DDR5-muistit - kellotukset ja kokemukset

Mä laitoin nyt kaikki jännitteet automaatille. Karhua ei mee ku 50%. Taitaa tosijaan olla paskana nuo kammat. Muutenkin se on omistuista et niissä on EXPO I ja EXPO II porofiilit ja ne on ihan samanlaiset. Ainakin edellisessä koneessa XMP profiilit poikkes toisistaa perus aika jaksojen osalta. Sit niissä oiken lukee, että ON TESTATTU 8000MHZ:lla. Kohta voitte nähtä taivaalla lentävän 2kpl muistikampoja vaikka sää onkin pilvessä

Mä laitoin nyt kaikki jännitteet automaatille. Karhua ei mee ku 50%. Taitaa tosijaan olla paskana nuo kammat.
Tai sitten prosessori / emo / muistijännite ei riitä. Itse en halunut ostaa eri emoa + prosessoria tai kokeilla päälle 1.40V jännitteellä. Tosin se (suurin) ero että omille muisteilleni ei edes luvattu 8000MHz nopeutta. Joten täysin ymmärrettävää ärsyyntymistä (itse onnistuin nostamaan asetuksia kellottamalla, sinä joudut "laskemaan asetuksia" kellottamalla, mikä ei varmaan tunnu mukavalta).

Onhan tuo todella harhaanjohtavaa jos muisteja mainostetaan jopa 9000+MHz nopeuksilla ja sitten ollaan "kädet ylös" ei se välttämättä toimi, jos toimii takuu menee silti ja kyseessä on ylikellotus...

Oletko sä @kaleva edes lukenut tätä ketjua ja viimeaikaista keskustelua? Kopioitko vaan randomina jotain AI:n suoltamaa geneerista puppua asian vierestä, vai tarkoituksellako koitat hämmentää? Nyt on kyse siitä, että muistikitti ei toimi edes niillä default todella löysillä ajoituksilla ja korkeahkoilla jännitteillä mitä EXPO-profiilit laittaa. Tuollaiset nollapostaukset eivät auta tässä keissisä yhtään.

@Taneli- ei kyllä mene mitkään takuut EXPO/XMP-profiilien käytöstä. Ja ainakin ASUS on sanonut julkisesti aivan selkeästi, että heidän emolevyjen takuu kattaa (jenkkilässäkin) kaikki EXPO/XMP/DOCP-konfiguraatiot.

Tai sitten prosessori / emo / muistijännite ei riitä. Itse en halunut ostaa eri emoa + prosessoria tai kokeilla päälle 1.40V jännitteellä. Tosin se (suurin) ero että omille muisteilleni ei edes luvattu 8000MHz nopeutta. Joten täysin ymmärrettävää ärsyyntymistä (itse onnistuin nostamaan asetuksia kellottamalla, sinä joudut "laskemaan asetuksia" kellottamalla, mikä ei varmaan tunnu mukavalta).

Onhan tuo todella harhaanjohtavaa jos muisteja mainostetaan jopa 9000+MHz nopeuksilla ja sitten ollaan "kädet ylös" ei se välttämättä toimi, jos toimii takuu menee silti ja kyseessä on ylikellotus...
No joo, kyllä se harmittaa, koska en siis "randomilla" ostanu niitä, vaan ihan katsoin että nuohan on oikes specsattu ADM:lle. No seuraavalla kerralla olen tässä askelta viisaampi. Vetäsin nyt uudelleen EXPO II profiilin ja automaatille kaikki paitsi tuon FCLK:n 2000Mhz. Onko jotain ohjelmaa, et jos ajaa niin et perus kellojaksot on määritetty, niin tallentuisi data jonnekkin muista asetuksista joita bios yrittää säätää itse. Voisko niin päästä paremmin kärryille, et mikä on Biosin mielestä oikea suunta? Nyt KARHU rulla ja on mennyt peräti 12 min ilman virheitää WOW WOW, mut suunta on parempi

Auto asetuksilla tuon 8000Mhz:n EXPO II profiililla BIOS syöttää VDD:tä 1.4v ja VDDQ:ta 1.4v ihan 5mV:n sisään, eli kyllä se aikalailla taitaa olla se haluttu

Sellainen huomio tuli tuossa, et edellisissä testeissä, virtuaalimuistin kuormitus meni yli 95% senä fyysisen muistin kuormitus yli 95%. Yleensä siinä kohtaa KARHU meni katolleen. Nyt, kun on mennyt 23min NALLE, niin edelleen fyysisen muistin kuormitus on 93,5% ja virtuaalinen 94%, eli tuo on jotenkin liitännässä tähän epävakauteen EHKÄ. Ja sen aiheuttajan olis kiva löytää,

Näyttökuva 2025-10-30 192854.png
Näyttökuva 2025-10-30 192854.pngNäyttökuva 2025-10-30 193525.pngNäyttökuva 2025-10-30 193554.pngNäyttökuva 2025-10-30 193614.png

Oletko sä @kaleva edes lukenut tätä ketjua ja viimeaikaista keskustelua? Kopioitko vaan randomina jotain AI:n suoltamaa geneerista puppua asian vierestä, vai tarkoituksellako koitat hämmentää? Nyt on kyse siitä, että muistikitti ei toimi edes niillä default todella löysillä ajoituksilla ja korkeahkoilla jännitteillä mitä EXPO-profiilit laittaa. Tuollaiset nollapostaukset eivät auta tässä keissisä yhtään.

@Taneli- ei kyllä mene mitkään takuut EXPO/XMP-profiilien käytöstä. Ja ainakin ASUS on sanonut julkisesti aivan selkeästi, että heidän emolevyjen takuu kattaa (jenkkilässäkin) kaikki EXPO/XMP/DOCP-konfiguraatiot.
Miks oot niin aggressiivinen? Mitä muita vaihtoehtoja sulla on saada muistikitti vakaaksi, kuin mainitsemani löysää kelloja tai säädä jännitteitä? :D

Kyseessä on 8000mhz muistikitti, joka ei selkeästikään toimi expo-profiililla tai sun antamilla ajotuksilla (jotka ajettu hyvin erilaisella emolevyllä kuin hänen). @speedjani on itsekin maininnut olevansa alottelija muistien kellotuksissa, joten oon kuvitellut olevan hänelle hyödyllistä kertoa myös yleistä tietoa kellotuksesta.

@kaleva joo muistien kanssa olen kyllä ihan amatööri ja sen voin rehellisesti sanoa. Tänään katselin ihan tuubista että millainen on noiden DIMM muistien perus rakenne ja lueskelin, et miten noita kellojaksoja lasketaan ja miten ne suhteutuu muistien taajuuteen. Onhan se helkutin laaja kokonaisuus

Mä laitoin nyt kaikki jännitteet automaatille. Karhua ei mee ku 50%. Taitaa tosijaan olla paskana nuo kammat. Muutenkin se on omistuista et niissä on EXPO I ja EXPO II porofiilit ja ne on ihan samanlaiset. Ainakin edellisessä koneessa XMP profiilit poikkes toisistaa perus aika jaksojen osalta. Sit niissä oiken lukee, että ON TESTATTU 8000MHZ:lla. Kohta voitte nähtä taivaalla lentävän 2kpl muistikampoja vaikka sää onkin pilvessä
Laitahan kuvaa expoprofiileista. Veikkaan että siellä on pienen pieni ero profiilien välillä (nopeus) joka on saattanut epähuomiossa jäädä huomaamatta.

Miks oot niin aggressiivinen? Mitä muita vaihtoehtoja sulla on saada muistikitti vakaaksi, kuin mainitsemani löysää kelloja tai säädä jännitteitä? :D

Kyseessä on 8000mhz muistikitti, joka ei selkeästikään toimi expo-profiililla tai sun antamilla ajotuksilla (jotka ajettu hyvin erilaisella emolevyllä kuin hänen). @speedjani on itsekin maininnut olevansa alottelija muistien kellotuksissa, joten oon kuvitellut olevan hänelle hyödyllistä kertoa myös yleistä tietoa kellotuksesta.
En minä aggressiivinen ole, suorapuheinen vaan. Nimenomaan siksi, koska kysyjällä ei ole asiasta kokemusta, olen yrittänyt auttaa löytämään sitä syytä että miksei se vakioprofiili toimi vakaasti. Esimerkiksi antamalla verrokiksi ja kokeiltavaksi mulla olevan 8000MHz kitin XMP-ajoitukset.
Jos kaveri kyselee, "miksei tämä toimi", niin kyllä mä näen että olisi enemmän hyödyksi yrittää nyt ensialkuun löytää se syy, sen sijaan että antaa hänelle geneerisiä neuvoja ja kirjahyllyllisen verran opeteltavaa - mitkä sinänsä on kyllä hyödyllisiä, mutta aivan alussa voi myös hämmentää, kuten tässäkin on jo nähty (esim. yleismaailmalliset paskapuheet 1:2 "huonoudesta").
Tuokaan ei edes täysin pidä paikkaansa, että muistit saa vakaaksi löysäämällä ajoituksia tai nostamalla jännitteitä, nuo kun voivat johtaa myös päinvastaiseen tulokseen.

@speedjani otappa nyt seuraavaksi urakaksi saada se ZenTimings toimimaan, ketjussa on neuvottu miten se sallitaan Defenderissä. Tuo on aivan ehdoton työkalu näissä muistihommissa.

Mä oon ollut siinä kuvitelmassa, että 8000mhz mustien nopeus ei ole itsestäänselvä am5 alustalla, eikä varsinkaan kun emolevyssä on 4 dimm-slottia eikä kyseiset muistit löydy emolevyn QVL-listalta. Kun kyseessä on kitti, jolle valmistaja ei ole antanu 'yhteensopivuusleimaa' emolevyn kanssa, niin edes se löysä EXPO-profiili sen jännitteillä voi olla epävakaa ilman, että muistikitissä itsessään on mitään vikaa: muistikitti voi vaan vaatia melko lailla manuaalista säätöä (kaikki ajotukset, jännitteistä ainakin VDD, VDDP, VDDIO ja VDDQ, ehkäpä myös VDDG jännitteitä).

Asuksen omalla muistikittien yhteensopivuuslistallakin lukee " The system may be unable to run at the maximum supported memory speed due to platform constraints.

Zentimings olis kyllä hyvä saada pelittämään, niin helpottaa ehkäpä ongelmanratkontaa👍

Ite en ole pitkään aikaan jaksanut ropeloida noita muistiasetuksia, mutta laitetaan nyt tänne verrokiksi.

ZenTimings_Screenshot-301025.png

Tanelilla muistaakseni samat kammat. Aika suoraan kopioin jotkut Buildzoidin asetukset aikanaan, niitä
sitten muokaten. Mulla vaihtui kotelo Fractaalin R5:sta Lancool 217:een niin ei ainakaan toistaiseksi näytä siltä että tarvitsisi erillistä puhallinta muisteille. Fractaalin kopassa oli huono ilmakierto, toki oli himpun verran hiljaisempi.

Toi tPHYRDL kannattaa katsoa, että molemmilla muistikapuloilla on sama arvo.

No niiiiiiin!!!! Nyt on saunassa käyty ja NALLE on puksuttanut yli 2000%. Nyt kyllä melkein mälli lentää. Ja siis puksuttaa edelleenkin. Nyt alkaa mietityttämään se, että onko se voinut vaikuttaa asiaan, kun muistaakseni tehdas asetuksilla se FLCK on auto, niin nyt kun se on pakotettu 2000Mhz ja sit se ULCK=MLCK niin voisko se olla osa syyllinen? Joka tapauksessa nyt on 1h12min mennyt ilman ongelmia

Näyttökuva 2025-10-30 201640.png

En minä aggressiivinen ole, suorapuheinen vaan. Nimenomaan siksi, koska kysyjällä ei ole asiasta kokemusta, olen yrittänyt auttaa löytämään sitä syytä että miksei se vakioprofiili toimi vakaasti. Esimerkiksi antamalla verrokiksi ja kokeiltavaksi mulla olevan 8000MHz kitin XMP-ajoitukset.
Jos kaveri kyselee, "miksei tämä toimi", niin kyllä mä näen että olisi enemmän hyödyksi yrittää nyt ensialkuun löytää se syy, sen sijaan että antaa hänelle geneerisiä neuvoja ja kirjahyllyllisen verran opeteltavaa - mitkä sinänsä on kyllä hyödyllisiä, mutta aivan alussa voi myös hämmentää, kuten tässäkin on jo nähty (esim. yleismaailmalliset paskapuheet 1:2 "huonoudesta").
Tuokaan ei edes täysin pidä paikkaansa, että muistit saa vakaaksi löysäämällä ajoituksia tai nostamalla jännitteitä, nuo kun voivat johtaa myös päinvastaiseen tulokseen.

@speedjani otappa nyt seuraavaksi urakaksi saada se ZenTimings toimimaan, ketjussa on neuvottu miten se sallitaan Defenderissä. Tuo on aivan ehdoton työkalu näissä muistihommissa.
Suorapuheisena tyyppinä nostan hattua suorapuheisuudelle! Ja joo Hyviä vinkkejä on paljon tullut täällä ja pääasia, että kaikki selviee aikanaan

No niiiiiiin!!!! Nyt on saunassa käyty ja NALLE on puksuttanut yli 2000%. Nyt kyllä melkein mälli lentää. Ja siis puksuttaa edelleenkin. Nyt alkaa mietityttämään se, että onko se voinut vaikuttaa asiaan, kun muistaakseni tehdas asetuksilla se FLCK on auto, niin nyt kun se on pakotettu 2000Mhz ja sit se ULCK=MLCK niin voisko se olla osa syyllinen? Joka tapauksessa nyt on 1h12min mennyt ilman ongelmia

Näyttökuva 2025-10-30 201640.png
AMD:n suositus on auto 1:1 kun puhutaan FCLK , UCLK ja MCLK arvoista. Asetus autolla voi aiheuttaa ongelmia jos lopputuloksena on jokin muu arvo kuin tuo 2000.

Joo, nyt on pakko mennä paukuttaan Doom Dar Agesia hetkeks ja huomenna sit teeh pidemmän KARHU testin. Hyvillä mielin huomisiin:)

Näyttökuva 2025-10-30 204513.png
Pyöriikö ne muistit nyt 5600mhz nopeudella? Ainakin aikaisemman kuvan perusteella vaikuttaisi siltä. :D

Jos alkuun lataisit sen ZenTimingsin, niin voidaan auttaa.

Ok, no kokeilen nostaa uudelleen VDD:tä. Zen timings ei asennu. Tai kyllä se niin kuin purkamisen jälkeen alkaa sentaan, mut mitään ei sen jälkeen tapahdu. Tässä on sen verta outoa, ettei Asus HAL Centralkaan asennu ja poistin koko Armory Createn koneelta
annappa winukan virussuojalle lupa aukoa sovellusta, ni jo toimii zentimings

Statistiikka

Viestiketjuista
291 071
Jäsenet
79 940
Uusin jäsen
Joulun_Ihme

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom