Pieniä kysymyksiä & vastauksia autoista ja liikenteestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
EU-asetus 458/2011, tuo C1 tarkoittaa henkilöautoa:

"4. NOPEUDENKESTO

4.1

Jokaisessa ajoneuvoon tavanomaisesti asennettavassa renkaassa on oltava nopeusluokkamerkintä.
4.1.1

Luokan C1 renkaan tapauksessa nopeusluokkamerkinnän on oltava yhteensopiva ajoneuvon suurimman rakenteellisen nopeuden kanssa ja siinä on otettava huomioon nopeusluokkien V, W ja Y renkaiden tapauksessa UN/ECE-säännössä N:o 30 kuvattu enimmäiskuormitus."


Suomessa saa ajella hitaammillakin, kunhan on vähintään auton nopeus tai Q (160 km/h), jos on kojelautatarra:

"Edellä olevan 4.1.1 ja 4.1.2 kohdan vaatimuksia ei sovelleta seuraavissa tilanteissa:
4.2.1

käytettäessä tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja varayksiköitä, joihin sovelletaan tämän liitteen 6 kohtaa;

4.2.2

ajoneuvon ollessa tavanomaisesti varustettu tavallisilla renkailla ja toisinaan talvirenkailla, jotka on merkitty vuoristosymbolilla (kolmihuippuisella vuorella ja lumihiutaleella), missä tapauksessa talvirenkaiden nopeusluokkamerkinnän on vastattava nopeutta, joka on joko suurempi kuin ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus tai vähintään 160 km/h (tai molempia). Jos ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus on kuitenkin suurempi kuin siihen asennettujen talvirenkaiden alinta nopeusluokkamerkintää vastaava nopeus, suurimman nopeuden varoitusmerkin, jossa ilmoitetaan asennettujen talvirenkaiden suurin nopeudenkesto, on oltava ajoneuvon sisällä ja sijaittava näkyvällä paikalla, jossa se on jatkuvasti kuljettajan helposti havaittavissa. Muiden renkaiden, joiden lumipitoa on parannettu (eli joissa on merkintä M + S mutta ei vuoristosymbolia eli kolmihuippuista vuorta ja lumihiutaletta), on täytettävä tämän liitteen 4.1.1 ja 4.1.2 kohdan vaatimukset;"


Onhan teillä kaikilla varmasti 160 km/h-tarra näkyvällä paikalla joka talvi? ;) Käytännössä tuossa kohtaa Suomessa lipsutaan asetuksesta ja vältetään hölmöt tarratalkoot.



Nämäkin todella joutavaa, koska suomessa missään (yleisessä liikenteessä) ei saa ajaa kovempaa kuin 120km/h..

Ja joo, olen ajanut ohitustilanteessa kovempaa, mutta silti.
 
Jos jäädytinneste / pakkasnesteen kesto on mittauksessa -29c, niin onko se silloin "lohko halki" -29c:ssä vai kestääkö esim -40c pakkaset kun neste vetää pelkästään paksuksi?
 
Jos jäädytinneste / pakkasnesteen kesto on mittauksessa -29c, niin onko se silloin "lohko halki" -29c:ssä vai kestääkö esim -40c pakkaset kun neste vetää pelkästään paksuksi?
Jäätyy tai alkaa jäätymään -29c, eli ainakaan vesi ei enää kierrä. Tuskin lohkoa vielä halkaisee, mutta ei se mitään -40c kestä.
 
Ostin tällaisen rengasventtiiliavaimen momentinrajoittimella. Tuntuu, että venttiilin sielun saa kiristää hullun tiukaksi ennen kuin avain naksahtaa. Jotenkin olen ajatellut, että sielut kiristetään "sormikireäksi" ilman, että edes tarvitsee tarttua toisella kädellä venttiilin varteen kumiosien varjelemiseksi.

Avaimen sallima momentti on siis väitetysti 0,45 Nm. Sinänsä ei kuulosta isolta, mutta toisaalta on se useampi kg kahden sentin varrella vaikka.

Väännänkö iloisesti tiukkaan vaan? Onko avain kenties rikki? :)

 
Viimeksi muokattu:
Väännä käsin sopivaan. Tuollaisella kiristät vain liikaa ja sitten vituttaa kun venttiili onkin jumissa ja revit tpms sensorilla varustettua kallista venttiiliä paskaksi koska sielu ei irtoa.
 
Iäkkäämmällä tutulla on uudehko auto jonka haluaisi pitää takuun jälkeen, hän on kovasti takuun/turvan perään. Oliko jotain yhtiöitä ketkä kauppaa käytetylle autolle jotain korjausturva tms palvelua teknisten vikojen osalta?
 
Iäkkäämmällä tutulla on uudehko auto jonka haluaisi pitää takuun jälkeen, hän on kovasti takuun/turvan perään. Oliko jotain yhtiöitä ketkä kauppaa käytetylle autolle jotain korjausturva tms palvelua teknisten vikojen osalta?
Miksi maksaa takuusta? Eihän se silloin ole enää takuu kun siitä jo maksetaan. Säästäisi nekin rahat ja jos jotain tulee, niin sitten niistä rahoista maksaisi remontin?

Toki jos auto on joku VAG konsernin laite, niin kannattaa vain suosiolla hävittää...

Lopuksi myös se, että Suomessa ei oikeasti taida olla yhtään sellaista palvelua, mikä kattaa AIVAN kaiken jotain kuukausimaksua vastaan, vaan siellä on aina joku pieni präntti, millä siirtävät vastuun asiakkaalle ja vaikka korvaus maksettaisiin vaikka 50%, niin yleensä niissä on jokin omavastuu, eli täysin hukkaan heitettyä rahaa.

Toki kun kyseessä on itsepäinen vanhus, niin mitäpä faktojen selittäminen mitään auttaa.
 
Iäkkäämmällä tutulla on uudehko auto jonka haluaisi pitää takuun jälkeen, hän on kovasti takuun/turvan perään. Oliko jotain yhtiöitä ketkä kauppaa käytetylle autolle jotain korjausturva tms palvelua teknisten vikojen osalta?
Ainakin Fragus on tällainen. Mulle tuli käytetyn auton ostaessa jokin niiden GOSafe soppareista, mutta en muista tarkalleen mikä. Ilmeisen hyvin kuitenkin asiointi heidän kanssaan sujunut ja kaikki omaan autoon sattuneet viat on korjattu mukisematta.
 
Miksi maksaa takuusta? Eihän se silloin ole enää takuu kun siitä jo maksetaan. Säästäisi nekin rahat ja jos jotain tulee, niin sitten niistä rahoista maksaisi remontin?

Toki jos auto on joku VAG konsernin laite, niin kannattaa vain suosiolla hävittää...

Lopuksi myös se, että Suomessa ei oikeasti taida olla yhtään sellaista palvelua, mikä kattaa AIVAN kaiken jotain kuukausimaksua vastaan, vaan siellä on aina joku pieni präntti, millä siirtävät vastuun asiakkaalle ja vaikka korvaus maksettaisiin vaikka 50%, niin yleensä niissä on jokin omavastuu, eli täysin hukkaan heitettyä rahaa.

Toki kun kyseessä on itsepäinen vanhus, niin mitäpä faktojen selittäminen mitään auttaa.
Kyllä niistä maksullisista lisätakuista on joskus ihan hyötyäkin. Omaan pirssiini maksoin yhteensä alle 600€ kolmen vuoden jatkotakuusta, ja veikkaisin että ainakin 4k€ olisi omasta pussista uponnut tehtyihin korjauksiin. Jatkotakuu kattoi kaiken. Toki tässä lienee puhe kolmannen osapuolen takuista, mutta joka tapauksessa maksullinen lisätakuu tämäkin oli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 593
Viestejä
4 945 296
Jäsenet
79 515
Uusin jäsen
kromsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom