DDR5-muistit - kellotukset ja kokemukset

Mä laitoin nyt kaikki jännitteet automaatille. Karhua ei mee ku 50%. Taitaa tosijaan olla paskana nuo kammat. Muutenkin se on omistuista et niissä on EXPO I ja EXPO II porofiilit ja ne on ihan samanlaiset. Ainakin edellisessä koneessa XMP profiilit poikkes toisistaa perus aika jaksojen osalta. Sit niissä oiken lukee, että ON TESTATTU 8000MHZ:lla. Kohta voitte nähtä taivaalla lentävän 2kpl muistikampoja vaikka sää onkin pilvessä

Mä laitoin nyt kaikki jännitteet automaatille. Karhua ei mee ku 50%. Taitaa tosijaan olla paskana nuo kammat.
Tai sitten prosessori / emo / muistijännite ei riitä. Itse en halunut ostaa eri emoa + prosessoria tai kokeilla päälle 1.40V jännitteellä. Tosin se (suurin) ero että omille muisteilleni ei edes luvattu 8000MHz nopeutta. Joten täysin ymmärrettävää ärsyyntymistä (itse onnistuin nostamaan asetuksia kellottamalla, sinä joudut "laskemaan asetuksia" kellottamalla, mikä ei varmaan tunnu mukavalta).

Onhan tuo todella harhaanjohtavaa jos muisteja mainostetaan jopa 9000+MHz nopeuksilla ja sitten ollaan "kädet ylös" ei se välttämättä toimi, jos toimii takuu menee silti ja kyseessä on ylikellotus...

Oletko sä @kaleva edes lukenut tätä ketjua ja viimeaikaista keskustelua? Kopioitko vaan randomina jotain AI:n suoltamaa geneerista puppua asian vierestä, vai tarkoituksellako koitat hämmentää? Nyt on kyse siitä, että muistikitti ei toimi edes niillä default todella löysillä ajoituksilla ja korkeahkoilla jännitteillä mitä EXPO-profiilit laittaa. Tuollaiset nollapostaukset eivät auta tässä keissisä yhtään.

@Taneli- ei kyllä mene mitkään takuut EXPO/XMP-profiilien käytöstä. Ja ainakin ASUS on sanonut julkisesti aivan selkeästi, että heidän emolevyjen takuu kattaa (jenkkilässäkin) kaikki EXPO/XMP/DOCP-konfiguraatiot.

Tai sitten prosessori / emo / muistijännite ei riitä. Itse en halunut ostaa eri emoa + prosessoria tai kokeilla päälle 1.40V jännitteellä. Tosin se (suurin) ero että omille muisteilleni ei edes luvattu 8000MHz nopeutta. Joten täysin ymmärrettävää ärsyyntymistä (itse onnistuin nostamaan asetuksia kellottamalla, sinä joudut "laskemaan asetuksia" kellottamalla, mikä ei varmaan tunnu mukavalta).

Onhan tuo todella harhaanjohtavaa jos muisteja mainostetaan jopa 9000+MHz nopeuksilla ja sitten ollaan "kädet ylös" ei se välttämättä toimi, jos toimii takuu menee silti ja kyseessä on ylikellotus...
No joo, kyllä se harmittaa, koska en siis "randomilla" ostanu niitä, vaan ihan katsoin että nuohan on oikes specsattu ADM:lle. No seuraavalla kerralla olen tässä askelta viisaampi. Vetäsin nyt uudelleen EXPO II profiilin ja automaatille kaikki paitsi tuon FCLK:n 2000Mhz. Onko jotain ohjelmaa, et jos ajaa niin et perus kellojaksot on määritetty, niin tallentuisi data jonnekkin muista asetuksista joita bios yrittää säätää itse. Voisko niin päästä paremmin kärryille, et mikä on Biosin mielestä oikea suunta? Nyt KARHU rulla ja on mennyt peräti 12 min ilman virheitää WOW WOW, mut suunta on parempi

Auto asetuksilla tuon 8000Mhz:n EXPO II profiililla BIOS syöttää VDD:tä 1.4v ja VDDQ:ta 1.4v ihan 5mV:n sisään, eli kyllä se aikalailla taitaa olla se haluttu

Sellainen huomio tuli tuossa, et edellisissä testeissä, virtuaalimuistin kuormitus meni yli 95% senä fyysisen muistin kuormitus yli 95%. Yleensä siinä kohtaa KARHU meni katolleen. Nyt, kun on mennyt 23min NALLE, niin edelleen fyysisen muistin kuormitus on 93,5% ja virtuaalinen 94%, eli tuo on jotenkin liitännässä tähän epävakauteen EHKÄ. Ja sen aiheuttajan olis kiva löytää,

Näyttökuva 2025-10-30 192854.png
Näyttökuva 2025-10-30 192854.pngNäyttökuva 2025-10-30 193525.pngNäyttökuva 2025-10-30 193554.pngNäyttökuva 2025-10-30 193614.png

Oletko sä @kaleva edes lukenut tätä ketjua ja viimeaikaista keskustelua? Kopioitko vaan randomina jotain AI:n suoltamaa geneerista puppua asian vierestä, vai tarkoituksellako koitat hämmentää? Nyt on kyse siitä, että muistikitti ei toimi edes niillä default todella löysillä ajoituksilla ja korkeahkoilla jännitteillä mitä EXPO-profiilit laittaa. Tuollaiset nollapostaukset eivät auta tässä keissisä yhtään.

@Taneli- ei kyllä mene mitkään takuut EXPO/XMP-profiilien käytöstä. Ja ainakin ASUS on sanonut julkisesti aivan selkeästi, että heidän emolevyjen takuu kattaa (jenkkilässäkin) kaikki EXPO/XMP/DOCP-konfiguraatiot.
Miks oot niin aggressiivinen? Mitä muita vaihtoehtoja sulla on saada muistikitti vakaaksi, kuin mainitsemani löysää kelloja tai säädä jännitteitä? :D

Kyseessä on 8000mhz muistikitti, joka ei selkeästikään toimi expo-profiililla tai sun antamilla ajotuksilla (jotka ajettu hyvin erilaisella emolevyllä kuin hänen). @speedjani on itsekin maininnut olevansa alottelija muistien kellotuksissa, joten oon kuvitellut olevan hänelle hyödyllistä kertoa myös yleistä tietoa kellotuksesta.

@kaleva joo muistien kanssa olen kyllä ihan amatööri ja sen voin rehellisesti sanoa. Tänään katselin ihan tuubista että millainen on noiden DIMM muistien perus rakenne ja lueskelin, et miten noita kellojaksoja lasketaan ja miten ne suhteutuu muistien taajuuteen. Onhan se helkutin laaja kokonaisuus

Mä laitoin nyt kaikki jännitteet automaatille. Karhua ei mee ku 50%. Taitaa tosijaan olla paskana nuo kammat. Muutenkin se on omistuista et niissä on EXPO I ja EXPO II porofiilit ja ne on ihan samanlaiset. Ainakin edellisessä koneessa XMP profiilit poikkes toisistaa perus aika jaksojen osalta. Sit niissä oiken lukee, että ON TESTATTU 8000MHZ:lla. Kohta voitte nähtä taivaalla lentävän 2kpl muistikampoja vaikka sää onkin pilvessä
Laitahan kuvaa expoprofiileista. Veikkaan että siellä on pienen pieni ero profiilien välillä (nopeus) joka on saattanut epähuomiossa jäädä huomaamatta.

Miks oot niin aggressiivinen? Mitä muita vaihtoehtoja sulla on saada muistikitti vakaaksi, kuin mainitsemani löysää kelloja tai säädä jännitteitä? :D

Kyseessä on 8000mhz muistikitti, joka ei selkeästikään toimi expo-profiililla tai sun antamilla ajotuksilla (jotka ajettu hyvin erilaisella emolevyllä kuin hänen). @speedjani on itsekin maininnut olevansa alottelija muistien kellotuksissa, joten oon kuvitellut olevan hänelle hyödyllistä kertoa myös yleistä tietoa kellotuksesta.
En minä aggressiivinen ole, suorapuheinen vaan. Nimenomaan siksi, koska kysyjällä ei ole asiasta kokemusta, olen yrittänyt auttaa löytämään sitä syytä että miksei se vakioprofiili toimi vakaasti. Esimerkiksi antamalla verrokiksi ja kokeiltavaksi mulla olevan 8000MHz kitin XMP-ajoitukset.
Jos kaveri kyselee, "miksei tämä toimi", niin kyllä mä näen että olisi enemmän hyödyksi yrittää nyt ensialkuun löytää se syy, sen sijaan että antaa hänelle geneerisiä neuvoja ja kirjahyllyllisen verran opeteltavaa - mitkä sinänsä on kyllä hyödyllisiä, mutta aivan alussa voi myös hämmentää, kuten tässäkin on jo nähty (esim. yleismaailmalliset paskapuheet 1:2 "huonoudesta").
Tuokaan ei edes täysin pidä paikkaansa, että muistit saa vakaaksi löysäämällä ajoituksia tai nostamalla jännitteitä, nuo kun voivat johtaa myös päinvastaiseen tulokseen.

@speedjani otappa nyt seuraavaksi urakaksi saada se ZenTimings toimimaan, ketjussa on neuvottu miten se sallitaan Defenderissä. Tuo on aivan ehdoton työkalu näissä muistihommissa.

Mä oon ollut siinä kuvitelmassa, että 8000mhz mustien nopeus ei ole itsestäänselvä am5 alustalla, eikä varsinkaan kun emolevyssä on 4 dimm-slottia eikä kyseiset muistit löydy emolevyn QVL-listalta. Kun kyseessä on kitti, jolle valmistaja ei ole antanu 'yhteensopivuusleimaa' emolevyn kanssa, niin edes se löysä EXPO-profiili sen jännitteillä voi olla epävakaa ilman, että muistikitissä itsessään on mitään vikaa: muistikitti voi vaan vaatia melko lailla manuaalista säätöä (kaikki ajotukset, jännitteistä ainakin VDD, VDDP, VDDIO ja VDDQ, ehkäpä myös VDDG jännitteitä).

Asuksen omalla muistikittien yhteensopivuuslistallakin lukee " The system may be unable to run at the maximum supported memory speed due to platform constraints.

Zentimings olis kyllä hyvä saada pelittämään, niin helpottaa ehkäpä ongelmanratkontaa👍

Ite en ole pitkään aikaan jaksanut ropeloida noita muistiasetuksia, mutta laitetaan nyt tänne verrokiksi.

ZenTimings_Screenshot-301025.png

Tanelilla muistaakseni samat kammat. Aika suoraan kopioin jotkut Buildzoidin asetukset aikanaan, niitä
sitten muokaten. Mulla vaihtui kotelo Fractaalin R5:sta Lancool 217:een niin ei ainakaan toistaiseksi näytä siltä että tarvitsisi erillistä puhallinta muisteille. Fractaalin kopassa oli huono ilmakierto, toki oli himpun verran hiljaisempi.

Toi tPHYRDL kannattaa katsoa, että molemmilla muistikapuloilla on sama arvo.

No niiiiiiin!!!! Nyt on saunassa käyty ja NALLE on puksuttanut yli 2000%. Nyt kyllä melkein mälli lentää. Ja siis puksuttaa edelleenkin. Nyt alkaa mietityttämään se, että onko se voinut vaikuttaa asiaan, kun muistaakseni tehdas asetuksilla se FLCK on auto, niin nyt kun se on pakotettu 2000Mhz ja sit se ULCK=MLCK niin voisko se olla osa syyllinen? Joka tapauksessa nyt on 1h12min mennyt ilman ongelmia

Näyttökuva 2025-10-30 201640.png

En minä aggressiivinen ole, suorapuheinen vaan. Nimenomaan siksi, koska kysyjällä ei ole asiasta kokemusta, olen yrittänyt auttaa löytämään sitä syytä että miksei se vakioprofiili toimi vakaasti. Esimerkiksi antamalla verrokiksi ja kokeiltavaksi mulla olevan 8000MHz kitin XMP-ajoitukset.
Jos kaveri kyselee, "miksei tämä toimi", niin kyllä mä näen että olisi enemmän hyödyksi yrittää nyt ensialkuun löytää se syy, sen sijaan että antaa hänelle geneerisiä neuvoja ja kirjahyllyllisen verran opeteltavaa - mitkä sinänsä on kyllä hyödyllisiä, mutta aivan alussa voi myös hämmentää, kuten tässäkin on jo nähty (esim. yleismaailmalliset paskapuheet 1:2 "huonoudesta").
Tuokaan ei edes täysin pidä paikkaansa, että muistit saa vakaaksi löysäämällä ajoituksia tai nostamalla jännitteitä, nuo kun voivat johtaa myös päinvastaiseen tulokseen.

@speedjani otappa nyt seuraavaksi urakaksi saada se ZenTimings toimimaan, ketjussa on neuvottu miten se sallitaan Defenderissä. Tuo on aivan ehdoton työkalu näissä muistihommissa.
Suorapuheisena tyyppinä nostan hattua suorapuheisuudelle! Ja joo Hyviä vinkkejä on paljon tullut täällä ja pääasia, että kaikki selviee aikanaan

No niiiiiiin!!!! Nyt on saunassa käyty ja NALLE on puksuttanut yli 2000%. Nyt kyllä melkein mälli lentää. Ja siis puksuttaa edelleenkin. Nyt alkaa mietityttämään se, että onko se voinut vaikuttaa asiaan, kun muistaakseni tehdas asetuksilla se FLCK on auto, niin nyt kun se on pakotettu 2000Mhz ja sit se ULCK=MLCK niin voisko se olla osa syyllinen? Joka tapauksessa nyt on 1h12min mennyt ilman ongelmia

Näyttökuva 2025-10-30 201640.png
AMD:n suositus on auto 1:1 kun puhutaan FCLK , UCLK ja MCLK arvoista. Asetus autolla voi aiheuttaa ongelmia jos lopputuloksena on jokin muu arvo kuin tuo 2000.

Joo, nyt on pakko mennä paukuttaan Doom Dar Agesia hetkeks ja huomenna sit teeh pidemmän KARHU testin. Hyvillä mielin huomisiin:)

Näyttökuva 2025-10-30 204513.png
Pyöriikö ne muistit nyt 5600mhz nopeudella? Ainakin aikaisemman kuvan perusteella vaikuttaisi siltä. :D

Jos alkuun lataisit sen ZenTimingsin, niin voidaan auttaa.

Ok, no kokeilen nostaa uudelleen VDD:tä. Zen timings ei asennu. Tai kyllä se niin kuin purkamisen jälkeen alkaa sentaan, mut mitään ei sen jälkeen tapahdu. Tässä on sen verta outoa, ettei Asus HAL Centralkaan asennu ja poistin koko Armory Createn koneelta
annappa winukan virussuojalle lupa aukoa sovellusta, ni jo toimii zentimings

Omat KF560C30BBEK2-64 kärkkäismuistit laitettu pikaisesti säätöihin. Tässä siitä ajoitukset (Ikävästi Defender vastustaa zentimingsia, niin se jää nyt ottamatta)

1761751902665.png

Voi olla etteivät nuo nyt ole mitkään optimaaliset, erittäin tiukat tms. mutta tuntuisivat toimivan ainakin pikaisilla testailuilla. Ajoin alla olevan testaukset Shadow of the tomb raiderilla siten, että koneessa muut asetukset olivat vakioita (CPU 5200mhz ja näytönohjain ilman kellotuksia)

Ajot oikealta vasemmalle:
-Corsair Vengeance 6000mhz CL32 Single rank muisteila
-Kingstonin 6000mhz CL30 muisteilla Expolla
-Sekä vielä säädetty muistien secondaryt+ 6200mhz(asetukset yllä) ja Infinityyn hieman vauhtia

SoTR.jpg

Lyhyesti yhteen, eli vaikutus: AVG fps nousi 4,6% ja min fps CPU:lta 17,5% lähtötilanteesta

Edit. Korjattu keskimmäisen kuva, kun siinä oli ensin uclk=mclk/2
Hitsi että tuli kokeiltua monenlaisia asetuksia ja aina tuntui kone kaatuvan erikoisesti ensimmäisen kylmäbootin jälkeen. Ei auttanut latenssien tai edes jännitteiden viilaus. Syyllinen oli sitten Context memory restore, jonka disabloinnin jälkeen sai vielä entisestään kiristellä arvoja -> Lopulta löytyi asetukset joilla CPU fps käyrä ei ole aivan sahalaitaa ja suorituskyky parani entisestään. Nyt en enää asetuksiin hetkeen aio koskea, vaan nyt testaillaan vaan vakautta. Tässä nuo omat A-die Dual-rank asetukset:

1761894091168.png

Cpu min FPS parannus on 19% lähtötilanteesta (eli vanhoilla muisteilla) ja toteutunut AVG fps:kin nousi 6%

Screenshot 2025-10-31 005105.png

Edit: Äh. Ei ollut tuo cl28 vakaa, joten pitää nostaa ja jatkaa haarukointia

katso liitettä 1622413

Viimeksi muokattu:
Hitsi että tuli kokeiltua monenlaisia asetuksia ja aina tuntui kone kaatuvan erikoisesti ensimmäisen kylmäbootin jälkeen. Ei auttanut latenssien tai edes jännitteiden viilaus. Syyllinen oli sitten Context memory restore, jonka disabloinnin jälkeen sai vielä entisestään kiristellä arvoja -> Lopulta löytyi asetukset joilla CPU fps käyrä ei ole aivan sahalaitaa ja suorituskyky parani entisestään. Nyt en enää asetuksiin hetkeen aio koskea, vaan nyt testaillaan vaan vakautta. Tässä nuo omat A-die Dual-rank asetukset:

1761894091168.png

Cpu min FPS parannus on 19% lähtötilanteesta (eli vanhoilla muisteilla) ja toteutunut AVG fps:kin nousi 6%

Screenshot 2025-10-31 005105.png

Edit: Äh. Ei ollut tuo cl28 vakaa, joten pitää nostaa ja jatkaa haarukointia

katso liitettä 1622413
lisää jännitettä 1.4V sijaan muisteille ja toki jossain vaiheessa tuuletin killumaan päälle

lisää jännitettä 1.4V sijaan muisteille ja toki jossain vaiheessa tuuletin killumaan päälle
Jännitettä en viitsi lisätä, kun haussa on 24/7 asetukset ja nuo lämmöt ei niin kovin pienet nytkään muistitestissä ole ~55c ja tuuletinta en halua niille viritellä.

Säädin tCL30:iin ja kiristin trfc:n380:een sekä tRC 76:een -> suorituskyky ei oikeastaan muuttunut. Muistitesti on nyt jonkinaikaa jo pyörinyt virheettä, mutta pitää vielä jatkaa testejä

1761897807190.png

Jännitettä en viitsi lisätä, kun haussa on 24/7 asetukset ja nuo lämmöt ei niin kovin pienet nytkään muistitestissä ole ~55c ja tuuletinta en halua niille viritellä.

Säädin tCL30:iin ja kiristin trfc:n380:een sekä tRC 76:een -> suorituskyky ei oikeastaan muuttunut. Muistitesti on nyt jonkinaikaa jo pyörinyt virheettä, mutta pitää vielä jatkaa testejä
Kyllä noi 55C lämmöt kuulostaa jo aika kovilta joten laittaisin siihen pienen tuulettimen pyörimään hissukseen. Tekee virheitä melko helposti tuolla 55 korvilla ainakin omien kokemusten mukaan.

Se on täysin mahdollista, ettei tollaset kärkinopeuden muistit toimi täydellä nopeudella kaikissa kokoonpanoissa kaikissa olosuhteissa.

Tähän kun lyödään päälle varsin paljon säätöä kokemattoman säätäjän toimesta ja kymmenen sopan hämmentäjää, niin lopputulos lienee entistäkin arvaamaton.

@speedjani Suosittelen sinulle että lähdet kokeilemaan kokonaisuudessaan täysin perusasetuksia (ehkä jopa biossin resetointia) + expo-profiilia > talletus & buutti > katso biossissa tilanne uudestaan.
Jos tämä ei toimi, niin pudota muistien taajuutta pykälällä. Jos nyt suoraan näyttää siltä, ettei exposta tule esimerkiksi vaikka oikea muistijännite, niin se kannattaa toki asettaa oikein.

Se on täysin mahdollista, ettei tollaset kärkinopeuden muistit toimi täydellä nopeudella kaikissa kokoonpanoissa kaikissa olosuhteissa.

Tähän kun lyödään päälle varsin paljon säätöä kokemattoman säätäjän toimesta ja kymmenen sopan hämmentäjää, niin lopputulos lienee entistäkin arvaamaton.

@speedjani Suosittelen sinulle että lähdet kokeilemaan kokonaisuudessaan täysin perusasetuksia (ehkä jopa biossin resetointia) + expo-profiilia > talletus & buutti > katso biossissa tilanne uudestaan.
Jos tämä ei toimi, niin pudota muistien taajuutta pykälällä. Jos nyt suoraan näyttää siltä, ettei exposta tule esimerkiksi vaikka oikea muistijännite, niin se kannattaa toki asettaa oikein.
Joo, tämä kävi itsellänikin mielessä. Ainut vaan, et täytyy ottaa valokuvat eka pumppu ja puhallinprofiileista, ettei joudu dusaan niitä uusiks. Olis kiva jos tulevissa bioseissa olis osioituja talletus mahdollisuuksia, et esim q fan control osion vois erikseen tallentaa. Joo, kyl mä teen tänään teen tehdas asetusten palutuksen ja lähden puhtaalta pöydältä. Nyt mulla toimii se Zen Timings

Joo, tämä kävi itsellänikin mielessä. Ainut vaan, et täytyy ottaa valokuvat eka pumppu ja puhallinprofiileista, ettei joudu dusaan niitä uusiks. Olis kiva jos tulevissa bioseissa olis osioituja talletus mahdollisuuksia, et esim q fan control osion vois erikseen tallentaa. Joo, kyl mä teen tänään teen tehdas asetusten palutuksen ja lähden puhtaalta pöydältä. Nyt mulla toimii se Zen Timings
Zentimingsistä kommentoin siksi, että sitä jotenkin miellyttävämpi lukea. :kahvi:

Ainut vaan, et täytyy ottaa valokuvat eka pumppu ja puhallinprofiileista, ettei joudu dusaan niitä uusiks. Olis kiva jos tulevissa bioseissa olis osioituja talletus mahdollisuuksia, et esim q fan control osion vois erikseen tallentaa.
Mulla on kaikki BIOS-asetukset yhdessä dokkarissa pilvessä ja vielä siinä järjestyksessä jolla ne on kätevintä ropsotella paikoilleen CMOS-clearin jälkeen. Vaikka jossain vaiheessa muistin jo useita kymmeniä asetuksia lihasmuistista, niin silti varmistin dokkarista läppärillä tai kännykällä, että tulihan nyt kaikki, ettei tule turhaa CMOS-clearia. Ja niin kauan kun tuunaa vain tiettyjä cpu- tai muistiasetuksia, alvariinsa bootaten ja riskinä CMOS-clear aina välillä, niin ajanhukkaa joka välissä laittaa jäähdytyskäyriä kohdilleen. Ne ehtii myöhemminkin.

Zentimingsistä kommentoin siksi, että sitä jotenkin miellyttävämpi lukea. :kahvi:
Joo, näkymä siinä on varsin selkeä. Mulla tuli eilen vire siinä, kun omassa päässäni kuvittelin, että kun ensiksi laitan sieltä profiilin valinnasta auto ja tallennan ja sit laitan Expon päälle, niin se komento ajais kaikkien muistiasetusten yli, mutta eipä ainakaan Asuksella niin oo. Sit luulin myös, että jos asetetaan Expo 8000mhz profiili, muun enää ei tarvitsisi erikseen valita muisti nopeutta nopeusvalikosta, joka oli automaatilla. Oletin siis että tuo Expo proliili on se joka tekee kaikki tarvittavan, mutta näin ei ollut. Toki syy voi myös olla se,että nyt oon painelluy joka nappia ja koko paska on sekaisin ku seinäkello, eli siksi teen default settings tänään ja sit katsotaan, miten käy
Mulla on kaikki BIOS-asetukset yhdessä dokkarissa pilvessä ja vielä siinä järjestyksessä jolla ne on kätevintä ropsotella paikoilleen CMOS-clearin jälkeen. Vaikka jossain vaiheessa muistin jo useita kymmeniä asetuksia lihasmuistista, niin silti varmistin dokkarista läppärillä tai kännykällä, että tulihan nyt kaikki, ettei tule turhaa CMOS-clearia. Ja niin kauan kun tuunaa vain tiettyjä cpu- tai muistiasetuksia, alvariinsa bootaten ja riskinä CMOS-clear aina välillä, niin ajanhukkaa joka välissä laittaa jäähdytyskäyriä kohdilleen. Ne ehtii myöhemminkin.
Niin, tuosta tulikin mieleen, et siis kannattaako mun ihan ottaa tuo CMOS patteri minuutiksi irti ja nollat siis ihan koko BIOS niin ja nollaako se jo siis kaikki BIOS asetukset? Itse varsinainen CMOS nollaus ei kait BIOS versiota poista joka taitaa olla joku 1.715. kannttaako viel tehdä, niin että laittais eka yhden muisti kamman kii ja käynnistää ja sit sammuttaa ja lisää toisen kamman? Onko tässä mitään etua?

Joo, näkymä siinä on varsin selkeä. Mulla tuli eilen vire siinä, kun omassa päässäni kuvittelin, että kun ensiksi laitan sieltä profiilin valinnasta auto ja tallennan ja sit laitan Expon päälle, niin se komento ajais kaikkien muistiasetusten yli, mutta eipä ainakaan Asuksella niin oo. Sit luulin myös, että jos asetetaan Expo 8000mhz profiili, muun enää ei tarvitsisi erikseen valita muisti nopeutta nopeusvalikosta, joka oli automaatilla. Oletin siis että tuo Expo proliili on se joka tekee kaikki tarvittavan, mutta näin ei ollut. Toki syy voi myös olla se,että nyt oon painelluy joka nappia ja koko paska on sekaisin ku seinäkello, eli siksi teen default settings tänään ja sit katsotaan, miten käy

Niin, tuosta tulikin mieleen, et siis kannattaako mun ihan ottaa tuo CMOS patteri minuutiksi irti ja nollat siis ihan koko BIOS niin ja nollaako se jo siis kaikki BIOS asetukset? Itse varsinainen CMOS nollaus ei kait BIOS versiota poista joka taitaa olla joku 1.715. kannttaako viel tehdä, niin että laittais eka yhden muisti kamman kii ja käynnistää ja sit sammuttaa ja lisää toisen kamman? Onko tässä mitään etua?
Oikosulkemalla CMOS-pinnit vaikka ruuvarilla (tai pitämällä sellaista nappia pohjassa ilman virtoja) tekee tietääkseni ihan saman asian, kuin että ottaisi patterin irti. Tämähän ei siis poista bios-versiota tai tee bios-versiolle mitään, vaan nollaa asetukset (voi olla pakollista jos kone ei suostu edes postaamaan). Yhden muistikamman irroittaminen pakottaa kai myös muistiasetukset defaultille, ja sillä voi myös saada koneen henkiin epäonnistuneen postaamisen jälkeen.

Jos pääset koneen biosiin ihan normaalisti, riittänee että laitat "load optimized defaults" tms. niin se asettaa emolevyvn tehdasasetukset. Itselläni cmos-painallukset ja biosin tehdasasetukset jättävät kuitenkin profiilit ja Q-fan profiilit tallelle, joten totaalista resettiä se ei tee.

CMOS-clear nollaa vain asetukset, BIOS-versio vaihtuu vain flashaamalla. CMOS-clear onnistuu poistamalla paristo, vähän helpommin jumpperilla tai parhaassa tapauksessa emolla on painike tätä varten. Kaikissa tapauksissa powerista virtakytkin off ja virtajohto irti. Katso emon ohjekirjasta tarkemmin.

En sinun kohdalla näe hyötyä boottailla yhdellä kammalla, ellet ala etsimään vikaa jommasta kummasta kammasta tai slotista ja tätähän et kai ole tekemässä.

Ja vielä: yksi asia kerrallaan, sekä BIOS-asetuksissa, että kaikissa muissa kokeiluissa mitä mieleen juolahtaa. Heti jos muuttaa vähän sitä ja tätä, niin ei voi tietää mikä muutos aiheutti lopputuloksen ja pahimmillaan tekee vääriä tulkintoja, joista seuraa lisää vääriä tulkintoja.

pro-tip: juuri BIOS:n resetointia varten mulla roikkuu koneen kopan sisällä yksi louhintarigeistä ylijäänyt virtapiuha juurikin CLEAR_CMOS pinneissä. Helpottaa elämää ihan hirveästi.

Kyllä noi 55C lämmöt kuulostaa jo aika kovilta joten laittaisin siihen pienen tuulettimen pyörimään hissukseen. Tekee virheitä melko helposti tuolla 55 korvilla ainakin omien kokemusten mukaan.
On ne kieltämättä aika lämpöiset. Onneksi tuo HCI memtestin ajaminen ei ole sitä jokapäiväistä tekemistä.

Kokeilin myös vaihtaa CPU tornijäähystä keskimmäisen tuulettimen alaspäin "imun" toivossa ja nostin hieman etutuuletinta muistieille tehdäkseni tilaa. Muistien lämpöjen osalta tulos oli vielä huonompi, sillä muistilämmöt nousi 57.0c/56.8c lukemiin. Tätä siis ei kannata tehdä

IMG_20251031_103443934_HDR.jpg

Eli CPU keskituuletin takaisin keskelle jäähyä tutkimaan mitä tuo päällimäisen kotelotuulettimen nopeus vaikuttaa, sillä se on käytännössä ainoa, joka muisteille suoraan puhaltaa. Tuon kotelotuulettimen nopeus oli alunperin 750rpm. Kokeilin nopeudet 1500rpm ja 1050rpm myös. Lämmöt olivat siten

750rpm muistilämmöt 54,8c/56,2c
1500rpm - 49,8c/48,2c
1050rpm - 54,5c/52,0c.
1050rpm - 52,5c/51c (+näytönohjaimen tuulettimet on manuaalisesti 1200rpm)

Tuo alin case vastaa lähinnä omaa käyttöä, kun näytönohjain on kuitenkin aina käytössä kun koneella jotain raskasta teen.

Oma käyttötapaus on kanssa hieman varmaan poikkeuksellinen, kun on näytönohjain 2 tuulettimella, joista toinen puhaltaa kortin läpi muisteille (onko se pelitilanteessa hyvä, se jää nähtäväksi) ja vieläpä MATX kotelo, jossa päälimmäinen etutuuletin on hyvin lähellä muistikampoja

Missä lämmöissä muilla A-die lämmöt ilman kanssa pyörivät?

Viimeksi muokattu:
CMOS-clear nollaa vain asetukset, BIOS-versio vaihtuu vain flashaamalla. CMOS-clear onnistuu poistamalla paristo, vähän helpommin jumpperilla tai parhaassa tapauksessa emolla on painike tätä varten. Kaikissa tapauksissa powerista virtakytkin off ja virtajohto irti. Katso emon ohjekirjasta tarkemmin.

En sinun kohdalla näe hyötyä boottailla yhdellä kammalla, ellet ala etsimään vikaa jommasta kummasta kammasta tai slotista ja tätähän et kai ole tekemässä.

Ja vielä: yksi asia kerrallaan, sekä BIOS-asetuksissa, että kaikissa muissa kokeiluissa mitä mieleen juolahtaa. Heti jos muuttaa vähän sitä ja tätä, niin ei voi tietää mikä muutos aiheutti lopputuloksen ja pahimmillaan tekee vääriä tulkintoja, joista seuraa lisää vääriä tulkintoja.
Joo, mulla on tuossa näköjään BIOS reset nappi, eli kaikki 3 metodia käytössä.

Ehdin muistinälkäisenä tilaamaan aiemmin Crucial pro 5600 cl46 64gb kitin (Crucial Pro CP2K32G56C46U5 - Hinta 199,9 €), jonka pitäisi tulla huomenna.

Ovat dualrank Micron D-Die:t ja kaiketi noiden pitäisi kellottua kohtalaisesti ja ovat halpoja (~200e). Noissa erikoisempi piirre on, että ne tykkääväät matalasta jännitteestä ja yli 1,3v jännite ilmeisesti nostaa lämpöjä joka sitten huonontaa kellottuvuutta. Lähde tälle (Micron’s next DDR5 evolution - Crucial DDR5 Pro and Pro overclocking kits review with Teardown and OC | Page 4 | igor´sLAB)

Techpowerup (Crucial Pro DDR5-5600 CL46 64 GB Review) on saanut kulkemaan nuo suorituskykynäkökulmasta mielestäni kelvollisesti. Latenssi vain näyttää erikoisen suurelta, enkä tiedä miksi 6400 cl42 asetuksilla saa noin kovan fps:n. Lukuja katsomalla luulisi että 6000 cl30 hakkaisi nuo?
1761655132818.png

Voi olla että testaan itsekin saako kellotettuna suorituskykyeroa esiin Crucial 5600 vs Kärkkäisen 6000 Kingston. Tai sitten laitan suoraan palautuksiin, katsoo nyt sitten
Nuo Crucialin muistikammat tulivat, mutta niissä onkin leima CP2K32G56C46U5-M8B1 ->Eivät ole D-die dual rank vaan ilmeisesti Micron B-die single rank kitti.

Tällaista 64GB (2x32GB) single-rank kittiä ei varmaankaan kukaan ole täällä vielä kellottanut, enkä taida itsekään nyt jaksaa, kun on mennyt "aika reilusti" tunteja jo nyt käytössä olevien kanssa :rofl:

Igorslab on testannut vastaavanlaisia, mutta Dual-rank versiona ja ilman lämmönlevittäjiä. Näissä pitäisi kuitenkin olla enemmän menohaluja kun rankkeja ei ole niin paljoa sotkemassa signaaleja. Yhteistä lienee kuitenkin tuo, ettei yli 1,3v näille kannata syöttää jännitettä

Tuossa onkin hiukan kerrottu noista EXPO profiileista Asuksen omassa BIOS manuaalissa. Mulla tuo profiili 2 vaikutti vähän lupaavmmalta, mut ehkä voisin aloittaa tuolla profiililla 1, kun olen tehnyt ison resetin

Screenshot_20251031-142604.Chrome~2.png

1761897807190.png
Sulla on tossa nyt semmoset lukemat taulussa, eli kaistaa on tasan niin paljon kuin ton prossun IF sallii tuolla nopeudella, ja latenssi on suorastaan todella erinomainen 6200MT/s:lle.

Ei kannata tehdä enää mitään muuta, kuin keskittyä siihen että muistit on täysin vakaat kaikissa tilanteissa, ja korkeintaan jos saa jotain jännitteitä/lämpenemistä vielä hieman alas. Suorituskyky ei tuosta enää parane.

@rushi osaatko sanoa paraneeko DDR5 muisteilla menohalut yleensä yhtään jos jännitettä lähdetään korottelemaan tuosta 1.4V ylemmäs? Vai lieneekö nuo DDR5 muistit jotakuinkin sellaisia että kun se optimaalinen jännite on saavutettu niin kovemmilla jännitteillä ei enää oo oikeastaan hyötyjä odotettavissa?

Edit. Omat siis Hynixin piireillä ja mitä oon tuossa 1.4V - 1.45V välissä välillä testaillu niin en kyllä oikein eroa löytäny. Toki kai se voi myös olla että prosessorin muistinohjain haraa vastaan?
1761915000264.png

Sulla on tossa nyt semmoset lukemat taulussa, eli kaistaa on tasan niin paljon kuin ton prossun IF sallii tuolla nopeudella, ja latenssi on suorastaan todella erinomainen 6200MT/s:lle.

Ei kannata tehdä enää mitään muuta, kuin keskittyä siihen että muistit on täysin vakaat kaikissa tilanteissa, ja korkeintaan jos saa jotain jännitteitä/lämpenemistä vielä hieman alas. Suorituskyky ei tuosta enää parane.
Parikymmentä minuuttia tuossa pyörittelin pelejä ja muistilämmöt olivat jossakin 42-45 astetta, eli ihan ok. Tarkoitin että cl28->cl30 otti hieman pakkia, mutta tRC ja tRFC säädöillä saatiin se takaisin. Mutta nyt noiden kampojen osalta ei enää haeta suorituskykyä lisää, vaan tarkkaillaan vakautta. Kiitokset paljon avustajille:thumbsup:

@rushi osaatko sanoa paraneeko DDR5 muisteilla menohalut yleensä yhtään jos jännitettä lähdetään korottelemaan tuosta 1.4V ylemmäs? Vai lieneekö nuo DDR5 muistit jotakuinkin sellaisia että kun se optimaalinen jännite on saavutettu niin kovemmilla jännitteillä ei enää oo oikeastaan hyötyjä odotettavissa?

Edit. Omat siis Hynixin piireillä ja mitä oon tuossa 1.4V - 1.45V välissä välillä testaillu niin en kyllä oikein eroa löytäny. Toki kai se voi myös olla että prosessorin muistinohjain haraa vastaan?
1761915000264.png

Millaiset sulla on nyt arvot, eli ZenTiming:sia pöytään :lol:?
Taneli on tainnut ajaa 1.46v jännitteellä ja sillä saanut kuvan asetukset toimimaan. Ja vastaavasti kertoo tuossa nuo 1.35v asetukset

Itse ostin nämä viimevuoden marraskuun lopulla tarjouksesta 189,99€
Tosin 64Gt ja ne kestivät ainakin kevyttä kellotusta ihan OK ilman että jännitettä täytyi nostaa:
Kingston FURY Beast DDR5 6000 CL:36-38-38 1.35V 64Gb (CL:28-36-36-36-36-74 1.35V)
1760198409057.png

Viimeksi muokattu:

Hynixin piireillä (A- ja M-die) paranee, kunhan pystyy jäähdyttämään. Mulla on nyt 1,52V, joskus kun ajoin 7800X3D:n kanssa 8000 CL34 niin taisi olla lähemmä 1,7V:ia.
Vaikuttaa pääasiassa maksiminopeuteen sekä primääreihin. Kovin isoa eroa ei kuitenkaan tee.

Jotkut Samsung/Micron piirit ei välttämättä edes kestä yli 1,35V ja jotkut noista oli myös sellasia, että meni epävakaaksi jos nosti jännitteen liian isoksi.

@Jamboa Aida muistitesti taitaa antaa sellasta 72ns.
1761917252114.png

@rushi joo o. Tuuletin mulla kyllä näillä jo onkin kun en oikein oo tykänny että lämmöt kipuaa kovin korkeelle.
GDM kun laittaa päälle, niin kyllähän tuolta pitäisi saada vielä kiristettyä. X3d latenssit ovat toki aina isommat, joten en tiedä pääseekö sen kanssa alle 70ns oikein millään

Statistiikka

Viestiketjuista
291 108
Jäsenet
79 955
Uusin jäsen
Jeal

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom