Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Saako Supereilta mitään latauskäyrää näkymään?

Screenshot_2025-09-08-20-18-39-35_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Screenshot_2025-09-08-20-18-51-37_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Viimeinen lataus 200 abc:llä. 13% -> 29%.

Screenshot_2025-09-08-19-34-38-76_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Ei taida näin lämpimällä säällä tarvita mitään akun lämmitystä. Siltä se ainakin näytti. Tänään tuli 900km ajoa, eli aika hyvin :)

Auto Model S 90D FL, 244tkm.
Ihan hyvin tuokin periaatteessa lataa, eli ehtii edes hieman jaloitella välissä.
Ihan hyvältähän tuo näyttää, kyllähän tuolla ainakin kesällä ajelee maanteitä vaikka kuinka hyvin kun kulutus on ihan kohtuullinen ja 140-100kW latausteholla saa vartissa pitkäksi pätkäksi energiaa.

eikö tuo muka esivalmistele akkua edes superille navigoidessa?

En tiedä selviääkö se kyllä mitenkään helposti ilman obd-donglea.
 
Kyllä se kesälläkin aloittaa valmistelut hyvissä ajoin. Oisko ollut n.60min ennen laturille menoa alkoi MY ilmoittelemaan valmistelusta.
 
Tuossa uudistetussa LG 5M akussa jonkin verran parempi latauskäyrä vrt. vanhempi LG 5L. Jopa parempi kuin ekoissa Model 3 LR Panoissa. Jos uutta Teslaa olisin ostamassa varmistaisin että se on tällä uudemmalla LG 5M akulla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/eivissacopter/status/1965105144967930145?t=UFoOVggQdFXCwTfkbkPIaw&s=19
 
On kyllä seisahtanutta Teslan kehitys ollut vuosia myös voimalinjapuolella. Väki innoissaan kun uudessa akussa sama latausnopeus kuin 6 vuotta sitten samassa automallissa olleessa akussa. Ei kuulosta omaan korvaan mikäänlaiselta kehitykseltä tai ilon aiheelta. Perf-autojen tehotkin samat kuin silloin 6 vuotta sitten.
 
Ihan hyvältähän tuo näyttää, kyllähän tuolla ainakin kesällä ajelee maanteitä vaikka kuinka hyvin kun kulutus on ihan kohtuullinen ja 140-100kW latausteholla saa vartissa pitkäksi pätkäksi energiaa.

eikö tuo muka esivalmistele akkua edes superille navigoidessa?

En tiedä selviääkö se kyllä mitenkään helposti ilman obd-donglea.
Autossa lukee, että akkua lämmitetään ennen latausta.
Kyllä se kesälläkin aloittaa valmistelut hyvissä ajoin. Oisko ollut n.60min ennen laturille menoa alkoi MY ilmoittelemaan valmistelusta.
Sulla varmaan sama akkutyyppi, kuin tuossa 90D:ssä? Takavetoisten akut ilmeisesti vaatii vähän enemmän lämpöä? Siis Model 3 ja Model Y, jossa erilainen akku.

Ei pitäisi olla mitään syytä olla lämmittämättä akkua, paitsi se, että olikin jo ajossa riittävästi lämmennyt?

Ne jäähdytys "puhaltimet" kyllä pitää melko kovaa ääntä, että luulisi ainakin toimivan se :)
 
On kyllä seisahtanutta Teslan kehitys ollut vuosia myös voimalinjapuolella. Väki innoissaan kun uudessa akussa sama latausnopeus kuin 6 vuotta sitten samassa automallissa olleessa akussa. Ei kuulosta omaan korvaan mikäänlaiselta kehitykseltä tai ilon aiheelta. Perf-autojen tehotkin samat kuin silloin 6 vuotta sitten.
Vähän joo on ollut laimeata kehitys. Toisivat nyt ne CT:n tekniikat näihi kansan malleihin.

Käyttääköhän kukaan muu valmistaja samoja LG akkuja? Jännä olisi tietää että tuleeko nuo latauskäyrät LGltä vai auton valmistajalta.
 
Onko kukaan kokeillut voikos tuohon sentry usb-tikkuun lisätä mitään usb-jatkoa ettei tuon tikun takasin laitto oo aina niin taistelua? Tai kärsiikö tikulle tallennus jos siihen lisää usb-jatkon? Jatkokaapelilla tarkoitan maksimissaan 0,5m pituista kaapelia jos sitäkään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa uudistetussa LG 5M akussa jonkin verran parempi latauskäyrä vrt. vanhempi LG 5L. Jopa parempi kuin ekoissa Model 3 LR Panoissa. Jos uutta Teslaa olisin ostamassa varmistaisin että se on tällä uudemmalla LG 5M akulla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/eivissacopter/status/1965105144967930145?t=UFoOVggQdFXCwTfkbkPIaw&s=19

Uutta akkua saa isolla ehkä ens kuun puolen välin jälkeen mutta varmin tapa on odottaa että wltp päivittyy Teslan sivuille.

Toki ero wltp suhteen ei ole kuin ehkä 10-20km joten kannattaako odottaa jos taas autoa haluaa uudistaa. Latausnopeus erokin aika mitätön.
 
On kyllä seisahtanutta Teslan kehitys ollut vuosia myös voimalinjapuolella. Väki innoissaan kun uudessa akussa sama latausnopeus kuin 6 vuotta sitten samassa automallissa olleessa akussa. Ei kuulosta omaan korvaan mikäänlaiselta kehitykseltä tai ilon aiheelta. Perf-autojen tehotkin samat kuin silloin 6 vuotta sitten.

Toisaalta en itsekään ole päivittämässä 6v vanhaa perffiä uuden malliseen lähiaikoina, mutta en tiedä mihin muuhunkaan sitä päivittäisi.

Alle 70k€ sedaneita missä on saman verran tehoa ja latausnopeutta ei oikein kauheasti ole.

Jos mulla ei olisi autoa, niin model 3 olisi edelleen erittäin korkealla harkintalistalla.

Silloin kun tätä ostin niin olisin halunnut bemaristina M3:n. Mutta ei ollut. Eikä ole vieläkään. Ja hinta varmasti karkaa kauas omasta budjetista kun sellainen tulee.

Eli vaikka on voimansiirtopuoli seisahtanut epäilemättä, mikä sitten korvikkeeksi? Kaikki on joko kalliimpaa tai huonompaa suorityskyky/lataus akselilla.

Jos haluaa alle 4s 0-100 suorituskykyä ja taycan j1.2 latausnopeuksia niin rahalla siitä selviää. Se raha vain tuppaa olemaan se pahin pullonkaula autoa ostettaessa. Jos sitä mammonaa olisi niin paljon että voisi weissach taycaneita ostella niin tuskin täällä tulisi niin paljoa aikaa vietettyä selvittelemässä missä olisi paras hinta/suorituskyky suhde :lol:

e: ja sekin vielä että akkutakuuhan on näissä 192tkm, kun muissa 160tkm. Itsellä 160tkm tullut jo kauan sitten täyteen, niin on sekin ihan rahanarvoinen etu että takuu on pidempään voimassa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan kokeillut voikos tuohon sentry usb-tikkuun lisätä mitään usb-jatkoa ettei tuon tikun takasin laitto oo aina niin taistelua? Tai kärsiikö tikulle tallennus jos siihen lisää usb-jatkon? Jatkokaapelilla tarkoitan maksimissaan 0,5m pituista kaapelia jos sitäkään.
En edes ole ajatellut ettei voisi, miksi ihmeessä siis ei? Minulla on siinä usb hubi niin voi olla sentry tikku ja peliohjain kokoajan kiinni. Aikaisemmin piti aina tikku irroittaa kun laittoi ohjaimen niin ajattelin että menee aikaa myöden se usb liitin rikki kun liikaa venkslaa. Paljon helpompaa usb hubilla niin ei tarvitse koskaan irroittaa mitään.
 
Jos haluaa alle 4s 0-100 suorituskykyä ja taycan j1.2 latausnopeuksia niin rahalla siitä selviää. Se raha vain tuppaa olemaan se pahin pullonkaula autoa ostettaessa.
Ja sitten kun ajattelee hieman laajemmin ,niin mihin ihmeesen tarvitsee välttämättä 4s autoa ? Siis oikeasti ? Laajentamalla ajattelua 5s-6sek autoihin, niin valinnanvaraa on paljon ja jopa parempiakin vaihtoehtoja. Nyt vaan se pikkupoika 0-100 aikoineen pois sieltä pään sisältä niin pääset autokaupoille etkä vain Teslakaupoille. Ja rahakaan ei ole enään este.

Taitaa olla tämä ajatus vaan olla liian kova pala (monelle muullekin )?
 
Ja sitten kun ajattelee hieman laajemmin ,niin mihin ihmeesen tarvitsee välttämättä 4s autoa ? Siis oikeasti ? Laajentamalla ajattelua 5s-6sek autoihin, niin valinnanvaraa on paljon ja jopa parempiakin vaihtoehtoja. Nyt vaan se pikkupoika 0-100 aikoineen pois sieltä pään sisältä niin pääset autokaupoille etkä vain Teslakaupoille. Ja rahakaan ei ole enään este.

Taitaa olla tämä ajatus vaan olla liian kova pala (monelle muullekin )?
"Jos haluaa" taisi olla se juju. Minäkin kyselin työkaverilta että mihin tarvit 3.0 litran turbo diisseli Audia. Kukapa niitä tarvii.

Pääasia että jokaiselle jotain. Ei me kateelliset sekaannuta.
 
Ja sitten kun ajattelee hieman laajemmin ,niin mihin ihmeesen tarvitsee välttämättä 4s autoa ? Siis oikeasti ? Laajentamalla ajattelua 5s-6sek autoihin, niin valinnanvaraa on paljon ja jopa parempiakin vaihtoehtoja. Nyt vaan se pikkupoika 0-100 aikoineen pois sieltä pään sisältä niin pääset autokaupoille etkä vain Teslakaupoille. Ja rahakaan ei ole enään este.

Taitaa olla tämä ajatus vaan olla liian kova pala (monelle muullekin )?

Puhut sinänsä ihan totta ja järkeä, mutta psykologia sen tekee.

En halua esmes pakettiautoa. Se ei vaan kiinnosta. Olisi se käytännöllinen tavaran kuljetuksen kannalta. Mutta en vain pysty käyttämään omaa rahaa asiaan mitä en halua, kun puhutaan materialistisista asioista.

Model Y olisi jo paljon käytännöllisempi kuin kolmonen. Mutta en halua sitäkään.

Mielummin olisin ilman autoa kuin ostaisin jokun aygon. Voisin sellaisella ajaa ilmaiseksi. Mutta oman rahan käyttäminen siihen tuntuu täysin vastenmieliseltä.

Pakon edessä toki. Mutta nyt ei ole pakko.

Nykyinen ajokki ajaa kyllä asiansa niin pitkään kunnes tulee joku mihin tekee mieli taas rahaa käyttää.

Sitä vain tässä haen että kun puhutaan että kolmonen on suurelta osin suorituskyvyltään samanlainen. Mikä on totta. Niin vastapallona haluan tietää että mikä on siihen kommenttiin (valitukseen?) ratkaisu. Itse en sitä näe. Jos lähdetään tekemään kompromissejä jotta pysyy budjetti kasassa niin puhutaankin jo aivan eri asiasta eikä verrokista.
 
0-100 on ihan kiva mutta kuitenkin se 100 -> on myös ihan kiva olla toimiva.

Onneksi nuo kulkee kuitenkin aika hyvin käsi kädessä. Ei hirveästi tarvitse valita , että kumpi.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni on täällä painanut pedaalin oikeasti pohjaan ? A) päivittäin B) usein C) säännöllisesti D) kerran E) ei koskaan ? Itse en ole tehnyt nykyisellä kulkineella mitään näistä. Menee ihan riittävästi puolikaasullakin vai miten tämä nyt sanotaan sähköautojen maailmassa ? Puolisähköllä ? (kuulostaa hiton omituiselta) .
 
Niin 120 asti. Sen jälkeen se toimii hyvin kortin menetykseen Suomessa.
Kyllä mutta joskus vain pitää ohittaa.
Onneksi nuo kulkee kuitenkin aika hyvin käsi kädessä. Ei hirveästi tarvitse valita , että kumpi.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni on täällä painanut pedaalin oikeasti pohjaan ? A) päivittäin B) usein C) säännöllisesti D) kerran E) ei koskaan ? Itse en ole tehnyt nykyisellä kulkineella mitään näistä. Menee ihan riittävästi puolikaasullakin vai miten tämä nyt sanotaan sähköautojen maailmassa ? Puolisähköllä ? (kuulostaa hiton omituiselta) .
Melkein menee mutta ei aina. Teslalla kyllä 0-100 on hyvä mutta sitten ylöspäin ei olekaan niin mallikasta.
 
Onneksi nuo kulkee kuitenkin aika hyvin käsi kädessä. Ei hirveästi tarvitse valita , että kumpi.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni on täällä painanut pedaalin oikeasti pohjaan ? A) päivittäin B) usein C) säännöllisesti D) kerran E) ei koskaan ? Itse en ole tehnyt nykyisellä kulkineella mitään näistä. Menee ihan riittävästi puolikaasullakin vai miten tämä nyt sanotaan sähköautojen maailmassa ? Puolisähköllä ? (kuulostaa hiton omituiselta) .
Koeajoin Mersu CLA:n, joka nyt on hieman "laiska". 0-100 kiihtyvyys ilmeisesti 6.7s. Eli tuossa koeajolla ehkä tohti kaasun painamaan pohjaankin. 17" renkaat toki myös löysän tuntuiset painavaan autoon, eli sivuttaispito ehkä hieman heikohko. Oikein mukava peli silti Mersu oli. 17" rengaskokokin tuo pehmeyttä ajoon myös.

9 vuotta vanha Model S 4.4s kiihtyvyydellä silti aika huomattavasti ripeämpi. Ainakin aluksi, kun käytti kaasua melkein yhtä paljon, kuin Mersussa.

Talvella ero olisi vielä selkeämpi, kun Mersun hinnat alkaen malli on takaveto ja S vanhus on 90D, niin vetopitoa löytyy ihan reilusti.

Mutta ei oikein ole tullut reviteltyä, eli "säälinyt" varmaan tuota melko vanhaa "romua" :)
 
Onko tästä jotain faktaa ( varmaan sitten on ) ja mikä on verrokki ? Välityksistäkö tuo johtuu vai moottorista ?
Jaa, en tiedä mistä se johtuu. Teslalla lähtö on voimakas ja menee hyvin sen 0-100 mutta sitten alkaa hyytymään. Samaten joissakin tapauksissa kun ajetaan 60-100 väliä ja siitä polkastaan.
Car wow on näitä kisoja tehnyt, kaikkia kiinnostaa se 0-100 kuten paljonko nostaa penkistä vaikka oikeasti sillä ei ole voiman kanssa tekemistä. Varmaan parempiakin testejä on jossain.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=TSLPtSBegkI

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=pbdiQ9FjBwc
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=d7FNwRAQipA
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, en tiedä mistä se johtuu. Teslalla lähtö on voimakas ja menee hyvin sen 0-100 mutta sitten alkaa hyytymään. Samaten joissakin tapauksissa kun ajetaan 60-100 väliä ja siitä polkastaan.
Car wow on näitä kisoja tehnyt, kaikkia kiinnostaa se 0-100 kuten paljonko nostaa penkistä vaikka oikeasti sillä ei ole voiman kanssa tekemistä. Varmaan parempiakin testejä on jossain.
Paitsi jenkkiversio uudesta 3 perffistä on reilusti nopeampi juurikin tuolla 100+ alueella. Omassa alkaa ainakin purkutehot putoamaan nopeasti kun tekee pidemmän täyskiihdytyksen, siellä 200 km/h kohdalla ei olekaan enää alun 400 kW vaan ehkä 250-300 kW näin muistista heitettynä. Selvästi akku on yksi tekijä, kun eri akulla tehot pysyy paljon paremmin. Vaihteen puuttuminen voi olla toinen?
 
Kohta tarkoitus ajella toistamiseen Seinäjoki -> Joensuu -> Seinäjoki matka.

Tuo suunnitelma vaikuttaa hyvin selkeältä. Paitsi että Joensuussa voisi ladata ainakin 15 minuuttia kauemmin. Ja että kotiin riittäisi pienempikin % määrä akkua. Eli lähes nollaan, mutta ei varmaan kannata ottaa mitään riskiä ja tuo 15% olisi ihan hyvä? Noita lukuja kun ei pysty mitenkään muuttamaan.

Screenshot_2025-09-09-21-21-29-15_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
 
Kohta tarkoitus ajella toistamiseen Seinäjoki -> Joensuu -> Seinäjoki matka.

Tuo suunnitelma vaikuttaa hyvin selkeältä. Paitsi että Joensuussa voisi ladata ainakin 15 minuuttia kauemmin. Ja että kotiin riittäisi pienempikin % määrä akkua. Eli lähes nollaan, mutta ei varmaan kannata ottaa mitään riskiä ja tuo 15% olisi ihan hyvä? Noita lukuja kun ei pysty mitenkään muuttamaan.

Screenshot_2025-09-09-21-21-29-15_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
Muistaakseni jos auton näytöllä noita pyörittelee voi laittaa toiveen akun % kun on päämäärässä.
 
Onhan carwow kanavalla testattu sekä vanhaan model 3sta (,performance boost ja joku vähän poikkeusmalli jota jossain vaiheessa myytiin) ja uusinta performance model 3:sta ja ihan samaan ne pystyivät.

Mitä Teslan päästöoikeuksiin tulee niin muistan jonkun jutun olleen että ovat myyneet oikeuksia sen verran paljon että jos myynti sakkaa niin ovat vähän haasteissa kun ovat myyneet enemmän päästö oikeuksia kuin ovat tienanneet autoja myymällä.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan carwow kanavalla testattu sekä vanhaan model 3sta (,performance boost ja joku vähän poikkeusmalli jota jossain vaiheessa myytiin) ja uusinta performance model 3:sta ja ihan samaan ne pystyivät.

Mitä Teslan päästöoikeuksiin tulee niin muistan jonkun jutun olleen että ovat myyneet oikeuksia sen verran paljon että jos myynti sakkaa niin ovat vähän haasteissa kun ovat myyneet enemmän päästö oikeuksia kuin ovat tienneet autoja myymällä.
Ameriikassa M3P Highlandissä on parempi panan akku jonka takia hevosia on 510. MIC M3P Highlandissa on LG:n akku joka ei kykene niin suuriin purkuvirtoihin -> hevosia vain 460.
 
Eikos nyt ainakin Hyundai ioniq 5 N ole sport autona paljon parempi. Ainut ongelma, että hintaluokka on eri.

5 N, 79 400€
3 Perf, 60 000€
Y Perf, 63 500€
3 Perf talvirenkailla ja muulla värillä kuin Santanderin valkoisena nostaa hinnan tuohon 65k€ pintaan. Itseasiassa siihen liittyenkin, onko täällä forumilla aikaisemman M3P: n omistajia, jotka ovat hankkineet Highland -version? Omistin itse 2022 version ja kiinnostaisi kuulla minkälaisia eroja uudemmassa mallissa on (muut kuin penkit).
 
Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni on täällä painanut pedaalin oikeasti pohjaan ? A) päivittäin B) usein C) säännöllisesti D) kerran E) ei koskaan ? Itse en ole tehnyt nykyisellä kulkineella mitään näistä. Menee ihan riittävästi puolikaasullakin vai miten tämä nyt sanotaan sähköautojen maailmassa ? Puolisähköllä ? (kuulostaa hiton omituiselta) .
Tuota on ainakin itse tullut kavereiden kanssa juteltuakin, että vaikka edellinen Model Y kiihtyi 4,4 sekunnissa sataseen ja nykyinenkin johonkin viiden pintaan, niin eipä juuri koskaan ole tuolle kiihtyvyydelle käytännön tarvetta - varmaan jollain seiskapuolella pärjäisi kaikissa tilanteissa aivan hyvin. Ehkä joskus hyvin harvoin, jos on tullut arvioitua ohitustilanne vähän väärin, saatan lyhyeksi hetkeksi polkaista pedaalin lattiaan. Eli jotain C:n ja D:n väliltä.
 
3 Perf talvirenkailla ja muulla värillä kuin Santanderin valkoisena nostaa hinnan tuohon 65k€ pintaan. Itseasiassa siihen liittyenkin, onko täällä forumilla aikaisemman M3P: n omistajia, jotka ovat hankkineet Highland -version? Omistin itse 2022 version ja kiinnostaisi kuulla minkälaisia eroja uudemmassa mallissa on (muut kuin penkit).
Tulee Hyundaihin monta värivaihtoehtoja ja talvirenkaat kaupan päälle?
 
3 Perf talvirenkailla ja muulla värillä kuin Santanderin valkoisena nostaa hinnan tuohon 65k€ pintaan. Itseasiassa siihen liittyenkin, onko täällä forumilla aikaisemman M3P: n omistajia, jotka ovat hankkineet Highland -version? Omistin itse 2022 version ja kiinnostaisi kuulla minkälaisia eroja uudemmassa mallissa on (muut kuin penkit).
ioniq 5 N vs 3 Performance autojen hintaero ehkä hieman kaventuu, kun mennään käytettyjen puolelle.

Eli ehkä Tesla on pitänyt arvonsa hieman paremmin, tai sitten uudesta Hyundaista saa liikkeessä vähän alennusta.

53 800€

56 000€
 
Onko muut Juniperilla ajavat huomannut tavarasäiliön luukun korkeuden tallennustoiminnossa ongelmia?
Itse olen tallentanut korkeuden omaan autotalliin sopivaksi, mutta silti satunnaisesti korkeus jää vajaaksi muuallakin vaikka oletuskorkeus on aivan ylätopparissa. Paikkatallennuksien poisto ja uudelleen asettaminen ei auta asiaan.

Lisäksi Juniperissa vinkuu jarrut loppujarrutuksessa edelleen 7000km jälkeen. Onko tämä normaalia? Olen kokeillut ajaa ilman regeniä, jotta jaruja tulisi käytettyä enemmän, mutta silti vinkuu loppujarrutuksessa (vanhassa Y:ssä tätä vinkumista ei ole).
 
Onko muut Juniperilla ajavat huomannut tavarasäiliön luukun korkeuden tallennustoiminnossa ongelmia?
Itse olen tallentanut korkeuden omaan autotalliin sopivaksi, mutta silti satunnaisesti korkeus jää vajaaksi muuallakin vaikka oletuskorkeus on aivan ylätopparissa. Paikkatallennuksien poisto ja uudelleen asettaminen ei auta asiaan.

Lisäksi Juniperissa vinkuu jarrut loppujarrutuksessa edelleen 7000km jälkeen. Onko tämä normaalia? Olen kokeillut ajaa ilman regeniä, jotta jaruja tulisi käytettyä enemmän, mutta silti vinkuu loppujarrutuksessa (vanhassa Y:ssä tätä vinkumista ei ole).
Me laitettiin toisinpäin, eli tuo oletuskorkeus on se matala että ei varmasti osu tallin kattoon. Tuttujen kauppojen pihassa ollaan säädetty se paikkatallennuksella korkeaksi. Näin päin ainakin toimii. Toki on sitten usein tilanteita, joissa kontti jää alemmas, mutta se ei ole meitä haitannut, kun ei olla kauhean pitkiä.

Meillä ei ole jarrut vinkuneet.
 
ioniq 5 N vs 3 Performance autojen hintaero ehkä hieman kaventuu, kun mennään käytettyjen puolelle.

Eli ehkä Tesla on pitänyt arvonsa hieman paremmin, tai sitten uudesta Hyundaista saa liikkeessä vähän alennusta.

53 800€

56 000€
Tuo hyny on tuontiauto ja uusissa on ollut yllättävänkin kovaa neuvotteluvaraa. Käytetyistä hynyistä tunnutaan hyvittävän aika heikosti, mutta näitä kahta kun katsoo, niin aikamoinen epäsuhta hinnoittelussa. Eroa pitäisi olla enemmän.
 
Tuo hyny on tuontiauto ja uusissa on ollut yllättävänkin kovaa neuvotteluvaraa. Käytetyistä hynyistä tunnutaan hyvittävän aika heikosti, mutta näitä kahta kun katsoo, niin aikamoinen epäsuhta hinnoittelussa. Eroa pitäisi olla enemmän.
Ei ole epäsuhtaa, jos Hyny ei mene kaupaksi tuollakaan hinnalla.
 
On kyllä seisahtanutta Teslan kehitys ollut vuosia myös voimalinjapuolella. Väki innoissaan kun uudessa akussa sama latausnopeus kuin 6 vuotta sitten samassa automallissa olleessa akussa. Ei kuulosta omaan korvaan mikäänlaiselta kehitykseltä tai ilon aiheelta. Perf-autojen tehotkin samat kuin silloin 6 vuotta sitten.

Toinen ehkä isolle massalle haastavampi juttu on kori / muotoilun jämähtäneisyys. Jos mitään selkeää isompaa refreshiä ei tulisi esim muutaman vuoden sisällä niin veikkaan, että myynti edelleen sakkaa. Käytettyjen ostajalle tämä on taas hyvä asia, kun tyyliin 10v vanhakin näyttää hehtaarilleen samalle mitä nykyinen vs. saman ikäisenä vaikka E-meze, vitossarjalainen tai A6 on jo auttamatta "kulunut". Toki M-S on noista muutenkin parhaimman näköinen ja kestää hyvin aikaa, mutta lähinnä toi yleinen vakio moodi vaikuttaa sille, että samanlaista pullaa pukkaa vaan ulos enkä oikein usko, että se kantaa pidemmän päälle myynnissä. Ehkä tällä tontilla klassiset merkit vielä hanskaavat jutut toisella tapaa ja saavat massat paremmin liikkeelle malliuudistusten kohdalla.
 
Koeajoin Mersu CLA:n, joka nyt on hieman "laiska". 0-100 kiihtyvyys ilmeisesti 6.7s. Eli tuossa koeajolla ehkä tohti kaasun painamaan pohjaankin. 17" renkaat toki myös löysän tuntuiset painavaan autoon, eli sivuttaispito ehkä hieman heikohko. Oikein mukava peli silti Mersu oli. 17" rengaskokokin tuo pehmeyttä ajoon myös.

9 vuotta vanha Model S 4.4s kiihtyvyydellä silti aika huomattavasti ripeämpi. Ainakin aluksi, kun käytti kaasua melkein yhtä paljon, kuin Mersussa.

Talvella ero olisi vielä selkeämpi, kun Mersun hinnat alkaen malli on takaveto ja S vanhus on 90D, niin vetopitoa löytyy ihan reilusti.

Mutta ei oikein ole tullut reviteltyä, eli "säälinyt" varmaan tuota melko vanhaa "romua" :)
Tämä viesti vei minut erikoiseen kaninkoloon. Aloin ensin googletella noita nollasta sataan aikoja ja ilokseni huomasin että s75 rwd aika on vain 4,5 sekuntia. Olin luullut sitä vähän alle 6 sekunnin autoksi.
Sitten jonkin googlauksen kautta törmäsin sellaiseen ikävään faktaan että autossani onkin LDU! En olisi missään nimessä halunnut ostaa sellaista, luulin että se oli vain P-mallisissa takavetoisissa tai P-nelikoissa. En tiedä mistä tuo ajatusvirhe on peräisin. No, se selittää kovan 0-100 ajan.

Nyt googlailenkin sitten ldu korjaussettejä. Kokkolan kaveri asentaa näihin sellaista suljettua nestekiertoa jolla vuotoa moottorin sisälle ei pysty syntymään, olikohan se hänen omaa tuotantoaan?
 
Tämä viesti vei minut erikoiseen kaninkoloon. Aloin ensin googletella noita nollasta sataan aikoja ja ilokseni huomasin että s75 rwd aika on vain 4,5 sekuntia. Olin luullut sitä vähän alle 6 sekunnin autoksi.
Sitten jonkin googlauksen kautta törmäsin sellaiseen ikävään faktaan että autossani onkin LDU! En olisi missään nimessä halunnut ostaa sellaista, luulin että se oli vain P-mallisissa takavetoisissa tai P-nelikoissa. En tiedä mistä tuo ajatusvirhe on peräisin. No, se selittää kovan 0-100 ajan.

Nyt googlailenkin sitten ldu korjaussettejä. Kokkolan kaveri asentaa näihin sellaista suljettua nestekiertoa jolla vuotoa moottorin sisälle ei pysty syntymään, olikohan se hänen omaa tuotantoaan?
On tosiaan Kokkolan autohuollon suunnittelema ja teettämä osa. Eli S ja X jossa LDU takana. Jossain oli, että ainakin 2019 asti sama ongelma. Takavedot ja ne tehokkaat nelivedot.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=0q3eBnVa2aU&t=0


Perus nelivedossa on SDU takamoottori, eli siinä ei nestekiertoa ole moottorin sisällä.
 
Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni on täällä painanut pedaalin oikeasti pohjaan ? A) päivittäin B) usein C) säännöllisesti D) kerran E) ei koskaan ? Itse en ole tehnyt nykyisellä kulkineella mitään näistä. Menee ihan riittävästi puolikaasullakin vai miten tämä nyt sanotaan sähköautojen maailmassa ? Puolisähköllä ? (kuulostaa hiton omituiselta) .
Välillä tulee kiihdyteltyä kyllä. Model Y LR Acceleration boost, eli 4,4s/100kmh.

Eihän tuota tietysti oikeasti tarvitse mihinkään, mutta onhan se todella hauskaa. Ja vaikka ei lappu lattiassa lähdekkään kaikista valoista niin itse tykkään siitä että ihan pienellä polkimen painamisella saa ihan valtavasti voimaa ja kiihtyvyyttä. Eli vaikka ihan kaikkea ei aina käytä niin ajaminen on mukavampaa kun tietää että tehoa on aina saatavilla enemmän kuin tarpeeksi.

Aiemmilla autoillani joutui esim. vähän jyrkemmissä ylämäissä painaa ihan tosissaan kaasua, kauhea meteli ja mitään ei tapahdu niin aika ankeaa oli ajo.
 
Ite vedän kerran pari viikossa yhen motarirampin jalka lattiassa, ehkä muutamia sekuntteja ettei ihan kortti lähe. Erittäin mukava fiilis kiihdyttää 4.8s 0-100 kiihtyvä auto (Juniper Y LR AWD) semmosessa mutkasessa rampissa vauhtiin. Välillä tulee tehtyä kans valoista jotain 0-50/60km/h kiihytyksiä aika lujaa, koska se on vaan hauskaa. Kai mulla on sitten oikea auto. :) Kylläpä tuota vauhtia on tullut aina haettua, moottoripyöristä, sähkömaastopyöristä ym.
 
Tämä viesti vei minut erikoiseen kaninkoloon. Aloin ensin googletella noita nollasta sataan aikoja ja ilokseni huomasin että s75 rwd aika on vain 4,5 sekuntia. Olin luullut sitä vähän alle 6 sekunnin autoksi.
Sitten jonkin googlauksen kautta törmäsin sellaiseen ikävään faktaan että autossani onkin LDU! En olisi missään nimessä halunnut ostaa sellaista, luulin että se oli vain P-mallisissa takavetoisissa tai P-nelikoissa. En tiedä mistä tuo ajatusvirhe on peräisin. No, se selittää kovan 0-100 ajan.

Nyt googlailenkin sitten ldu korjaussettejä. Kokkolan kaveri asentaa näihin sellaista suljettua nestekiertoa jolla vuotoa moottorin sisälle ei pysty syntymään, olikohan se hänen omaa tuotantoaan?
Löytyy myös edullisempia versioita, vastaava kuin Teslan omissa päivitetyissä LDU moottoreissa: Tesla LDU rotor coolant delete kit | Armstrong Mobile Forklift Repair
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 604
Viestejä
4 922 121
Jäsenet
79 222
Uusin jäsen
Kappax

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom