Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Saako Supereilta mitään latauskäyrää näkymään?

Screenshot_2025-09-08-20-18-39-35_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Screenshot_2025-09-08-20-18-51-37_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Viimeinen lataus 200 abc:llä. 13% -> 29%.

Screenshot_2025-09-08-19-34-38-76_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Ei taida näin lämpimällä säällä tarvita mitään akun lämmitystä. Siltä se ainakin näytti. Tänään tuli 900km ajoa, eli aika hyvin :)

Auto Model S 90D FL, 244tkm.
Ihan hyvin tuokin periaatteessa lataa, eli ehtii edes hieman jaloitella välissä.
Ihan hyvältähän tuo näyttää, kyllähän tuolla ainakin kesällä ajelee maanteitä vaikka kuinka hyvin kun kulutus on ihan kohtuullinen ja 140-100kW latausteholla saa vartissa pitkäksi pätkäksi energiaa.

eikö tuo muka esivalmistele akkua edes superille navigoidessa?

En tiedä selviääkö se kyllä mitenkään helposti ilman obd-donglea.
 
Tuossa uudistetussa LG 5M akussa jonkin verran parempi latauskäyrä vrt. vanhempi LG 5L. Jopa parempi kuin ekoissa Model 3 LR Panoissa. Jos uutta Teslaa olisin ostamassa varmistaisin että se on tällä uudemmalla LG 5M akulla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/eivissacopter/status/1965105144967930145?t=UFoOVggQdFXCwTfkbkPIaw&s=19
 
On kyllä seisahtanutta Teslan kehitys ollut vuosia myös voimalinjapuolella. Väki innoissaan kun uudessa akussa sama latausnopeus kuin 6 vuotta sitten samassa automallissa olleessa akussa. Ei kuulosta omaan korvaan mikäänlaiselta kehitykseltä tai ilon aiheelta. Perf-autojen tehotkin samat kuin silloin 6 vuotta sitten.
 
Ihan hyvältähän tuo näyttää, kyllähän tuolla ainakin kesällä ajelee maanteitä vaikka kuinka hyvin kun kulutus on ihan kohtuullinen ja 140-100kW latausteholla saa vartissa pitkäksi pätkäksi energiaa.

eikö tuo muka esivalmistele akkua edes superille navigoidessa?

En tiedä selviääkö se kyllä mitenkään helposti ilman obd-donglea.
Autossa lukee, että akkua lämmitetään ennen latausta.
Kyllä se kesälläkin aloittaa valmistelut hyvissä ajoin. Oisko ollut n.60min ennen laturille menoa alkoi MY ilmoittelemaan valmistelusta.
Sulla varmaan sama akkutyyppi, kuin tuossa 90D:ssä? Takavetoisten akut ilmeisesti vaatii vähän enemmän lämpöä? Siis Model 3 ja Model Y, jossa erilainen akku.

Ei pitäisi olla mitään syytä olla lämmittämättä akkua, paitsi se, että olikin jo ajossa riittävästi lämmennyt?

Ne jäähdytys "puhaltimet" kyllä pitää melko kovaa ääntä, että luulisi ainakin toimivan se :)
 
On kyllä seisahtanutta Teslan kehitys ollut vuosia myös voimalinjapuolella. Väki innoissaan kun uudessa akussa sama latausnopeus kuin 6 vuotta sitten samassa automallissa olleessa akussa. Ei kuulosta omaan korvaan mikäänlaiselta kehitykseltä tai ilon aiheelta. Perf-autojen tehotkin samat kuin silloin 6 vuotta sitten.
Vähän joo on ollut laimeata kehitys. Toisivat nyt ne CT:n tekniikat näihi kansan malleihin.

Käyttääköhän kukaan muu valmistaja samoja LG akkuja? Jännä olisi tietää että tuleeko nuo latauskäyrät LGltä vai auton valmistajalta.
 
Onko kukaan kokeillut voikos tuohon sentry usb-tikkuun lisätä mitään usb-jatkoa ettei tuon tikun takasin laitto oo aina niin taistelua? Tai kärsiikö tikulle tallennus jos siihen lisää usb-jatkon? Jatkokaapelilla tarkoitan maksimissaan 0,5m pituista kaapelia jos sitäkään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa uudistetussa LG 5M akussa jonkin verran parempi latauskäyrä vrt. vanhempi LG 5L. Jopa parempi kuin ekoissa Model 3 LR Panoissa. Jos uutta Teslaa olisin ostamassa varmistaisin että se on tällä uudemmalla LG 5M akulla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/eivissacopter/status/1965105144967930145?t=UFoOVggQdFXCwTfkbkPIaw&s=19

Uutta akkua saa isolla ehkä ens kuun puolen välin jälkeen mutta varmin tapa on odottaa että wltp päivittyy Teslan sivuille.

Toki ero wltp suhteen ei ole kuin ehkä 10-20km joten kannattaako odottaa jos taas autoa haluaa uudistaa. Latausnopeus erokin aika mitätön.
 
On kyllä seisahtanutta Teslan kehitys ollut vuosia myös voimalinjapuolella. Väki innoissaan kun uudessa akussa sama latausnopeus kuin 6 vuotta sitten samassa automallissa olleessa akussa. Ei kuulosta omaan korvaan mikäänlaiselta kehitykseltä tai ilon aiheelta. Perf-autojen tehotkin samat kuin silloin 6 vuotta sitten.

Toisaalta en itsekään ole päivittämässä 6v vanhaa perffiä uuden malliseen lähiaikoina, mutta en tiedä mihin muuhunkaan sitä päivittäisi.

Alle 70k€ sedaneita missä on saman verran tehoa ja latausnopeutta ei oikein kauheasti ole.

Jos mulla ei olisi autoa, niin model 3 olisi edelleen erittäin korkealla harkintalistalla.

Silloin kun tätä ostin niin olisin halunnut bemaristina M3:n. Mutta ei ollut. Eikä ole vieläkään. Ja hinta varmasti karkaa kauas omasta budjetista kun sellainen tulee.

Eli vaikka on voimansiirtopuoli seisahtanut epäilemättä, mikä sitten korvikkeeksi? Kaikki on joko kalliimpaa tai huonompaa suorityskyky/lataus akselilla.

Jos haluaa alle 4s 0-100 suorituskykyä ja taycan j1.2 latausnopeuksia niin rahalla siitä selviää. Se raha vain tuppaa olemaan se pahin pullonkaula autoa ostettaessa. Jos sitä mammonaa olisi niin paljon että voisi weissach taycaneita ostella niin tuskin täällä tulisi niin paljoa aikaa vietettyä selvittelemässä missä olisi paras hinta/suorituskyky suhde :lol:

e: ja sekin vielä että akkutakuuhan on näissä 192tkm, kun muissa 160tkm. Itsellä 160tkm tullut jo kauan sitten täyteen, niin on sekin ihan rahanarvoinen etu että takuu on pidempään voimassa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dmn
Onko kukaan kokeillut voikos tuohon sentry usb-tikkuun lisätä mitään usb-jatkoa ettei tuon tikun takasin laitto oo aina niin taistelua? Tai kärsiikö tikulle tallennus jos siihen lisää usb-jatkon? Jatkokaapelilla tarkoitan maksimissaan 0,5m pituista kaapelia jos sitäkään.
En edes ole ajatellut ettei voisi, miksi ihmeessä siis ei? Minulla on siinä usb hubi niin voi olla sentry tikku ja peliohjain kokoajan kiinni. Aikaisemmin piti aina tikku irroittaa kun laittoi ohjaimen niin ajattelin että menee aikaa myöden se usb liitin rikki kun liikaa venkslaa. Paljon helpompaa usb hubilla niin ei tarvitse koskaan irroittaa mitään.
 
Jos haluaa alle 4s 0-100 suorituskykyä ja taycan j1.2 latausnopeuksia niin rahalla siitä selviää. Se raha vain tuppaa olemaan se pahin pullonkaula autoa ostettaessa.
Ja sitten kun ajattelee hieman laajemmin ,niin mihin ihmeesen tarvitsee välttämättä 4s autoa ? Siis oikeasti ? Laajentamalla ajattelua 5s-6sek autoihin, niin valinnanvaraa on paljon ja jopa parempiakin vaihtoehtoja. Nyt vaan se pikkupoika 0-100 aikoineen pois sieltä pään sisältä niin pääset autokaupoille etkä vain Teslakaupoille. Ja rahakaan ei ole enään este.

Taitaa olla tämä ajatus vaan olla liian kova pala (monelle muullekin )?
 
Ja sitten kun ajattelee hieman laajemmin ,niin mihin ihmeesen tarvitsee välttämättä 4s autoa ? Siis oikeasti ? Laajentamalla ajattelua 5s-6sek autoihin, niin valinnanvaraa on paljon ja jopa parempiakin vaihtoehtoja. Nyt vaan se pikkupoika 0-100 aikoineen pois sieltä pään sisältä niin pääset autokaupoille etkä vain Teslakaupoille. Ja rahakaan ei ole enään este.

Taitaa olla tämä ajatus vaan olla liian kova pala (monelle muullekin )?
Bemaristia kiinnostaa kiihdyttely ja rälläys. Ei mitään uutta sillä saralla.
 
Viimeksi muokattu:
Ja sitten kun ajattelee hieman laajemmin ,niin mihin ihmeesen tarvitsee välttämättä 4s autoa ? Siis oikeasti ? Laajentamalla ajattelua 5s-6sek autoihin, niin valinnanvaraa on paljon ja jopa parempiakin vaihtoehtoja. Nyt vaan se pikkupoika 0-100 aikoineen pois sieltä pään sisältä niin pääset autokaupoille etkä vain Teslakaupoille. Ja rahakaan ei ole enään este.

Taitaa olla tämä ajatus vaan olla liian kova pala (monelle muullekin )?
"Jos haluaa" taisi olla se juju. Minäkin kyselin työkaverilta että mihin tarvit 3.0 litran turbo diisseli Audia. Kukapa niitä tarvii.

Pääasia että jokaiselle jotain. Ei me kateelliset sekaannuta.
 
Ja sitten kun ajattelee hieman laajemmin ,niin mihin ihmeesen tarvitsee välttämättä 4s autoa ? Siis oikeasti ? Laajentamalla ajattelua 5s-6sek autoihin, niin valinnanvaraa on paljon ja jopa parempiakin vaihtoehtoja. Nyt vaan se pikkupoika 0-100 aikoineen pois sieltä pään sisältä niin pääset autokaupoille etkä vain Teslakaupoille. Ja rahakaan ei ole enään este.

Taitaa olla tämä ajatus vaan olla liian kova pala (monelle muullekin )?

Puhut sinänsä ihan totta ja järkeä, mutta psykologia sen tekee.

En halua esmes pakettiautoa. Se ei vaan kiinnosta. Olisi se käytännöllinen tavaran kuljetuksen kannalta. Mutta en vain pysty käyttämään omaa rahaa asiaan mitä en halua, kun puhutaan materialistisista asioista.

Model Y olisi jo paljon käytännöllisempi kuin kolmonen. Mutta en halua sitäkään.

Mielummin olisin ilman autoa kuin ostaisin jokun aygon. Voisin sellaisella ajaa ilmaiseksi. Mutta oman rahan käyttäminen siihen tuntuu täysin vastenmieliseltä.

Pakon edessä toki. Mutta nyt ei ole pakko.

Nykyinen ajokki ajaa kyllä asiansa niin pitkään kunnes tulee joku mihin tekee mieli taas rahaa käyttää.

Sitä vain tässä haen että kun puhutaan että kolmonen on suurelta osin suorituskyvyltään samanlainen. Mikä on totta. Niin vastapallona haluan tietää että mikä on siihen kommenttiin (valitukseen?) ratkaisu. Itse en sitä näe. Jos lähdetään tekemään kompromissejä jotta pysyy budjetti kasassa niin puhutaankin jo aivan eri asiasta eikä verrokista.
 
0-100 on ihan kiva mutta kuitenkin se 100 -> on myös ihan kiva olla toimiva.

Onneksi nuo kulkee kuitenkin aika hyvin käsi kädessä. Ei hirveästi tarvitse valita , että kumpi.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni on täällä painanut pedaalin oikeasti pohjaan ? A) päivittäin B) usein C) säännöllisesti D) kerran E) ei koskaan ? Itse en ole tehnyt nykyisellä kulkineella mitään näistä. Menee ihan riittävästi puolikaasullakin vai miten tämä nyt sanotaan sähköautojen maailmassa ? Puolisähköllä ? (kuulostaa hiton omituiselta) .
 
Niin 120 asti. Sen jälkeen se toimii hyvin kortin menetykseen Suomessa.
Kyllä mutta joskus vain pitää ohittaa.
Onneksi nuo kulkee kuitenkin aika hyvin käsi kädessä. Ei hirveästi tarvitse valita , että kumpi.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni on täällä painanut pedaalin oikeasti pohjaan ? A) päivittäin B) usein C) säännöllisesti D) kerran E) ei koskaan ? Itse en ole tehnyt nykyisellä kulkineella mitään näistä. Menee ihan riittävästi puolikaasullakin vai miten tämä nyt sanotaan sähköautojen maailmassa ? Puolisähköllä ? (kuulostaa hiton omituiselta) .
Melkein menee mutta ei aina. Teslalla kyllä 0-100 on hyvä mutta sitten ylöspäin ei olekaan niin mallikasta.
 
Onneksi nuo kulkee kuitenkin aika hyvin käsi kädessä. Ei hirveästi tarvitse valita , että kumpi.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni on täällä painanut pedaalin oikeasti pohjaan ? A) päivittäin B) usein C) säännöllisesti D) kerran E) ei koskaan ? Itse en ole tehnyt nykyisellä kulkineella mitään näistä. Menee ihan riittävästi puolikaasullakin vai miten tämä nyt sanotaan sähköautojen maailmassa ? Puolisähköllä ? (kuulostaa hiton omituiselta) .
Koeajoin Mersu CLA:n, joka nyt on hieman "laiska". 0-100 kiihtyvyys ilmeisesti 6.7s. Eli tuossa koeajolla ehkä tohti kaasun painamaan pohjaankin. 17" renkaat toki myös löysän tuntuiset painavaan autoon, eli sivuttaispito ehkä hieman heikohko. Oikein mukava peli silti Mersu oli. 17" rengaskokokin tuo pehmeyttä ajoon myös.

9 vuotta vanha Model S 4.4s kiihtyvyydellä silti aika huomattavasti ripeämpi. Ainakin aluksi, kun käytti kaasua melkein yhtä paljon, kuin Mersussa.

Talvella ero olisi vielä selkeämpi, kun Mersun hinnat alkaen malli on takaveto ja S vanhus on 90D, niin vetopitoa löytyy ihan reilusti.

Mutta ei oikein ole tullut reviteltyä, eli "säälinyt" varmaan tuota melko vanhaa "romua" :)
 
Onko tästä jotain faktaa ( varmaan sitten on ) ja mikä on verrokki ? Välityksistäkö tuo johtuu vai moottorista ?
Jaa, en tiedä mistä se johtuu. Teslalla lähtö on voimakas ja menee hyvin sen 0-100 mutta sitten alkaa hyytymään. Samaten joissakin tapauksissa kun ajetaan 60-100 väliä ja siitä polkastaan.
Car wow on näitä kisoja tehnyt, kaikkia kiinnostaa se 0-100 kuten paljonko nostaa penkistä vaikka oikeasti sillä ei ole voiman kanssa tekemistä. Varmaan parempiakin testejä on jossain.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=TSLPtSBegkI

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=pbdiQ9FjBwc
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=d7FNwRAQipA
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, en tiedä mistä se johtuu. Teslalla lähtö on voimakas ja menee hyvin sen 0-100 mutta sitten alkaa hyytymään. Samaten joissakin tapauksissa kun ajetaan 60-100 väliä ja siitä polkastaan.
Car wow on näitä kisoja tehnyt, kaikkia kiinnostaa se 0-100 kuten paljonko nostaa penkistä vaikka oikeasti sillä ei ole voiman kanssa tekemistä. Varmaan parempiakin testejä on jossain.
Paitsi jenkkiversio uudesta 3 perffistä on reilusti nopeampi juurikin tuolla 100+ alueella. Omassa alkaa ainakin purkutehot putoamaan nopeasti kun tekee pidemmän täyskiihdytyksen, siellä 200 km/h kohdalla ei olekaan enää alun 400 kW vaan ehkä 250-300 kW näin muistista heitettynä. Selvästi akku on yksi tekijä, kun eri akulla tehot pysyy paljon paremmin. Vaihteen puuttuminen voi olla toinen?
 
Kohta tarkoitus ajella toistamiseen Seinäjoki -> Joensuu -> Seinäjoki matka.

Tuo suunnitelma vaikuttaa hyvin selkeältä. Paitsi että Joensuussa voisi ladata ainakin 15 minuuttia kauemmin. Ja että kotiin riittäisi pienempikin % määrä akkua. Eli lähes nollaan, mutta ei varmaan kannata ottaa mitään riskiä ja tuo 15% olisi ihan hyvä? Noita lukuja kun ei pysty mitenkään muuttamaan.

Screenshot_2025-09-09-21-21-29-15_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
 
Kohta tarkoitus ajella toistamiseen Seinäjoki -> Joensuu -> Seinäjoki matka.

Tuo suunnitelma vaikuttaa hyvin selkeältä. Paitsi että Joensuussa voisi ladata ainakin 15 minuuttia kauemmin. Ja että kotiin riittäisi pienempikin % määrä akkua. Eli lähes nollaan, mutta ei varmaan kannata ottaa mitään riskiä ja tuo 15% olisi ihan hyvä? Noita lukuja kun ei pysty mitenkään muuttamaan.

Screenshot_2025-09-09-21-21-29-15_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
Muistaakseni jos auton näytöllä noita pyörittelee voi laittaa toiveen akun % kun on päämäärässä.
 
Onhan carwow kanavalla testattu sekä vanhaan model 3sta (,performance boost ja joku vähän poikkeusmalli jota jossain vaiheessa myytiin) ja uusinta performance model 3:sta ja ihan samaan ne pystyivät.

Mitä Teslan päästöoikeuksiin tulee niin muistan jonkun jutun olleen että ovat myyneet oikeuksia sen verran paljon että jos myynti sakkaa niin ovat vähän haasteissa kun ovat myyneet enemmän päästö oikeuksia kuin ovat tienneet autoja myymällä.
 
Onhan carwow kanavalla testattu sekä vanhaan model 3sta (,performance boost ja joku vähän poikkeusmalli jota jossain vaiheessa myytiin) ja uusinta performance model 3:sta ja ihan samaan ne pystyivät.

Mitä Teslan päästöoikeuksiin tulee niin muistan jonkun jutun olleen että ovat myyneet oikeuksia sen verran paljon että jos myynti sakkaa niin ovat vähän haasteissa kun ovat myyneet enemmän päästö oikeuksia kuin ovat tienneet autoja myymällä.
Ameriikassa M3P Highlandissä on parempi panan akku jonka takia hevosia on 510. MIC M3P Highlandissa on LG:n akku joka ei kykene niin suuriin purkuvirtoihin -> hevosia vain 460.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 551
Viestejä
4 922 840
Jäsenet
79 204
Uusin jäsen
ashrafmmahdy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom