kyllä löydy. Pitäskö se sit purkaa niin että sen sinetinki repii pois siitä :/
mitä tarkoitat?
Tumma siluetti kortista näkyvillä?mitä tarkoitat?
en kyl hiffaa mitä ajat takaa, mut se on aika tyypillistä mulleTumma siluetti kortista näkyvillä?
Oon tottunut täyttämään koneen RGB helvetillä ja tuo uusi kortti on tän ideologian vastakohta. Pelkkä musta möykky koneen sisällä (tai musta möykky pyrstöledeillä)mitä tarkoitat?
Muista vain varmistaa että kytket kaapelit loppuun asti ettei vaan liittimet jää puolitiehen.
Tämmöinen "aloittelijan" kysymys täältä:
Olen hankkimassa uutta konetta tässä lähiaikoina ja mielessä 4080. Mitä tätä ketjua lukenut niin kauheasti on puhetta kellottamisesta ja volttien säätämisestä ja virrankulutuksesta yms.....
Oikeasti hyödyllinen kellotus kuoli jo vuosia sitten. Edellisissäkin sukupolvissa kellotuksesta sai lähinnä nimellistä lisänopeutta joka tuskin näkyisi missään sokkotestissä, ellei verrata jotain 10 FPS vs 15 FPS nopeuksia.Tämmöinen "aloittelijan" kysymys täältä:
Olen hankkimassa uutta konetta tässä lähiaikoina ja mielessä 4080. Mitä tätä ketjua lukenut niin kauheasti on puhetta kellottamisesta ja volttien säätämisestä ja virrankulutuksesta yms.
Kuinka tärkeää se on perus pelaajalle? Olen IT-alalla ja viimeisen koneeni kasannut 10v sitten. Mutta kellottamiset yms. en ole koskaan niihin oikeen päässyt sisälle, enkä edes yrittänyt.
Tarvitseeko mun kellotella tai alikellotella tai mitä vaan mun 4080:aa perus pelikäyttöön 1440p resoluutiolla?
Mihin aiemmin mainitut asiat vaikuttavat, virrankulutukseen toki, suorituskykyyn (kuinka paljon?) jne.. Kiinnostaisi uusi ja tehokas kone, mutta ei liiemmin kiinnosta alkaa hifistelemään kellojen ja muiden kanssa.
Kuinka tärkeää se on perus pelaajalle?
Oikeasti hyödyllinen kellotus kuoli jo vuosia sitten. Edellisissäkin sukupolvissa kellotuksesta sai lähinnä nimellistä lisänopeutta joka tuskin näkyisi missään sokkotestissä, ellei verrata jotain 10 FPS vs 15 FPS nopeuksia.
Sinuna hankkisin kortin ja käyttäisin sitä sellaisenaan, sen enempää murehtimatta muista asioista. RTX 4090 kohdalla power limitin ja tai alivoltitus voi olla jo ihan perusteltua.
Ei lainkaan tärkeää. Koneenkasaajan on hyvä ymmärtää sen verran, että osaa valita muisteille profiilit päälle kun sen saa palikoista lopulta läjään ja muutaman suorituskykytestin verran on hyvä olla ymmärrystä, että voi todentaa, että juuri kalliilla ostettu kone toimii kuin pitää.
4080 on suorituskyvyllisesti varmaan aika hyvässä pisteessä pyörittämään pelejä huolettomasti tulevat vuodet. Nämä nvidian 4000-sarjan huippukortit on viritetty jo tehtaalta yli tehokkuusoptimin, kellottamalla saatavissa marginaalista suorituskykyparannusta hirvittävällä tehonkulutuksen kasvulla.
Tämmöinen "aloittelijan" kysymys täältä:
Olen hankkimassa uutta konetta tässä lähiaikoina ja mielessä 4080. Mitä tätä ketjua lukenut niin kauheasti on puhetta kellottamisesta ja volttien säätämisestä ja virrankulutuksesta yms.
Kuinka tärkeää se on perus pelaajalle? Olen IT-alalla ja viimeisen koneeni kasannut 10v sitten. Mutta kellottamiset yms. en ole koskaan niihin oikeen päässyt sisälle, enkä edes yrittänyt.
Tarvitseeko mun kellotella tai alikellotella tai mitä vaan mun 4080:aa perus pelikäyttöön 1440p resoluutiolla?
Mihin aiemmin mainitut asiat vaikuttavat, virrankulutukseen toki, suorituskykyyn (kuinka paljon?) jne.. Kiinnostaisi uusi ja tehokas kone, mutta ei liiemmin kiinnosta alkaa hifistelemään kellojen ja muiden kanssa.
Sen verran vielä tuosta viileänä ja hiljaisena käymisestä.
Omalla kohtaa olen vain rajoittanut pelikohtaisesti pelien fps alemmaksi. Yksinpeleissä joissa nopeaa toimintaa fps 120 ja rakentelu, crpg yms hitaat 60fps. Online räiskinnät ilman rajoittamista.
Helpoiten saavutettu hyvä pelattavuus ja tuntuma ilman korkeita lämpöjä ja tuulettimen ääntä.
Lisäsin tämän kun aiemmin "annoin" gpun tehdä töitä kun pelasin lähinnä kuulokkeilla jolloin äänihaitta ei kuulunut. Kun olosuhteiden pakosta piti saada äänet kuulumaan toisellekin niin silloin vasta varsinaisesti kiinnitin huomiota tuohon ja aloin rajoittamaan ääni&meluhaittaa.
Huomattavasti hiljaisempia ja viileämpiä pelisessioita ollut sen jälkeen kun tuo max 120fps ei pahemmin vaadi mitään versus se, että koko ajan yrittää työntää satoja fps.
The hunter: call of the wild oli ensimmäinen peli mitä aloin rajoittamaan... Siinä hdr ja kaikki herkut päällä ilman mitään rajoituksia tuotti ihan kiitettävästi lämpöä ja ääntä ilman suurempaa hyötyä tuon 120fps jälkeen.
Kuten aiemmin totesin: peruskäyttäjä ja se helpoin tapa tehdä asioita.![]()
Ite tein tän mukaan;
Vedin kohtuu varman päälle, kun arvostan vakautta eniten, mutta max. 0.975V @ 2730 Mhz ja muistille +1000Mhz toimii itellä täysin ongelmitta FE:llä.![]()
Sen verran paljon näkynyt 30- ja 40-sarjalaisia juutuubin korjauskanavilla (KrisFix, NWrepair, NRFix, jne.) joissa slotin viereinen muistipiiri, GPU tai ihan pala kortista repeytynyt irti, etten ainakaan itse viitsi riskeerata tukematonta korttia, jos nyt puhutaan isoilla jäähdyttimillä olevista 2.5+ korttipaikan näyttiksistä.Tuli hommattua tollainen Zotac 4070 TI Trinity niin siinä mukana tollainen tukirauta näytönohjaimelle niin onko näytönohjaimen kestävyyden kannalta oleellista, että se on siellä kiinni? Kotelona on Cooler Master MasterBox MB311L ARGB Mini Tower niin ei oikein tahdo mahtua tukirauta sinne paitsi tonne näytönohjaimen päätyyn.
Eikä oo varmaa ihan halpaa korjauttaa ku kattoo millainen prosessi kokonaisuudessaanSen verran paljon näkynyt 30- ja 40-sarjalaisia juutuubin korjauskanavilla (kris-fix, NWrepair, NRFix, jne.) joissa slotin viereinen muistipiiri, GPU tai ihan pala kortista repeytynyt irti, etten ainakaan itse viitsi riskeerata tukematonta korttia, jos nyt puhutaan isoilla jäähdyttimillä olevista 2.5+ korttipaikan näyttiksistä.
Kyllähän ne yleensä kestää, jos kone on vaan paikallaan, mutta ainakin itse pölyjen putsausta varten vien koko koneen pihalle, niin siinä ei kummoista tärähdystä käydä, että tommonen parin kilon mötikkä sen verran heilahtaa, että jotain menee rikki.
Edit. Lisäksi noi pitkät kortit antaa aika hyvin vipuvartta, jos eivät ole toisesta päädystä/laidasta mitenkään tuettuna.
Jees eli täytyy varuilta se tuki sinne laittaa.Sen verran paljon näkynyt 30- ja 40-sarjalaisia juutuubin korjauskanavilla (KrisFix, NWrepair, NRFix, jne.) joissa slotin viereinen muistipiiri, GPU tai ihan pala kortista repeytynyt irti, etten ainakaan itse viitsi riskeerata tukematonta korttia, jos nyt puhutaan isoilla jäähdyttimillä olevista 2.5+ korttipaikan näyttiksistä.
Kyllähän ne yleensä kestää, jos kone on vaan paikallaan, mutta ainakin itse pölyjen putsausta varten vien koko koneen pihalle, niin siinä ei kummoista tärähdystä käydä, että tommonen parin kilon mötikkä sen verran heilahtaa, että jotain menee rikki.
Edit. Lisäksi noi pitkät kortit antaa aika hyvin vipuvartta, jos eivät ole toisesta päädystä/laidasta mitenkään tuettuna.
Sen verran paljon näkynyt 30- ja 40-sarjalaisia juutuubin korjauskanavilla (KrisFix, NWrepair, NRFix, jne.) joissa slotin viereinen muistipiiri, GPU tai ihan pala kortista repeytynyt irti, etten ainakaan itse viitsi riskeerata tukematonta korttia, jos nyt puhutaan isoilla jäähdyttimillä olevista 2.5+ korttipaikan näyttiksistä.
Tuskin emolevyn asennolla on väliä vaan sillä että tuki on näyttiksen alapuolella pohjaa vasten.Mihin tuki pitäisi laittaa jos emolevy on vaaka asennossa?![]()
Eli emolevyn alle pohjaa vasten?Tuskin emolevyn asennolla on väliä vaan sillä että tuki on näyttiksen alapuolella pohjaa vasten.
Jos se silloin ei roikota näyttistä.Eli emolevyn alle pohjaa vasten?
Olikohan että FE malleissa on minimikierrosnopeus tuulettimilla suht iso, joten ei sovi jos hakee täysin äänetöntä konetta. Muuten jäähdytys on hyvä ja muutenkin hyviä kortteja imo.Mitäs mieltä täällä ollaan yleisesti FE korteista? Tässä päivittelemässä 3070 Cities Skylines 2 vuoksi ja olen vakavasti kääntymässä FE:n puolelle.
Itse käytän Fan Controllia ja muistaakseni sillä pystyi ohittamaan Nvidian oman curven, en kylläkään ole aivan varma tuosta.Olikohan että FE malleissa on minimikierrosnopeus tuulettimilla suht iso, joten ei sovi jos hakee täysin äänetöntä konetta. Muuten jäähdytys on hyvä ja muutenkin hyviä kortteja imo.
Mitäs mieltä täällä ollaan yleisesti FE korteista? Tässä päivittelemässä 3070 Cities Skylines 2 vuoksi ja olen vakavasti kääntymässä FE:n puolelle.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.