Pienten kysymysten ketju

Ehkä tämä selventää mitä olen tekemässä. Parempi tuo olisi ilman eristettä niin saisi edes järkevästi oman sukan päälle.

abiko.jpg
 
Ehkä tämä selventää mitä olen tekemässä. Parempi tuo olisi ilman eristettä niin saisi edes järkevästi oman sukan päälle.

abiko.jpg
Nykäise tuo alkuperäinen eriste pois ennen puristamista ja laita tilalle kutistesukkaa? Ainakin niissä liittimissä mitä olen itse käyttänyt eristeosa ei ole tiukasti kiinni liittimessä ennen puristamista.
 
Kävin hakemassa motonetista näitä ja eipäs olekaan kutistesukkaa. Mikähän tarkoitus tuolla eristeellä on? Punaiseen kun tungetaan 1mm kaapelia niin ei tuolla tee mitään.

Liittimen punaisen eristeen on tarkoitus estää: sähköisku, oikosulku runkoon, korroosio ja sormien haavat terävästä metalliliittimestä.

Sormista tulisi rasvan ja hien mukana suoloja ja kosteutta paljaaseen liittimeen, mikä edistäisi korroosiota, heikentäisi kontaktia ja nostaisi liittimen lämpötilaa.

Noiden syiden takia liittimissä on valmiina eriste. Se riittääkin sellaisenaan kuiviin sisätiloihin tehtävissä asennuksissa. Et ole kertonut minne aiot asentaa, mutta mainitsit myöhemmin veden, joten luultavasti aiot asentaa ulkotiloihin ja ehkä jopa ajoneuvoon. Silloin kannattaa laittaa tiiviimpi eristys kutistesukalla, jossa on liima sisäpuolella. Valitse sellainen, joka kutistuu kolmasosaan tai pienemmäksi, sillä muuten ei asetu tiiviisti 1 mm-piuhan ympärille. Saat melko hyvän vesitiiviyden lisäksi paremman tärinän- ja lämmönkeston, eikä hapetu/kupari ala vihertää niin helposti.

Edit. kokoeroa on niin paljon, että kannattaa poistaa vakioeriste ja laittaa omalla liimasukalla.
 
Sanoisin että noiden rengasliittimien tapauksessa sen eristeen ensisijainen tarkoitus on kertoa vaan se johtimen koko. Jossain autokorjaamolla on ihan kätevää kun nuo ovat värikoodattu.

Toki on varsinkin vanhemmissa autoissa sähkölaitteita joissa sähköliitin on vaan metallikuoresta holkin läpi tuleva kierretappi, ja tuo muovi estää ettei se pääse taipumaan kuoreen kiinni.

Tuollaiseen akkukennon kenkään pultattaessa on oikeastaan sama onko siinä eristettä vai ei, tosin ei siitä kutistesukastakaan mitään varsinaista hyötyä ole.
 
Ehkä tämä selventää mitä olen tekemässä. Parempi tuo olisi ilman eristettä niin saisi edes järkevästi oman sukan päälle.

abiko.jpg
Toivottavasti tiedät, mitä olet tekemässä. Lähtötilanne "mikähän liitin" ja nyt ollaan rakentamassa jotain akustoa ja vetämässä jotain paukkulankaa (oletettavasti balansointia) ties minne asti jne.
Noissa hommissa tulee aika äkkiä tosiaan damagea jos ei tiedä, mitä tekee.

Ja mitä itse liittimiin tulee niin juuri siksi sitä kohdetta ja muuta kysytään.
Noiden käyttämiesi lisäksi kun tarjolla on esimerkiksi:
Ja paremmin hakemalla sitten variaatioita / eri valmistajia jne. Luonnollisesti sekin on syytä huomioida, että eri liitintyyppi vaatii yleensä eri pihdit.

Nykäise tuo alkuperäinen eriste pois ennen puristamista ja laita tilalle kutistesukkaa? Ainakin niissä liittimissä mitä olen itse käyttänyt eristeosa ei ole tiukasti kiinni liittimessä ennen puristamista.
Kyllähän se pois yleensä lähtee mutta jos haetaan oikeaoppista puristusta, se ei sitten enää kyllä toteudu samoilla työkaluilla.

Tosin eipä tuon koon johdossa isoja virtoja liikutella joten sikäli on vähän toki toleranssia.
Mä olen joskus poistanut eristeen ja juottanut piuhan kiinni, eriste lähtee ihan liuuttamalla ja voi työntää takaisin.
Juottamalla menee paikassaan mutta siinäkin pitäisi kyllä tietää, mitä tekee. Ei siis automaattisesti mikään paras tapa.
eristys kutistesukalla, jossa on liima sisäpuolella. Valitse sellainen, joka kutistuu kolmasosaan tai pienemmäksi, sillä muuten ei asetu tiiviisti 1 mm-piuhan ympärille.
2:1 ja 3:1 kuitenkin ne normaalit, aika turhana pidän etsiä enemmän kutistuvaa. Ja kun valitaan alkujaan oikean kokoinen sukka, ei kutistumisen tarvitse olla niin suuri.
 
Toivottavasti tiedät, mitä olet tekemässä. Lähtötilanne "mikähän liitin" ja nyt ollaan rakentamassa jotain akustoa ja vetämässä jotain paukkulankaa (oletettavasti balansointia) ties minne asti jne.
Noissa hommissa tulee aika äkkiä tosiaan damagea jos ei tiedä, mitä tekee.

Ja mitä itse liittimiin tulee niin juuri siksi sitä kohdetta ja muuta kysytään.
Noiden käyttämiesi lisäksi kun tarjolla on esimerkiksi:
Ja paremmin hakemalla sitten variaatioita / eri valmistajia jne. Luonnollisesti sekin on syytä huomioida, että eri liitintyyppi vaatii yleensä eri pihdit.


Kyllähän se pois yleensä lähtee mutta jos haetaan oikeaoppista puristusta, se ei sitten enää kyllä toteudu samoilla työkaluilla.

Tosin eipä tuon koon johdossa isoja virtoja liikutella joten sikäli on vähän toki toleranssia.

Juottamalla menee paikassaan mutta siinäkin pitäisi kyllä tietää, mitä tekee. Ei siis automaattisesti mikään paras tapa.

2:1 ja 3:1 kuitenkin ne normaalit, aika turhana pidän etsiä enemmän kutistuvaa. Ja kun valitaan alkujaan oikean kokoinen sukka, ei kutistumisen tarvitse olla niin suuri.
Sellainen 2:1 sukka, jonka mahtuu vetämään kysytyn liittimen vakioeristeen yli, ei kutistu tiiviiksi 1 mm2-piuhan ympärille. Siksi ehdotin 3:1 tai enemmän kutistuvaa. Tarkoitin sitä, että vähintään 3:1, mutta ei ole pahitteeksi, jos vastaan tulee vaikkapa 4:1, kuten Yleiselektroniikan myymä 4 mm 4:1 liimapinnalla:

Toki eristeen voi puristamisen jälkeen nipsiä hyvien sivuleikkurien kärjillä pois, jolloin mahtuu pienempi sukka, mutta 2:1 olisi silti hiukan liian kiikun kaakun kysyjän piuhalla ja liittimellä.

Screenshot_2025-12-15-12-51-01-93_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-12-15-12-51-54-63_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
2:1 liimasukan voi lämmittämisen jälkeen painaa lyttyyn. Yleensä liimaa on niin reilusti että tulee tiivis ja pitävä.
 
Jos on tuollainen avoin kiinnityskohta niin mihin ihmeeseen tarvitaan liimasukitettu tai muuten lian ja/tai kosteuden kestävä minijohto ???

Kaikki muut materiaalit kestää kosteutta ja pelkona on että tuo ohut johto lähtee syöpymään ?
 
Kiitos kaikille kommenteista. Mun postauksen pointtina oli ihmetellä miksi tuollaisia liittimiä myydään. Kai niillä 0,5c säästää kustannuksissa verrattuna kutistesukkaan, tai sitten sähkärit ovat niin kiireisiä ettei aika riitä kutistesukkien kanssa touhuamiseen. Amazonista ja Alista toki saa oikeaa tavaraa mutta olisin halunnut tänään saada valmiiksi.

Tästä mun systeemistä tulee sisätiloihin/matkailuautoon roiskesuojattu eli 3d-tulostan napoihin suojat päälle. Ei nyt ihan veden kanssa jatkuvasti tai ei koskaan joudu tekemisiin, mutta haluan suojata kaikki hyvin. Nuo liittimet menee roskiin.
 
Ihan vastaavia on autoissa konetilassakin, laita vaan noita ja unohda jos kerran tulee sisälle.
Tietysti toinen juttu on jos kaapelit ovat pitkät eikä tuettu mitenkään niin voi olla perusteltua käyttää johtoa tukevaa liitintä tai liimasukkaa ettei johtimet kärsi tärinästä heti liitoksen vieressä.

Nuo toimivat kyllä ihan hienosti kunhan eivät ole suoraan ulkona sateessa/roiskeissa, silloin pitää tietysti olla tiivisteelliset liittimet eikä vaan mutterilla paitsi esimerkiksi taas liitokset monien autojen runkoon...

Paremmin eristettyjä olen yleensä nähnyt vain tilanteissa jossa on isompi jännite tai eristysvaatimukset (isoja ja pieniä jännitteitä lähekkäin/ asentajan suojaus) ja nekin yleensä lattaliittimiä aikä lenkkejä.
 
Kiitos kaikille kommenteista. Mun postauksen pointtina oli ihmetellä miksi tuollaisia liittimiä myydään. Kai niillä 0,5c säästää kustannuksissa verrattuna kutistesukkaan, tai sitten sähkärit ovat niin kiireisiä ettei aika riitä kutistesukkien kanssa touhuamiseen. Amazonista ja Alista toki saa oikeaa tavaraa mutta olisin halunnut tänään saada valmiiksi.

Tästä mun systeemistä tulee sisätiloihin/matkailuautoon roiskesuojattu eli 3d-tulostan napoihin suojat päälle. Ei nyt ihan veden kanssa jatkuvasti tai ei koskaan joudu tekemisiin, mutta haluan suojata kaikki hyvin. Nuo liittimet menee roskiin.
Kyllä, säästää sekä liittimen kustannuksessa sekä asennusajassa, kun kaikissa normaaleissa asennuksissa niille ei ole tarvetta. Vähän sama kuin ihmettelisi, että miksi myydään sinkittyjä pultteja, kun haponkestävät pultit kestää merivettä paremmin.

Käytä vaan noita liittimiä, juuri tuohon käyttöönhän ne on tehtykin.
 
Kiitos kaikille kommenteista. Mun postauksen pointtina oli ihmetellä miksi tuollaisia liittimiä myydään. Kai niillä 0,5c säästää kustannuksissa verrattuna kutistesukkaan, tai sitten sähkärit ovat niin kiireisiä ettei aika riitä kutistesukkien kanssa touhuamiseen. Amazonista ja Alista toki saa oikeaa tavaraa mutta olisin halunnut tänään saada valmiiksi.

Tästä mun systeemistä tulee sisätiloihin/matkailuautoon roiskesuojattu eli 3d-tulostan napoihin suojat päälle. Ei nyt ihan veden kanssa jatkuvasti tai ei koskaan joudu tekemisiin, mutta haluan suojata kaikki hyvin. Nuo liittimet menee roskiin.
Ei sähkärit noita abikoliittimiä juuri käytä, pääasiassa automekaanikot yms.

Ajoneuvokäyttöön nuo ovat ensisijaisesti tarkoitettu, ja toimivat ihan ok kaikkialla missä eivät ole suorassa vesisuihkussa, ja ällistyttävän hyvin paikoissa jossa myös kastuvat.

Tuon tyyppisessä liittimessä siitä vesitiiviydestä ei ole mitään hyötyä muutenkaan, kun se itse liitos ei ole tiivis, niin ei tuon johtimen krympinkään tarvitse olla vesitiivis.

Jos tuon sun akun haluat suojata, niin tee kotelo jonka sisällä koko paketti on suojassa, äläkä yritä noita jokaisen kennon yksittäistä liitintä suojata. Noihan kaupallisetkin akut ovat toteutettu, siellä akun sisällä olevissa liittimissä on korkeintaan jotain kosketussuojia.
 
Mun postauksen pointtina oli ihmetellä miksi tuollaisia liittimiä myydään.
Siksi kun nuo ovat se useimpiin tarpeisiin sopiva tuote. Ja useimmille ei-ammattilaiskäyttäjille.
Kai niillä 0,5c säästää kustannuksissa verrattuna kutistesukkaan, tai sitten sähkärit ovat niin kiireisiä ettei aika riitä kutistesukkien kanssa touhuamiseen.
Kun se sähkärin aika maksaa myös. Ei ole mitään järkeä tehdä turhaa työtä, sen sukan voi laittaa vain jos on oikea tarve.
Amazonista ja Alista toki saa oikeaa tavaraa mutta olisin halunnut tänään saada valmiiksi.
Eli palataan siihen alkuun... Et kertonut mitä / mihin käyttöön tarvitset niin ei kukaan voinut suositella oikein mitään.

Ja kuten @Pakana tuossa jo mainitsi, autokäyttöön noita ostamiasi monesti menee. Vähemmän yllättäen niitä siis on Motonetit ja muut täynnä. Vastaavasti edellä linkkaamani kaltaisiakin saa ilman Alia tms varsin helposti koska ammattilaiset käyttävät niitä.
Kyllä, säästää sekä liittimen kustannuksessa sekä asennusajassa, kun kaikissa normaaleissa asennuksissa niille ei ole tarvetta. Vähän sama kuin ihmettelisi, että miksi myydään sinkittyjä pultteja, kun haponkestävät pultit kestää merivettä paremmin.

Käytä vaan noita liittimiä, juuri tuohon käyttöönhän ne on tehtykin.
Tämähän se. Aivan käypä tuollaisessa paikassa.

Ja haponkestävä on ihan hyvä esimerkki. Jos tietää normin riittämättömäksi, hankkii haponkestäviä.
 
Itsellä ollut tuo vinssi auton keulalla kuusi vuotta. Autoa ei paljon pestä eikä vinssiä huputeta. Kuparinen virtajohto 95mm2 syöpyi poikki, vaikka oli kutistesukka rengasliittimen päällä (suolavesi oli ilmeisesti päässyt liittimen päässä olevasta pienestä reiästä) Tämän uusittuani releboxin 8mm pultit hehkui punaisena kun pimeällä käytin - yhtäkään niistä ei saanut ehjänä auki. Eli ei nuo happoset tai muutkaan jalometallit joka paikkaan sovi. Syntyy ties mitä elektrodipotentiaaleja mihin saa vauhtia lisäämällä jännitteen ja elektrolyytin.
 
Kuten moni todennut, noilla on ihan paikkansa ja tarkoituksensa. Halvimmat tuon malliset ovat usein vähän niin ja näin, mutta laatuvalmistajien (Abiko esimerkkinä) liittimet on autokäytössä nopeita ja huolettomia käyttää kunhan on oikeanlaiset pihdit. Suojaamaton ja kutistesukka vaativat a) puristuksen oikeasta suunnasta, jotta avoin kohta littimestä taittuu juuri oikealla tavalla ja b) lämmönlähteen kuten kuumailmapuhaltimen (usein mahdoton yhtälö autohommissa) tai pienen tohon, joilla ahtaassa tilassa saa paljon vahinkoa aikaan.

Itse aika usein nakkaan tuon muovin minkä tahansa mallisesta abikosta pois - irtoaa pikaisen lämmityksen jälkeen helposti - ja krymppaan suojaamattomien liittimien pihdeillä. Jos oikein vainoharhainen liitännästä olen, laitan vielä ihan hitusen tinaa siihen kohtaan, mistä johdon pää jää aavistuksen näkymään. Sen kanssa pitää olla vain tarkkana, liika tina menee kapillaarina johtoon ja johto saattaa murtua liitoksen jälkeen. Perään vielä liimallinen sukka niin lopputulos on yleensä pomminvarma. On mulla suojaamattomakin liittimiä valikoima, mutta ei kaikkia kokoja ja malleja joita joskus tarvitsee.

Abikolla (tuotemerkki siis) on myös autokäyttöön tarkoitettuja liittimiä, mitä menee ihan samoilla abiko (liitinmalli) -pihdeillä, mutta suoja on lämmöllä kutistuva. Tuo on aika usein ihan ok kompromissi ja auttaa jonkin verran korroosiota vastaan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 155
Viestejä
5 041 676
Jäsenet
80 847
Uusin jäsen
viitasusi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom