Pieniä kysymyksiä & vastauksia autoista ja liikenteestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
EU-asetus 458/2011, tuo C1 tarkoittaa henkilöautoa:

"4. NOPEUDENKESTO

4.1

Jokaisessa ajoneuvoon tavanomaisesti asennettavassa renkaassa on oltava nopeusluokkamerkintä.
4.1.1

Luokan C1 renkaan tapauksessa nopeusluokkamerkinnän on oltava yhteensopiva ajoneuvon suurimman rakenteellisen nopeuden kanssa ja siinä on otettava huomioon nopeusluokkien V, W ja Y renkaiden tapauksessa UN/ECE-säännössä N:o 30 kuvattu enimmäiskuormitus."


Suomessa saa ajella hitaammillakin, kunhan on vähintään auton nopeus tai Q (160 km/h), jos on kojelautatarra:

"Edellä olevan 4.1.1 ja 4.1.2 kohdan vaatimuksia ei sovelleta seuraavissa tilanteissa:
4.2.1

käytettäessä tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja varayksiköitä, joihin sovelletaan tämän liitteen 6 kohtaa;

4.2.2

ajoneuvon ollessa tavanomaisesti varustettu tavallisilla renkailla ja toisinaan talvirenkailla, jotka on merkitty vuoristosymbolilla (kolmihuippuisella vuorella ja lumihiutaleella), missä tapauksessa talvirenkaiden nopeusluokkamerkinnän on vastattava nopeutta, joka on joko suurempi kuin ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus tai vähintään 160 km/h (tai molempia). Jos ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus on kuitenkin suurempi kuin siihen asennettujen talvirenkaiden alinta nopeusluokkamerkintää vastaava nopeus, suurimman nopeuden varoitusmerkin, jossa ilmoitetaan asennettujen talvirenkaiden suurin nopeudenkesto, on oltava ajoneuvon sisällä ja sijaittava näkyvällä paikalla, jossa se on jatkuvasti kuljettajan helposti havaittavissa. Muiden renkaiden, joiden lumipitoa on parannettu (eli joissa on merkintä M + S mutta ei vuoristosymbolia eli kolmihuippuista vuorta ja lumihiutaletta), on täytettävä tämän liitteen 4.1.1 ja 4.1.2 kohdan vaatimukset;"


Onhan teillä kaikilla varmasti 160 km/h-tarra näkyvällä paikalla joka talvi? ;) Käytännössä tuossa kohtaa Suomessa lipsutaan asetuksesta ja vältetään hölmöt tarratalkoot.



Nämäkin todella joutavaa, koska suomessa missään (yleisessä liikenteessä) ei saa ajaa kovempaa kuin 120km/h..

Ja joo, olen ajanut ohitustilanteessa kovempaa, mutta silti.
 
Jos jäädytinneste / pakkasnesteen kesto on mittauksessa -29c, niin onko se silloin "lohko halki" -29c:ssä vai kestääkö esim -40c pakkaset kun neste vetää pelkästään paksuksi?
 
Jos jäädytinneste / pakkasnesteen kesto on mittauksessa -29c, niin onko se silloin "lohko halki" -29c:ssä vai kestääkö esim -40c pakkaset kun neste vetää pelkästään paksuksi?
Jäätyy tai alkaa jäätymään -29c, eli ainakaan vesi ei enää kierrä. Tuskin lohkoa vielä halkaisee, mutta ei se mitään -40c kestä.
 
Ostin tällaisen rengasventtiiliavaimen momentinrajoittimella. Tuntuu, että venttiilin sielun saa kiristää hullun tiukaksi ennen kuin avain naksahtaa. Jotenkin olen ajatellut, että sielut kiristetään "sormikireäksi" ilman, että edes tarvitsee tarttua toisella kädellä venttiilin varteen kumiosien varjelemiseksi.

Avaimen sallima momentti on siis väitetysti 0,45 Nm. Sinänsä ei kuulosta isolta, mutta toisaalta on se useampi kg kahden sentin varrella vaikka.

Väännänkö iloisesti tiukkaan vaan? Onko avain kenties rikki? :)

 
Viimeksi muokattu:
Väännä käsin sopivaan. Tuollaisella kiristät vain liikaa ja sitten vituttaa kun venttiili onkin jumissa ja revit tpms sensorilla varustettua kallista venttiiliä paskaksi koska sielu ei irtoa.
 
Iäkkäämmällä tutulla on uudehko auto jonka haluaisi pitää takuun jälkeen, hän on kovasti takuun/turvan perään. Oliko jotain yhtiöitä ketkä kauppaa käytetylle autolle jotain korjausturva tms palvelua teknisten vikojen osalta?
 
Iäkkäämmällä tutulla on uudehko auto jonka haluaisi pitää takuun jälkeen, hän on kovasti takuun/turvan perään. Oliko jotain yhtiöitä ketkä kauppaa käytetylle autolle jotain korjausturva tms palvelua teknisten vikojen osalta?
Miksi maksaa takuusta? Eihän se silloin ole enää takuu kun siitä jo maksetaan. Säästäisi nekin rahat ja jos jotain tulee, niin sitten niistä rahoista maksaisi remontin?

Toki jos auto on joku VAG konsernin laite, niin kannattaa vain suosiolla hävittää...

Lopuksi myös se, että Suomessa ei oikeasti taida olla yhtään sellaista palvelua, mikä kattaa AIVAN kaiken jotain kuukausimaksua vastaan, vaan siellä on aina joku pieni präntti, millä siirtävät vastuun asiakkaalle ja vaikka korvaus maksettaisiin vaikka 50%, niin yleensä niissä on jokin omavastuu, eli täysin hukkaan heitettyä rahaa.

Toki kun kyseessä on itsepäinen vanhus, niin mitäpä faktojen selittäminen mitään auttaa.
 
Iäkkäämmällä tutulla on uudehko auto jonka haluaisi pitää takuun jälkeen, hän on kovasti takuun/turvan perään. Oliko jotain yhtiöitä ketkä kauppaa käytetylle autolle jotain korjausturva tms palvelua teknisten vikojen osalta?
Ainakin Fragus on tällainen. Mulle tuli käytetyn auton ostaessa jokin niiden GOSafe soppareista, mutta en muista tarkalleen mikä. Ilmeisen hyvin kuitenkin asiointi heidän kanssaan sujunut ja kaikki omaan autoon sattuneet viat on korjattu mukisematta.
 
Miksi maksaa takuusta? Eihän se silloin ole enää takuu kun siitä jo maksetaan. Säästäisi nekin rahat ja jos jotain tulee, niin sitten niistä rahoista maksaisi remontin?

Toki jos auto on joku VAG konsernin laite, niin kannattaa vain suosiolla hävittää...

Lopuksi myös se, että Suomessa ei oikeasti taida olla yhtään sellaista palvelua, mikä kattaa AIVAN kaiken jotain kuukausimaksua vastaan, vaan siellä on aina joku pieni präntti, millä siirtävät vastuun asiakkaalle ja vaikka korvaus maksettaisiin vaikka 50%, niin yleensä niissä on jokin omavastuu, eli täysin hukkaan heitettyä rahaa.

Toki kun kyseessä on itsepäinen vanhus, niin mitäpä faktojen selittäminen mitään auttaa.
Kyllä niistä maksullisista lisätakuista on joskus ihan hyötyäkin. Omaan pirssiini maksoin yhteensä alle 600€ kolmen vuoden jatkotakuusta, ja veikkaisin että ainakin 4k€ olisi omasta pussista uponnut tehtyihin korjauksiin. Jatkotakuu kattoi kaiken. Toki tässä lienee puhe kolmannen osapuolen takuista, mutta joka tapauksessa maksullinen lisätakuu tämäkin oli.
 
5tkm välein meni tukivarren pallonivelet oikealta ja vasemmalta väljäksi, olisi näköjään pitänyt vaan molemmat vaihtaa kerralla. Nyt oli myös "raidetangon pää" väljä, onkohan tuo nyt sellainen että kannattaisi molemmat vaihdattaa samalla kertaa, ettei ole samalla tavalla vuoden päästä toinen puoli väljä?
 
Kyllä, kun ei se osa maksa kun kymppejä. Sitten taas paikat auki ja uudestaan kulmien suuntaus, niin kyllä ne samalla kannattaa vaihtaa.
Riippuu tietysti autosta ja sen arvosta, mutta nykyään nuo puslat ja pallot alkaa olla niin halpoja että edellisen kerran kun omasta autosta alkoi mennä tukivarsien puslia löysäksi niin vaihdettiin sitten samalla kaikki puslat mitä keulasta löytyy, niin ei tarvitse koko ajan olla repimässä.
 
Osaako kukaan suositella firmaa Pk-seudulta, joka tekee jarruputkia mittojen mukaan kohtuu hinnalla? Irrottaisin itse vanhat putket ja veisin malliksi.
 
Osaako kukaan suositella firmaa Pk-seudulta, joka tekee jarruputkia mittojen mukaan kohtuu hinnalla? Irrottaisin itse vanhat putket ja veisin malliksi.

Onko itse tekeminen pois suljettu? Joskus voi olla helpompaakin tehdä paikoillaan, saa sitten mitat varmasti oikein
 
Osaako kukaan suositella firmaa Pk-seudulta, joka tekee jarruputkia mittojen mukaan kohtuu hinnalla? Irrottaisin itse vanhat putket ja veisin malliksi.
Tattarmossenista kyselisin. Eli Tattarisuo. Siellä ainakin aikaisemmin paljon pikkupajoja
 
Onko itse tekeminen pois suljettu? Joskus voi olla helpompaakin tehdä paikoillaan, saa sitten mitat varmasti oikein
Oon mä sitä miettinyt. Jos olisi enemmän autoja, joihin tulossa lähiaikoina putkien vaihtoa, niin voisi olla järkevää investoida työkaluihin. Tällä hetkellä veikkaan, että halvemmaksi ja _helpommiksi_ tulee, jos joku väkertää ne mun puolesta. Vois kuvitella, että vanhan putken pohjalta ammattilainen sais sen kopioitua tarpeeks lähelle.
 
Osaako kukaan suositella firmaa Pk-seudulta, joka tekee jarruputkia mittojen mukaan kohtuu hinnalla? Irrottaisin itse vanhat putket ja veisin malliksi.
Tähän mennessä jokaisessa varaosaliikkeessä missä olen käynyt on saanut teetätettyä uudet putket. Vanha vaan malliksi mukaan niin näkee päät ja pituuden. Onpa noita joskus löytynyt ihan valmiinakin esim. Motonet yms. Riippuu toki autosta.
 
Kuinka katsotaan jarrulevyjen vaihtotarvetta? Katsastaja viime katsastuksessa huomautti takajarrupalojen vaihtotarpeesta. En huomannut kysyä, että olisko levyt myös siinä kunnossa jo. Korjaamolta lienee turhaa sellaista kysyä, koska silloin varmasti suosittelevat sitä vaihtoa samalla
 
Kuinka katsotaan jarrulevyjen vaihtotarvetta? Katsastaja viime katsastuksessa huomautti takajarrupalojen vaihtotarpeesta. En huomannut kysyä, että olisko levyt myös siinä kunnossa jo. Korjaamolta lienee turhaa sellaista kysyä, koska silloin varmasti suosittelevat sitä vaihtoa samalla
Kaivat netistä minimipaksuuden tai usein se lukee myös itse levyssä. Jos alle niin teoriassa vaihtokunnossa. Muuten sitten visuaalisesti, täristääkö jne.
 
Kuinka katsotaan jarrulevyjen vaihtotarvetta? Katsastaja viime katsastuksessa huomautti takajarrupalojen vaihtotarpeesta. En huomannut kysyä, että olisko levyt myös siinä kunnossa jo. Korjaamolta lienee turhaa sellaista kysyä, koska silloin varmasti suosittelevat sitä vaihtoa samalla
Sormella koitat sitä jarrulevyn pintaa. Jos siinä on keskellä 0,5mm uria, tai jarrutusalueen reunassa millin ura, niin uudet levyt. Jos itse vaihtaisi, niin varmaan olisi ihan jees laittaa vielä pelkät palat.
 
Vähän hölmö kysymys. Haluaisin vähän hillitä mun auton apurungon kukintaa, eli teräsharjalaikalla pintaruosteet pois mihin pääsee käsiksi ja suojaus esim SikaGard 6470S kiveniskusuojalla. Apurunko on rakenteellisesti täysin kunnossa. Ainoastaan alkuperäinen maalikerros hilseilee irti sieltä sun täältä. Kyse on pari kertaa maailmanympäri ajetusta cayennesta.

Herättääköhän tää katsurissa jotain red flageja apurungon mahdollisesta korjaushitsauksesta tms, mikä on tietääkseni laitonta.
 
Vähän hölmö kysymys. Haluaisin vähän hillitä mun auton apurungon kukintaa, eli teräsharjalaikalla pintaruosteet pois mihin pääsee käsiksi ja suojaus esim SikaGard 6470S kiveniskusuojalla. Apurunko on rakenteellisesti täysin kunnossa. Ainoastaan alkuperäinen maalikerros hilseilee irti sieltä sun täältä. Kyse on pari kertaa maailmanympäri ajetusta cayennesta.

Herättääköhän tää katsurissa jotain red flageja apurungon mahdollisesta korjaushitsauksesta tms, mikä on tietääkseni laitonta.
Kiveniskusuojasta ei ole mitään hyötyä, jos et ota kaikkia ruosteita ensin pois. Pahimmillaan vain ruostuu nopeammin massojen alla.
 
Tänään renkaiden vaihdossa eivät tahtoneet renkaat irrota pyöränlaakerien navan päältä. Piti vähän potkia renkaiden reunoihin jotta irtoisivat. Miten estää ton jumiutumisen vastaisuudessa?
 
Tänään renkaiden vaihdossa eivät tahtoneet renkaat irrota pyöränlaakerien navan päältä. Piti vähän potkia renkaiden reunoihin jotta irtoisivat. Miten estää ton jumiutumisen vastaisuudessa?
Kuparitahnaahan tuolla jarrujen seudulla taidetaan käyttää
 
Tänään renkaiden vaihdossa eivät tahtoneet renkaat irrota pyöränlaakerien navan päältä. Piti vähän potkia renkaiden reunoihin jotta irtoisivat. Miten estää ton jumiutumisen vastaisuudessa?
Yllä olevan lisäksi ihan vaan hyvä navan putsaus teräsharjalla auttaa. Lisäksi osassa autoista ja vanteista nuo sovitteet vaan ovat tiukempia kuin toisissa. Jos sovite on tiukka, niin ei siinä juuri tahnat auta. Epäilen myös sinulla tätä jälkimmäistä, sillä eipä ne kesärenkaat yleensä juuri ruostumisesta jumita vaan sovitteen tiukkuudesta. Kymmeniä renkaita vaihtaneena perusresepti itselläni ollut navan putsaus teräsharjalla ja puhtaat pultit momenttiin. Joskus joutuu vähän potkimaan, mutta ei maailma siihen kaadu. Pieni ahdistus on oikeastaan kivempi kuin se, että vanne tippuu syliin kun yrittää viimeistä pulttia irrotella.
 
Yllä olevan lisäksi ihan vaan hyvä navan putsaus teräsharjalla auttaa. Lisäksi osassa autoista ja vanteista nuo sovitteet vaan ovat tiukempia kuin toisissa. Jos sovite on tiukka, niin ei siinä juuri tahnat auta. Epäilen myös sinulla tätä jälkimmäistä, sillä eipä ne kesärenkaat yleensä juuri ruostumisesta jumita vaan sovitteen tiukkuudesta. Kymmeniä renkaita vaihtaneena perusresepti itselläni ollut navan putsaus teräsharjalla ja puhtaat pultit momenttiin. Joskus joutuu vähän potkimaan, mutta ei maailma siihen kaadu. Pieni ahdistus on oikeastaan kivempi kuin se, että vanne tippuu syliin kun yrittää viimeistä pulttia irrotella.
Kuparia harjaa ja toivo ettei ole Saab kyseessä. Tai no,ei merkillä väliä, mutta GM aikaisissa oli väärät metallit yhdistetty ja tuloksena sähköpari joka about hitsasi vanteet levyihin.
 
Tekeekö Defan akkulaturilla mitään FHEV -autossa? Pitäisi lohkolämppäri asentaa, mietin asentaisiko samalla laturin. Hyödyttääkö tuon 12V -akun lataaminen talvella?
 
Tekeekö Defan akkulaturilla mitään FHEV -autossa? Pitäisi lohkolämppäri asentaa, mietin asentaisiko samalla laturin. Hyödyttääkö tuon 12V -akun lataaminen talvella?
Yhtä hyödyllinen kuin normaalissakin autossa. Riippuu päivittäisten ajomatkojen pituudesta, 12v akku siis (ainakaan toyotassa) ei lataudu isolla akulla itsestään.

Omassa ex-lexuksessa pienestä 12v akusta meinasi tulla riesa kesälläkin ja ilmeisesti ainakin uusimman korimallin yariksessa sama jatkuu, siinä akku on vielä kylmässä paikassa takapenkin alla joten ei pakkasella lataudu juuri lainkaan lyhyemmässä ajossa.

Maailmalla lexoihin viritellään pieniä aurinkopaneelilla toimivia akkulatureita kun kesälläkin tahtoo tulla ongelmaksi heräteakun riittävyys.

Tldr: kannattaa se laittaa, ei siitä haittaakaan ole.
 
Yhtä hyödyllinen kuin normaalissakin autossa. Riippuu päivittäisten ajomatkojen pituudesta, 12v akku siis (ainakaan toyotassa) ei lataudu isolla akulla itsestään.

Omassa ex-lexuksessa pienestä 12v akusta meinasi tulla riesa kesälläkin ja ilmeisesti ainakin uusimman korimallin yariksessa sama jatkuu, siinä akku on vielä kylmässä paikassa takapenkin alla joten ei pakkasella lataudu juuri lainkaan lyhyemmässä ajossa.

Maailmalla lexoihin viritellään pieniä aurinkopaneelilla toimivia akkulatureita kun kesälläkin tahtoo tulla ongelmaksi heräteakun riittävyys.

Tldr: kannattaa se laittaa, ei siitä haittaakaan ole.
Voi tulla omasta talvesta mielenkiintoinen. 5litrainen V8 pitäisi jyräyttää käyntiin läpi talven ilman lohkaria tms jos en onnistu saamaan lämmintä tallia. Syö takuulla virtaa keskiverto 2.0:aa enemmän, ainakin siihen malliin tuntuu koneen käynnistyminen auton heilahduksena kylmänä.
 
En jaksa uskoa että olisi ongelma, bensavehkeet kuitenkin käynnistyy kovillakin pakkasilla aika pienellä vaivalla ja virrankäytöllä vrt. dieselit.

Tampereella asuessa naapurirapun kaveri ajeli kesät talvet 70-luvun lopun Delta88:lla ja kehui että parhaita talviautoja mitä hänellä on ollut. No siitä voidaan olla montaa mieltä, mutta kummasti se siitä aina jyrähti käymään valtaisan mekkalan saavuttaman pahimmillakin pakkasilla.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
En jaksa uskoa että olisi ongelma, bensavehkeet kuitenkin käynnistyy kovillakin pakkasilla aika pienellä vaivalla ja virrankäytöllä vrt. dieselit.

Tampereella asuessa naapurirapun kaveri ajeli kesät talvet 70-luvun lopun Delta88:lla ja kehui että parhaita talviautoja mitä hänellä on ollut. No siitä voidaan olla montaa mieltä, mutta kummasti se siitä aina jyrähti käymään valtaisan mekkalan saavuttaman pahimmillakin pakkasilla.
Periaatteessa en epäile hetkeäkään... Mutta jotenkin tuo hybrid ja ei älyttömän iso 12v mietityttävät. Kone on japanilaisittain iso, mutta ei tarkoita että akku olisi. Etenkin kun huomioi miljoona eri varustetta ja juttua vs tuon ajan normi.
 
Mitä mieltä Rinta-Jouppi vaihtoautoturva 1? Tekivät kohtuuhintaisen tarjouksen vm2018 diesel merssuun ja toisihan tuo jonkinlaista mielenrauhaa, nimittäin jos sattuu jotain laukeamaan niin ei ole halpaa.
 
Periaatteessa en epäile hetkeäkään... Mutta jotenkin tuo hybrid ja ei älyttömän iso 12v mietityttävät. Kone on japanilaisittain iso, mutta ei tarkoita että akku olisi. Etenkin kun huomioi miljoona eri varustetta ja juttua vs tuon ajan normi.
Naapurilla ei ole ollut kuulemma koskaan ongelmia pikkuakun kanssa ls600 lexassa, tuli joskus puheeksi kun omaani manasin. Kulutusta vain hieman harmitteli kun kulki käytännössä aina bensalla talvella.

Sillä isolla akullahan se jyräyttää moottorin käyntiin, pikkuakku vaan herättää.

Edit: kun tarkemmin muistelee niin ei minullakaan enää akun uusimisen jälkeen mitään isompaa ongelmaa tuosta ollut. Tympeää vain kun auto ei anna vaihtaa vaihdetta pois parkilta kun akku alkaa olla vajaa. Tuli useampaan kertaan rampattua virtoja päälle/pois kaupan parkkipaikalla että pääsi kotiin akkua lataamaan.
 
Voi tulla omasta talvesta mielenkiintoinen. 5litrainen V8 pitäisi jyräyttää käyntiin läpi talven ilman lohkaria tms jos en onnistu saamaan lämmintä tallia. Syö takuulla virtaa keskiverto 2.0:aa enemmän, ainakin siihen malliin tuntuu koneen käynnistyminen auton heilahduksena kylmänä.
Myöhemmässä viestissä tarkentuu, että olet huolissasi siitä, jaksaako pieni 12 V käynnistää talvella kylmänä tuon LS 600h:n viisilitraisen bensakoneen, joka heilauttaa koko autoa käynnistyessään.

Pelko on täysin turha, sillä 12 V ei osallistu lainkaan käynnistysmomentin tuottamiseen. Voisit korvata tuon 12 V-akun hätätilanteessa esimerkiksi taskulämpöisillä Eneloop AA-akkuparistoilla (9-10 sarjaan ja varmuuden vuoksi kaksi rinnan = 18-20 sormiakkua) tai kompaktimmin kolmella hyvällä 18650-Li-ion -pötköllä sarjassa. Heilahtaisi 5.0 V8 käyntiin kuin palmun alta.

LS 600h toimii kuten muutkin Toyo/Lexus hybridit, eli 12 V antaa virtaa sisävaloille, keskuslukitukselle, avaimettomalle, auton elektroniikalle ja kytkee kontaktorit korkeajänniteakkuun, joka sinulla on 288 V NiMH. Tavallinen starttimoottori puuttuu kokonaan, ja sen sijaan tuo 288 V-akku antaa virtaa MG1-sähkömoottorille, jonka jerkku riittää taatusti pyöräyttämään viisilitraisen kylmän moottorin samantien ilman mitään normaalia sekuntien sahausta käyntiin.

Normaalissa bensa-autossa 5.0 vaatisi 12 V-akulta vähintään 500 CCA, mielellään 600-700 CCA, eli jopa 700 A virranantoakykyä@-18 C. Sinulla hybridijärjestelmä kuormittaa 12 V-akkua luokkaa 20 A, eli 1/30 vs. non-hybridi, ja käynnistysmomenttia siltä 12 V-akulta ei tosiaan vaadita koskaan LS 600h:ssa.

Voi se 12 V silti ehtyä, jos auto seisoo useita viikkoja pakkasessa ja aina ohi kävellessäsi sisävalot syttyvät hetkeksi tai käväiset välillä autossa. Vähempikin riittää pikkuakun tyhjenemiseen, jos akku on vanhuuttaan heikentynyt. Jos noin pääsee käymään, niin bensakasi hörähtää käymään pienelläkin taskukokoisella apukäynnistimellä. Uuden pikkuakun ehkä joutuu ostamaan, jos 12 V on päässyt tyhjänä jäätymään lopullisesti pilalle.
 
Oikeassa olette. Enpä muistanut että tuo lyö planeetan kautta käyntiin. Tuli tuo akkujuttu mieleen ihan jo siitä että autoa kävin katsomassa ja kun sitä liikkeestä hain niin sai boostailla käyntiin eikä auto saanut ladattua 12v akkua vaan akku piti vaihtaa toiseen (käytettyyn tottakai koska liike kyseessä).
 
Kyselin hintoja takajarrun remppaan ja myös satuloiden herkistystä. Yhdeltä korjaamolta tuli mielenkiintoinen vastaus tuohon satulan herkistykseen. Kyseli siis, että onko mäntä jumissa tai muuta ongelmia jarrutuksessa, koska jos ei ole niin ei sille satulalle muka tarttis mitään tehdä. Onko näin?
 
Kyselin hintoja takajarrun remppaan ja myös satuloiden herkistystä. Yhdeltä korjaamolta tuli mielenkiintoinen vastaus tuohon satulan herkistykseen. Kyseli siis, että onko mäntä jumissa tai muuta ongelmia jarrutuksessa, koska jos ei ole niin ei sille satulalle muka tarttis mitään tehdä. Onko näin?

Jos se ei jumita niin toimivaa ei kannata ruveta korjaamaan.
 
Mitä mieltä Rinta-Jouppi vaihtoautoturva 1? Tekivät kohtuuhintaisen tarjouksen vm2018 diesel merssuun ja toisihan tuo jonkinlaista mielenrauhaa, nimittäin jos sattuu jotain laukeamaan niin ei ole halpaa.
590 €/vuosi on aika paljon, kun myyjällä on muutenkin vastuu vioista mitkä ei johdu normaalista kulumisesta.
 
Miksi kannattaa jos ne toimivat ja mitä tuo herkistely-huolto pitää kirjaimellisesti sisällään? Kohtuu arvokasta (työlästä) se ainakin on.
Sen takia ettei ne ruostu jumiin, teen sen itse, eikä ole työlästä, noin 1,5 - 2 tuntia niin joka nurkka tehty.
Toinen asia on että jossain vaiheessa jarrut alkaa laahaamaan, kun ei enää palauta irti levystä, niin sitten on levyt ja palat vaihtokunnossa, se vasta kalliiksi tulee.
 
Sen takia ettei ne ruostu jumiin, teen sen itse, eikä ole työlästä, noin 1,5 - 2 tuntia niin joka nurkka tehty.
Toinen asia on että jossain vaiheessa jarrut alkaa laahaamaan, kun ei enää palauta irti levystä, niin sitten on levyt ja palat vaihtokunnossa, se vasta kalliiksi tulee.

Niin eli mitä sä siinä teet? Otatko levyt irti ja pyöräytät sorvissa, vai mitä?

Autoliikkeessä tuo 2 tuntiakin maksaa helposti muutaman satasen.
 
Niin eli mitä sä siinä teet? Otatko levyt irti ja pyöräytät sorvissa, vai mitä?

Autoliikkeessä tuo 2 tuntiakin maksaa helposti muutaman satasen.
Ei jarrulevyillä ole mitään tekemistä jarrujen herkistelyn kanssa, vaan jarrusatula mikä on kiinni pyörännavassa ja liikkuu liukutapeissa, sekä satulasssa oleva mäntä tai männät pitää liikkua herkästi.
 
Sen takia ettei ne ruostu jumiin, teen sen itse, eikä ole työlästä, noin 1,5 - 2 tuntia niin joka nurkka tehty.
Toinen asia on että jossain vaiheessa jarrut alkaa laahaamaan, kun ei enää palauta irti levystä, niin sitten on levyt ja palat vaihtokunnossa, se vasta kalliiksi tulee.
Itse tehtynä ok, mutta en ehkä autohuollolta ostaisi. Herkistelyhuolto kun on jo melkein se jarruremppa jo tehtynä. Ei siinä montaa vaihetta ole jäljellä, että vaihtuu samalla levyt ja palat. Nekään ei perusautoon maksa paljon mitään.

Jos ei voi itse tehdä eikä halua herkistelystä maksaa, niin pitää huolta vaikka silloin tällöin tekemällä voimakkaita jarrutuksia saaden aikaan sitä liikuttelua sinne purkamatta mitään.
 
Jos puhutaan jarrujen herkistelystä pelkästään, niin oleellista on ottaa jarrusatulan liukutapit irti, puhdistaa tapit ja niiden pesät, ja laittaa paikalleen uuden rasvan kanssa. Tämän voi varmaan useimmiten tehdä irrottamatta satulaa. Jos on tarve huoltaa / herkistellä myös jarrumäntiä, pitää satula käytännössä ottaa ns. pöydälle, mikä on sitten jo huomattavasti isompi työ jarrujen ilmauksineen.

Kuten edellinen kommentoija jo totesti, jarrujen perusteellinen herkistely voi siten vaatia saman työmäärän kuin perusteellisempi jarruremontti, ehkä jopa enemmän jos herkistelyn jälkeen yritetään koota jarrut uudelleen vanhoilla osilla. En itse ole koskaan tehnyt herkistelyä erikseen toimivien jarrujen kanssa, vaan yleensä tämä on tapahtunut muun jarruhuollon ohessa sivutuotteena. Toki joissakin automalleissa liukutapeilla on taipumus jumittaa helpommin rakenteesta riippuen.

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, herkistelyä erikseen en lähtisi teettämään jos jarrut toimivat. Jos taas on tarve tehdä muutakin jarruremonttia, niin liukujen putsaus ja voitelu on aina syytä tehdä siinä ohessa.
 
Itse tehtynä ok, mutta en ehkä autohuollolta ostaisi. Herkistelyhuolto kun on jo melkein se jarruremppa jo tehtynä. Ei siinä montaa vaihetta ole jäljellä, että vaihtuu samalla levyt ja palat. Nekään ei perusautoon maksa paljon mitään.

Jos ei voi itse tehdä eikä halua herkistelystä maksaa, niin pitää huolta vaikka silloin tällöin tekemällä voimakkaita jarrutuksia saaden aikaan sitä liikuttelua sinne purkamatta mitään.
Jarrujen herkistely ei osien osalta maksa mitään, kunhan on hyvä molybdeenisulfidirasva liukutappeihin ja joku suihkutetta voiteluaine minkä pystyy ruiskuttamaan männän suojakumin alle.
Vain täysin tietämättömät ostaa niitä halvimpia jarrulevyjä, koska ne on usein viimeistää ensimmäisenä kesänä kierot, kun lämpökäsittely niissä on niin puutteellinen että vääntyvät sitten käytössä lopulliseen muotoonsa.
Juuri jarrujen huollon puute tekee sen että palat kuluu epätasaisesti ja siitä myös tietää että jarrut laahaa, eli levyt menee paskaksi nopesti, kun taas huollettujen jarrujen levyt kestää helposti 150tkm.
 
Jos puhutaan jarrujen herkistelystä pelkästään, niin oleellista on ottaa jarrusatulan liukutapit irti, puhdistaa tapit ja niiden pesät, ja laittaa paikalleen uuden rasvan kanssa. Tämän voi varmaan useimmiten tehdä irrottamatta satulaa. Jos on tarve huoltaa / herkistellä myös jarrumäntiä, pitää satula käytännössä ottaa ns. pöydälle, mikä on sitten jo huomattavasti isompi työ jarrujen ilmauksineen.

Kuten edellinen kommentoija jo totesti, jarrujen perusteellinen herkistely voi siten vaatia saman työmäärän kuin perusteellisempi jarruremontti, ehkä jopa enemmän jos herkistelyn jälkeen yritetään koota jarrut uudelleen vanhoilla osilla. En itse ole koskaan tehnyt herkistelyä erikseen toimivien jarrujen kanssa, vaan yleensä tämä on tapahtunut muun jarruhuollon ohessa sivutuotteena. Toki joissakin automalleissa liukutapeilla on taipumus jumittaa helpommin rakenteesta riippuen.

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, herkistelyä erikseen en lähtisi teettämään jos jarrut toimivat. Jos taas on tarve tehdä muutakin jarruremonttia, niin liukujen putsaus ja voitelu on aina syytä tehdä siinä ohessa.
Jutuistasi paljastuu ettet tiedä asiasta yhtään mitään, kun jarrusatula on pakko irroittaa, jos meinaa saada liukutapit irti putsattavaksi ja jarrusatulaa ei tarvitse "ottaa pöydälle" muussa tapauksessa kun vaihdat koko jarrusatulan.
Loppu on myös täyttä holynpölyä kun asiasta et mitään tiedä, eli siihen on ihan turha edes vastata.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=jP0kj8CwNjk

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=XzYwkMvbT40
 
Viimeksi muokattu:
Jutuistasi paljastuu ettet tiedä asiasta yhtään mitään, kun jarrusatula on pakko irroittaa, jos meinaa saada liukutapit irti putsattavaksi ja jarrusatulaa ei tarvitse "ottaa pöydälle" muussa tapauksessa kun vaihdat koko jarrusatulan.
Loppu on myös täyttä holynpölyä kun asiasta ei mitään tiedä, eli siihen on ihan turha edes vastata.

Chatgpt vinkit on parhaita.
 
Chatgpt vinkit on parhaita.
Helpommin sen rakenteen ymmärtää kun katsoo oman auto tubevideon jos löytyy, mutta usemmissa henkilöautoissa hyvin samanlainen rakenne.
Tietysti jos haluaa vaan täällä päteä, eikä aikomusta itse tehdä niille jarruille mitään, niin toi on varmaan joillekkin parempi, sieltä nimittäin tulee myös niitä vääriä vastauksia, kun kysyjä ei tiedä mitä pitää kysyä tai ei ymmärrä vastausta kun asiasta puuttu perustiedot.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
290 704
Viestejä
4 974 527
Jäsenet
79 827
Uusin jäsen
IisakkiL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom