- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 9 444
Toki siellä voi olla varistori, mutta tuossa on kyllä tavallinen vastus.Mulle väitetty että tuo releen sisällä oleva häiriön poistin on varistori. Voiko noi olla varistoreja vaikka näyttää vastuksilta?
![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toki siellä voi olla varistori, mutta tuossa on kyllä tavallinen vastus.Mulle väitetty että tuo releen sisällä oleva häiriön poistin on varistori. Voiko noi olla varistoreja vaikka näyttää vastuksilta?
![]()
![]()
Joo se on, ihan tavallinen vastus, ja ilmeisestikin metallikalvo semmoinen.Toki siellä voi olla varistori, mutta tuossa on kyllä tavallinen vastus.
Kyllä se vastus on ihan samasta syystä kuin diodi; molemmat käämin rinnalla, sammuttamassa flyback-jännitepiikkiä.Taitaa noita releitä olla diodilla, vastuksella ja ilman. Vastus vähentää kärkien kipinöintiä, diodi estää sähkömagneettisen purkauksen ohjaukseen päin.
Paljonko muuten tuossa vastuksessa on ohmeja?Kyllä se vastus on ihan samasta syystä kuin diodi; molemmat käämin rinnalla, sammuttamassa flyback-jännitepiikkiä.
Voit syöttää vastuksen värirenkaat vastusvärikoodilaskimeen. Ohmit riippuu releen käyttöjännitteestä. Käyttöjännitteellä vastuksen on toivottavaa haaskata tehoa mahdollisimman vähãn, mutta itseinduktiolla jarruttaa riittävästi. Vastus on toteutuksista halvin. Myös kondensaattoreita käytetään itseinduktion nielemiseen.Paljonko muuten tuossa vastuksessa on ohmeja?
5,6kOhm näyttäis olevan.Paljonko muuten tuossa vastuksessa on ohmeja?
Vai 68.5ohm 1% sin-har-vih-mus rus (päässä laskettuna)5,6kOhm näyttäis olevan.
Monenko voltin käämi on? 12V käämillä ja tuolla vastuksella menisi jatkuva teho yli 2W ja kyseessä 0,6W vastus. Sanoisin että kilo-ohmeja on, että käyttöjännitteelä ei virta kulje.Vai 68.5ohm 1% sin-har-vih-mus rus (päässä laskettuna)
Olet oikeassa, mutta toisaalta kilo-ohmeilla ei piikkejä tapeta.Monenko voltin käämi on? 12V käämillä ja tuolla vastuksella menisi jatkuva teho yli 2W ja kyseessä 0,6W vastus. Sanoisin että kilo-ohmeja on, että käyttöjännitteelä ei virta kulje.
Käämi, eli vaikka rautanaulan ympärille kelattu johto, varastoi itseensä energiaa ja virtapiirin katkaisuhetkellä ulos oksennettava jännite riippuu katkaisun nopeudesta, kuorman impedanssista ja kelaan varatusta energiasta. Tasajännitteellä kyllästettyä käämiä voi verrata venytettyyn kuminauhaan, jotta se ei lyö sormille, pitää varaus purkaa hitaasti tai laitta jokin kuorma muuttamaan varautunut energia lämmöksi.Olet oikeassa, mutta toisaalta kilo-ohmeilla ei piikkejä tapeta.
Diodi olis paras kunhan ei sotke napaisuutta, konkalla saa aikaan resonanssipiirin joka pahentaa piikkiä.
Odottelen mielenkiinnolla uusia arvioita.
Mutta mistähän tuo vastusarvo tulee, luulin oppineeni värit jo vuoskymmeniä sitten, onko joku uusi järjestelmä kehitetty?Kun piirissä on tuo ehdotettu 5,6k vastus
Tuossa on enemmän järkeä verrattuna esim. sytytyspuolaan jossa jännite nostetaan konkalla.konkkia käytetään myös releen koskettimien yli
Parempi kuva auttaisi, muta minä saan tuosta 6,8 kiloaMutta mistähän tuo vastusarvo tulee, luulin oppineeni värit jo vuoskymmeniä sitten, onko joku uusi järjestelmä kehitetty?
Sytytyspuolassa jännitettä ei nosteta minun tietääkseni konkalla. Sytytyspuola on aivan vastaava käämi kuin tuo releen käämi. Ero on siinä, että releessä valokaari ei missään nimessä ole toivottu ilmiö, mutta sytytyspuolassa se nimenomaan on - jotta polttoaineseos saadaan syttymään. Kondensaattorin tehtävä on estää kipinöinti väärässä paikassa ja ohjata energia käämiin.Mutta mistähän tuo vastusarvo tulee, luulin oppineeni värit jo vuoskymmeniä sitten, onko joku uusi järjestelmä kehitetty?
Tuossa on enemmän järkeä verrattuna esim. sytytyspuolaan jossa jännite nostetaan konkalla.
Sininen-harmaa-musta-musta-ruskea itse katsoin olevan. Eli 1x kerroin joten 680ohm +-1%Parempi kuva auttaisi, muta minä saan tuosta 6,8 kiloa
Mun tietääkseni perinteisessä sytytyksessä kärjen yli oleva konkka muodostaa puolan ensiön kanssa resonanssin joka nostaa ensiöjännitteen n. 400 volttiin.Sytytyspuolassa jännitettä ei nosteta minun tietääkseni konkalla
Tuo olisi arvoltaan jo jäkevä, yksi väri onko vihreä vai musta ei olennaista. Toleranssirengas puuttuu.Sininen-harmaa-musta-musta-ruskea itse katsoin olevan. Eli 1x kerroin joten 680ohm +-1%
Itse katselin että ylemmän kuvan releessä 560ohm ja alemmassa 680ohm.Sininen-harmaa-musta-musta-ruskea itse katsoin olevan. Eli 1x kerroin joten 680ohm +-1%
Kappas, eri relehän noissa kuvissa... Hyvin siis katsoin mutta 560ohm tosiaan omaankin silmään tuo toinen ja prossan toleranssi.Itse katselin että ylemmän kuvan releessä 560ohm ja alemmassa 680ohm.
Itse ole elänyt kärjellistä aikaa, joten käytännön kokemusta noista juuri ei ole. Konkan tehtävä kahvipöytäkeskustelujen pohjalta oli estää käämiin varatun sytytysenergian purkautuminen väärään suuntaan, eli katkojan kärkiin ja samalla suojella kärkiä. Eli ymmärtääkseni kyllä, kondensaattori tehosti käämin toimintaa ja se oli myös ajoitukseltaan optimoitu. Varmaan voidaan resonanssipiiriksi kutsua. Jännitteistä en osaa sanoa mitä oli ensiön puolella, mutta toisossa varmasti kilovoltteja.Mun tietääkseni perinteisessä sytytyksessä kärjen yli oleva konkka muodostaa puolan ensiön kanssa resonanssin joka nostaa ensiöjännitteen n. 400 volttiin.
Tuo olisi arvoltaan jo jäkevä, yksi väri onko vihreä vai musta ei olennaista. Toleranssirengas puuttuu.
Soveltuiko peruna vielä elintarvikekäyttöön tuon jälkeen?Muisteloa noista perinteisistä sytkistä:
Jos kärkiin tulee piikki niin siitä kummalla puolen se on pystyy päättelemään sen että onko konkka liian iso vai pieni ja perunalla sai sitten kuulemma korvattua konkan hätätilassa.
Löytyykö tällaisia rengasterminaaleja (korvakkeita tai mitä lie) yksitellen tai lajitelmina jostain mistä voi noutaa Helsingissä?
Mikä noille on oikea hakusana, kun ei löydä...Abiko helsinki googleen ja valitse kauppa?
Vaikka lähin Motonet tai vastaava.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.