Pienten kysymysten ketju

Ehkä tämä selventää mitä olen tekemässä. Parempi tuo olisi ilman eristettä niin saisi edes järkevästi oman sukan päälle.

abiko.jpg

Ehkä tämä selventää mitä olen tekemässä. Parempi tuo olisi ilman eristettä niin saisi edes järkevästi oman sukan päälle.

abiko.jpg
Nykäise tuo alkuperäinen eriste pois ennen puristamista ja laita tilalle kutistesukkaa? Ainakin niissä liittimissä mitä olen itse käyttänyt eristeosa ei ole tiukasti kiinni liittimessä ennen puristamista.

Kävin hakemassa motonetista näitä ja eipäs olekaan kutistesukkaa. Mikähän tarkoitus tuolla eristeellä on? Punaiseen kun tungetaan 1mm kaapelia niin ei tuolla tee mitään.

Liittimen punaisen eristeen on tarkoitus estää: sähköisku, oikosulku runkoon, korroosio ja sormien haavat terävästä metalliliittimestä.

Sormista tulisi rasvan ja hien mukana suoloja ja kosteutta paljaaseen liittimeen, mikä edistäisi korroosiota, heikentäisi kontaktia ja nostaisi liittimen lämpötilaa.

Noiden syiden takia liittimissä on valmiina eriste. Se riittääkin sellaisenaan kuiviin sisätiloihin tehtävissä asennuksissa. Et ole kertonut minne aiot asentaa, mutta mainitsit myöhemmin veden, joten luultavasti aiot asentaa ulkotiloihin ja ehkä jopa ajoneuvoon. Silloin kannattaa laittaa tiiviimpi eristys kutistesukalla, jossa on liima sisäpuolella. Valitse sellainen, joka kutistuu kolmasosaan tai pienemmäksi, sillä muuten ei asetu tiiviisti 1 mm-piuhan ympärille. Saat melko hyvän vesitiiviyden lisäksi paremman tärinän- ja lämmönkeston, eikä hapetu/kupari ala vihertää niin helposti.

Edit. kokoeroa on niin paljon, että kannattaa poistaa vakioeriste ja laittaa omalla liimasukalla.

Sanoisin että noiden rengasliittimien tapauksessa sen eristeen ensisijainen tarkoitus on kertoa vaan se johtimen koko. Jossain autokorjaamolla on ihan kätevää kun nuo ovat värikoodattu.

Toki on varsinkin vanhemmissa autoissa sähkölaitteita joissa sähköliitin on vaan metallikuoresta holkin läpi tuleva kierretappi, ja tuo muovi estää ettei se pääse taipumaan kuoreen kiinni.

Tuollaiseen akkukennon kenkään pultattaessa on oikeastaan sama onko siinä eristettä vai ei, tosin ei siitä kutistesukastakaan mitään varsinaista hyötyä ole.

abiko.jpg
Toivottavasti tiedät, mitä olet tekemässä. Lähtötilanne "mikähän liitin" ja nyt ollaan rakentamassa jotain akustoa ja vetämässä jotain paukkulankaa (oletettavasti balansointia) ties minne asti jne.
Noissa hommissa tulee aika äkkiä tosiaan damagea jos ei tiedä, mitä tekee.

Ja mitä itse liittimiin tulee niin juuri siksi sitä kohdetta ja muuta kysytään.
Noiden käyttämiesi lisäksi kun tarjolla on esimerkiksi:
Ja paremmin hakemalla sitten variaatioita / eri valmistajia jne. Luonnollisesti sekin on syytä huomioida, että eri liitintyyppi vaatii yleensä eri pihdit.

Nykäise tuo alkuperäinen eriste pois ennen puristamista ja laita tilalle kutistesukkaa? Ainakin niissä liittimissä mitä olen itse käyttänyt eristeosa ei ole tiukasti kiinni liittimessä ennen puristamista.
Kyllähän se pois yleensä lähtee mutta jos haetaan oikeaoppista puristusta, se ei sitten enää kyllä toteudu samoilla työkaluilla.

Tosin eipä tuon koon johdossa isoja virtoja liikutella joten sikäli on vähän toki toleranssia.
Mä olen joskus poistanut eristeen ja juottanut piuhan kiinni, eriste lähtee ihan liuuttamalla ja voi työntää takaisin.
Juottamalla menee paikassaan mutta siinäkin pitäisi kyllä tietää, mitä tekee. Ei siis automaattisesti mikään paras tapa.
eristys kutistesukalla, jossa on liima sisäpuolella. Valitse sellainen, joka kutistuu kolmasosaan tai pienemmäksi, sillä muuten ei asetu tiiviisti 1 mm-piuhan ympärille.
2:1 ja 3:1 kuitenkin ne normaalit, aika turhana pidän etsiä enemmän kutistuvaa. Ja kun valitaan alkujaan oikean kokoinen sukka, ei kutistumisen tarvitse olla niin suuri.

Toivottavasti tiedät, mitä olet tekemässä. Lähtötilanne "mikähän liitin" ja nyt ollaan rakentamassa jotain akustoa ja vetämässä jotain paukkulankaa (oletettavasti balansointia) ties minne asti jne.
Noissa hommissa tulee aika äkkiä tosiaan damagea jos ei tiedä, mitä tekee.

Ja mitä itse liittimiin tulee niin juuri siksi sitä kohdetta ja muuta kysytään.
Noiden käyttämiesi lisäksi kun tarjolla on esimerkiksi:
Ja paremmin hakemalla sitten variaatioita / eri valmistajia jne. Luonnollisesti sekin on syytä huomioida, että eri liitintyyppi vaatii yleensä eri pihdit.

Kyllähän se pois yleensä lähtee mutta jos haetaan oikeaoppista puristusta, se ei sitten enää kyllä toteudu samoilla työkaluilla.

Tosin eipä tuon koon johdossa isoja virtoja liikutella joten sikäli on vähän toki toleranssia.

Juottamalla menee paikassaan mutta siinäkin pitäisi kyllä tietää, mitä tekee. Ei siis automaattisesti mikään paras tapa.

2:1 ja 3:1 kuitenkin ne normaalit, aika turhana pidän etsiä enemmän kutistuvaa. Ja kun valitaan alkujaan oikean kokoinen sukka, ei kutistumisen tarvitse olla niin suuri.
Sellainen 2:1 sukka, jonka mahtuu vetämään kysytyn liittimen vakioeristeen yli, ei kutistu tiiviiksi 1 mm2-piuhan ympärille. Siksi ehdotin 3:1 tai enemmän kutistuvaa. Tarkoitin sitä, että vähintään 3:1, mutta ei ole pahitteeksi, jos vastaan tulee vaikkapa 4:1, kuten Yleiselektroniikan myymä 4 mm 4:1 liimapinnalla:

Toki eristeen voi puristamisen jälkeen nipsiä hyvien sivuleikkurien kärjillä pois, jolloin mahtuu pienempi sukka, mutta 2:1 olisi silti hiukan liian kiikun kaakun kysyjän piuhalla ja liittimellä.

Screenshot_2025-12-15-12-51-01-93_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Screenshot_2025-12-15-12-51-54-63_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

2:1 liimasukan voi lämmittämisen jälkeen painaa lyttyyn. Yleensä liimaa on niin reilusti että tulee tiivis ja pitävä.

Statistiikka

Viestiketjuista
295 091
Jäsenet
80 839
Uusin jäsen
Jamster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom